Gå til innhold
Fiskersiden

Norsk sjøørretbestand- Hvordan står det til hos deg?


 Share

Recommended Posts

Synd at det står så dårlig til med bestanden rundtom i landet. Jeg begynner og lure på om min egen påstand om at den er bra i Drammensfjorden er helt på jordet. Men jeg syns jeg får bra med fisk.

Jeg har fisket i fjorden over en periode på minst 20 år og syns helt klart at det er bedre nå enn før. Mulig dette kommer av at fjorden og Drammenselva/Lierelva er blitt renere.

Er det noen andre som har erfaring fra Drammensfjorden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det står så dårlig til med bestanden rundtom i landet. Jeg begynner og lure på om min egen påstand om at den er bra i Drammensfjorden er helt på jordet. Men jeg syns jeg får bra med fisk.

Jeg har fisket i fjorden over en periode på minst 20 år og syns helt klart at det er bedre nå enn før. Mulig dette kommer av at fjorden og Drammenselva/Lierelva er blitt renere.

Er det noen andre som har erfaring fra Drammensfjorden her?

Var faktisk å prøvde litt etter SØ på Lahell i dag. Fikk ingen, men holdt ikke på så lenge heller. I fjor var det i alle fall bra, men har ikke fiska i Drammensområde så mange år så jeg aner ikke hvordan det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være enig med ErikR. Her øst og vest av Mandal blir SØfiske bare bedre bedre for hvert år (i sjøen), men som jeg har fått inntrykk av holder SØ fangst i Mandalselva nokså stabilt mens laksefangst øker stadig mer og mer.

Mye 'små' fisk mellom 300-500g og mer fisk i det magisk kilos området. Skrit må også gå til fire gutter i mandal som holder på med gytebekk opprydding og forbedring. De gjører en kjempe jobb og sikre bedre SØ fiske for hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at det harde fiskepresset er hovedårsaken til at fisket nå er dårligere.

Garnfiskere har vi hatt bestandig.

En måte å heve bestanden på er å ta tak i en lokal bekk ved sitt hjemsted og starte et kultiveringsarbeid.

Jeg jamrer meg selv over dårlig fiske fra tid til annen,men jeg prøver ihvertfall å gjøre noe med det.

Et eks:I Sarpsborg er det mange hundre ihuga sø.fiskere,men bare en brøkdel av disse gidder å være med på våre årlige dugnader. :D

Så folkens,slutt og klag,kom dere opp i bekken og start gravinga.

Da vil også fangstene deres øke.!

way to go. det er kanonidé. mange juniorafdelinger av sportfiskeforeninger her i landet har gjort slikt med stor sukses. egentlig utroligt så lidt der skal til for at sjøørrteten kommer igen. rent vand. grusbund, gemmesteder og passagemuligheder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det står så dårlig til med bestanden rundtom i landet. Jeg begynner og lure på om min egen påstand om at den er bra i Drammensfjorden er helt på jordet. Men jeg syns jeg får bra med fisk.

Jeg har fisket i fjorden over en periode på minst 20 år og syns helt klart at det er bedre nå enn før. Mulig dette kommer av at fjorden og Drammenselva/Lierelva er blitt renere.

Er det noen andre som har erfaring fra Drammensfjorden her?

Tror ikke du er helt på jordet. Her i Østfold (stort sett rundt Hvaler) har det helt klart blitt flere SØ de siste 2-3 årene. I fjor var det utrolig mye smått - noe som lover bra for de kommende årene. Fikk over 30 fisker på rad under mål på sensommeren. SØ er vel ikke kjent for å bli så stor her (har ennå ikke kommet over 2kg) men håpet om stor fisk lever. Stor fisk finnes derimot - en som dorget fikk en på 6,8kg for et par år siden. Og i 2005 var det en luring som lot seg avbilde i avisa med en fisk på 7,9kg som han hadde fått i et torskegarn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaler har også de ULTIMATE forutsettningene for at det både skal være MYE fisk og stor fisk.. Etter hva jeg har hørt så er det flere som mener fisket der har dalt, som så mange andre rapporterer.

Har selv fisket endel på Hvaler... og gjennomgangen er at det er smått. Klart det er en stor slenger innimellom, men snittet er ikke så stort det burde vært.. Det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vel jeg vært heldig de siste årene jeg da. Fått flere fisker for hvert år de siste 3 årene og i 2006 vår det første gang jeg fikk 3 stk over 1,5kg. Bruker båten og kjører rundt til de gode plassene med stanga og får stort sett fisk hver gang jeg er ute.

