Gå til innhold
Fiskersiden

Bait clips


LasseB
 Share

Recommended Posts

Etter en kystmeitehelg med litt testing av diverse tackler, kroker og attraktorkombinasjoner, har jeg kommet frem til hvertfall EN ting som jeg stusser fælt på; bait clips. Jeg har forsøkt å lage mine egne, og de fungerer ikke i det hele tatt. Ideen fikk jeg av et tackle jeg kjøpte for lenge sida, men som jeg mista alt for fort, til at jeg fikk testa den nedklipsa paternosteret.

Slik ser mine baitclips ut:

19758_s.jpg

Før jeg reiste på fisketur, lagde jeg noen enkle pulleytackler med en slik baitclip ned mot søkket. Jeg satte på agn, surra på litt agnstrikk, hekta kroken i klipset og kasta ut. Når jeg sveiva opp skiten, satt kroken fremdeles fast i klipset. Helsikes møkk! Så nå skal jeg snart gå gjennom tacklemappa og kaste det aller meste som er der, utenom ting jeg vet fungerer.

Når jeg knyter tackler, bruker jeg veldig ofte lead clips med baitclips, av denne typen. Og jeg benytter meg av denne typen også når jeg knyter pulleytackler. Dette klipset fungerer perfekt, og de gangene jeg har benyttet tackler med denne typen klips, har jeg aldri opplevd at kroken sitter igjen i klipset.

Jeg hører ofte snakk om Impact Shields, som i tillegg er agnbeskytter. Til distansetackler til flyndre, tror jeg disse blir for store til flyndrekroker.

Hva slags bait clips bruker dere?

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt impact shield med krok 2 og reke, og det har fungert kjempefint.....men om akkurat det hadde noe hensikt tror jeg ikke. finnes mange varianter, den du har bilde av er enkel, billig og grei å bruke. men for min del blir det impact s. til større agn når jeg ikke fisker glidende....

disse skal prøves ut

ba_imp.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg fått testa to typer bait clips - Impact Shield og Relay Clip. I denne omgangen var jeg ute etter bait clips til aerodynamiske flyndrepaternostere, og Relay clipen funker supert! Fungerer like bra både som glidende på tackelet, og ved å sette ei crimp og ei perle foran. Anbefales! Og på Veals er de grusomt billige, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt impact shield med krok 2 og reke, og det har fungert kjempefint.....men om akkurat det hadde noe hensikt tror jeg ikke. finnes mange varianter, den du har bilde av er enkel, billig og grei å bruke. men for min del blir det impact s. til større agn når jeg ikke fisker glidende....

disse skal prøves ut

ba_imp.JPG

bare så du/dere vet det. disse clipsa er overraskende små..

sikkert fine på flyndrekrok osv, men ikke noe for grøvre fiske..

Her har du Relay Clip, Arve:

relay.jpg

Skal oppdatere tackletråden til Stumo'n i kveld med noen tackler med Relay Clip, jeg.

disse har jeg vært litt plaga med at kroken henger i til jeg drar opp igjen.

dette unngås til en stor grad ved å klippe av ytterste 2-3 mm av clipsen.

løsner oftere i lufta da, men løsner i alle fall i vannet.

som tidl. nevnt her. er du i tvil på clipsen, rykk litt i stanga mens tacklet synk lit bunns..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at en Impact Shield var overraskende små. Trodde de var en god del større. Hvis det da ikke finnes forskjellige størrelser?

Her er forresten et bait clip som jeg har laga noen pulleytackler av, fra tida før jeg fikk sett hvordan Impact Shields fungerte. Disse funker helt fint, bare man lager dem av stiv nok ståltråd. Tror jeg har brukt servostyring til fly på mine bait clips.

pulleybaitclip.jpg?t=1178536917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Noen måneder har gått, og Visa-kortet har gått varmt på diverse tackeldims siden sist jeg oppdaterte denne tråden. Mange mentale knekker har kommet og gått, spesielt når teori endelig skal ende ut i praksis, men jeg har også blitt mange erfaringer rikere. Jeg syns noe av det mest spennende med kystmeite og det tyngre surfmeitet er å lage tackler - spesielt selve utformingen av tacklene. Mange tackler har blitt laget i forkant av turene mine, og mange tackler har blitt kastet når jeg har kommet hjem.

På markedet i dag finnes det mange forskjellige baitclips. På merittlista mi over testede baitclips har vi blant annet:

Breakaway's Impact Shield:

impact1.jpg

Breakaways IMPS (kombinert baitclip og søkkeklips):

ba_imp.JPG

Breakaway's Relay Clips:

relay.jpg

Gemini Genie Rig Clip (kombinert baitclip og søkkeklips):

rig-clip.jpg

... pluss noen til. På noen av Breakaways spilesøkker er det et innebygd baitclip. Dette baitclipet er totalt idiotsikkert, ettersom plastikkoppen bakerst på søkket skyver kroken av stålstrengen (les: baitclipet). Derimot syns jeg dette baitclipet er helt ubrukelig til større kroker som Varivas sine 8/0-sirkelkroker og Maruto Catfish 6/0 og 8/0, men det er nok heller ikke så store og godstykke kroker som dette baitclipet på Breakaway-søkkene er ment for. Derimot er dette baitclipet ypperlig for Aberdeen-kroker i alle størrelser, og som sagt - den er idoitsikker. Kroken løser ut ved nærmere 100 av 100 kast.

Breakaway's Impact Shields finnes på alle mine pulleytackler og andre tackler der store kroker skal benyttes. Også et nokså idiotsikkert baitclip, men jeg har opplevd at baitclipet tviholder på kroken hvis jeg foretar et litt slurvete kast med litt for flat vinkel. Men for all del - kongebaitclip som tåler mye juling, og som gjør jobben som agnbeskytter (derav navnet ''impact shield").

Breakaway har også et annet baitclip som jeg er godt fornøyd med - IMPS. Dette baitclipet er jeg temmelig glad i, og stiller i klasse mellomvekts kystmeite. Et potensiell whishbone/bomber-baitclip? Muligens er det litt for lite, men til tynngodsede kroker som karpekroker og Aberdeenkroker fungerer den veldig bra. På grunn av vannbryteren foran på baitclipet er dette også et idiotsikkert baitclip med flere bruksområder. Jeg har god erfaring med disse. På grunn av at søkket klipses på samme klips som baitclipet er festet på, får man til et aerodynamisk kast som gir lange kastelengder - tilogmed med store agn.

Mitt favorittbaitclip til flyndretackler er utentvil Relayclipsa til Breakaway. Jeg har funnet flere bruksområder på også disse. Man kan ha de glidende på tackelet, fast montert på rig body'n med ei perle og en crimp mellom (jeg liker godt å bruke en tykkgodset crimp "inne" i baitclipet, så man slipper å ha ei "forstyrrende" perle og crimp utenfor tackelet (noe krokete forklart, men skal komme tilbake med et forklarende bilde etterhvert)), eller man kan benytte seg av SRT springfjærer, kombinert med baitclipet. Sistnevnte metode er jeg MEGET godt fornøyd med, og denne løser ut 100% av kastene. På grunn av springfjæra og tackelets strekk i lufta, holder kroken seg inne i baitclipet, og løser perfekt ut når hele stasen treffer vannflata.

SRT springfjær og Relay Clip på et kombinert flyndrepaternoster og -glidetackel.

39012.jpg

Mer kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.