Pingvin Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Eg skal ikkje lage tiljer eller tofter, men agnkuttingsbord og målebrett. Ah, skjønner. Syns det var litt rart at du trengte tiljer, båten har jo flat og fin dørk.. jaja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Hva med en enkel dyprigg til båten din, Arve? Øker mulighetene litt mer for storsei, og kanskje litt større sjøørret, og hvorfor ikke kveite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjørs Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Blir vel mest meite fra den båten tenker jeg. Er det forresten mulighet til å mønstre dekk om et besøk i bartebyen skulle skje? Stilig båt. Nå blir det vel kjøpt inn ekkolodd og GPS etterhvert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted October 29, 2007 Author Report Share Posted October 29, 2007 Hva med en enkel dyprigg til båten din, Arve? Øker mulighetene litt mer for storsei, og kanskje litt større sjøørret, og hvorfor ikke kveite? Oppdagar eg ein wobbler i denne båten, så går den overbord sporentreks! Gjørs: Såklart er det plass i båten til deg. Du er ikkje så stor. Ekkolodd og GPS kjøpte eg for konfirmasjonspengane (og det tilseier kanskje at eg bør oppdatere elektronikken). Elles: I dag har eg lært meg å spleise tau, så snart er eg ein vaskeekte sjømann . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristerGj Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Flott å se at båten har kommet opp til rett fylke Må si jeg er imponert over innsatsen, Reodor! Skulle du ha behov for litt ekstra vekt i båten er det bare å si i fra når den tid kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjørs Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 In the Navy.... Biltema har forresten forlenger til gassarmen som gjør at du kan sitte midt i båten og styre som en annen offiser. Jeg brukte det da jeg disponerte en 10 fots alu i -trondheim. Gikk nesten opp i plan med 4 hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted October 29, 2007 Author Report Share Posted October 29, 2007 Det følgde med ein slik gassarm då eg kjøpte båten, men eg likte ikkje å bruke den. Såg liksom ikkje poenget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovejan Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Det følgde med ein slik gassarm då eg kjøpte båten, men eg likte ikkje å bruke den. Såg liksom ikkje poenget. det har vel ikke noe poeng så lenge båten går i plan, og det gjør den med 20 hk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted October 29, 2007 Author Report Share Posted October 29, 2007 Sånn, då er eg klar for å setje inn litt elektronikk i båten. Det som treng straum er ekkolodd og lanterne. Ei enkel, kvit lanterne skulle vel vera greit nok. I bruksanvisninga til ekkoloddet stod den noko om sikringar (fuse). Det skulle vel gå greit å bruke denne: For å gjere det enkelt tenker eg å bruke ein sånn: ...for å lade opp dette... ...som står i ein sånn: Skal bli artig å prøve seg som elektriker . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjørs Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Bzzzzzzzzzzzzzzzz.......poff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Ørud Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Omtrent sånn så er underholdningen sikret (oioioi for et ordspill)!!: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted October 29, 2007 Report Share Posted October 29, 2007 Men husk at lading av batteri i metallbåt kan være skumle greier... Tror jeg ville tatt batteriet på land og ladet det der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted October 29, 2007 Author Report Share Posted October 29, 2007 Eg hadde tenkt å lade batteriet heime, og ikkje i båten. Her kan de egentlig spøke så mykje de vil, for elektronikk har eg minimal greie på . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovejan Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 Hvis du ikke har handlet batteri, så kan jeg anbefale deg en powerbooster/starthjelper istedet. Disse får du rimelig på europris, mekk e.l. de har som regel lampe, sigarett tenner uttak. De finnes i flere størrelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 Sånn ser det ut heime når ein monterer elektrisk utstyr i båten: Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15308/37667.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Har båten et navn forresten? Får jeg foreslå MS NKML? Eller det passende MS Blanketur? Blåkjeften? (Høh). Eller MS Myxine? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjørs Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 MS Windows? Cindy er jo også et mye brukt yachtnavn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Eventuelt MS AAF (Asgeir Alvestads Fanklubb), båtens eier kan vel sies å være medlem der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oz Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 MS DOS. Ferdig arbeid. Fin skute! Mvh Oz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 Båten har ikkje namn enno, nei. Fleire forslag mottas med takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted November 7, 2007 Author Report Share Posted November 7, 2007 No har eg lodda saman ein sigarettennar-hann til strømledningen til ekkoloddet. Berre for å vera sikker før eg koplar til: Den raude ledningen har eg kopla til "pluggen" i midten nederst i sigarettennaren, og den svarte ledningen har eg kopla til "bøylen" i sigarettennaren. 1 A sikring har eg lagt i den raude ledningen. Har eg gjort rett? Håpar på raskt svar . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahamm Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Hvorfor bruker du sigarettenner, har du ikke kobling bak på ekkoloddet? Er det for å ta med ekkolodd hjem? Vill ikke sigarettenneruttaket ruste/eire ganske raskt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted November 7, 2007 Author Report Share Posted November 7, 2007 Eg brukar sigarettennar fordi det var så komplisert med kontrollpanelet frå biltema. Håpar det ikkje rustar/eirar fort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahamm Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 (edited) Kjøp deg en hovedstrøm bryter til maritim bruk en ledning inn, en ut Edit;koples bare til plussledningen Edited November 7, 2007 by ahamm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Ørud Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 No har eg lodda saman ein sigarettennar-hann til strømledningen til ekkoloddet. Berre for å vera sikker før eg koplar til: Den raude ledningen har eg kopla til "pluggen" i midten nederst i sigarettennaren, og den svarte ledningen har eg kopla til "bøylen" i sigarettennaren. 1 A sikring har eg lagt i den raude ledningen. Har eg gjort rett? Håpar på raskt svar . Høres greit ut, men hvordan har du koblet fra sikarettenneruttaket og videre til batteriet? Det er forsåvidt likegyldig om du har sikringen i + eller minuslederen, men ofte anbefaler produsent en av delene (+ er vel vanlig). En tegning av opplegget hadde gjort det enklere å svare. Pss bare på at loddet får + på + og - på - helt gjennom fra batteriet. Ellers er jo dette fasit for det andre alternativet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts