Gå til innhold
Fiskersiden

Her kan dere diskutere støinger i rapporter


tryta
 Share

Recommended Posts

Å debatere innhaldet i den enkelte fiskerapport meiner eg i lita grad fremjer intensjonen til dei ulike partane i den aktuelle debatten då det fort vert personleg og på særs tynnt grunnlag. Om ein les innlegga utan den store innlevinga, har båe sider sine poeng..

Med tanke på at alle har ei felles interesse av ein fiskebestand som er levedyktig, det vere seg C&R eller middagsfiske, kunne det vel vere ein tanke å opprette eit fora der informasjon og debatt knytt til "god sportsfiskeskikk" var overskrifta. Her burde ein kunne ta opp både vitskaplege og etiske emne. Eit slikt fora bør ikkje femne berre om sjøauren, men på generelt gje kunnskap om korleis vi som sportsfiskarar ivaretek grunnlaget for hobbyen vår.

ingen dum idè! (applause)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har flere ganger jeg, lest fangstrapporter med bilder av tynne slips - som har vært kakka - og lest gratulasjoner OG trekt på smilebåndet og latt vær å kommentere at fisken skulle vært sluppet ut igjen pga manglende matnytte..nettopp for ikke å såre fiskeren, som kanskje ikke visste bedre på det tidspunktet..men jeg har heller ikke gratulert fangstmannen/-kvinnen med en utmerket fisk heller.. noen ganger har det sin berettigelse "taushet er gull..."

Beste innlegget i denne tråden til nå :D

(for engangs skyld helt enig med laksefiskern :D )

senest for et par uker siden var det en fangstrapport fra den "yngre garde" her, flere slips var avbilda, og mange gratulasjoner kom...(men ingen fra meg)

problemet når vi ikke tar opp problematikken er at de samme fiskerne drar på tur igjenn og kakker mange nye slips, (siden de fikk så mye "skryt" sist fra fiskere på FS som de ser opp til til daglig)

Har en liten historie angående uvitenhetn når det gjelder støinger..

Min far som er fra det indre østlandet er avbildet i en fotoalbum fra den tida vi bodde i Alta da jeg var liten, en stolt far holder opp to lakser tatt på "gratisfisket" før sankthans, hver på 7 kilo....

i mange år synes jeg det var stas å se i albummet og se de store laksene, men etterhvert som jeg ble eldre så jeg jo at det var snakk om vinterstøinger(hadde sikkert veid 10-12 kilo på sommeren :D )

jeg konfronterte gamlingen med dette , men han blånekta jo sellfølgelig :D:D:D ,men har i seinere tid innrømmet "fadesen", men som han sa sjøl, "ingen hadde fortalt han hva en støing var" han var jo trossalt oppvokst langt oppe i Østerdalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man fisker lovlig og ikke bevisst etter støinger i elvemunninger osv så koker etter min mening alt dette med slips og brun fisk ned til følgende:

Så lenge en fisk blir drept så spiller det ingen rolle hverken når på året den blir drept eller om den er brun og tynn eller om den er fet og blank eller slank som et slips , drept er drept og den fisken kan ikke gyte neste gang.

.Det er opp til fiskeren å avgjøre om han ønsker å beholde den som mat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette utviklet seg virkelig til en unyttig tråd!! Mer skittkasting enn opplysende innlegg.

Det er helt på sin plass å INFORMERE uvitende fiskere om ting som kan være nyttig / nødvendig.

Slike ting kan være:

- Knuteløs hov

- mykt underlag / avkrokningsmatte

- Støing / dårlig smak

- Størrelse på fisk som tas, da iforhold til stammen / vannet de blir tatt i.

- Behandling av fisk som er tenkt satt ut (ref. holde i gjeldene under poseringsbilde)

- Vanvittige fangster som ikke blir satt ut, og som ikke skal brukes.

Dette er bare noen eksempler. Skal man lære noen triks, så må man også informeres!

Men det er måten informasjonen blir lagt frem på som er problemet.

Eks.

