Gå til innhold
Fiskersiden

Mega-Laks klubben


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

Styret har bestemt at alle nye medlemskaper skal bestemmes via en avstemning av alle medlemmer fra naa av. Klubben er kansje "eksklusiv" men "demokratisk".

Det ser ut som at vi har to nye soeknader inn for behandling:

Rogna: Fisken er "bare" 10kg men hvis vi tar hensyn til at at den ble tatt paa haandsnoer og tillegger vekten paa baaten, ser det ut som han kunne bevilges medlemskap under en ny kategori: "Tjuvfiske".

Villlax: Fisken's vekt kvalifiserer ham men det er en "fjoesfisk". Styret er av den oppfatning at han har gjoert en stor tjeneste til alle medlemmer og synes klubben burde vurdere soeknaden positivt. "Kategori: "Krigshelt"

Alle medlemmer bes stemme paa disse soeknader saa snart saa mulig. Vennligst begrunn deres avgjoerelse (aksept eller ei) skriftlig i denne traaden. (humoristiske argumenter er godkjente)

Styret minner also alle medlemmer at de maa vise frem medlemskapet i klubben i deres signatur: MEDLEM AV MEGALAKS KLUBBEN. :)

Styret

Mao, dette ser bra ut! :)

Bare sånn for ordens skyld: Dette er ikke "tjuvfiske". Laksen ble tatt i sjøen, altså et lovlig fiskested. Laksen ble tatt innenfor lovlig fisketid og den beit på pilken, den ble altså ikke huket/kjekset og den beit på et lovlig fiskeredskap. Så "tjuvfiske" er en ikke passende betegnelse.

:o:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, om det er så mange liverpoolfans OG et kriterie for fortsatt medlemskap....

Da anser jeg meg selv som utmeldt av slektningkaterogien :)

Som nevnt ovenfor, fungerer ikke klubben paa diskriminering's prinsippet og fotball,politikk religion osvd.. har ingenting der aa gjoere. Vi respekterer din avgjoerelse aa melde deg ut og vil oenske Deg velkommen tilbake, naar Du har fanget en (eller to) mega-laks! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for ordens skyld: Dette er ikke "tjuvfiske". Laksen ble tatt i sjøen, altså et lovlig fiskested. Laksen ble tatt innenfor lovlig fisketid og den beit på pilken, den ble altså ikke huket/kjekset og den beit på et lovlig fiskeredskap. Så "tjuvfiske" er en ikke passende betegnelse.

:o:(

Hei, ja, jeg innser naa at min "humoristisk" sans kan ha gitt en daarlig belysning paa din stor fangst. beklager! :) Vi skal nok finne et bedre kategori navn, naar tiden kommer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en på 12kg, men flua satt i halerota så den kjempa som en 20 kg's. :)

Ja, jeg har selv vaert borte i det samme, hvor man faar en kjempe kamp og tror at man har en 20kgs, som til slutt viser seg aa vaere bare 12kgs!!!! :)

Jeg synes dette gir grunnlaget for en skikkelig vurdering av din soeknad. Vi kommer tilbake til Deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det mulighet for å bli med på "medlidenhetskvote".

Har brukt ca 500timer hver sesong - i mange år, men har ikke klart mer enn 8kg. i Nidelva.

(i 2008 er imidlertid sjangsen forhåpentligvis noe større, da det ser ut til å bli sesongkort i Gaula :lol: )

hvor i gaula da

:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt urolig for styrelederen nå. Mange søkere inne her nå. Enten sitter han og behandler søknader, eller så har han havnet på gamlehjemmet (?) :D

Hei gamlingen ! Er du der ? Folk spør etter deg !

mvh.

Materialforvalter (cognac) og medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt urolig for styrelederen nå. Mange søkere inne her nå. Enten sitter han og behandler søknader, eller så har han havnet på gamlehjemmet (?) :D

Hei gamlingen ! Er du der ? Folk spør etter deg !

mvh.

