Gå til innhold
Fiskersiden

Ebro, igen


Lho
 Share

Recommended Posts

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Siste FiskeFeber melder om ny spansk rekord på karpe i Ebro, 28,5kg!! Og den er ikke feit, ser ut som alle de andre fiine karpene i Ebro. Fisken er tatt av Marco Antonio Rodriguez Adame.. Fyren er visstnok ikke helt navla, behandla fisken dårlig samt at han krevde enorme beløp for å retten til å publisere historien! Men som sagt fisken var fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Stor fisk, men den ble veldig dårlig behandlet og hele det spanske miljøet har boikotta fyren. Ikke så mange personer det er snakk om, men nok til at det har fått solid omtale i fiske-pressen med fokus på riktig behandling av fisk.

Mener å ha lest at karpa var 1,10cm lang...?

Snittet på karpene blir høyere og høyere og det skal være tatt endel fisk over 20kg i vinter. Noe som er litt drøyt, for det var grisekaldt (minusgrader og neppe vanntemp. på mer enn 5 grader! i februar og mars). Selv var jeg ikke oppe i vinter, da det var non-stop med kuldebølger og det snødde metersvis i fjellene ikke langt unna. Drøye fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tok med seg fisken hjem, eller til en bekjent, der han hadde karpa i en agnfisktank i noen doegn. Fisken fikk sopp og skader, samt var under konstant stress i flere doegn. Omsider fikk den saarbehandling (tipper den fikk desinfiserings salve) av en eller annen karpefisker og ble til slutt satt ut igjen. Team Webcarp, www.Webcarp.com, skrev i bladet Feder pesca at de fryktet fisken ikke ville overleve pga. alt for hoey melkesyrenivaa. Selv har jeg vel egentlig ingen formening om dette, men skjebnen er vel ikke helt utenkelig. Samtidig er jo karpene forholdvis hardfoere og det kan jo tenkes at den klarte seg. Fyren proevde aa tjene penger paa storryen og han skal ha forlangt 100kg boilies og to komplette sett med karpeutstryr for den. Det har blitt skrevet mye om karpefiske og gjenutsetning de siste aara og jeg tror spanjolene er interesert i ett saa godt rykte som mulig, hvilket blir motarbeidet av karer som han her. Men det var jo en stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Heisan!

Kom nettopp hjem fra en fuktig fisketur, ja det regna mye..Hundreaars-storm I Catalunya. Det gjorde det ikke lettere at solen hadde stukket for lengst da vi kom frem paa fredag kveld. Vi fant ett sted paa soersiden av Ebro, ved Mequinensa og skulle fiske til soendag. Vi fikk satt opp en presenning til ly for vinden, rodd ut 12 kg Frollic hundefor og ett par kilo kveite pellets. Klokka ble ti foer alt var klart og vi bestemte oss for aa starte fisket neste morgen.

Vi fiska med to rene mallestenger; 12" Ugly sticks med Daiwa Eblems aapen haspel, bolt tackler med 150 grams flatt bly, 60 punds Power pro fortom og tre avballanserte kveite pellets paa en 3/0 Flyliner, samt fire karpestenger med dobbel Frollic.

Det begynner og regne kraftig idet siste stanga er kastet ut neste morgen., men etter en times tid runner det paa mallestanga lengst opp. Jeg kroker og blir svart med tunge harde dunk fra malla i andre enden. Jeg fighter den maksimalt og blir nesten dratt ut i vannet ved flere anledninger. Etter ti minutters dramatikk faar jeg med en godt tilbakelent fighting-stilling presset fisken til land. Tomas faar tak i underkjeven dens og malla er vaar. Vel oppe paa bredden maales pusen til 220cm, og anslaas til en vekt mellom 70-80 kilo. Nok en tometer og stemmingen er upaaklagelig… Vi tar noen bilder og slipper den ut.

Resten av historien dreier seg om daarlig vaer og mista fisk. Tomas faar en 12 kilos karpe soendag formiddag, men vi mister flere fisk, baade kaper og tunge maller. Litt kjedelig naar de store karpene og mallene spiser det samme… Man fisker ikke karper med utstyr som taaler disse dyra. Loerdag morgen var ett eneste stort skybrudd. Det vaerste vaeret paa hundre aar, men action ble det. Da det klarnet opp sluttet fisken aa spise. Soendag morgen laa det ett tredve meter bredt gressbelte paa swimmen og fisket ble der etter, vanskelig. Vi fikk karpa og det var det, helt umulig aa faa ut agnene dit vi ville.

Men det ble da en bra fisk og helgeturen hadde vaert vaat, men mer enn vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. Naa skal det komme noen bilder under. Foerst litt stemning..Saa to bilder av malla og ett av karpa til slutt. Det ble ikke saa mange fisk, men for ett doegns fiske var det jo upaaklagelig ;-)

474_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/230/474.jpg

475_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/230/475.jpg

476_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/230/476.jpg

477_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/230/477.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Halvor

Lysta på en ny tur nedover ble ikke akkurat mindre ved synet av de fiskene der, nei.....

Satt dere litt "nedenfor" for Mequinenza "sentrum", på samme side av elva, eller er jeg helt på bærtur? Fikk plutselig en merkelig følelse av at jeg hadde sett området før...

Har du vært i området før? Fortell, fortell!

Det var i nærheten av Mequinenza, men i ebro, ikke Segre. Det spiller i og for seg ikke for stor rolle, fisken er veldig jevnt fordelt her. Men det var en plass jeg ikke hadde testa før.

Bergensern er på hugg og gir seg vel ikke før han får taua på ei malle sjøl, Bergenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.