Gå til innhold
Fiskersiden

Ennå mer artsrasisme i Grenland!


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmmm... Må vel ta med steikepanna og meitestanga en tur nedover dit. Ettersom suter skal være en så gild fisk må det vel være fordi den er god mat? ;)

Håper inderlig at det ikke er noen her som driver utsetting av bilfrakta fisk på eget initiativ, uansett art.

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette speiler vel likeså godt innlegget til Trond lenger opp her:

Denne

13678_s.jpg

er IKKE værre enn denne:

14609_s.jpg

Hvor langt ned skal man krype før man forstår at om ikke alle kan forstå hverandre, komme overens så kommer man ingen vei???? Snakk om å pisse på sitt eget bål (beklager uttrykket men er så lei at man må rakke ned på andre arter enn de man selv liker best)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er en parodi på JFF's ørekyteklistremerke og er lagd med et tonn glimt i øyet!

Må man virkelig slenge på 20 sånne ;) for at det skal bli oppfattet som spøk?

Må legge til at jeg IKKE har NOESOMHELST imot brunørret. (eller andre fiskeslag for den del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Utsetting av ørret etter eget forgodtbefinnende er også forbudt. Det som trengs her er skikkelig informasjon til de rette instanser. Det er mange vann det kan være ønskelig å sette ut fisk og i mange av disse vil ørret være blant de artene som er minst egnet. Dette må forklares uten bruk av tåpelige nyord som artsrasisme.

Dr.Fish

Artsrasisme er vel ett ord som er kommet på banen etter hysterien som har herjet i det siste. Når man blander inn ørekyte, sørv, mort og karpe i samme suppa, og sier det er selve styggedommen. Og man samtidig setter ut ørret i hopetal som dør ut og ikke passer i vannet. Ja da snakker man faktisk artsrasisme. Har du ett bedre ord på det, så kom gjerne med det.

Nå har man i Bamble Jeger og fisk prøvd å sette sammen en god søknad for å danne ett lovlig karpevann. Men dette har fallt helt i grus ettersom man går ut i offentligheten med faktiske usannheter! Har selv verdt med på medlemsmøter hvor jeg har hatt foredrag om modernemeite, og prøvd å forklare litt rundt arter og fisket sjenerelt. Dette er for å opplyse den litt eldre garde. Det er mye informativt arbeid som mangler for å få de store massene til å se det sportsfisket som er i stort vekst, og som er virkelig stort ellers i Europa.

Vet personen som startet prosjektet for lovlig utsetting, nå har sagt opp sin stilling i fiskeforvaltningen pga alt rotet. Politikerne har på god vei ødelagt for lovlige utsettinger med dette sprøytet. Mannen i gata her liten peil, og stoler helt blindt på en "ekspert" som uttaler seg i media. Regner med du skjønner sammenhengen her?

Og vil ha meg frabedt det å bli svartemalt som utsetter av fisk rudtomkring! For det første er slik ryktespredning ulovlig, og for det andre så ser man i andre tråder hvor motstander jeg er av uvettige og ulovlige utsettinger!

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Utsetting av ørret etter eget forgodtbefinnende er også forbudt. Det som trengs her er skikkelig informasjon til de rette instanser. Det er mange vann det kan være ønskelig å sette ut fisk og i mange av disse vil ørret være blant de artene som er minst egnet. Dette må forklares uten bruk av tåpelige nyord som artsrasisme. Det er en måte å arbeide for å få tillatelse til å sette ut fisk. Det er å søke. Såvidt jeg vet er det skulle det ikke ut i fra loven være noe værre å få tillatelse til suterutsetting enn til ørretutsetting (mulig jeg tar feil). Fylkesmennenes miljøvernavdelinger mottar sikkert mange søknader om å få sette ut fisk hvert år. Hvor mange av disse kommer fra folk som ønsker å sette ut karpefisk? Det har vært ønsker tidligere her på forumet om å få se kopier av både søknadsbrev og avslag. Noen som har sett noen slike? Skriv saklige søknader, fyll opp med skikkelige bevis for økologisk/biologisk kompetanse og vent på svaret. Saklige søknader får sikkert saklige svar. Begynn i dag! Når 100 søknader er sendt og 100 negative svar er mottatt, samtidig som man kan vise til at det er gitt tillatelse til å sette ut ørret, kan vi begynne å snakke. Nå må vi snart få noen skikkelige beviser for at det er "umulig å få tillatelse" til å sette ut annet enn fettfinnefisk. De som i mellomtiden setter ut fisk ulovlig oppnår bare å skyte seg selv, og oss andre, i foten. Suter er en fascinerende fisk som kunne vært velegnet i mange vann. Det er det imidlertid ikke mange som vet, og ikke mange som får vite heller så lenge ingen søker om utsettingstillatelse.

