Gå til innhold
Fiskersiden

Kokt lyr....


Fiskepuddingen
 Share

Recommended Posts

Når løftet først er gjort. Lyr er en flott fisk, men det er for meg ikke en kokefisk. Jeg bruker kun den skinnfrie loinsen på lyren, har litt mel, salt og pepper i en brødpose, og rister beinfrie filetbiter rundt i posen. Deretter kort steketid på god varme. Utover det er den kjent som en flott fisk når det gjelder fiskekaker og fiskepudding. Men nykokt lyr? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk skal ikke kokes.... Den kan Røykes, stekes, ovnsbakes og diverse.. Men kokt fisk funker ikke hos meg.

Lyr er godt stekt, men funker enda bedre i fiskekaker og lignende.

Funker også meeeget godt til å lage grovhakket fiskeburger med. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk skal ikke kokes.... Den kan Røykes, stekes, ovnsbakes og diverse.. Men kokt fisk funker ikke hos meg.

Lyr er godt stekt, men funker enda bedre i fiskekaker og lignende.

Funker også meeeget godt til å lage grovhakket fiskeburger med. :)

Som om jeg skulle sagt det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk skal ikke kokes.... Den kan Røykes, stekes, ovnsbakes og diverse.. Men kokt fisk funker ikke hos meg.

Lyr er godt stekt, men funker enda bedre i fiskekaker og lignende.

Funker også meeeget godt til å lage grovhakket fiskeburger med. :)

Etter å ha tenkt meg om er det en fisk som egner seg veldig godt til koking. Litt stor røye fra et godt vann. Her er noen fra Søre Bjøllovann på Saltfjellet på 8-9 hekto som godgjør seg.

Har sett Monsen koke småørret, men etter å ha testet på katten så gidder jeg ikke å prøve...

Lyr passer ypperlig i fiskegryter, men neppe kokt.

r%C3%B8ye%2Bgryte%2Bved%2Bbj%C3%B8llovan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min favorittbruk av lyr er til ceviche. Mild smak og fin konsistens gjør lyren ypperlig til slikt bruk. Google ceviche så finner man enkle oppskrifter.

Men lurer også på om sitron/lime tar knekken på eventuelle parasitter (først og fremst kveis)? Er jo som regel nøye med å se etter kveisen under filetering, men er litt bekymra for å overse noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fruen fikk en fin lyr i Skjerstadfjorden i kveld - noen som vet om det funker å hive den på grillen? :)

Ellers var det mange fine tips til hvordan den kan tilberedes. Som "Gull" skriver så har også jeg vokst opp med at lyr skal males opp sammen med torsk eller hyse og brukes i fiskekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg pleier å filletere all lyr og fryse inn filetterne med kun et lag "Gladpack"/matfolie.

Etter det så tar jeg opp så mye file´som trengs til middagen. Jeg panerer filettene med mel, strøkavring (med pisket egg som "lim")

Deretter lager jeg en remoladesaus av rømme, majones, citron, agurksalat, mye hakket dill + salt og pepper og litt sukker. Spises med nykokt potatis og er en kanonmåltid. En kan også bytte ut remoladesausen mot typ skalldyrsaus, da blir det ennu bedre, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.