Gå til innhold
Fiskersiden

Når jeg trodde jeg hadde hørt alt fra FRP...


Jørgen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vet ikke helt hva du mener, men jeg føler at ved å forby fyrverki, helt eller delvis, er å frarøve meg 1/365 av årets gleder.

Er faktisk enig med Ellingsen.

Jeg vil selv bestemme om jeg kan kjøpe pinneraketter, jeg vil bestem om jeg skal skyte de opp og jeg vil bestemme om jeg skal bruke vernebriller.

Staten kan bestemme at vernebriller skal følge med alle som kjøper fyrverkeri, resten skal være opp til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm er jo om regningen fellesskapet må betale kan forsvares etterhvert... eller ssynes jeg jo det er kjempemorsomt at hver gang Frp skal finne en praktisk løsning på noe ender de med rød politikk :)

"

- Vi kan for eksempel ansette offentlige fyrverkerikontrollører. Tingen er å ha et regime som gjør at man kan leve med ting i stedet for å ha et forbud mot det. Når vi har et problem har vi en mulighet til å finne en løsning på det, sier han."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil selv bestemme om jeg kan kjøpe pinneraketter, jeg vil bestem om jeg skal skyte de opp og jeg vil bestemme om jeg skal bruke vernebriller.

Staten kan bestemme at vernebriller skal følge med alle som kjøper fyrverkeri, resten skal være opp til meg.

Da syntes også det er helt rimelig at du selv må bekoste evt. sykehusregninger for deg selv eller andre du skulle komme til å skade. Poenget mitt i denne saken er vel helt enkelt, "er det verdt at uskyldige mennesker mister synet hvert år", for at vi skal få skyte opp raketter i fylla? Er det en rimelig pris å betale?

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syntes også det er helt rimelig at du selv må bekoste evt. sykehusregninger for deg selv eller andre du skulle komme til å skade. Poenget mitt i denne saken er vel helt enkelt, "er det verdt at uskyldige mennesker mister synet hvert år", for at vi skal få skyte opp raketter i fylla? Er det en rimelig pris å betale?

Nå er vi på bølgelengde, delvis.

Nei jeg mener ikke at jeg skal betale sykehusoppholdet selv, noe jeg ikke gjør ved andre ulykker heller.

det med synet og uskyldige tror jeg ikke noe på. Alle kan bruke vernebriller og man må ikke være drita.

Med vernebriller og sunn fornuft bør dette gå greit.

Og til slutt, så mener jeg et er bedre å forby rakettoppskyting i fylla, enn å totalforby raketter fordi noen er fulle.

Litt (mye) flåsete, men skal vi forby bilkjøring fordi noen kjører i fylla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes liksom ikke det hjelper.... ja til store offentlige fyrverkerier sier jeg, det hadde nok samfunnet tjent på i lengden.

Mulig det funker på Karmøy, men Oslo???

Skal 2-300.000 folk komme seg ned til byen rett før klokken 24 for å se på oppskytingen?

Hvordan skal vi komme oss ned, taxi, T-bane, buss, ahh seff pirat - og så tar alle den samme piraten tilbake kl 00:15

Njjja, skepisk, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte faktisk le når jeg leste utspillet fra Ellingsen. Sammenligningen med biltrafikken i norge var jo priceless!:D

Fyrverkeri bør etter min mening forbys. Gjør man en liten "cost-benefit"-analyse, så står svaret som en lysfontene foran en.

Alternativet blir felles oppskytninger. Stort sett rundt kommunsentre, men det bør også vurderes om man kan skal "fordele godene" litt mer enn som så. F.eks. i litt mere grisgrendte strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med trådstarter! Hvem er det som virkelig holder seg edru på nyttårsaften for å kunne tenne på noen raketter? Det er få tror jeg.

I tillegg kommer ikke jeg til å bruke en krone på et eneste fyrverkeri i fremtiden, skjønner ikke hva som er så fascinerende med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skadene på folk er berre ein liten del av reknskapet. Brannar, luftforureining, generelt søppel rundt omkring, oppskyting av rakettar i fleire dagar før nyttårsaften og heile påfølgande januar, samt vettskremte dyr, ville som tamme.