For å få de store så må man nok begynne med dorging på dypere vann. Har hørt om flere som har hatt hell med dette og fått flere fisker på 3-5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker sjøørret i havet to steder, det ene er inndre Oslofjord og det andre er på sørlandet. Og her har utviklingen vært totalt forskjellig. Føler at Oslofjorden gir mindre fisk og mye småfallen fisk.

Nå har jeg holdt på i noen år på begge steder og for meg har det blitt merkbart dårligere i Oslo, men på sørlandet der i mot har det gått totalt motsatt. På to helger i fjor tok vi like mye fisk (38stk) som jeg har tatt i all min tid i Oslofjorden. Og det er feit fin fisk fra 1kg og opp til 2,5kg.

Får så var det folk som fisk mellom 1-4 kg og det var ikke så skjeldent. Nå føler jeg mye av fisken er på 1,2-1-3 og nedover i Oslo.

Nå skal det sies at jeg har begynt å fiske mye mindre i oslofjorden men det er pga. av at mye av fisken er lang og smal og ofte små. Og så er det ofte veldig folksomt på de antatt beste stedene. På sørlandet i mitt område er jeg nesten alene, har sett en lokal som målrettet har fisket etter SØ. Så bestanden i det området blir ikke veldig beskattet. De har også innført fredningsoner ved område rundt en flott gyteelva i det område.

Så lysten på Oslofjorden er på en måte lik null mens hungeren å komme på hytta er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I Suldal/Ryfylket er det my små fisk med noen fine storfisker innimellom. Men når det er sakt, så har bestanden av stor fisk blitt redusert ganske kraftig i senere år. Det er bare å se på den labre oppgangen av stor sø i Suldalslågen de siste par åra... :unsure: En stamme som sammen med laksen har vert/er relativt storvokst har systematiskt blitt redusert p.g.a ulåvlig garnfiske, lakse-lus, rømt oppdrets fisk og kraftig økning i hyttebygging som igjenn ofte fører till att bekker blir ødelakt.

Jeg tror også att et mer målrettet komersielt fiske etter byttedyr som brisling, tobis og sild langs hele norske kysten og europa forøvrig må ta på seg en del av skylden for nedgangen av stammene langs store deler av kysten.

Det hadde for øvrig vert spennende å høre hva noen av dere dær ute mener om akkoratt dette...

En annen grunn til nedgangen av sø stammene må nokk vi sprtsfiskere desverre ta på selv. Selv om våre innhogg ikke er enorme, så tas det nokk opp ganske mange tonn med fin sø av slike som oss.

Og innhogget som sportsfisker gjør på stammer av sø blir nokk ikke mindre ettsom sø "markedføres" stadig mer som den supre sports-fisken den tross alt er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg sean i din beskrivelse av virkeligheten. Når man fjerner,tobis,sild og brisling får det konsekvenser. Dessverre har folk som vil ha fjernet lysfiske etter brisling og sild her i oslofjorden fått følgende svar fra direktoratet " Det er ikke vitenskapelig bevist at lysfiske har noen negativ innvirkning på fisket i fjorden" Ikke det at de har foretatt noen vitenskapelig undersøkelse men så lenge de ikke har gjodt det har de sin ord i behold. Det er jo ikke vitenskapelig bevist. Man sloss mot vindmøller. Vi som fisker i fjorden opplever hvertfall at noe skjer etter at lysfiskerne har vært her. Sjøfuglene har også blitt borte det er knapt en terne å se og det skyldes matmangel.

Vi selv har mye å lære/lære bort om hvordan man bør oppføre seg. Noen tror at bare fisken har prikker er det prima mat. Noen fyller bæreposer med småfisk. De fleste av oss skal ikke leve av fiske,men for det.

Vi ser også her et til tider utbredt garnfiske og mange hytteeiere tar det som en selvfølge at det å sette et garn eller tre på fredagskvelden for å sikre seg middagsmat er helt ok. Slik har det jo alltid vært. Lover og regler vet de sannsynligvis om ettersom garnene ikke er forskriftsmessig merket. Bare det gjør at garnene er ulovlige. Jo flere som kommer ut og læres opp jo bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg sean i din beskrivelse av virkeligheten. Når man fjerner,tobis,sild og brisling får det konsekvenser. Dessverre har folk som vil ha fjernet lysfiske etter brisling og sild her i oslofjorden fått følgende svar fra direktoratet " Det er ikke vitenskapelig bevist at lysfiske har noen negativ innvirkning på fisket i fjorden" Ikke det at de har foretatt noen vitenskapelig undersøkelse men så lenge de ikke har gjodt det har de sin ord i behold. Det er jo ikke vitenskapelig bevist. Man sloss mot vindmøller. Vi som fisker i fjorden opplever hvertfall at noe skjer etter at lysfiskerne har vært her. Sjøfuglene har også blitt borte det er knapt en terne å se og det skyldes matmangel.

