Gå til innhold
Fiskersiden

Selvsagt er jeg redd bjørn!


Potemkin
 Share

Recommended Posts

Sitter og føler på at det kanskje er lettere å si at man ICKE er redd for bjørn sålenge man sitter tryggt forankret bak PC'n - mange her som har vært i en reell "bjørnesituasjon"? :o

Det er vel svært få, derfor ingen grunn til Bjørnefrykt ??? eller ??

Vil jo tro at de som er her inne ofte er ute i skog og mark og er potensielle bjørnmøtere !!!

respekt er vel et ord i denne sammenheng, respekt for vilte, vilte som i denne sammenheng er Bjørn.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd dyr når jeg går i naturen, selv om hundetettheten er høy her vest og hunder er jo statistisk mye farligere enn f.eks hai eller bjørn :o

Men hadde jeg truffet bjørn hadde nok pulsen steget bra. Forhåpentligvis hadde jeg hatt avstand til dyret som var obs på meg-så kunne jeg blitt en stor opplevelse rikere.

Men fra naturprogrammer vet vi at det skal utrolig mye til å komme nært innpå disse dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bjørnen her er jentungens bamse som ligger i et hjørne, og den er ikke spesielt skremmende. Så... Nei, jeg er ikke så redd for bjørn. I alle fall ikke her jeg sitter. Hadde en diger levende ekte en fått tak i meg ute i skauen hadde jeg sikkert blitt noe betenkt, og muligens litt bekymret.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var innlegget mitt retta mot de som sitter bak en Pc og bedyrer at de ikke er redd bjørn jeg sikta til...

Jeg tror vel det er et fåtall av forumets brukere som har hatt mulighet til å virkelig se en bjørn "in natura"?

Vil nok innrømme at en tenkt situasjon - med meg fiskende i et "bjørnerikt" område hadde titta oftere over skulderen hvis jeg hørte en lyd. På samme måte som jeg hadde gjort det samme hvis jeg fiska i Akerselva eller for den saks skyld ved Paradisbukta på Huk.. men da av helt andre årsaker! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sjitredd om jeg traff en bjørn i skogen. Men jeg er ikke redd for at det skal skje.

Nå regner jeg riktignok med at bikkjen min hadde oppholdt den en liten stund hvertfall. Så kanskje jeg hadde klart å... løpe vekk? Klatre opp i et tre? Grave meg ned?

Hva skal man egentlig gjøre? Å spille død tror jeg vi dropper. Gjør man det er man hvertfall rimelig tøff. Selv om det kanskje er eneste veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mange åra siden det ble observert en bjørn rundt hushjørnene på Herre, 10km herfra. Og det ble funnet ett elgkadaver bjørnen hadde tatt litt oppi skauen. Så det er da mulig sikkert å treffe på en, selv om sjansen er liten. Og JA, jeg hadde blitt tynn i bæsjen hadde jeg først truffet på en. Men tenker jeg på det når jeg er i skauen, NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sjitredd om jeg traff en bjørn i skogen. Men jeg er ikke redd for at det skal skje.

Nå regner jeg riktignok med at bikkjen min hadde oppholdt den en liten stund hvertfall. Så kanskje jeg hadde klart å... løpe vekk? Klatre opp i et tre? Grave meg ned?

Hva skal man egentlig gjøre? Å spille død tror jeg vi dropper. Gjør man det er man hvertfall rimelig tøff. Selv om det kanskje er eneste veien å gå.

Har fått høre at jeg skal løpe nedover forde bjørnen ikke fikser det så godt !

Selv gjør jeg alltid det !

Bjørnen har aldri nådd meg igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og føler på at det kanskje er lettere å si at man ICKE er redd for bjørn sålenge man sitter tryggt forankret bak PC'n - mange her som har vært i en reell "bjørnesituasjon"? :)

Nope! Men har møtt ulv 2 ganger. Må være største jeg har opplevd utendørs noensinne.. Første gang var tispe med valper, ca 20 meter fra meg. Pissredd? JA! Men STOOR opplevelse...

Ferdes steder jeg vet det er ulv, men er ikke redd for å møte de fordet. Men løshunder og dumme hundeeiere... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er sagt og fasiten vil vi aldri få.

Det som er sikkert er at man skal ha respekt for et slikt dyr uansett hvor og når den skulle krysse din vei, eller når du ferdes i et område med overhengende fare for bjørn. Ta de forholdsregler du kan, dette selvfølgelig sett opp imot den potensielle sjansen for å møte bjørn i det aktuelle området.

