Gå til innhold
Fiskersiden

Her kan dere diskutere støinger i rapporter


tryta
 Share

Recommended Posts

Det vil alltid være opp til fiskeren (så sant det ikke er regler som tilsier noe annet) om han/hun ønsker å ta med seg fangsten hjem.

Det som (for meg) er mer viktig om en støing eller en stor gjedde eller (gud forby) en karpe blir kakket eller ei, er behandlingen av den fisken man på forhånd vet at man skal slippe ut igjen.

Har man bestemt seg for å slippe fisken tilbake, tar man forholdsregler med det i tankene.

Her er de kjappe tiltakene jeg velger å utføre der det lar seg gjøre:

* Velg landingsplass og kjør fisken med den i tankene.

* Knuteløshåv

* Avkrokingsmatte

* Fuktige hender

* Aldri legge fisken direkte på bakken for å ta bilde

* Aldri putte fingre inn i noen kroppsåpninger på fisken.

* Alltid støtte opp kroppen på best mulig måte for posering.

* Slipper heller ut igjen fisken enn å få tatt bilde dersom hensynet til fisken tilsier det.

Dette er på generelt grunnlag og enkle regler å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bingo og bullseye??? Langt derifra!

Hvis dere hadde litt biologikunnskaper i ballasten, hadde dere visst at både gytemoden fisk og uygytt fisk er MYE skjørere enn fisk i toppkondisjon :)

Gytefisk har brukt de siste mnd før den når elva på å utvikle rogn\melke og når den i tillegg har stått i elva i 1.5-2mnd er den veldig sårbar for ytre påvirkninger! Det samme gjelder utgytt fisk som har minimalt overskudd til å takle stress. Gyteklar fisk kan faktisk tilbakedanne rogn\melke om den blir for stresset. Kan nevne at jeg selv har utført forsøk ang. stress på smolt og postsmolt ved UiB.

I tillegg synes jeg at vi, som lystplagere, bør tenke på vår neste.. Litt som Jeezus :) For meg ville det vært en glede å gjenutsette en støing på 3kg for å vite at en annen lystplager ville få gleden av å ta den 6mnd senere i elva da den veide 4.8kg :)

Og åssen i alle dager kan du forvente at dette er allemannsviten??? Hvor mange prosent av alle seriøse, useriøse, barn(ja, de fisker de å...) og resten har studert vinterstøinger og smolt ved UiB? Som KIS sier, forskjell på de som har 120 døgn etter SØ og de som fikk 7 en gang når de kasta etter annen fisk... De skal ikke få sine fangstrapporter forpesta med sure miner fra eksperter, eller?

Hvis det er bestanden som er truet så er det litt andre tiltak som må iverksettes, men da sitter plutselig 99 av 100 eksperter med henda i fanget og gjør........ingenting!!!

Det vil alltid være opp til fiskeren (så sant det ikke er regler som tilsier noe annet) om han/hun ønsker å ta med seg fangsten hjem.

Det som (for meg) er mer viktig om en støing eller en stor gjedde eller (gud forby) en karpe blir kakket eller ei, er behandlingen av den fisken man på forhånd vet at man skal slippe ut igjen.

Godt poeng!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for de som fisker etter sterkt farget gytefisk sent på høsten selv om det er lovlig.

Mulig hva som anses som akkseptabel oppførsel varierer mellom områder og forskjellige miljøer.

Det er i hvertfall sammenfall mellom hva som anses som akseptabelt i Mjøsområdet og i områdene rundt de store sjøørret og lakseelvene på Nordvestlandet og Trøndelag.

Vel, det er nok som du sier forskjell på steder når det gjelder akseptabel oppførsel ang brun laks - skulle man ikke ha kunne fisket på og tatt farget laks hadde ikke høstfisket i Østlandselvene hatt mye for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig at vi trenger debatter - men ikke i en persons fangstrapport!

Hvis dere vil unngå at slike som meg kommenterer dette i en fangsrapport må da flolk la være å skryte av slips og kalle dem flott ørret. Jeg klarer ikke å la slike utsagn stå uimotsagt.

Hvis noen viser fram en tynn fisk i en fangsrapport, og ingen skryter av hvor flott den er skal jeg nok klare å holde meg på matta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil unngå at slike som meg kommenterer dette i en fangsrapport må da flolk la være å skryte av slips og kalle dem flott ørret. Jeg klarer ikke å la slike utsagn stå uimotsagt.

