Gå til innhold
Fiskersiden

Norsk sjøørretbestand- Hvordan står det til hos deg?


 Share

Recommended Posts

Har du følgt en sjøørretbestand over lengre tid? I så fall lurer jeg på hva som er din erfaring med utviklingen etter at det ble lovlig å fiske sjøørret hele året.

Når man tenker på hvor populært dette fisket etterhvert har blitt, skulle man regne med at mange har merket forandring. I Sverige har de begrenset fiskesesong etter SØ. Min erfaring fra Ognaelva på Jæren tilsier at begrenset sesong i sjøen kanskje er nødvendig i Norge også. (En nyttig bieffekt av dette er at vi hadde unngått slakt av støinger gjort av uvitende, men ellers lovlydige mennesker...)

I Ognaelva har jeg og mange av kompisene mine som ofte fisket sjøørret på natten, sluttet helt med sjøørretfiske. Det er ikke vits lenger- man får ingen uansett hvor gode forholdene er. Steder man før alltid fikk eller var borti sjøørret gir ikke lenger fangst (PS! Standplassene og brekkene er ikke ødelagte). Kan være naturlige svingninger, men det har gått gradvis nedover helt siden det ble lov å fiske SØ i havet året rundt. De siste årene har det vært nokså håpløst. Kan være senere oppgang. Kan ikke være lakselus som tar knekken på fisken her, siden det er rett ut i åpent hav.

Noen som har erfaringer å dele? Bør vi innføre begrenset sesong igjen?

Endret av flygefisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Først vil jeg her si at det lovlige stangfisket i sjøen året rundt generelt ikke har noen særlig innvirkning på stammene. Det er først når lakselusa(hovedårsak nr 1), ødelegging av gyteplasser, ulovlig garnfiske, dårligere næringsgrunnlag(for høyt press på sild, brisling, tobis m.m), rømt oppdrettsfisk, for høyt press på mindre sjøaure i elvmunningene, forurensning og vannkraftreguleringer allerede har desimert størstedelen av en bestand/bestandene at vi stangsvingere blir en medvirkende faktor til ytterligere forverring for allerede sårbare stammer. Jeg personlig tror at vi må feie litt for egen dør, innføre bag-limit på sjøaure i alle vassdrag OG ved fiske i sjøen, en økning av minstemål ville ikke vært feil det heller. Ytterligere redusere bruk av garn samt klarere regler og bedre oppsyn ville også gjort livet noe enklere for auren.

I mitt område(hvor jeg fisker regelmessig), Ryfylke, Nord-Rogaland, Sunnhordland og Sogn og Fjordane er trenden nedadgående både i antall og størrelse. Årsakene har jeg allerede nevnt-det er mye som må bedres, men hadde man klart å redusere/eliminere lakselusproblemet tror jeg man raskt ville sett en gradvis bedring av situasjonen selv om det er flere faktorer som utgjør en trussel mot auren.

Hmmm, føler det har gått mye i det samme i kveld :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er langt mindre SØ på de kjente plassene her, tror dette kommer av overfiske både med stang og med garn.

er også endel sel ifjordene her, men det er vel ikke vitenskaplig bevist nok at disse truer lokale SØ stammer.....

synes det bør gjøres noe for å forbedre SØ fisket. men vet ikke hva...... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: her inne i fjordene i romsdal har det vært en nedgang i SØ.den store ørreten fra den engang så berømte raumastammen er det lite og se av.

har vært en del ute og fisket,men det er stort sett små fisk og få,noe som også blir bekreftet av de som fisker mye mere enn meg.stort sett det samme i elvene.mye små fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først når lakselusa(hovedårsak nr 1), ødelegging av gyteplasser, ulovlig garnfiske, dårligere næringsgrunnlag(for høyt press på sild, brisling, tobis m.m), rømt oppdrettsfisk, for høyt press på mindre sjøaure i elvmunningene, forurensning og vannkraftreguleringer allerede har desimert størstedelen av en bestand/bestandene at vi stangsvingere blir en medvirkende faktor til ytterligere forverring for allerede sårbare stammer.
Heilt enig med deg Frode. Verst av allt: som at ikke dette er nok, slår Fylkesmannen til og tillater garnfiske etter oppdrettslaks i hele vinteren!!?? Det får konsekvense for den storvokste SØ.

Rømming av olaks har nå gått så langt at myndighetene ser garnfisket som en grei måte å håndtere rømmingsproblematikken på, ellers hadde man blitt kvitt rømming for lengs (her i Hordaland).

Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mere sjøørret enn noen gang, og en meget bra bestand i Drammensfjorden, både den indre og yttre del. Sjøørret er blitt den vanligste fangsten og få på sluk. Torsken er derimot nesten helt borte. Jeg fikk en (1) torsk på sluk, og en (1) under dorging i hele 2006. Sjøørret fikk jeg stort sett på hver tur, både med båt og fra land, med et gjennomsnitt på rundt kiloen.