Selv har jeg vært så heldig å ha ukesvis med overnattinger i Alaskas villmark og har opplevd ett skikkelig skinnangrep som aldri vil glemmes. Jeg tror på Potemkin som påstår at innenfor en viss radius blir de fleste rimlig skremt, spesielt når bamsefar kommer styrtene imot deg som om du skulle være det neste måltid.

For den som har sett filmen "Grizzley Man" av Werner Herzog og lest boken "Grizzley Maze" av Nick Jans, så går det fort opp et lite lys om at det hele tiden går en grense for hva som lurt og hva som er mindre lurt med tanke på bjørn.

Uansett er det å skue en bjørn i uberørt villmark noe av det mest spennende og fineste man kan oppleve.

Endret av StigH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Kirkenes for en del år siden, og hadde en episode der som jeg ikke kommer til å glemme noen gang tror jeg. Vi skulle opp til et vann som ligger mellom Kirkenes og Pasvik for å fiske. Det hadde vært observert bjørn i dette området den høsten, men vi skulle nå opp og fiske uansett. Vi så også kloremerker i noen trær på vei opp som muligens var lagd av bjørn. Dagen gikk med til fiske og å gire hverandre opp med bjørnehistorier osv. Da det mørkner går vi hver vår vei rundt vannet for å prøve kveldsbettet og mens jeg står og kaster ser jeg plutselig et stort mørkt dyr reise seg i øyekroken en 20-30 m unna (det var såpass mørkt at det var vanskelig å se detaljer i terrenget). Kan love at pulsen dundra så det gjorde vondt. Heldigvis så var det bare et enslig reinsdyr, men husker enda godt hvor redd jeg plutselig ble et lite sekund. Tror nok de fleste ville følt det samme! Eller er det mange "sofatøffinger" her? :D

Ble forresten mye fisk og ingen bjørnemøter i løpet av turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnen ble skutt ved et kadaver ikke langt fra der mannen ble drept. Det kan kanskje forklare oppførselen. Bjørnen forsvarer gjerne maten sin.

Jeg kunne ellers svært gjerne tenkt meg å møte en bjørn i naturen, men naturligvis helst på betryggende avstand. Ville ikke følt meg vel hvis jeg oppdaga en bjørneunge like ved meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"tråkker" du på en bjørn ute i skauen, ja da tror jeg de aller fleste hadde fått panikk, noe som igjen fort kan gjøre "slutten" ganske så kort.

Folk kan si hva de vil, jeg tipper 99,99% av norges befolkning hadde fått panikk, i tillegg er nok de aller, aller fleste redd bjørn.

Vanlige nordmenn kan ikke samenlignes med Lars Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle med seg børse på bærtur da Potemkin?

Når det er så mye skumle bjørner i skogen og ville blomster i grøftekantene rundt om kring,så må man jo ha noe å berge livet med :):D

Å bråke er vel løsningen, men da får man aldri sett en bjørn.

Jeg tror nok pulsen hadde steget noen hakk. De fleste bjørner stikker av når de får teften av mennesker. Men kommer du brått på kan angrepet være et faktum.

Men man kan ikke gå å tenke på slikt når man er på tur i skauen.

Rasa nedover en grusvei på offroadsykkel i Bærumsmarka, kom rundt en sving og holdt på å kjøre rett i vomma på en elgokse som kryssa veien. Stod på stive hjul og klarte akkurat å svinge bak ræva på dyret.

Men tviler på at jeg noengang vil komme så nært dyr til fots.

Kjenner dog noen biologer som har fått elg helt innpå når de har sittet stille og glant på sopp og mose (og gudene vet hva) i "all evighet" i bushen, men det kvalifiserer jo ikke til normal oppførsel, så da så. (Da i jobbsammenheng, dvs mange døgn i skogen i løpet av ett år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såpass respekt for ville dyr så jeg blir naturlig litt redd når jeg møter de! Redselen bare ligger der, men kan "trenes opp" jo mere man er ute i skog og mark og får erfaring! Har dog ikke møtt bjørn og ulv face to face, men har hatt de i umiddelbar nærhet, både bevisst og uvisst. Hovedsaken er at man skal respektere disse og vite at du ikke er sjefen i skauen, det er det viltet som er. Du er kun en mer eller mindre ubuden gjest! Dette gjelder ikke bare bjørn og ulv som får mest spalteplass, men alle "store" ville dyr. Elg har også drept mennesker. Var selv nr. inntill å skyte en stor elg okse(var på rådyr jakt) i selvforvar en gang, men jeg klarte å dra meg unna!

