Gå til innhold
Fiskersiden

Ålekvabbebonanza på gjørs og karleif


Gjest Hugo
 Share

Recommended Posts

Gjest gjørs

Etter presise tips fra forumets dykkerkonge bestemte jeg og karleif oss for å sjekke mulighetene for å dra opp noen feite ålekvabber fra Stavangers skjærgårdsmekka, nemlig Engøyhavet. Rapporter om mange små og enkelte gamle og digre ålekvabber gjorde oss ivrige og optimistiske, og vi la fort en plan for fiske i det ikke så alt for store havet. Man kaster en møresild på tvers i alle retninger, og maks dybde er 1.4 meter ved lavvann. Karleif hadde kvelden i forveien sett både fulle ungdom og ålekvabber langs land i mørket, men begge var visst nokså lysskye, kvabben likte ikke å bli lyst på.

Vi fant derfor ut at vi skulle teste med lette tackel, små kroker og tynn sene ett stykke ut fra land.

Vi ankom mens det ennå var lyst og regnet var tilstede. Vi dro raskt opp en del svartkutlinger, som alltid ser så mye større ut på bunn enn de gjør over vann. Skuffet. Undertegnede dro også kjensel på gamle kjente og begynte fisket med 28 krok og rekefragmenter etter fisk som var mest interessert i blyhaglene på mikrotacklene. Etter litt prøving og feiling så satt årets første trepiggede stingsild på kroken. Gylden i fargen og med en imponerende vekt på hele 3.3 gram.

23760_s.jpg

Etter dette flyttet vi oss til et øde industriområde og kastet på nytt ut i havet og ventet på napp. Vi bestemte oss i mangel på kunnskap om denne arten, å fiske passivt. Jeg brukte ett tackel med glidende 6 grams pæresøkke og .14 sene med en Varivas semisircle i str 6. Den andre stangen ble rigget med en feeder fullstappet av reke og krok i str 12.

Vi var klare for mengder av disse:

23761_s.jpg

Når mørket nå hadde senket seg og karleif krøp tett inntil meg, så ble karleif var risting i stangtuppen. Et kjapt mothugg og karleif kunne begynne fighten, dvs dra fisken rett på land. Han forsøkte forgjeves å avkroke sin nye pers, mens jeg tok beina fatt og løp de tre minuttene til og fra bilen etter kamera. Vel tilbake hadde superfiskeren sluppet fisken tilbake, med kroken fortsatt langt nedenfor svelget på fisken. En ny rask fight fikk fisken tilbake til land for fotografering og innveiing.

Fisken ble veid til 115 gram. Vi skjønner hvorfor denne kvabben har fått navnet sitt, makan til oppførsel på land har jeg kun sett hos ål:

23762_s.jpg

Fem minutter senere skulle jeg sjekke agnet på feederstangen, og merket at det var motstand i andre enden av snøret. Jeg ble veldig usikker på om dette var fisk, eller feederen som slepte i algebeltet på vei inn. Men noen umiskjennelige napp og plasking i vannfllaten ble jeg sikker på at jeg skulle lande årets fjerde nye art. Karleif bistod i håving med sommerfugl/mikrohåv og lempet denne krabaten på land:

23767_s.jpg

231 gram og ny art! ;):)

Mens jeg forsøkte å lokalisere hvor langt ned i tarmene på kvabben kroken min befant seg, ropte Karleif: Det napper på stangen din, enten det, eller så har jeg sena di!

Og mens jeg ennå er i lykkerus for min nye art, så fighter jeg frekt en ny fisk på min nyinnkjøpte Shimano BeastMaster UL. Og vi har to ålekvabber på land samtidig. Ett bilde var det kameraet ville stille opp med før det takket for seg og maste om batteriladning:

23768_s.jpg

Takk til Karleif for en flott tur etter spennende arter og ikke minst takk til Rudolf som gjennom PM-guiding og lekre UV-bilder av arten, fikk inspirert meg til å satse en kveld på dette sære fisket mellom bolighus, parkering forbudt-skilt og anleggsområder.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det, ja.

Ingen mudderkutling i sikte, altså?

Ingen mudderkutling i dag, det var jo for søren ålekvabbe vi fisket etter :D Får satse beinhardt på mudderkutling ved en annen anledning.