Så mitt intrykk er at sjøørretbestanden i Drammensfjorden har det meget bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langs østfoldkysten og nedover i sverige er jeg overbevist om at sjøørretstammen kunne vært mye

større. Slik jeg ser det er det de store mengdene med ulovlig garn som er det største problemet. Noe

svineri rett og slett. Leste i en eller annen rapport på en eller annen svensk nettside at ulovlig garn står

for 60 % uttak av den fisken som er i sjøen. Det svir!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg fisker i rogaland,traktene idsefjorden,botnefjorden og

høgsfjorden.Gjennomsnittet her er liten fisk under halvkiloen,

men det har den vært i mange år.Bestanden svinger fra år til år

men det er høy tetthet med sjøaure her.Heldigvis slenger det noen

større også,men sjelden mer enn 1,5 kg.

Personlig tror jeg ikke at stangfiske har noen særlig innvirkning

på bestanden.

Olligalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder jeg vet om er problemet at gytebekkene enten har blitt "rensket opp" for syns skyld, lagt i rør, eller på annen måte ødelagt så fisken ikke kommer seg opp. I tillegg er kloakkutslipp, og ikke minst avrenning fra jordbruket store syndere, det har jeg selv erfart i flere av "mine" sjøørretbekker i Trøndelag. Hardt å være yngel, for å si det sånn. :wub: ...for de som var så heldige å komme så langt...

Tjuvfiske med garn er nok dessverre også en ganske stor lokal medvirkende årsak; hvordan ble det egentlig med det varslingsprosjektet det var snakk om for en stund siden?

Jeg tror heller ikke stangfiske i sjøen har så stor innvirkning på bestandene som andre ting, men allikevel har jeg flere ganger begynt å koke under topplokket når folk tar med hjem bøttevis av "fin steikefisk" på 2-300 gram... Selv Adresseavisa hadde jo en artikkel om fisking i Trondheim sentrum for et par år siden, der den glade fisker stolt kunne avrette en ørret som skulle legges på brødskiva når han kom hjem. Bra reklame for minstemål? Intet ondt om sprøstekt småørret, men sjøørreten burde få leve til den ble godt opp mot kiloen spør dere meg. Overbefolkede ørretvann passer bedre for småfiskmatauk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Horten var det tidligere godt fiske av SØ, men de senere årene har dette blitt drastisk minkende... Garnfiskere har nok endel av skylda, men også yrkefiskere bør ta sin del.

Også den generelle oppfatningen til folk. Den "vanlige" mann i gata, forstår ikke at det å sette ett garn over ett sund kan skade så mye. De vet vel at det er en lov i mot det, men ikke konsekvensene av handlingen, utenom at man kan få noen hundre lapper i bot om en blir anmeldt.

Burde blitt pensum på barneskolen å lære litt om våre fiskeslag og hvordan vi skal bevare disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye av det samme rundt om i landet ser det ut som.

Jeg har inntrykk av at bestandene i Vestfold jevnt over er ganske bra, men langt fra så bra som potensialet skulle tilsi. Antall gytebekker går sikkert over 100, og skjærgården sørger for prima oppvekstområder.

Til tider er det mye garn å se, og kjeltringene som driver med slikt må nok ta endel av skylden også her.

Da jeg fant ut at en jeg kjenner hadde satt garn jevnlig i et sund på Nøtterøy, ble vi fort uvenner, for å si det sånn.

Samtidig som det må satses på å hindre tjuvfiske, tror jeg det er enda viktigere å drive med tilrettelegging av gyteplasser. I flere av bekkene kan enkle grep øke den ørretførende strekningen kilometervis.

TOJFF planla en gang en dugnad for å bedre en gytebekk i Tønsberg, men dugnadsånden var nok for liten for det ble med planen, så vidt jeg veit.

Jeg skulle like å høre om flere prosjekter a la Odalsbekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fisket kun etter sjøørret i sjøen men det sies at i fjordene rundt Osterøy er

sjøørreten tynn og har tildels mye lakselus. Tynn mener de pga lakselus. Jeg fikk to mindre

sjøørret i Bolstadelva i år, var nok ganske tynn begge de to ja.

Har sett bilde av noen flotte fisker også så er usikker på om det er store forskjeller i forskjellige fjorder her.

Vosso mener jeg var beste sjøørretelven i Hordaland i år 2005, sikkert noen flere her som kan

kommentere fangst i den elven?

Mitt inntrykk er at det kunne vært mye bedre, jeg ble litt "nervøs" for det fokuset som NJFF

satt på sjøørreten. Hvertfall hvis det er kun fiske de fokuserer på. Tror sjøørreten sliter

enormt med lakselusen i endel fjorder. De har jo i mange år observert sjøørret som går opp i

elvene utenom gytetiden for å avluse seg. Jeg har også sett bilder av sjøørret i sjøen full

av lakselus og sterkt redusert, såvidt de klarer å svømme. Slike har ikke lenge igjen.