Hvis noen viser fram en tynn fisk i en fangsrapport, og ingen skryter av hvor flott den er skal jeg nok klare å holde meg på matta :lol:

ok! da kan vi skryte av gleden til fiskeren da! og så sende en PM om at disse fiskene burde vært slipt ut igjen........

tror det bør bli 18 års grense på fiske jeg.......og teoriprøve.....så vil det nok bli som dere forventer av alle andre.....

arti at det er de som ikke skriver så mange rapporter som er flinkest til å skrike og hyle om andres fangster....

og som det har vært nevnt HUNRE ganger her,også av meg, fiskeren i tråden har fått ødelagt gleden sin av fangsten, og hvis hets og drittslenging er eneste måten dere kan få frem poenget deres med, kan dere like godt være stille. finnes andre og bedre måter å få frem poeng på :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fiskern i tråden har fått ødelagt gleden av fangsten sin av sure oppstøt syns jeg personlig at han kanskje er litt svak.

Selv ville jeg ikke latt deres (peker vilt rundt på alle sammen) meninger på noen som helst måte påvirke min glede.

Det at andre har meninger som ikke harmoniserer med mine er helt i orden for meg.

Edit: Svak... det var kanskje ikke det ordet jeg lette etter når jeg skrev innlegget... lett påvirkelig?? Poenget var i hvertfall samme hvor mange sure oppstøtt som kommer i en tråd kan fiskeren bare lukke øynene og drømme seg tilbake til den gleden han/hun følte da fisken ble nedkjempet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ta til seg andres meninger/kommentarer kan vel være både en styrke og en svakhet det. De fleste vil ikke synes det er hyggelig å få negative reaksjoner på fangsten sin dersom dette oppleves som feil. Det er svært få fasitsvar når det gjelder c&r, støinger, forvaltning og holdninger. Litt ydmykhet og gjensidig respekt er på sin plass.

Vi får flere henvendelser angående dette med kommentering direkte i fangstrapporter, og generelt er det en uting. Gode holdninger oppnås gjennom konstruktiv opplysning og debatt, ikke kritikk til enkeltfangster og enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger jeg, lest fangstrapporter med bilder av tynne slips - som har vært kakka - og lest gratulasjoner OG trekt på smilebåndet og latt vær å kommentere at fisken skulle vært sluppet ut igjen pga manglende matnytte..nettopp for ikke å såre fiskeren, som kanskje ikke visste bedre på det tidspunktet..men jeg har heller ikke gratulert fangstmannen/-kvinnen med en utmerket fisk heller.. noen ganger har det sin berettigelse "taushet er gull..."

-Men igjen - litt langt oppe i tråden foreslo jeg et prioritert innlegg i sjøørretforumet - gjerne laget både informativ og hyggelig, hvor man setter søkelys på hvordan man KANSKJE bør opptre mht utgytte slips, hva slags konsekvenser det får å "høste" og kanskje en oppfordring til å slippe slik fisk ut igjen - at valget er vårt, men at man tenker på ansvarsforholdet ved ensidig høsting.

-Så kan man på en høfflig måte vise til dette innlegget, så slipper rapportskriveren å bli nedlesset av fy..fy.. og andre negative kommentarer i selve rapporten sin. Og samtidig få opplysninger på en hyggelig og grei måte.

edit: skriveleifer i fleng...

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gytefisk har brukt de siste mnd før den når elva på å utvikle rogn\melke og når den i tillegg har stått i elva i 1.5-2mnd er den veldig sårbar for ytre påvirkninger! Det samme gjelder utgytt fisk som har minimalt overskudd til å takle stress. Gyteklar fisk kan faktisk tilbakedanne rogn\melke om den blir for stresset. Kan nevne at jeg selv har utført forsøk ang. stress på smolt og postsmolt ved UiB.

Hvis dette er tilfelle, så er vel det beste å droppe alt fiske etter SØ på denne årstiden med mindre du har tenkt å kakke og ete?

Ellers vil jeg si at det ved C/R på fisk som skal ut igjen, med mindre det er noe du virkelig vil ha bilde av, godt kan gjennomføres i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er lettere sakt en gjort Trym, jeg ville i hverfall ha sett ann hvor mange innlegg f.eks brukeren hadde. Hadde det vært en kjent person ville kanskje ha påpekt det, men en nybegynner mener jeg bør slippe å få masse kjipe tilbakemeldinger ang de tingene.

Når det gjelder den generelle debatten om c&r så sier jeg bare bruk sunn fornuft, og tenk litt lengre en til i morgen, ja kanskje i dag kan vi ha rett til å ta ut fisk til middag, men om fem-ti år har vi kansje ikke den retten mer, eller at det faktisk ikke er fisk som kan gjøre at vi kan ta oss retten. Da blir det kanskje en annen tone en at jeg gjør akuratt som jeg selv vil, hvorfor skal jeg tenke på andre !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fiskern i tråden har fått ødelagt gleden av fangsten sin av sure oppstøt syns jeg personlig at han kanskje er litt svak.

