Gå til innhold
Fiskersiden

Tur til Saltstraumen


Svendinfiskervenn
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til Saltstraumen i sommer.(punktum) Problemet er bare at jeg ikke kjenner til hvem som driver seriøst der oppe mtp utleie av båt og overnatting. Er det noen som har vært på fiskeferie der oppe før og som kunne tenkt seg å dele erfaringer med meg? Tenker da på hvor du/dere bodde, båtleie, utstyr som trengs o.l.

Har sjekket litt opp på saltstraumen fiske-camp, som virker greit. Ble omtrent 3000pr pers for 3 døgn med båt. Høres det ut som en fornuftig pris der oppe? Vurderer også å sette inn annonse i respektive blad/aviser for å se om det går an å leige hytte m. båt?

Jeg er kort sagt takknemmelig for all info om saltstraumen! :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre lite å komme med når det kommer til båtfisket der oppe, men landfisket begynner jeg å få bra peiling på.

Blir vel også Saltstraumen på meg i sommer, for åttende året på rad (eller noe sånt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Saltstraumen når det finnes mer spennende destinasjoner langs kysten? Kan nevne Hitra, Frøya, Rørvik, Røst, Andøya, Senja, Vannøya og videre nordover...

Saltstraumen begynner vel å bli utfiska nå, og storseien og torsken har forandra vandringsmønsteret sitt.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Saltstraumen når det finnes mer spennende destinasjoner langs kysten? Kan nevne Hitra, Frøya, Rørvik, Røst, Andøya, Senja, Vannøya og videre nordover...

Saltstraumen begynner vel å bli utfiska nå, og storseien og torsken har forandra vandringsmønsteret sitt.

Gjør den det?

Noen dansker jeg ble kjent med på Frøya i år var der i Juni og dro 46kveiter på ei uke på en båt (2 fiskere), med toppfisk på 46kg. den andre båten fikk over 50 om jeg ikke husker feil.Ja, vi snakker selvfølgelig C&R på alt. I tillegg var det steinbiten som var den store agntjuven, og ble bare plagsom om de bomma litt på driftet.

Klart Saltstraumen er ikke mitt førstevalg om jeg skal fiske torsk og sei, men for steinbit og kveite er den utvilsomt helt der oppe blant kandidater

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å anbefale andre steder enn Saltstraumen? Klart at jeg er bittelitt inhabil i akkurat den saken der, men jeg syns det er litt beklagelig at trådstarter blir "henvist" til andre steder enn Saltstraumen, fordi det er andre steder som leverer mye mer og større fisk? Klart at Saltstraumen ikke kan måle seg med for eksempel nevte Røst og Vannøya, pokker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å anbefale andre steder enn Saltstraumen? Klart at jeg er bittelitt inhabil i akkurat den saken der, men jeg syns det er litt beklagelig at trådstarter blir "henvist" til andre steder enn Saltstraumen, fordi det er andre steder som leverer mye mer og større fisk? Klart at Saltstraumen ikke kan måle seg med for eksempel nevte Røst og Vannøya, pokker heller.

Hva er nødvendigvis vitsen med å sammenlikne ulike steder hele tiden? Og til sine tider kan jo Saltstraumen levere minst like bra som alle andre steder langs norskekysten, selv om jeg ikke opplevde det store fisket den gangen jeg prøvde meg der. Min største innvending mot Saltstraumen sammenliknet med mange andre plasser (hvis man først skal sammenlikne) er at det er for mye folk der. Har aldri likt å fiske i kø... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også være med på turen og vi tar meget gjerne imot tips om andre steder. Vi har blant annet vurdert røst/vannøya, men problemet er at vi rett og slett ikke vet noe om overnatting, bra fiskeplasser, pris og tilgang til båt..

Tips om hva som helst (nesten) og info om pris, overnatting og båtutleie mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør den det?

Noen dansker jeg ble kjent med på Frøya i år var der i Juni og dro 46kveiter på ei uke på en båt (2 fiskere), med toppfisk på 46kg. den andre båten fikk over 50 om jeg ikke husker feil.Ja, vi snakker selvfølgelig C&R på alt. I tillegg var det steinbiten som var den store agntjuven, og ble bare plagsom om de bomma litt på driftet.

Klart Saltstraumen er ikke mitt førstevalg om jeg skal fiske torsk og sei, men for steinbit og kveite er den utvilsomt helt der oppe blant kandidater

Dette har vel du bedre peil på enn meg, ja. Kveitefisket er bedre enn jeg trodde, men dette er vel innover i Skjerstadfjorden, og utover i Saltfjorden og rundt øyene sør for Bodø? Har vel også lest om folk som har vært der flere år på rad uten å få kveite i det hele tatt. Det å komme i kontakt med stor steinbit er vel heller ikke så lett lenger, i alle fall langt fra det det var før? Men da var det vel verdens beste lokasjon for stor steinbit. Denne er vel oppfiska i sjølve straumen og områda rundt, så man må gå et stykke med båt for å få fisk og ikke minst ha kunnskap om de gode plassene. I tillegg må man ha flaks med periodene, mai og juni ser ut til å være de beste månedene.

Hva er vitsen med å anbefale andre steder enn Saltstraumen? Klart at jeg er bittelitt inhabil i akkurat den saken der, men jeg syns det er litt beklagelig at trådstarter blir "henvist" til andre steder enn Saltstraumen, fordi det er andre steder som leverer mye mer og større fisk? Klart at Saltstraumen ikke kan måle seg med for eksempel nevte Røst og Vannøya, pokker heller.

:) Sjølve straumen leverer vel ikke mer enn andre steder fra Nordvestlandet og nordover lenger. Så hvis det ikke spiller noen rolle at man får mye og stor fisk kan man jo i grunnen fiske hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kun er opptatt av å få mye og stor fisk er kanskje andre steder like bra, men Saltstraumen er ikke bare fisk. Natur og naturkrefter som man ikke finner andre steder, er etter min mening en fantastisk kombinasjon. Jeg har fisket mange ganger i og rundt straumen fra sent sekstitall. Dengang sammen med en onkel og mest med garn og line. Masse fisk. På de siste turene har jeg fisket med flue for å skaffe kokfesk og det har ikke vært noe problem. Fikk en sei på 5 kg for ganske nøyaktig et år siden. Vart litt skræmt da det plutselig dukket opp en megatorsk under flytebrygga jeg sto på. Den prøvde å ta småsei jeg kjørte.

Gled deg/dere. Det blir en opplevelse. I tillegg ligger Saltstraumen nesten midt i smørøye med kort vei til Beiarelva og Saltdalselva, men det er en annen historie..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.