Eg trur det er mange år siden sist gang voksne menn fisket i Engøyhavet. Tror vi fikk noen rare blikk der vi lå på alle fire på bryggekanten :D:lol:

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye arter!!

Tror nok dere burde gå opp i krokstørrelse for å slippe så dyp kroking. Jeg bruker vanligvis 1-1/0 og det går greit, den er ikke spesielt kroksky. Er ikke den greieste fisken å håndtere på land, blir fort noe slimete ja :P

Bra å få sånne opplysninger. Vi var veldig i tvil på hvor grådige desse kvabbene er, og valgte helt klart for små kroker. Neste gang er det større kroker, større agn, og mye større fisk

:hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Vi fisket med reke på alle stenger, men strandsnegler og skjell står vel på den naturlige menyen, sammen med ormer og mark.

Jeg fisket UL hele veien på den ene stangen og med enkleste glidetackel som faktisk fungerer veldig bra på korte kast, men jeg tror at paternoster med kun en knute eller en liten glidebom vil virke like godt. Vi fisket på meget grunt vann, og jeg ville da forsøke å skjule fiskeutstyret mest mulig for fisken, bortsett fra agnet da! Rekene synes veldig godt om kvelden/natten.

Den største tok på stangen med swimfeeder, min minste (176 g) tok på UL-oppsettet.

På tacklet med swinfeeder brukte jeg 10 cm søkkefortom og 10 cm krokfortom. Etter litt oppstramming av sene, så lå vel kroken omtrent inne i feederen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Inspirerende. (Lyst til å prøve kvabba her nord også).

Da er kaia som Munkholmbåten går fra i Ravnkloa et HOT tips. Reker på varme sommerkvelder, eller kanskje allerede nå. Kvabben skal vel trekke grunnt på vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Vi dro tre stk i dag også, to på 220 gram og en på 176 og karleif er der ennå.

Min på 231 på søndag og min på 220 i kveld hadde identisk lik utvendig svulst på slutten av ryggfinnen. Jeg trodde jeg hadde gjenfangst, og troen på antall store i pytten vår sank betraktelig. Men så melder karleif om at hans på 176 hadde nøyaktig samme sår på samme plass. Er dette vanlig hos ålekvabbene?

Kimandre: 220 gram

Gjørs: 219/220 gram

Karleif: 176 gram.

Karleif fikk også ål på rundt halvkiloen.

Vi så mange små ålekvabber en meter fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble og ny art på Øystein, trepigget stingsild. var jo enorme mengder av de.

mista fisk to ganger på paternoster, gikk over til glidende, og vips så satt kvabba. ;)

fikk mange rare spørsmål og ikke minst blikk fra passerende folk. det samlet seg faktisk folk borti gata i en periode for å se på oss (på god avstand da selvsagt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fisket en time til etter att Gjørs tok kvelden, og nappa opp 2 nøyaktig like store (små) kvabber. Eller det vil si att det var 1 gram i forskjell. 175 og 176 gram. Det var også mye napping fra fisk eg ikke klarte å kroke.

Den ene av fiskane hadde en sopp-liknende svulst oppe på halen, på akkuratt samme plass som dei 2 største til Hugo.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, rett etter att Hugo forsvant opp i skogen blei det veldig mye aktivitet. Hadde kontakt med 2 fisker til som iallefall ikke var mindre :D Den ene av dei kan muligens ha vært en ål. I går lærte eg iallefall hvilke kroker som IKKE skal brukes til kvabbene neste gang...

Edit:

Det virka nesten som fisken merket att trønderen var borte. Tror ikke den heller liker dialekten..

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, rett etter att Hugo forsvant opp i skogen blei det veldig mye aktivitet. Hadde kontakt med 2 fisker til som iallefall ikke var mindre :D Den ene av dei kan muligens ha vært en ål. I går lærte eg iallefall hvilke kroker som IKKE skal brukes til kvabbene neste gang...

Edit:

Det virka nesten som fisken merket att trønderen var borte. Tror ikke den heller liker dialekten..

merkelig det der, når Hugo kom forsvant de lokale fruene inn i villaene sine og ¨låste dører og vinduer. politiet kretset rundt i nabolaget og alle fuglene ble stille, stille som i graven......

har trua på mye større kvabber der, så ei hel natts satsing hadde kanskje ikke vært feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.