Gå til innhold
Fiskersiden

Test av digitale speilreflekskamera TV2


Gjest los
 Share

Recommended Posts

Ja, farten 3/bps er en av de negative sidene med D80, og en av grunnene til at jeg vurderer bytte allerede til neste år.

Og som oversikten til KIS viser, og som jeg allerede har påpekt, antall eksponeringer per sekund er og har alltid vært Olympus svakhet. De har rett og slett aldri prioritert å lage hurtige kameraer som man nesten kan bruke som filmkamera. Men klart at en slik funksjon kan være ideell hvis man skal fotografere fangstsekvenser, selv om 3 bilder i sekundet slett ikke er så ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor mase med 50 mm? I gamle dager var vel dette kalt normalobjektiv nettopp fordi det tar bilder med samme perspektiv som øyet, dvs. at bildet virker noenlunde likt det øyet faktisk ser. Setter du en 50 mm på en digital variant, så er det vel en liten tele, ikke et gammeldags "normalobjektiv" siden utsnittet er forskjellig fra "old-fashion" filmformat? ;)

Har masse original Nikonoptikk fra faste 18 mm og opp til 300 mm, diverse zoomer og konvertere. Noen manuelle og noen autofokusvarianter. Vurderer nå å bytte ut filmhuset med et nytt fra Nikon, men er ikke helt sikker på hvordan optikken fønker på de nye fatningene. Akkurat det er vel dere eksperter på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mase med 50 mm? I gamle dager var vel dette kalt normalobjektiv nettopp fordi det tar bilder med samme perspektiv som øyet, dvs. at bildet virker noenlunde likt det øyet faktisk ser. Setter du en 50 mm på en digital variant, så er det vel en liten tele, ikke et gammeldags "normalobjektiv" siden utsnittet er forskjellig fra "old-fashion" filmformat? ;)

Har masse original Nikonoptikk fra faste 18 mm og opp til 300 mm, diverse zoomer og konvertere. Noen manuelle og noen autofokusvarianter. Vurderer nå å bytte ut filmhuset med et nytt fra Nikon, men er ikke helt sikker på hvordan optikken fønker på de nye fatningene. Akkurat det er vel dere eksperter på? ;)

Jeg bruker en macrolinse fra '65 på mitt d70. Var vel like etter at nikon bytta fatning. Og denne fra 65 ble slepet til og den funker canon (høhø). Mister jo mye av automatikken, men den trenger jeg ikke.

Vidvinkel objektiver kan bli litt whack.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Minolta blitt av på det digitale speilrefleks markedet, de var store på speilrefleks før.

Konica Minolta 5D var vel det siste på markedet. Ble solgt frem til, og med, 2006. Sony kjøpte opp, og deres kamera er avtakeren, tror optikken passer (?).

Kjøpte selv et 5D, er godt fornøyd. Den, virkelig store, fordelen, er innebygd biledstabilisator i kamerahuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem, all Nikon optikk (uansett hvor gammel) passer på all Nikon. Men Nikon D40/D40x har ikke fokusmotor i huset, så her er du avhengig av fokusmotor i objektivet. Men fra D80 og oppover så er det fokusmotor i huset. Kan være du må gjøre manuelle lysmålinger med noen objektiver sammen med D80, men mener at D200/D300 skal funke enda bedre sammen med eldre objektiver. Men alt passer på alle hus, men kan være at noen blir kun MF, mens andre sliter litt med automatisk lysmåling

Ang dette med 50mm, så har jeg tipsa KIS om dette, og bedt han se om det finnes en 30mm f/1.8 til Pentax.. men det gjør det visst ikke.

edit : ok, kanskje ikke optikk fra før -1965 da, men det regner jeg med at du ikke har allikevel :)

Konica Minolta 5D var vel det siste på markedet. Ble solgt frem til, og med, 2006. Sony kjøpte opp, og deres kamera er avtakeren, tror optikken passer (?).

Kjøpte selv et 5D, er godt fornøyd. Den, virkelig store, fordelen, er innebygd biledstabilisator i kamerahuset.

Riktig det, Sony bruker Minolta fatninga, og Minolta optikk passer på de nye Sony kameraene, og de har jo nettopp fått seg en skikkelig D40/D300 dødare i A700

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som går i "forsvarsposisjon" her og "forsvarer" det utstyret en har selv :D .

Gammel vane er vond å vende, ja da jeg er lik selv. Jeg er Canon fan.

Startet med Canon EOS650 for en del år siden, siden så har det blitt en del Canon utstyr til PC, skriver, scanner, dias/negativ scanner o.s.v, selv om tester viste at andre produsenter hadde produkter som var "hakket over" så ble det canon.