Materialforvalter (cognac) og medlem

Hei,

Joda, jeg er fremdeles her jeg!, (det finnes ikke plass paa gamlehjemmet! ;))! Ettersom klubben er basert paa demokratiske prinsipper, saa venter jag at Dere medlemmer skal avgi deres mening om de soeknadene som er inne og stemme. Ettersom inntaknings seremonien er paa Loerdag, boer dere skynde dere!! Husk paa aa stemme foer Loerdag og dokumentere/ argumentere deres avgjoerelse her paa traaden. Etter min mening, burde samtlige soeknader aksepteres, men jeg er bare styreleder jeg!! :D

Jeg vil ogsaa minne "ikke medlemmer" som har lyst aa bli med at det finnes en konkurranse paa gang om design av vaart nytt logo. Vi har to forslag foreloepig (Soelreven og Mao) samt en opinion (Helge S). Konkurransen avsluttes paa Fredag kveld! Saa sett igang og kom med forslag! Konkurranse's premieren er helt unik!

Gamlingen (still kicking!!) :D

Styreleder

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som kunne tenke seg et medlemskap i klubben, vil vi raade aa ta en titt paa www.dinfisk.no og laere hvordan man fanger en megalaks!

Gratulerer og takker Tequila for et ypperlig film klipp og demo! :D

Jeg tok fisken men det er ikke jeg som har laget filmen og det er en annen som må takkes for demoen.

Vet ikke helt om det er noe å lære her men.....

Det som er litt kult at i år var det motsatt rekkefølge. Kristen som håver for meg, fikk fisken og jeg var roeren og håveren - 20,5 kg og 122 cm - en flott fisk det også, men i år var vi ikke så heldige at noen var i elva med videokamera. Til alle de som tror at det bare er å hente en slik kladask - Grande Gård har 7 km (tror jeg) med vald og siden 1938 er det 11 plaketter på bautasteinen med fisk over 20 kg.... you do the mat... det har vel slingret noen hundretusenvis med wobblere, markangler, sluker, fluer over de valdene på 70 år ;) gullhår fra r... og opp til nakken + være til stede til rett tid (det vil si alltid på elva) + litt erfaring... så kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har altså MLK sitt geografiske tyngdepunkt. Vi kan kanskje be Sølvreven om å plotte inn nøyaktig sted for årsmøtet til sommeren?

39027_s.jpg

Her herjer Nils Master tre måneder i året:

39028_s.jpg

Litt mer detaljer:

39029_s.jpg

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartinteressert som jeg er, fant jeg broen på filmen, eller hur ?

Så ihvertfall at Namsen like nedenfor var veldig svingete, små fosser og var urolig. Også ovenfor.

Virket lang og fin denne hølen :D

Du fant broen. Hildrum er fra ca. 100 meter ovenfor broen og nedover. Ovenfor der er det Ranum. Vi har de annenhver dag.

Vanskelig å beskrive valdet. Hildrum er egentlig et rolig vald men tung/sterk strøm på mye vann, til du kommer litt nede på valdet. Der får du litt mer stryk tendenser. Valdet er best på mye vann. Ranum rett ovenfor er litt striere og har mer markerte partier - med høl - stryk - brekk m.m. og jeg liker det valdet veldig godt på lite vann. Har et kjempeparti for landfiske (mark og flue) på lite vann. Der tok jeg min første storlaks noen sinne på 7,1 kg.

Nedenfor er jeg ikke så godt kjent (har ikke fisket der, kun siklet.....) med der har vi Vibstad valdene (mer stein, kanter, strømninger - tror jeg) og Hektnin. Der er det litt mer fart i elva igjen. I overgangen mellom Hildrum og Øvre Vibstad så brekker det godt utfor. Du skal være sterk for å ro der.....

Hektnin er utrolig spennende - med foss/stryk m.m. Nedenfor blir det mer Hildrum igjen til du kommer ned til Sellegfossen (dette er noe jeg tror).