Vi selv har mye å lære/lære bort om hvordan man bør oppføre seg. Noen tror at bare fisken har prikker er det prima mat. Noen fyller bæreposer med småfisk. De fleste av oss skal ikke leve av fiske,men for det.

Vi ser også her et til tider utbredt garnfiske og mange hytteeiere tar det som en selvfølge at det å sette et garn eller tre på fredagskvelden for å sikre seg middagsmat er helt ok. Slik har det jo alltid vært. Lover og regler vet de sannsynligvis om ettersom garnene ikke er forskriftsmessig merket. Bare det gjør at garnene er ulovlige. Jo flere som kommer ut og læres opp jo bedre...

www.ulovligegarn.no

REGLER FOR FRITIDSFISKE I SJØEN

I denne artikkelen finner du blant annet regler for garnsetting, generelle regler for fritidfiskere, både norske og utenlandske, og ikke minst en beskrivelse av de ulike garntypene du kan se langs kysten vår.

Nordmenns rett til fiske i saltvann

I henhold til regelverket kan norske statsborgere drive fritidsfiske med følgende

redskap:

- Håndsnøre, fiskestang og én maskindrevet juksa eller dorg.

- Garn med samlet lengde på inntil 210 meter.

- Liner med opptil 300 angler.

- Inntil 20 teiner eller ruser.

Hver enkelt fritidsfisker kan kombinere disse redskapstypene i den mengden som er oppgitt. Dersom det er to eller flere fritidsfiskere om bord i et fartøy, gjelderredskapsbegrensningen per fartøy og ikke per person.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevnte Hvaler som et sted hvor det burde være muligheter for stor sjøørret. Det hadde det garantert vært hvis sild og brisling fikk være i fred og garnfiskerne lå på 6 fot dyp. Ingen grunn til at man ikke skulle hatt tilnærmet bornholmske forhold med alt ferskvannet som renner ut i nærheten.

Det er ikke mange gytebekker på Hvaler.Tror vi snakker om 3 stk.

Ingen av de er veldig produktive heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovligegarn.no er et ok tiltak, men er det særlig virkningsfullt? Per 7.2.07 er det 1 registrert garnsetting fra våre 1000mil med kystlinje :)

Og når lensmenn og politiet enten ler av deg eller ønsker deg inn til avhør fordi de tror du er ruset om du ringer dem, er det ikke mye "lovlig" å gjøre...... Dra driten på land! Om du føler deg extra vågal kan du med fordel øke maskevidden i garnet :D

De aller fleste som setter disse garna på fredagskvelden for å spe på skalldyrbuffeen til lørda er fullt klar over at det er ulovlig! Og de samme unnskyldningene går igjen ; "Men jeg tar jo bare 10-12 SØ i løpet av sommeren. Det er vel ikke noe fali'?" og " det har vi alltid gjort og SØ er der jo fortsatt" :lol:

En annen ting er noelunde magemål. I elva der jeg fisker kan man tidvis hale opp store mengder SØ i de nederste to sonene. Fikk selv 10-15 SØ på 400-800g på en liten time i sommer som alle fikk friheten tilbake. Jeg vet at mange fiskere der inne ville kalt det fin steikefisk og kakket samtlige :lol: I de verste tilfellene blir det tatt 60-80 SØ i denne str på et døgn der.... Man skal selvfølgelig kunne ta endel av denne fisken så lenge man overholder minstemålet, men det får være grenser.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse sjøørret i mandal!!!! men garn og laksekultivering truer derfor jobber vi her i kommunen med å fikse registrere bekker med sjøørret ikke uvanlig med odeleggelser av gytebiotop og det går folk hus forbi

oppfordrer alle som er glad i sjøørreten til å prøve å fikse "sine" bekker

vi fisker på en relativt sårbar art litt kult å gi noe igjen

alldri er det tatt mer laks i mandal etter krigen enn nå 12 tonn ca

sjøørret fangstene har ikke gått opp ..... er også å kikker i bekkene og mye laks bruker nå de store bekkene kun i de små ser jeg kun sjøørret så her ligger utfordringen

men det er mye sjøørret!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Noen som har noen ferske inntrykk når det gjelder lus på laks og ikke minst sjøørret? Vet fra driva at en del fisk rundt 30-35 cm ser helt for j..... ut i år. veldig mange voksne lus på endel individer i det siste. Var endel å fiska i sunndalsfjorden etter sjøøørret i år. I mars var det veldig mye lus (voksne individer med eggstrenger) på fisken. April var bedre mens det i første halvdel av mai var veldig mye lus. Da fikk jeg og sambore´n flere fisk rundt 2-4 kg som hadde opp mot 70-80 voksne lus. Undermålsfisken så ikke ut. Manglet skjell og var full av lus. Selv om det varierte veldig fra fisk til fisk så var dett totalt sett det værste året siden jeg startet med sjøørret fiske siden midten av 90-tallet. Totalt fikk vi godt over 100 sjøørret ( 51 av dem over 35 cm med snittvekt på 2 kg) så mine observasjoner er ikke basert på ett fåtalls fisk.