I en fangsrapport ligger ei karpe rett på grusen i ett bilde. Isteden for å si: "Kanskje vært på sin plass med ei avkrokningsmatte, eller?"

Så kunne man da forklart på en grei informativ måte hvorfor det er praktisk med ei matte, og hvorfor det er viktig for fisken?

Dette kan selvfølgelig overføres til de andre punktene. Og det er unødvendig å legge inn "muggne" svar i en fangsrapport. Personen har kanskje aldri hørt om noe som heter f.eks avkrokningsmatte.

Husk! Vi har alle vært ferske i gamet!!?!

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen for det er åpenbart noe jeg ikke har skjønt.

Noen har fisket sjøørret i sjøen et kvart år etter at fisken har gytt og andre begynner å snakke om fiske etter vinterstøing.

Noen har satt ut sjøørret som de synes var for tynne til å tas og andre beskylder dem for å kakke vinterstøinger.

Noen har (så vidt jeg vet ) fisket helt lovlig etter sjøørret og med seg noen fisker til middag. Andre synes at også disse ser tynne ut og burde vært sluppet ut.

Mine spørsmål er da:

Fra hvilken datoer det akseptabelt å fiske etter sjøørret i sjøen?

Hvor mange fisk må man man returnere for hver man beholder?

Hvilken K-faktor må sjøørreten ha før det er akseptabelt å kakke den?

Hvorfor er det forkastelig å drepe en sjøørret fire dager før denne k-faktoren er nådd, når det er helt greit å drepe den 4 dager etter?

svar ønskes, men ikke bland inn C&R som prinsipp for det har jeg ikke noe imot.

Dr.fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er da: Det finnes ikke mager fisk, bare støinger......

hehe! bra konklusjon!

men flott at dere legger ut bilder nå, begynner å bli konstruktivt det her :):)

vi må og huske at det er en viss foskjell på SØ'en rundt i landet.

i den ene elva jeg fisker SØ i, er de korte kubber, mens den adre elva leverer langt slankere fisk.....

kom gjerne med fler bilder, skal se om jeg kan bidra litt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunkern: Laget ikke du en egen tråd for unødvendige innlegg?

Det svenna mener er vel at slik det sies er all fisk som er mager støinger. Det stemmer selvsagt ikke. Ei heller er alle støinger magre :) Og noen støinger er blanke som junilaks, andre svarte som arvesynden.... det krever endelø erfaring å få dette i "fingrene...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

%d8rret,%202,1%20kg,%20liten.jpg

Denne hadde gått ned fra bekken et par-tre måneder (sannsynligvis) før den ble fanget av meg. Så feit som den var håpet jeg på at den skulle ha fått god smak. Det hadde den ikke.

Hva lærte jeg? Neste gang jeg får en slik fisk, slipper jeg den ut igjen. Da den høyst sannsynlig smaker gjørme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen for det er åpenbart noe jeg ikke har skjønt.

Noen har fisket sjøørret i sjøen et kvart år etter at fisken har gytt og andre begynner å snakke om fiske etter vinterstøing.

Noen har satt ut sjøørret som de synes var for tynne til å tas og andre beskylder dem for å kakke vinterstøinger.

Noen har (så vidt jeg vet ) fisket helt lovlig etter sjøørret og med seg noen fisker til middag. Andre synes at også disse ser tynne ut og burde vært sluppet ut.

Mine spørsmål er da:

Fra hvilken datoer det akseptabelt å fiske etter sjøørret i sjøen?

Hvor mange fisk må man man returnere for hver man beholder?

Hvilken K-faktor må sjøørreten ha før det er akseptabelt å kakke den?

Hvorfor er det forkastelig å drepe en sjøørret fire dager før denne k-faktoren er nådd, når det er helt greit å drepe den 4 dager etter?

svar ønskes, men ikke bland inn C&R som prinsipp for det har jeg ikke noe imot.

Dr.fish

Det er akseptabelt å fiske sø hele året.

Det er greit å beholde så mange fisk du vil så lenge du er 100% sikker på at disse fiskene kommer til å bli spist, en grei måte å gjøre det på er bare ta de fiskene du klarer å spise mens de er ferske, legger man fisk i frysen så har de en tendens til å bli der til de kastes i søpla.