Canon Video Kamera (som forøvrig var drittdårlig), Ixus 40, Powershot G3 og nå G5.

Går med tanker om Speilrefleks og den som klarer å overtale meg til å kjøpe noe annet en Canon skal jobbe godt :)

EDIT: hvor får jeg best pris på 400D ?

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: hvor får jeg best pris på 400D ?

Hus:

http://www.pixmania.com/no/no/382551/art/c...html?srcid=1911

Kit:

http://www.pixmania.com/no/no/570649/art/c...html?srcid=1911

Kjenner ikkje butikken så eg veit ikkje korleis det er å handle der med tanke på service, garantier og liknande. Prisane er iallefall bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som går i "forsvarsposisjon" her og "forsvarer" det utstyret en har selv :D .

Gammel vane er vond å vende, ja da jeg er lik selv. Jeg er Canon fan.

Startet med Canon EOS650 for en del år siden, siden så har det blitt en del Canon utstyr til PC, skriver, scanner, dias/negativ scanner o.s.v, selv om tester viste at andre produsenter hadde produkter som var "hakket over" så ble det canon.

Canon Video Kamera (som forøvrig var drittdårlig), Ixus 40, Powershot G3 og nå G5.

Går med tanker om Speilrefleks og den som klarer å overtale meg til å kjøpe noe annet en Canon skal jobbe godt :)

EDIT: hvor får jeg best pris på 400D ?

Jeg prøver ikke å forsvare det ene eller andre merket, selv om jeg bruker Canon selv (og er fornøyd med det). Jeg prøver å argumentere for at det ene merket ikke nødvendigvis er så veldig mye bedre enn det andre. Det hele kan i grunn fort koke ned til hva man liker, hva man er vant til og hva man har følelser for. Noe du jo viser her. Kjøp 400D. Finn ut at du har for store hender (for det har du. Thor, den lille jenta, har for store hender) for det, og invester i et batterigrep. Det svarer seg på flere måter. Ser overhodet ingen grunn til at noen skulle forsøke å overbevise deg om å kjøpe noe annet.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også blir matt av mye som blir skrevet her, en test er og blir en test - så kan man velge å kritisere de valgte kriteriene og igjen vektlegging av disse. Hvor skal grensene gå for beløp, ergonomisk utforming, kvalitet, raskhet osv... her har man brukt en mal for denne testen og og "that's it", verken mer eller mindre.

Sier som noen andre her inne; gå for det kameraet som passer lommeboka og nævan best - og velg et annerkjent merke med godt utvalg i objektiver, gjerne også med et godt utvalg av uoriginale fordi det ofte er med på å presse prisen på de originale objektivene nedover.

Jeg tror det blir lenge til at jeg overgår mulighetene kameraet mitt gir meg med mine fotokunnskaper, og å skifte til et annet kamera pga flere pixeler kommer jeg garantert ikke til å gjøre - at kamerat mitt tilfredstiller mitt behov i dag gjør at det sannsynligvis gjør det om 5-10 år også. God velg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med OveJan om saken, og vel ikke anbefalt ham den pakken.. butikken er vel lokalisert i Frankrike e.l

Han kommer til å ta turen innom den lokale JapanPhoto butikken, der har de Canon 400D med 18-55 iS (ett bedre objektiv enn i den linken) til 5999,- der har de også batterigrepet til latterlige 799,-.

Ville heller aldri kjøpt de minnekortene som fulgte med i den pakken (noe umerka greier), han er blitt anbefalt SanDisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med OveJan om saken, og vel ikke anbefalt ham den pakken.. butikken er vel lokalisert i Frankrike e.l

Han kommer til å ta turen innom den lokale JapanPhoto butikken, der har de Canon 400D med 18-55 iS (ett bedre objektiv enn i den linken) til 5999,- der har de også batterigrepet til latterlige 799,-.

Ville heller aldri kjøpt de minnekortene som fulgte med i den pakken (noe umerka greier), han er blitt anbefalt SanDisk

Greit å satse på trygge velprøvde løsninger. Man får utrolig mye kamera for pengene i dag! Og absolutt en fordel å kjøpe i Norge. Man står mye sterkere mhp garantier og slike ting, som kan være et strul å ordne opp i dersom man har handlet utenlands.