Dette er rett og slett tragsik. Eleveeierlaget i driva i sunndal syter og klager over markfiske i nedre deler. Det er vist nok årsaken til nedgangen i fangstene. Hva med å vende fokus på der problemet trolig virkleg ligger og heller bruke energi på det?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det haer vert rimelig bra inne i Ryfulket iår... Har persa med 3,6 og har vell heller aldri fått så mangen på rundt 2 kg.. De Fleste har vert i veldig fin form. Men de små jar vert veldig stykt angrepet av lus, noe som er til stoor bekjumring.... Har vell aldri før sett sø som har vert så stykt angrepet som i år...... :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I forbindelse med EUs vannrammedirektiv, der alle vannforekomster skal opp på et niva Godt eller bedre på EUs femdelte skala, ser det ut som vi kan gå mot lysere tider for sø-bestanden i Norge.

Det ser ut som om dette taes alvorlig i forvaltningen, ihvertfall vannregion midt-norge,hvilket betyr at alle småbekker og elver vil få grundig opprensking på vandringshinder- og forurensningsiden.

Dette er gode nyheter!!!!!

Målet til EU er at dette skal skje innen 2015.

Det kommer til å bli stor satsing på å nå dette målet innenfor de diverse vannområder i Norge framover, og for vannområde Gaula og Nidelva er man allerede godt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Horadland er situasjoen for sø langt fra lys. Allerede i Mai/Juni observerte jeg plenty med undermålsfisk og enkelte 0,5 - 1 kgs fisk i elveosen i Oselva. Flere hadde tydelige luseskader og var antagelig returnert til elva som følge av dette, dvs. at sjøbeiteperioden blir vesentlig redusert med dårlig vekst som resultat, samt dødelighet grunnet skader og blant sø som fremdeles er i havet antagelig er høy.

Har fått en eneste sø her nede i år, men den var til gjengjeld helt fin - smellfeit og ingen lus. Andre som har sett/fått noe?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen ferske inntrykk når det gjelder lus på laks og ikke minst sjøørret? Vet fra driva at en del fisk rundt 30-35 cm ser helt for j..... ut i år. veldig mange voksne lus på endel individer i det siste. Var endel å fiska i sunndalsfjorden etter sjøøørret i år. I mars var det veldig mye lus (voksne individer med eggstrenger) på fisken. April var bedre mens det i første halvdel av mai var veldig mye lus. Da fikk jeg og sambore´n flere fisk rundt 2-4 kg som hadde opp mot 70-80 voksne lus. Undermålsfisken så ikke ut. Manglet skjell og var full av lus. Selv om det varierte veldig fra fisk til fisk så var dett totalt sett det værste året siden jeg startet med sjøørret fiske siden midten av 90-tallet. Totalt fikk vi godt over 100 sjøørret ( 51 av dem over 35 cm med snittvekt på 2 kg) så mine observasjoner er ikke basert på ett fåtalls fisk.

Dette er rett og slett tragsik. Eleveeierlaget i driva i sunndal syter og klager over markfiske i nedre deler. Det er vist nok årsaken til nedgangen i fangstene. Hva med å vende fokus på der problemet trolig virkleg ligger og heller bruke energi på det?Øyvind

Veldig enig.

Her i vosso er det ikke bare laksen som får svi av en onæring ut av kontroll. For meg er det vel slutt i elven. Fisk på 50cm og godt under kiloen!!!!!! Du kroker fisken å den rister en gang på hodet så er kreftene slutt. Mulig noen er i så dårlig forfattning at de er død før de trekkes ut av elementet. Slips på 9 av 10 landet , da er det NOKK. Fanden ta hele fjøsnæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har sett/fått noe?

Har hatt den dårligste SØ sesong ever i år. Har vært og fisket en del i os og kun fått 2stk hvor begge var stygt angrepet og infisert av den helsikes lusen. Flere av fiskene eg observerte i os hadde også en del skader og det virket som om det bare var den aller minste yngelen som slapp lusen.

Det er altså dårlig i bergen og omegn etter min erfaring og andre eg har snakket med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.