Dr.Fish

Jeg har som en av få faktisk skrevet søknad om å sette ut karpe, og fikk tillatelse. Dette var tilbake i 1989, før reglene ble skjerpet inn. På et ideelt grunnlag er jeg enig i mye av det du skriver Erik, men det du skriver er å snu virkeligheten litt på hodet. For det største problemet er ikke mangelen på søknader, men at kunnskapene hos de forvaltende myndigheter dessverre er alt for dårlige, og fordommene alt for store og tilsynelatende uoverstigelige. Og før vi får gjort noe med disse er jeg rimelig sikker på at det er bortkastet tid å utarbeide søknader.

Ved siden av den søknaden jeg skrev, har jeg forsøkt å drive saklig folkeopplysning om karpefisk i over 20 år, men jeg kan ikke si at vi har kommet så veldig mye lenger, selv om vi kanskje aner en svak utvikling i riktig retning. Og det er for så vidt forståelig at det tar lang tid å fjerne fordommer i en befolkning. Men at høyt utdannede biologer og andre fagfolk i forvaltningen virker like urokkelige og uimotagelige for gode faglige argumenter, det er er litt verre å forstå. Kanskje det hele til syvende og sist koker ned til et spørsmål om vilje. For hver gang en ledende forvalter åpner kjeften om dette temaet er det jo et relativt unyansert bilde som blir servert, basert på de samme gamle fordommene. DET er hovedproblemet i norsk ferskvannsforvaltning. For med et slik utgangspunkt er det ikke rart at det er vanskelig å gjøre noe med fordommene i befolkningen.

Og en ting er hva som forfektes, en annen ting er hvordan regler blir overholdt. Myndighetene respekterer ikke sine egne regler engang. For selv om du har rett i at det i utgangspunktet er forbudt å sette ut ørret uten tillatelse, på lik linje med andre fisk, hvordan praktiseres regelverket? Hver gang det settes ut ørret får man som regel et klapp på skuldrene, selv om utsettingen strider mot alle økologiske prinsipper. Der er det ihvertfall lett å få tilgivelse, i motsetning til om man setter ut karpefisk... Og som jeg sikkert har understreket hundre ganger før; jeg støtter ikke ulovlige utsettinger av karpefisk, og jeg er helt enig med deg at dette er å skyte seg selv i foten. Men uten å rettferdiggjøre slik aktivitet; grunnen til at det blir slik kan jo myndighetene takke seg selv for med sitt alt for rigide regelverk på papiret, og inkonsekvente og ensidige praktisering som slett ikke er basert på biologiske kunnskaper. Det er jo de, med sin ytterst ukloke politikk, som har sørget for at vi har mistet kontrollen på utviklingen i Norge, og at det er blitt vill vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng her er jo uansett at selv om man ikke støtter ulovlige utsettinger er det takket være disse man har en voksnde interesse for karpe og suterfiske i Norge i dag. kanskje er det rett og slik at man må ha tilhengere av et fiske før man kan begynne å jobbe i de rette organer med søknader osv. Jeg vil i hvertfall takke alle de som har satt ut fisk rundtomkring for det er mye takket være disse at man har så mange karpelokaliterer rundt om i landet. :blink::lol::)

Og selvfølgelig kommer det også bieffekter som spredning av ikke interessante arter som solabbor, dvergmalle osv.

en liten ting som jeg synes er merkelig er jo all den negative effekten feks solabbor har fått, mens i Frankrike er det jo poisson chat somer den store stygge ulven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i hvertfall takke alle de som har satt ut fisk rundtomkring for det er mye takket være disse at man

Men like fordømt er det ulovlig. Om det bra eller ikke er det selvsagt delte meninger om.

Jeg tror nok at utsettinger under kontrollerte former er veien å gå. Og selvsagt håper jeg det kan bli slik før de ulovlige utsettingene tar helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nye" lokaliteter blir oppdaget på grunn av interessen som har blomstret for moderne meite.

