Gå til innhold
Fiskersiden

Utrangert fiskeutstyr ønskes.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Jeg har en haug med folk fra Lihauen, polen i sving hvær dag.

De jobber lange dager å på fritiden har de en lidenskap, nemmelig fiske.

Disse gutta har ikke mye, det de har med seg av fiskeutstyr er "mye av det" utstyr vi nordmenn hadde kastet, men det duger for de så derfor lurer jeg på om noen her har gammelt utstyr som alldrig blir brukt å som heller alldrig vill bli tatt i bruk igjen.

Sjekk denne linken fra Bokn Bygdeblad :

http://www.bygdabladet.no/index.cfm?id=155110

Å har noen her noe som allikevel kun ligger å samler støv er det noen som vill bli veldig glade for å få det, litt defekt ingen hindring, disse gutta reparerer det meste.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Betal heller polakkene mer slik at de kan kjøpe utstyret i butikken. Der får de kanskje litt info om hvordan man opptrer i den norske naturen.

Regna med noen sånne "ufine" kommentarer ja.

De får 115 kr timen i begynnerlønn.

Du kan jo ta med deg fordommene dine å dra på stortinget å klage der.

Det er ikke ALLE bedrifter som "utnytter" seg av at det finnes arbeisledighet i ande land å ulovelig betaler de 30 kr timen.

God jul til deg også.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er polakker dårligere enn nordmenn til å oppføre seg i den norske naturen? I så fall har jeg tydeligvis kun møtt et urepresentativt utvalg av polakker i Norge. Vi hadde også polakker på gården, men de fikk selvsagt tariff-festet betaling, i tillegg til mat.

Tror det er veldig mye fordommer både rundt polakker som jobber i Norge, samt de som ansetter dem. En del er nok sant, men langt i fra alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Asker er polakker dårligere til å oppføre seg i naturen enn nordmenn, ja. Det meste av søppelet som ligger her har ikke norsk adresse, for å si det sånn. Parkeringsplassene blir brukt som campingplasser, og hvis det ikke er søppelkasse på stedet blir søppelet lagt igjen. På Damtjern (parkeringsplassen på sørsida blir brukt som campingplass med opp til 40 polske biler på sommerstid) ligger det polsk søppel overalt, forrige gang jeg var der samlet jeg en bærepose med polske ølbokser og plastemballasje langs vannkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dag`s marked/europris er det enkleste.

Jeg har handlet utstyr i Polen før. Billig og god kvalitet.

En momyrska koster ca 4 norske i Polen mot 40kr her. (Het like.)

Det er som oftest dyrere å sende gammet fiskeutstyr i posten enn å kjøpe billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Har i utgangspunktet ingenting imot polakker, men jeg må si meg enig med Potemkin her. Etter å ha sett hva slags holdning mannlige østeuropeere har ovenfor natur og fiske, så får de ikke mye støtte hos meg. Og da snakker jeg ikke om ting jeg har "hørt" om, det er ting jeg selv har sett og opplevd.

Polakker er flinke og gjestfrie folk, står på til tusen når de jobber osv osv. Men av en eller annen grunn er mange ofte helt ubrukelige når det kommer til allmenn respekt for naturen og ting innenfor disse rammer. Det gjelder både i Polen, Norge, Irland og andre land hvor polske menn skal ut og fiske.

Jeg har bare opplevd endel ting som har vært svært skuffende og negativt.

En lang historie kort: Man skal oppføre seg og respektere regler, andre mennesker og selve landet man oppholder seg i, enten man er ditt eller datt av nasjonalitet. Macho-kulturen bør man legge igjen hjemme.

Og bare sånn at ingen tror jeg er en hissigpropp eller rakker ned på polakker generelt: Jeg har flere gode venner i Polen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig bare på om de vil ta imot gammelt fiskeutstyr etter oss .

Hva med deres stolthet ? Selv synes jeg det hadde vært pinlig å gi og ..

De er jo ikke lutfattige ,heller kanskje priviligerte som tjener bedre enn mangen av sine landsmenn ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er polakker dårligere enn nordmenn til å oppføre seg i den norske naturen? I så fall har jeg tydeligvis kun møtt et urepresentativt utvalg av polakker i Norge. .

Skal ikke uttale meg om polakkene. Men den andre store fremmedarbeider-gruppen, litauerne, er ihvertfall det. De bruker skogen og naturen som en søplekasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere det med Damtjern. Hadde det bodd 60 nordmenn i biler der hele sommeren hadde neppe plassen sett bedre ut. Dog gjør det heldigvis ikke det.

Jeg liker ikke å generalisere på bakgrunn av etnisk/kulturell opprinnelse, uansett hva andre av samme opprinnelse har gjort, og jeg har sett mye dritt i naturen fra både nordmenn, polakker og andre.

Jeg har desverre ikke noe utrangert fiskeutstyr, men ellers skulle de gjerne fått. Regner med at du uansett gir de opplæring i norske regler når de skal på tur. Lykke til

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om polakkene. Men den andre store fremmedarbeider-gruppen, litauerne, er ihvertfall det. De bruker skogen og naturen som en søplekasse.