Unasett, folk som sier de ikke er redd og omtaler ville dyr som kosebamser osv er bare så tette i hue at de ikke har noe i skauen å gjøre!! Desverre så blir det nok fler og fler av de i denne "playstation gennerasjonen"!

PS! Minner om "The Grizzly Man"(noen som har sett den dokumentaren? Manne som skulle være venn med grizzlyene, og leve sammen med de), det gikk jo bra en stund, men så brått var det over og ut!

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sjitredd om jeg traff en bjørn i skogen. Men jeg er ikke redd for at det skal skje.

Nå regner jeg riktignok med at bikkjen min hadde oppholdt den en liten stund hvertfall. Så kanskje jeg hadde klart å... løpe vekk? Klatre opp i et tre? Grave meg ned?

Hva skal man egentlig gjøre? Å spille død tror jeg vi dropper. Gjør man det er man hvertfall rimelig tøff. Selv om det kanskje er eneste veien å gå.

Haha, grave seg ned er det aller beste tipset :)

Kassa på Rimi og kortet blir avvist = grave seg ned, bli kontant avvist av ei dame på byen = grave seg ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bråke er vel løsningen, men da får man aldri sett en bjørn.

Rasa nedover en grusvei på offroadsykkel i Bærumsmarka, kom rundt en sving og holdt på å kjøre rett i vomma på en elgokse som kryssa veien. Stod på stive hjul og klarte akkurat å svinge bak ræva på dyret.

Men tviler på at jeg noengang vil komme så nært dyr til fots.

Kjenner dog noen biologer som har fått elg helt innpå når de har sittet stille og glant på sopp og mose (og gudene vet hva) i "all evighet" i bushen, men det kvalifiserer jo ikke til normal oppførsel, så da så. (Da i jobbsammenheng, dvs mange døgn i skogen i løpet av ett år).

Ja, lager man litt lyder er sannsynligheten for å møte bjørn nesten like null, og enda viktigere, det er ingen fare for at man kommer overraskende på den, den største risikoen for å havne i en farlig situasjon.

Er man stille er det utrolig hvor nær man kan komme dyr. Har vært få meter unna elg mange ganger. En gang jeg var på jakt kom en elgku med to kalver i hælene løpende rett mot meg. Jeg stor rolig med hagla klar ( :lol: ), men hun bøyde av da hun var på bare fire meters hold. Pulsen steg jo litt, men var egentlig aldri redd. Ut i fra min erfaring med dyrs atferd, så jeg på henne at hun ikke kom til å angripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden gikk jeg en del på jakt i narvik-området.

Har aldri sett bjørn, men fikk en gang vite, dagen etter en jakttur, at et jaktlag skulle søke om forlengelse på elgjakta, eventuelt refundering av leie av elgvald.

Det var visst nok et bjørnehi rett nedenfor der jeg hadde vært på jakt, og dalen var så godt som tømt for elg.

Ble ikke flere turer dit på meg den sesongen, men var en del i nabodalen...

Nærmeste jeg har vært et av våre store rovdyr, var da jeg var 5-10 meter unna en jerv i Råna. Samme område som Asgeir Kvalvik (var det vel?) lagde dokumentar om jerv.

En heftig opplevelse, som varte rundt et minutts tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var innlegget mitt retta mot de som sitter bak en Pc og bedyrer at de ikke er redd bjørn jeg sikta til...

Jeg tror vel det er et fåtall av forumets brukere som har hatt mulighet til å virkelig se en bjørn "in natura"?

Vil nok innrømme at en tenkt situasjon - med meg fiskende i et "bjørnerikt" område hadde titta oftere over skulderen hvis jeg hørte en lyd. På samme måte som jeg hadde gjort det samme hvis jeg fiska i Akerselva eller for den saks skyld ved Paradisbukta på Huk.. men da av helt andre årsaker! :lol:

regner jo med at de som skriver her inne selv om de sitter forand PC til tider ofte er ute å fisker og forsatt da er potensielle bjørnemøteter, det er vel veldig få som som skriver her inne som alldri er ute å fisker. Så da er det vel egentlig veldig få du hendvender deg til, men det er jo lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.