Selv ville jeg ikke latt deres (peker vilt rundt på alle sammen) meninger på noen som helst måte påvirke min glede.

Det at andre har meninger som ikke harmoniserer med mine er helt i orden for meg.

Edit: Svak... det var kanskje ikke det ordet jeg lette etter når jeg skrev innlegget... lett påvirkelig?? Poenget var i hvertfall samme hvor mange sure oppstøtt som kommer i en tråd kan fiskeren bare lukke øynene og drømme seg tilbake til den gleden han/hun følte da fisken ble nedkjempet.

men på fiskersiden bør det vel være rom for alle? både svake, lett påvirkelige og sterke personer?

er ening med deg Trym, og de fleste av dere andre som ikke ønsker at utgytt fisk skal kakkes.

men for meg er det metoden som brukes for å nå målet som blir feil (for meg). jeg sier ikke at jeg har rett, ønsker ikke å være en av de påståelige "tullingene" her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ta til seg andres meninger/kommentarer kan vel være både en styrke og en svakhet det.

Kan ta til seg meningene/kommentarene og handle utifra de ved en senere anledning, men selve gleden fiskeren følte i det fisken bet på og ble nedkjempet bør ikke farges av de.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt forslag Laksefiskern. :D

Kan også trekke det videre til å omhandle stor gjedde osv. i andre del fora.

:D

ja - dette gjelder ikke sjøørett alene... skriv du gjerne om karpene dine...så lærer jeg helt sikkert noe fra deg omkring dette..! (absolutt fri for tvetydighet og ironisme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arti at det er de som ikke skriver så mange rapporter som er flinkest til å skrike og hyle om andres fangster....

I miljøet jeg ferdes har vi et 4. prinsipp i tilegg til å sette ut igjen støinger, ikke ta opp småfisk selv om det er lovlig og ikke fiske på sterkt gytepreget fisk.

Nemlig ikke melde inn fisk i konkuranser og til blader, eller offentligjøre fangster på internett eller aviser :D

Så derfor står jeg med en fangstrapport her på fiskersiden, den fisken tok jeg under trolling NM så den var ikke "hemmelig" uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på fiskersiden bør det vel være rom for alle? både svake, lett påvirkelige og sterke personer?

er ening med deg Trym, og de fleste av dere andre som ikke ønsker at utgytt fisk skal kakkes.

men for meg er det metoden som brukes for å nå målet som blir feil (for meg). jeg sier ikke at jeg har rett, ønsker ikke å være en av de påståelige "tullingene" her på forumet :D

Selvsagt bør det og ikke minst SKAL det være plass for alle her inne.

Også de som da forteller om at dette ikke burde vært gjort...

Selv syns jeg kanskje at Laksefiskern's forslag er det blant de beste hvor man høffelig linker til en artikkel eller tråd der det opplyses om hva man har gjort.

Det som blir dritt i mine øyne er når flere brukere sier det samme over flere innlegg i en fangstrapport.

Har en bruker nevnt slips, trenger ikke 4-5 (kanskje 10) til si det samme. Ei heller 4-5 (kanskje 10) argumentere i mot det disse har sagt (på vegne av fiskeren) og lage en storm i et vannglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør det og ikke minst SKAL det være plass for alle her inne.

Også de som da forteller om at dette ikke burde vært gjort...

Selv syns jeg kanskje at Laksefiskern's forslag er det blant de beste hvor man høffelig linker til en artikkel eller tråd der det opplyses om hva man har gjort.

Det som blir dritt i mine øyne er når flere brukere sier det samme over flere innlegg i en fangstrapport.

Har en bruker nevnt slips, trenger ikke 4-5 (kanskje 10) til si det samme. Ei heller 4-5 (kanskje 10) argumentere i mot det disse har sagt (på vegne av fiskeren) og lage en storm i et vannglass.

enige i det Trym, akkurat dette jeg mener, blir litt for mange som MÅ si meninga si i en sånn tråd......selv om de sier det samme som de 10 før. og ikke minst erdet litt andre måter å få frem et budskap om skikkelig behandlig av fisk.

som du og nevner tidligere, er det minst like viktig å behandle fiske som skal ut igjen på en PLANLAGT måte.

forventer en saftig artikkel om vinterstøinger fra dere som skriker så høyt, så kan vi andre lære litt som vi kan bruke på neste tur..... :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig din personlige, velfunderte oppfatning om trolling og meite eller prøver du bare å spore av debatten om vinterstøinger?

