Gå til innhold
Fiskersiden

De finnes i Bergen jo!


Hunter
 Share

Recommended Posts

I løpet av et par dager har vi fått tips om minst 2 vann i Bergen som inneholder Gullvederbuk.

Jeg og Lars Ivar tok turen til et, mens Jan, Elin og Erling tok turen til et annet. Min bror hadde fisket i det ene vannet i hele dag og tatt rundt 20 stk, største på 850 gram. 5 av dem på flue.

Jeg og Lars Ivar tok 16 stk og gjengen i det andre vannet tok 6 stk.

Her er et dårlig mobilbilde. Bedre og flere bilder i morgen.

140520070043GlAqGrAjE9rzXAumP2.jpg?57

Moro å ha funnet vann her på disse kanter som leverer sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som sagt så tok Elin og jeg turen til et noe nærmere vann hvor jeg var og tittet på fiskene for et par dager siden.

Det startet noe trått, vi så masse fisk hvor noen av de var opp mot kiloen. Men av en eller annen merkelig grunn så ville de ikke ha maisen. De svømte bort til den og tittet men tok den aldri, så da måtte vi ta turen opp på en bensinstasjon for å kjøpe loff.

Da skjedde det ting... Først så var det et beist av en ørret som fulgte etter agnet mitt i det jeg løftet det av vannet... Så en liten stund etterpå beit denne rakkeren på loffen.

25595_s.jpg

Ny pers på loff.

25596_s.jpg

Møtes når du bikker 2kg

Vekta lå fortsatt i bilen så ørreten ble målt med stanga og den var ca 45cm noe som gir rett i overkant av 900g ved K-faktor 1. Fin fisk med andre ord.

Så begynte fruen å få draget på gullvederbuken.

25597_s.jpg

Her er den første. Vakre fisker!

Hun plukker så 2 til mens jeg fortsatt sliter, har masse napp men får de ikke til å sitte. Elin setter i gang med litt sluk denging og ikke lang tid etter dukker denne opp (da måtte jeg løpe til bilen for å hente vekta).

25599_s.jpg

En fin ørret og ny pers på 750g!

25598_s.jpg

Sleip rakker...

25600_s.jpg

See you later!

Etter hvert så dukker Erling opp. Heldigvis så sliter han også med å klare å plukke sin første, så slipper jeg i hvert fall å være alene om det :)

Men etter mye frustrasjon så klarer jeg endelig å kroke en av rakkerne.

25615_s.jpg

Fine fisken

Og ikke lenge etterpå plukker Erling en også.

25602_s.jpg

Art nr 51 (?) i boks!

Erling plukker en til og tar et par artige tilslag hvor dupp og alt kommer flygendes, før vi bestemmer oss for å ta kvelden. I det jeg løfter opp stanga så smeller det på en buk til. Denne var en smule større så den blir håvet.

25603_s.jpg

Ny pers på 800g!

25604_s.jpg

Gull...

Takk for en artig tur, er vel en fare for at vi tar turen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fangst! Artig med ørret på loff! Også morsomt å se at det fins flere vann med gullvederbuk i Bergensområdet. Det er tydelig at fisk er flyttet fra den opprinnelige bestanden i dammene i Nygaardsparken til mange vann rundt omkring. Her er det sikkert mye detektivarbeid som gjenstår. Det interessante er jo at det sammen med gullvederbuken også ble satt ut karpe og karuss i sin tid (alle arter hentet fra Polen i 1906). Vi vet at fiskebestanden i dammene i Nygaardsparken frøs inne i 1927 (med unntak av karussen?), og trolig er altså fisken flyttet før den tid (den kjente forekomsten i Skårsvann ble jo etablert i 1914). Dette betyr også at det er mange bestander av gullvederbuk, karuss og muligens karpe som trolig har klart seg i 80år+ i dette området. En interessant erkjennelse i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ny art smat pers på ørret til Fruen.

synes hun gruser deg på hver tur dere er på jeg :lol:

Nja gjorde vel igrun ikke det på denne turen, men hun har en tendens til å gjøre det ja :blush:

Gabbe: Viser seg faktisk at et par av vannene med karpefisker i området her leverer fin ørret også, så det er jo artig.

FishingB: Jepp var loff og mais de tok, der fruen, Erling og jeg var så var det loff som funket best mens det var mais som var tingen i vannet hvor Gamlefar og Lars-Ivar var. Ellers så funker garrantert mark og maggot også. Noe som sikkert vill lokke fram litt høyere andel av ørret men hva gjør vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg turen til vannet hvor Jan og co fisket sist gang. Sammen med en kompsi østfra ble det 13 flotte Gullvederbuk. 4 av dem over 1 kg. Største til meg på 1200 gram.

Vi foret med loff og etter en halvtime var det store mengder fisk like nedenfor berget vi satt på. På det meste må det ha vært rundt 30 stk. Det bet jevnt og trutt i et par timer.

Bilder kommer senere eller i morgen.

Moro var det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i går var jeg en tur og fikk notert gullvederbuk på artslisten min også.

Var ikke store karen jeg fikk på land, men jeg så at de store var der.

"Klepp-karen" brydde seg lite om gullvederbuken, så det ble bare ett lite stopp for deretter å fiske Sø. (Noe som ikke gav resultater.)

Må tilbake snart for å ta den store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.