Samme erfaring herfra. Selv om vi har forklart de flere ganger at det er fiskeforbud i et vann, dukker de opp gang etter gang.

Og engelsk skjønner de bare hvis de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en digresjon kan det vel nevnes at de gutta har over dobbelt så høy timelønn som meg... nå har ikke jeg timelønn, men provisjon - men dog regner men ut timelønna mi, så er det ikke mye over 50-lappen :)

Poenget var ikke at jeg har lav lønn , men at jeg kjøper mitt eget foto- og fiskeutstyr, og jeg bor i ett høykostland, og ikke i Polen.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring herfra. Selv om vi har forklart de flere ganger at det er fiskeforbud i et vann, dukker de opp gang etter gang.

Og engelsk skjønner de bare hvis de vil...

Tro meg, TO. Det eneste de skjønner er når purken kommer, ellers null respekt.

Er flere ganger årlig i Litauen, og opplever det samme hver gang man beveger seg i naturen der borte. Dog har de veldig gode jaktforhold, da utelukkende etter strenge restriksjoner og godt regelverk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi nordmenn skulle bli vurdert (kanskje blir vi det også?) på enkeltes oppførsel i syden f.eks....

Men det er ikke tvil om at endel (ikke bare polakker) kunne trengt litt hjelp med informasjon om regler, skikk&bruk osv-men da får vi hjelpe dem med det da.

Ikke meninga å starte debatt her, hen denne uttalesen må jeg kommentere.

Sant dette, jeg prøver kun å gjøre en god ting her, har et hjerte for "gutta" å prøver så godt jeg kan å gjøre fritiden dems litt mere innholdsrik mens de er her.

De er ansatt på projekter, å flesteparten sender mesteparten av penga sine hjem til kone å barn i den tiden de er her, ofte kun noen måneder.

Lever selv på brød å grillet fisk å unner seg ikke mye luxus.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever selv på brød å grillet fisk å unner seg ikke mye luxus.

Holder ikke arbeidsgiver mat ? Tenker da spesielt på middag.. for jeg regner med at de ikke abre jobber 8 timers dager ?

Men siden de er ansatt hos en forholdsvis stor arbeidsgiver, kunne man ikke hatt ett velferdstilbud der arbeidsgiver går til innkjøp av x-antall fiskesett da ? Det koster da ikke stort for en arbeidsgiver som omsetter for ti-talls millioner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer og Norge har gullfeber som vanlig ser jeg.

Nå var jo dette et spørsmål og ikke noe annet. Folk prioriterer ulikt, og hvis du ikke har noe å gi, så greit, gi pokker. Ikke sutre over hva forskjellige mennesker tjener. 115 kroner timen er ingen høy lønn hvis du tjener det 3 måneder i året, og du skal fø en familie, men det er godt å høre at de har en anstendig lønn når de jobber i Norge.

Legg merke til at han spurte forsiktig om noen hadde noe de ikke brukte som var utrangert. Det kunne til og med være ødelagt!!

At folk bruker utstyr en selv bare har liggende som mer eller mindre defekt, er glimrende om de så heter Røkke. Alternativet er at det blir kastet i MANGE tilfeller.

Skjerpings her nå!

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer og Norge har gullfeber som vanlig ser jeg.

Nå var jo dette et spørsmål og ikke noe annet. Folk prioriterer ulikt, og hvis du ikke har noe å gi, så greit, gi pokker. Ikke sutre over hva forskjellige mennesker tjener. 115 kroner timen er ingen høy lønn hvis du tjener det 3 måneder i året, og du skal fø en familie, men det er godt å høre at de har en anstendig lønn når de jobber i Norge.

Legg merke til at han spurte forsiktig om noen hadde noe de ikke brukte som var utrangert. Det kunne til og med være ødelagt!!

At folk bruker utstyr en selv bare har liggende som mer eller mindre defekt, er glimrende om de så heter Røkke. Alternativet er at det blir kastet i MANGE tilfeller.

Skjerpings her nå!

:(

Ord.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med noen sånne "ufine" kommentarer ja.

De får 115 kr timen i begynnerlønn.

Du kan jo ta med deg fordommene dine å dra på stortinget å klage der.

Det er ikke ALLE bedrifter som "utnytter" seg av at det finnes arbeisledighet i ande land å ulovelig betaler de 30 kr timen.

God jul til deg også.

Hvorfor du ikke betaler norsk lønn til dine ansatte skal ikke jeg blande meg opp i, men de er vel både mer effektive, jobber lengre dager og klager mindre som igjen burde være grunnlag for extra betalt. Men nei, :( du gir dem lærling lønn. :D Sykelønnene er det vel dårlig med også?

Nå er det godt forklart av andre hvorfor det er et behov for informasjon til alle som skal bevege seg i norsk natur og hvilke regler som gjelder for lokale vann i trådene over.

Men som naturoppsyn MÅ jeg bare fortelle deg at uvettig opptreden i naturen blir bøtelagt.

Og dette er informasjon DU bør videresende til dine ansatte.

Jeg håper dine ansatte får en god jul og et godt nytt år :P Og en julebonus siden de har gjort en fenomenal jobb som har gjort ditt firma enda rikere.

Eller må man være norsk for å få dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.