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mine bilder du mener, så er det Ler sentrum.....

Er nok det. Ikke noe sentrum på "mitt" fiskested på den siden.

Overhalla ligger på andre siden. På bildet som Sølvreven har lagt ut, så renner elva fra høyre til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten en god latter i fjor når Raguse i sin iver etter å skaffe vald nedenfor fossen bladde opp seksifret for denne biten. Han hadde vært på befaring på storelv. Øra i bildet er landfast på normalelv, og her går ikke en laks på under 400kmb/s. Han hadde faktisk betalt i dyre dommer for tørt land :D

39030.jpg

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten en god latter i fjor når Raguse i sin iver etter å skaffe vald nedenfor fossen bladde opp seksifret for denne biten. Han hadde vært på befaring på storelv. Øra i bildet er landfast på normalelv, og her går ikke en laks på under 400kmb/s. Han hadde faktisk betalt i dyre dommer for tørt land :P

39030.jpg

Dessverre er det ikke ham som betaler til slutt, men alle kundene som blir lurt in! Jeg vet hva jeg snakker om, jeg var en av dem! :lol:

Du fant broen. Hildrum er fra ca. 100 meter ovenfor broen og nedover. Ovenfor der er det Ranum. Vi har de annenhver dag.

Vanskelig å beskrive valdet. Hildrum er egentlig et rolig vald men tung/sterk strøm på mye vann, til du kommer litt nede på valdet. Der får du litt mer stryk tendenser. Valdet er best på mye vann. Ranum rett ovenfor er litt striere og har mer markerte partier - med høl - stryk - brekk m.m. og jeg liker det valdet veldig godt på lite vann. Har et kjempeparti for landfiske (mark og flue) på lite vann. Der tok jeg min første storlaks noen sinne på 7,1 kg.

Nedenfor er jeg ikke så godt kjent (har ikke fisket der, kun siklet.....) med der har vi Vibstad valdene (mer stein, kanter, strømninger - tror jeg) og Hektnin. Der er det litt mer fart i elva igjen. I overgangen mellom Hildrum og Øvre Vibstad så brekker det godt utfor. Du skal være sterk for å ro der.....

Hektnin er utrolig spennende - med foss/stryk m.m. Nedenfor blir det mer Hildrum igjen til du kommer ned til Sellegfossen (dette er noe jeg tror).

Hildrum, ja visst!! Naar jeg saa din film, ploetslig gikk det for meg at Jeg hadde fisket der i Juli 1987 med noen venner fra Harstad!! Jeg ser fra fiskeboken min at Jeg fikk en 11kg rett ovenfor brua paa Flying C (langt foer den ble importert i Norge! :D) og en 7 kg paa flue. Harling vald men utrolig spennende! Brekket nedenfor (mot Vibstad?) fisker ganske bra med flue fra land, selv om jeg ikke fikk noe der! Verden er liten! :D

Vet ikke helt om det er noe å lære her men.....

Til alle de som tror at det bare er å hente en slik kladask - Grande Gård har 7 km (tror jeg) med vald og siden 1938 er det 11 plaketter på bautasteinen med fisk over 20 kg.... you do the mat... det har vel slingret noen hundretusenvis med wobblere, markangler, sluker, fluer over de valdene på 70 år :D gullhår fra r... og opp til nakken + være til stede til rett tid (det vil si alltid på elva) + litt erfaring... så kanskje.

For meg, var det noen bilder fra filmen som minnet meg mest om den viktigste foelelsen av aa ta en "mega-laks", nemlig hvor Du bare sitter og foeler Deg helt tom for krefter og tanker! Den har jeg opplevd hver eneste gang og jeg vet ikke for de andre, men for meg, ble det nok ikke mer fiske for resten av dagen, de faa ganger hvor jeg tok en mega-laks! Man har rett og slett naadd Nirvana! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.