For øvrig, ja man kan bruke gammel optikk på mange DSLR, Nikon og Pentax er for eksempel kompatible med gammel fatning, og Olympus har en adapter for gammel OM-optikk. Men som jeg har vært inne på, selv om gammel optikk fungerer, så blir ikke resultatet optimalt, med mindre man har optikk av ypperste kvalitet. Da er det faktisk nesten bedre å bruke enkel optikk som er laget spesielt for DSLR. Og dette er jo det området Olympus (og de andre som satser på 4/3 standarden) har tatt på alvor, den nye optikken er laget KUN for DSLR, med optimalisert brytningsvinkel på lysstrålene i forhold til bildebrikken. Et marginalt poeng, ja, men det teller på linje med mange av de andre detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mase med 50 mm? I gamle dager var vel dette kalt normalobjektiv nettopp fordi det tar bilder med samme perspektiv som øyet, dvs. at bildet virker noenlunde likt det øyet faktisk ser. Setter du en 50 mm på en digital variant, så er det vel en liten tele, ikke et gammeldags "normalobjektiv" siden utsnittet er forskjellig fra "old-fashion" filmformat? :)

Grunnen til at i alle fall jeg anbefaler 50mmern er at det er masse lysstyrke for pengene. Det er et noe begrenset objektiv, helt klart, men har absolutt sitt bruksområde. F1.8 til under tusenlappen er rett og slett veldig billig.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden burde aldri vært startet. Først ble jeg skikelig fysen på en 50mm f1.4

Nå klarer jeg ikke slutte tenke på K10D...... :blush:

he he, er det ikke slik det er. Vi prater om utstyr, og hisser hverandre opp til å legge lista litt høyere enn hva vi opprinnelig hadde tenkt, og ihvertfall hva vi EGENTLIG har bruk for! ;)

Og ja, hvis jeg skulle kjøpe DSLR til under 10 laken, og jeg ikke allerede hadde valgt system, så ville nok Pentax K10D stått høyt på lista. Men når skal Pentax lage et kamera i segmentet mellom K10D og mellomformat, dvs i klasse med Nikon D300, Olympus E-3 og liknende kameraer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er helt sikkert KIS, er at bildene dine har mer igjen for blits og skikkelig optikk...

Men når skal Pentax lage et kamera i segmentet mellom K10D og mellomformat, dvs i klasse med Nikon D300, Olympus E-3 og liknende kameraer?

Piscator da ! K10D er ett kamera som helt fint tåler sammenligning med D200 (siden det er "litt" gammelt så lar jeg være å sammenligne med D300) Så det gjør de altså allerede. Med tanke på at det har værtetting, 10mpx og bildestabilisator.Det kommer nok en etterfølger til K10D om ikke lenge, og med tanke på hvor billig K10D allerede er (igrunn nesten grunnlovsstridig billig - og mest sannsynlig mest kamera for pengene i ALLE klasser) - så kan det jo bare bli enda billigere om det kommer en oppfølger - tenk på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piscator da ! K10D er ett kamera som helt fint tåler sammenligning med D200 (siden det er "litt" gammelt så lar jeg være å sammenligne med D300) Så det gjør de altså allerede. Med tanke på at det har værtetting, 10mpx og bildestabilisator.Det kommer nok en etterfølger til K10D om ikke lenge, og med tanke på hvor billig K10D allerede er (igrunn nesten grunnlovsstridig billig - og mest sannsynlig mest kamera for pengene i ALLE klasser) - så kan det jo bare bli enda billigere om det kommer en oppfølger - tenk på det :)

Jo da, men det ligger på sett og vis i mellom D80 segmentet og D200/300. Og ja, naturligvis er det kvalitetsmessig små marginer vi snakker om her. Og at K10D blir plassert i segmentet under har vel mest med pris å gjøre, ikke kameraets reelle kvalitet. Som du skriver er det utrolig at et såpass godt kamera koster såpass lite. Og det er jo nettopp derfor jeg antageligvis ville valgt K10D hvis jeg skulle kjøpt meg DSLR til under 10000, og jeg ikke allerede hadde valgt system.

Og som du skriver hjelper det lite om kameraet er flott, optikk og blits bør stå i stil. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet. Jeg anbefaler å bruke mer penger på optikk, og kanskje mindre på hus, dersom man er i et dilemma. Ikke minst derfor er jo K10D et godt valg, fordi man får mye kamera for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden burde aldri vært startet. Først ble jeg skikelig fysen på en 50mm f1.4

Nå klarer jeg ikke slutte tenke på K10D...... :)

fysen på og ikke slutte å tenke på :D

Hva skal jeg si da som har bestillt utstyr p.g.a denne tråden :)

1 x Canon EOS 400D med Canon 18-55mm IS (Med bildestabilisator)

1 x Canon EF 50mm 1.8 II

2 x SanDisk CF Extreme III 2 GB

1 x Tamron AF 55-200mm Di Canon

1 x Canon BG-E3 Grep EOS 350D/400D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.