En minimums k faktor på 0,9 er en grei regel, men en k faktor over 1 er det beste, tror ikke det er mange som reagerer om du tar fisken 4 dager før den oppnår denne grensa da har den sansynigvis en k faktor på 0,89999999999999999

En støing har oftest disse kjennetegnene; lang å tynn, mørk i fargen, farget buk, slitte finner, stort hode i forrhold til kroppen, krok kjeve, + flere tegn som jeg ikke kommer på akkuratt nå.

Det finnes støinger med fin k faktor også tilogmed blanke fisk men de er untaket ikke regelen.

Man bør holde god avstand til elvemunninger.

får man støinger så disse behandles pent for de er skrøplige skapninger.

Jeg er en lystfisker, jeg liker å skryte av vakker fisk, for meg står en nydelig feit blank sø på 2 mye høyere en en tynn mørk sø på 5.

Jeg mener også at dersom man skal ta bilder av død fisk så skal man behandle fisken med verdighet, jeg hater bilder av fisk som er fulle av blod å gørr sand å skitt, før man tar skrytebilder av fisk så er det flott om man skyller den først og viser den fra sin beste side.

Vis respekt til fisken, sett deg inn i de reglene som finnes både de som er skrevet og de som er uskrevet, selv om men bare fisker 7 dager i året så kan man bruke lit tid på å lære seg litt om det man holder på med.

Vi har organsisasjoner som burde vært mye flinkere til å innformere om behandlig av fisk og om å forvalte fiskestammene våre på best mulig måte.

Vi har alle et ansvar for å forvalte resursene i havet på best mulig måte, vi må slutte å skylde på alle andre og gjøre det vi selv kan for at fiskebestandene skal bestå, i mange av våre fjorder er sjøørreten truet og vi kan ikke bare legge skylda på alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrem jeg :D

Jeg prøver å får frem et poeng, det hjelper ofte å fukke opp stemninga litt.

Det er for mange mennesker hær inne som har holdningen (ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal/bør gjøre ting) jeg forstår ikke trangen disse menneskene har til å gjøre feil som andre har gjort før dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder laks så er de aller fleste støinger sølv blanke der jeg fisker. Og derfor er det mange som misforstår akkurat dette med laksestøinger. Men når kroppen går i ett med hode er det selvsagt ingen tvil.

Ikke særlig vakkert syn når den henger på et tre :D

Men, det finnes tvilstilfeller. Spesielt når laksen er endel slankere enn feit nygått laks som nettopp har kommet fra sjøen . Mang en laks med dårlig k-faktor går på elva, uten at det er støing. Og kan være god matfisk !

Et meget godt tegn på at det er en laksestøing: Se i gjellene, full av små kryp (lus).

Og gjellene har ikke den blodrøde, fine fargen som nygått laks.

Men det er også blitt tatt støing med lakselus, laks som bare har vært en liten svipptur i sjøen og gått opp elva igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mange mennesker hær inne som har holdningen (ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal/bør gjøre ting) jeg forstår ikke trangen disse menneskene har til å gjøre feil som andre har gjort før dem.

Fordelen med et forum med så stor bredde som FS er jo at det er stor forskjell, slik at debattene blir interessante. Av og til tar det litt av, men det er gjennom debatt vi lærer av hverandre.

Jeg våger påstanden at det finnes fora hvor deltakerne er mer ensidige og vanskelige enn brukerne på FS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg Øystein!

For de som måtte lure hadde fisken på bildet jeg la inn en k-faktor på kun 0,92. Hadde ikke jeg vært så klønete ville den nok svømt videre. Tar sjelden fisk med k-f. under 1.1

Ellers har jeg snust litt i tidligere bildetråder..... Enkelte bør holde seg for gode til å kritisere andres fangster negativt!

Følg gjerne på med bilder av tvilstilfeller etc. slik at folk flest kan se etter, og lære seg kjennetegnene på støinger!

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.