Disse "nye" lokalitetene er ikke alltid et produkt av ulovlighet, siden loven først tredde i kraft i 1992, selvom det alltid blir slått opp i media som om det nettopp har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet skrekkscenario - kommer aldri til å skje i en betydningsfull skala. Karpe har vært i landet i snart 1000 år - og kommer garantert til å være utbredt som en vanlig art på hele østlandet innen de neste hundre årene. I Norge som i Europa. Mulig myndighetene kan finne det for godt å rotenonbehandle en lokalitet eller 2. Men 100 lokaliteter - 1000? Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nye" lokaliteter blir oppdaget på grunn av interessen som har blomstret for moderne meite.

Disse "nye" lokalitetene er ikke alltid et produkt av ulovlighet, siden loven først tredde i kraft i 1992, selvom det alltid blir slått opp i media som om det nettopp har skjedd.

Der er vi helt enig Trym. Men det er beviselig funnet områder med nyutsettinger så vidt jeg har forstått.

Og det som står i media når det gjelder sporstfiske tar vi vel alle med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi helt enig Trym. Men det er beviselig funnet områder med nyutsettinger så vidt jeg har forstått.

Og det som står i media når det gjelder sporstfiske tar vi vel alle med en klype salt.

Det er vel ganske vanskelig å bevise at det har vært en nyutsetting... en varm sommer og en vellykket lek kan også være grunnen bak yngre generasjoner med karpe... Men ja, ulovlige utsettinger har forekommet og forekommer nok muligens fortsatt selvom skalaen er langt fra de dommedagsprofetiene som blir slått opp både her inne og i media.

Selvom vi tar det som står om sportsfiske i media med en klype salt, Svein, så er det ikke vi som alltid trenger informasjonen ei heller å bli overbevist. Derfor er det trist at det ofte feilaktig blir slått opp stort i diverse lokal aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig eksisterer det områder og vann med nyutsettinger og personlig tror jeg nok dette kommer mye av den tidligere omtalte artsrasismen. Man føler man ikke blir hørt og tar saken i egne hender. Dum fremgangsmåte, ja kanskje, men det skjer da ihvertfall noe. Ellers er jeg eng med Trym vedrørende at mange nye lokaliteter faktisk blir oppdaget, mens det meste blir satt på kontoen for ulovlige utsettinger. Synes vel også tråder som denne viser mye av holdningene til hvermannsen. Ørret blir aldri satt ut ulovlig mens karpe og suter alltid blir det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen, jeg ser at du svarer meg og i samme posten ber om å slippe stempelet som fiskeutsetter.

Jeg regner med at dette er en tilfeldig kobling. Jeg har ikke (og jeg tror ikke du heller mener det) beskyldt deg for ulovlige fiskeutsettinger. Slik posten din står kunne noen tro det.

Dr.Fish

Det med med fiskeutsetter var ikke deg nei. Men Werner som anntydet dette ganske klart tidligere i tråden. Beklager hvis innlegget mitt ble missforstått :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser ut som det er ørreten som er den mest farlige fisken å få spredt her i landet når jeg leser innleggene her inne.

Det som er viktig er at ørrett er en utmerket matfisk, noe det er ytterst delte meninger om karpefisk er. Det må da være bra å kunne dra til et vann og få med seg fin steikefisk hjem igjen etterpå.

Ørrett som kommer fra oppdrettsanlegg regner jeg med er fri for farlige parasitter. Jeg har til gode å se at ørrett greier å utkonkurrere abbor og karpefisk der den er blitt satt ut.

Når dette er sagt må det også sies at det er tusenvis av vann i norge der det er fullstendig bortkastet å sette ut ørret. Det en oppnår er å fore gjedde og kaste bort mye penger. I slike vann bør man begynne å tenke mer alternativt. Kanskje myndighetene burde satse litt penger på å etablere endel karpevann, kanskje burde en ha satset på utslipp av asp, suter og andre arter. Dette er fiskearter som gir ganske mange mennesker hyggelige fiskeopplevelser.

Det med med fiskeutsetter var ikke deg nei. Men Werner som anntydet dette ganske klart tidligere i tråden. Beklager hvis innlegget mitt ble missforstått :blink:

Vel

Det var jo ganske rart at noen kunne vite så nøye hvor mange det var av en art i et vann og til og med hvilket kjønn fisken hadde. Senere innlegg i tråden har oppklart dette forholdet og det er ikke grunnlag for å mistenke fiskekongen for å være fiskeutsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.