De burde starte med fangst og telling av lakselus på sjøørret i div fjorder. Ja godt mulig

det pågår endel slikt arbeid?

Glemte å nevne fokuset på småkraftverk. Nå skal jo nesten alle små elver bli kraftverk.

Håper de tenker litt på eventuell bestand av sjøørret i slike små elver.

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi sportsfiskere skal legge all skyld på andre og si at det vi driver med ikke har innvirkning. Jeg tror, hvertfall håper jeg,at de som har kommet så langt som inn på forumet har skjønt at utgytt fisk smaker vondt,og at det er noe som heter minstemål. Fredningstid, skilt som avgrenser fiske nær gytebekker er ting som bør på plass. Var selv ute og tok opp fem ørreter i et "ferskvannsområde".Alle satt tilbake men fisken har ikke godt av slik behandling, derfor venter jeg med å fiske der til langt utpå våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne fokuset på småkraftverk. Nå skal jo nesten alle små elver bli kraftverk.

Håper de tenker litt på eventuell bestand av sjøørret i slike små elver.

Meget bekymringsverdig dette. Sjekk NVE temaside om di elv er i fare. Regjeringa oppmuntrar og legg til rette for dette! Når ein grunneigar får tilbod om å la eit firma ta all økonomisk risiko ved utbygginga, og tener eit par millionar kroner (avhengig av kor mykje kraftverket produserar) i året på kraftsal, så er det ikkje mange som seier nei. Han treng altså ikkje røre ein finger, utanom å riste dørmatta ein gong i året. Trist at naturen taper i denne saka òg.

Beklagar avsporinga, og tilbake til saka. Det blei sagt at sjøaurebestanden i Hardangerfjorden ikkje er så bra. Eg kjenner berre til indre deler.Det vesle som er av gyteområder (mykje bratte fjell) forsvinn snart. Nokre har allereie fått konsesjon, og fleire har serieøse planar om kraftverk. Grunngjevinga er at elva produserer så lite. Mange bekker små gjer stor å, meiner eg! Regjeringa har til og med opna for små kraftverk i vassdrag som er verna mot kraftutbygging . Hmm.

Og korleis er det i Maurangerfjorden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle satt tilbake men fisken har ikke godt av slik behandling, derfor venter jeg med å fiske der til langt utpå våren.

Det har du nok rett i. Og ideelt sett så burde sikkert alle gjort som du, men det går jo en og annen feiting på denne tiden også. Litt teit å slutte å fiske fordi du risikerer å få på en ørret som kan bli skadet av fangsthendelsen. :)

Jeg tror ikke vi sportsfiskere skal legge all skyld på andre og si at det vi driver med ikke har innvirkning.

All skyld blir vel ikke lagt på andre, men det er da ganske klart at garn fanger mer fisk enn sluk og flue. Men tydeliggjøring av fredningstid og elveos o.l. bør helt klart forbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at det harde fiskepresset er hovedårsaken til at fisket nå er dårligere.

Garnfiskere har vi hatt bestandig.

En måte å heve bestanden på er å ta tak i en lokal bekk ved sitt hjemsted og starte et kultiveringsarbeid.

Jeg jamrer meg selv over dårlig fiske fra tid til annen,men jeg prøver ihvertfall å gjøre noe med det.

Et eks:I Sarpsborg er det mange hundre ihuga sø.fiskere,men bare en brøkdel av disse gidder å være med på våre årlige dugnader. ;)

Så folkens,slutt og klag,kom dere opp i bekken og start gravinga.

Da vil også fangstene deres øke.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt henger sammen og mange faktorer har bidratt til nedgangen i SØ bestanden.. Luseplager, ødelegging av gytebekker, økt fiske etc.

Om man tenker på hvordan sportsfisket etter SØ i sjøen har eksplodert de siste 15 årene, kan vi ikke fraskrive oss alt ansvar for nedgangen i bestandene. Selv om mange fiskere setter ut igjen mye fisk og overholder minstemål og fredningssoner, er det mange som ikke gjør det. Men jeg har den oppfatning at om stammene hadde blitt forvaltet bedre når det gjelder f.eks lus, gytemuligheter og oppsyn, ville de ha vært livskraftige ovenfor det økte sportsfiske. Når disse problemene ikke blir tatt tak i, kan derimot stort fiskepress lokalt av oss sportsfiskere ha en negativ innvirkning.

Det blir noe unyansert å si at garnfiske har vi alltid hatt. Sterke stammer vil tåle hardere beskatning enn reduserte stammer. Om vi går 100-150 år tilbake, tålte laksestammene våre hard beskatning med drivgarn, krokgarn, stengsel og hardt fiske i elvene generelt. Slik utviklingen har vært frem til nå har det ført til at den norske laksestammen ikke lenger tåler slikt hardt fiske.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.