Gå til innhold
Fiskersiden

Mørketidsfiske i Tromsø


GStrike
 Share

Recommended Posts

Endelig ble det tur igjen. Truls og jeg har pratet en stund om å få til en ny kystmeitetur, og endelig klaffet det. Planen var å dra til den kjære Remakaia, men den var selvfølgelig okkupert av en trållignende sak av en båt. Så da var det bare å ta hjulene fatt for å lete etter en ny egnet plass. Det ligger mange store og fine kaier nord for Tromsøybrua, men de har en ting til felles: Høye gjerder og solide porter! :D

Omsider fant vi et anleggsområde der store landmasser var fyllt ut i sundet. Mellom 100 og 200 meter stakk herligheten ut i sjøen. Vi fikk raskt satt opp utstyret og sendte to glidende tackler agnet med sild ut i sundet. Og det tok ikke lang tid før agnene våre ble angrepet av dasshyser og småtorsk, med denne på 2,98kg som min største.

39169_s.jpg

Truls fikk en som dro vekta rett over 3kg, mulig han legger ut bilde av den lenger ned i tråden...

Helt siden jeg fikk en microskopisk lake i slutten av forrige måned, har jeg sagt at min neste nye art ville bli en skate. Og det skulle vise seg at jeg fikk rett!

Helt fra jeg satte tilslaget, og kjente hvordan fisken nærmest sugde seg til bunnen, hadde jeg en god følelse om at jeg endelig skulle få min første skate.

Skulle vel ikke være noen tvil om identifiseringen?

39170_s.jpg

Ikke lett å posere med en ball! :)

39171_s.jpg

39172_s.jpg

Og for ordens skyld, et bilde av de radiære stripene på piggene. Ja, bildet suger, men viser iallefall stripene

39173_s.jpg

De vitale målene på kloskata, min 40. art, var 620 gram, 46 cm fra snute til halespiss og 30 cm fra vingespiss til vingespiss.

Takk for en fin tur Truls!

Og hvis det var noen som lurte:

JA, det var mørkt!

39174_s.jpg

Og Ja, det var kaldt!

39175_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gratulerer her også, har jo hatt en del turer som guide for g-stike etter skate men har som regel tatt skata selv:-)

men en ting jeg ikke liker med det bilde av meg og frysetorsken er jeg ser utrolig feit ut!! ha,ha,ha...

skal slenge ut noen bilder jeg også men nå er det julebord!!

Takk for turen du også, tror vi blir et seigt team sammen med kjetillund!!

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft!

Skal selv tilbringe jula i Finnmark, og det er jo greit å få konstatert at kloskata er mulig å komme på krok med også vinterstid.

Ellers er torsk og hyse aktuelle, ja. Hva med sjøørret? Rødspette?

Har ikke sett noe til hverken sø eller flyndrer. Har ikke akkurat fisket etter sø,den er vel ikke akkurat noen bunnfisk? ;)

Men er litt overrasket over at jeg ikke har fått flatfisk her, har vært veldig stille på den fronten i år...

men en ting jeg ikke liker med det bilde av meg og frysetorsken er jeg ser utrolig feit ut!! ha,ha,ha...

har visst blitt lite trening på deg etter at du fikk deg dame! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken krokstørrelse og type fikk du kloskata di på, Andreas? Mener å huske jeg fikk min på en 5/0, noe som egentlig ikke var spesielt stort i forhold til kjeften.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med art nummer 40 Andreas :)

Du får ta turen vestover igjen til våren, så skal vi ordne noen arter til :)

Hadde ikke vært dumt det, havmus og pigghå frister! Men de kan jeg strengt tatt få her også, så blir nok mai/juni hvis jeg tar turen. Mangler en del gylter og annet snacks. :)

Hvilken krokstørrelse og type fikk du kloskata di på, Andreas? Mener å huske jeg fikk min på en 5/0, noe som egentlig ikke var spesielt stort i forhold til kjeften.

Litt usikker på størrelsen, men er rimelig sikker på at det var Varivas semi-circle 1/0.

Men skal nok gå over til å bruke owners sirkelkroker igjen. Mye bomtilslag igår, og skremmende lite flatfisk i hele år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gratulerer her også, har jo hatt en del turer som guide for g-stike etter skate men har som regel tatt skata selv:-)

men en ting jeg ikke liker med det bilde av meg og frysetorsken er jeg ser utrolig feit ut!! ha,ha,ha...

skal slenge ut noen bilder jeg også men nå er det julebord!!

Takk for turen du også, tror vi blir et seigt team sammen med kjetillund!!

På tide med Raufjøringdressen igjen?

:)

Grattis med kloskate GStrike. Bildet av fisken til Truls fikk meg til å huske hvorfor jeg flytta til Stavanger :)

her regner det fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.