Det er MIN mening (da snakker vi gjerne om ismeite med 5, 6,... stikker, nappvarslere etc. Slik JEG ser det er det direkte sammenlignbart med ståsnøre-fiske....).

JEG fisker KUN med EN stang/ stikke om gangen!

Dette er over hodet ingen angrep, kun min mening. Jeg respekterer fullt ut de som dyrker denne form for fiske. Også de som fisker måteholdent med garn, der dette er sunt for bestanden/ kultivering.

Oteren var jeg litt snar med da det er få håndredskaper som skader mere fisk!

Håper ingen føler seg støtt av innlegget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ønsker ikke å være en av de påståelige "tullingene" her på forumet :D

Påståelig eller ikke... jeg syns du burde legge listen på at du ikke ønsket å være tulling jeg.

haha :D

forventer en saftig artikkel om vinterstøinger fra dere som skriker så høyt, så kan vi andre lære litt som vi kan bruke på neste tur..... :D:D

Jeg forventer ingen artikkel, men heller fortsatt kommentarer i fangstrapporter en stund til. :D

Ser i denne tråden her at det er flere med god kompetanse på dette området som langt overgår min (uten at det skulle være veldig vanskelig :D ), og håper at en eller flere av de kan skrive noe generelt om emnet som vi kan publisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en annen debatt vi hadde her for en god stund siden..og Rèmy - du får ha meg unnskyldt om ikke liker at jeg ripper opp i det igjen, men jeg synes det er på sin plass av forskjellige grunner.

Vi hadde, for den som ikke var brukere av forumet på den tiden, en litt slitsom ansvarlig redaktør som litt i tide og ikke minst i utide nærmest formanet sine C&R-holdninger til mange av de fangstrapportene som ble lagt inn her. Dette ble oppfattet ganske negativt av mange, selv om noen også sikkert syntes det var helt på sin plass.

Hva skjedde så? Jo, den samme Rèmy lagde en utmerket artikkel om temaet som han plasserte på forsiden under artikler og roet ned på det han ivret mest for.. å kommentere i hver fangstrapport - glimrende gjort! Ingen nå som får fangstrapportene sine "nedspammet" av Rèmys kjernesak, C&R, lenger?

Artikkelen kan forøvrig leses her: https://www.fiskersiden.no/content/view/136/39/

-og det oppfordres om å lese den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er opprettet en egen tråd (opplysningstråd) ang. støinger generelt er jo helt på sin plass.

Så unngår man å sverte andres fangster på andre tråder. Da blir det jo meget personlig.

Så jeg kan ikke se noen problem med akkurat dette. At det er på sin plass er det ingen tvil om.

Så slipper man kanskje å blande inn misunnelse og annet tull.

Og det er nok en god del fiskere som ikke ser forskjell på en støing eller ei. Og der jeg fisker laks/s-ø er det faktisk forbudt å ta inn støinger. Man tror at en blank fisk ikke er en støing. Så viten om dette er meget viktig og det er bra at det blir tatt opp. Mang en 4-kilos blir tatt i Gaula de første dager da snittvekta det spesifikke året i perioden ligger på 8-9 kilo. Og etter sjekking viser det seg at det er støinger, som ikke er spiselig.

Jeg vet også at endel har fordommer mot at folk kakker gytefarget fisk. Enten driver man C&R eller så gjør man det ikke. For de sistnevnte kakker man fisken for at den er en meget god matfisk og ikke skal ligge å råtne i fryseren. Om laksen f.eks. er tatt i august (med litt gytefarge) eller i juni spiller ingen rolle for bestanden sin del. Men fiskeren skal vurdere om den er en god matfisk. Og en brun hannlaks er faktisk den beste laksen å røyke ! Noe annet blir det selvsagt med en slamsete brun hunnlaks, de bør settes ut.

Så enhver har plikt til å vurdere dette riktig. At folk kan gjøre feil en sjelden gang må det være rom for.

Det kan jo finnes noen tvilstilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Å debatere innhaldet i den enkelte fiskerapport meiner eg i lita grad fremjer intensjonen til dei ulike partane i den aktuelle debatten då det fort vert personleg og på særs tynnt grunnlag. Om ein les innlegga utan den store innlevinga, har båe sider sine poeng..

Med tanke på at alle har ei felles interesse av ein fiskebestand som er levedyktig, det vere seg C&R eller middagsfiske, kunne det vel vere ein tanke å opprette eit fora der informasjon og debatt knytt til "god sportsfiskeskikk" var overskrifta. Her burde ein kunne ta opp både vitskaplege og etiske emne. Eit slikt fora bør ikkje femne berre om sjøauren, men på generelt gje kunnskap om korleis vi som sportsfiskarar ivaretek grunnlaget for hobbyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.