Fri oss frå denne håplause og primitive "tradisjonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett venner i Pyrogruppen Eksplosiv sende opp fyrverkeri på nyttårsaften for 150 k betalt av Trondheim Kommune for et par år siden er ikke jeg det minste i tvil om at fyrverkeri bør overlates til profesjonelle! Det private var som noen irriterende små kinaputter ift det koreograferte fyrverkeriet til pyrogruppa. Prinsipper er nå vel og bra, men en pragmatisk analyse tilsier at privatpersoner ikke bør tillates å sende opp fyrverkeri. En analogi med bilkjøring er helt på bærtur, fyrverkeri er en gang i året på et tidspunkt hvor det er svært naturlig å være beruset, bilkjøring foregår døgnet rundt året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på bølgen, og stemmer for totalt forbud. Er vel neppe noen som er overrasket over det.

Har opplevd for mye dritt på nært hold til at jeg gidder noe annet. Mye skader og begrensa moro. Sorry avkroken for at jeg innskrenker valgfriheten din, men jeg bruker altså min valgfrihet til å velge trygghet og velvære.

Ellers er det ikke det minste overraskende at FRP hiver seg på denne bølgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint med forbud syns jeg... Eller fint og fint.. er jo litt kjekt å skyte opp noen raketter, men klarer meg fint uten også.

I Bergen får man uansett se flott fyrverkeri skutt opp av brannvesenet både nyttårsaften, 17-mai og ved seriegull til Brann.

Og det som ble skutt opp ved sereigullet var vanvittig flott. Virkelig godt gjennomført.

Små kinaputter og ting som hyler litt blir ikke så kjekt etter noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har FRP to kjernesaker som (folk som sitter hjemme i underbuksa) stemmer for. Ja til fyrverkeri og ja til fri snøscooterkjøring. Hurra!

Snart kommer argumentet som brukes flittig ifht. snøscooterkjøring, folk gjør det uansett om det er lovlig eller ikke, er ikke vits å forby det, like greit å gjøre det lov ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt i denne saken er vel helt enkelt, "er det verdt at uskyldige mennesker mister synet hvert år", for at vi skal få skyte opp raketter i fylla? Er det en rimelig pris å betale?

Er det dette som er skadene ? at fylle folk skyter raketter på uskyldige ? vet vi dette ?

Uttalelsen til Ellingsen "Forbud er en fryktelig dårlig måte å takle samfunnsmessige problemer på" er jeg helt enig i om det gjelder fyrverkeri eller biler.

Hva med å kjøre høyere aldergrense, opplysning om bruk, strengere kontroll på hva som er lov å selge, og ikke minst et kontrollorgan som fungerer.

Da får man fyrvekeri som ikke smeller av i trynet på folk, så kan vi som bruker vett kose oss med noen småraketter sammen med barna.

Og hva med kontroll med hvem som har lov til å selge. såg en reklame nå før nyttår hos en som solgte fyrverkeri, med beskyttelsesbriller med justerbare armer som passer store og små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne skyte med hagle på nyttårsaften - i byen, i fylla - får jeg lov? Vær så, vær så snill... please!!!! Pretty please with sugar on top? Også vil jeg gjerne ha egen kanon på hverandaen for å skyte salutt.

Seriøst:

Hvert eneste år er det noen som blåser av seg armer og bein på lovlig kjøpt fyrverkeri. Enten pga tukling, eller pga fyllefingre og fyllehjerner. Små barn som er tilskuere blir hvert eneste år truffet av raketter på villspor - og brannvesenet må ut til mellom 200-500 branner hvert jævla år pga fyrverkerirelaterte branner. Når skal noen ta hintet - eller rettere sagt, når skal noen regne på hva dette koster og så gjøre noe med dette? La folk ha stjerneskudd - så kan alle byene ha kontrollerte oppskytinger. Penere og langt tryggere. At man i tilegg må være plaget med oppskytinger gjerne 2-3 dager både før og etter nyttårsaften er også et påskudd for å fjerne dritten fra folks hender. Folk er idioter - de må skjermes fra seg selv. Enkelt og greit.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er idioter - de må skjermes fra seg selv. Enkelt og greit.

WORD!

:)

Før noen tror jeg har blitt sosialist så må jeg føye til at jeg er mot valgfrihet i dette spesielle tilfellet, ikke på generelt grunnlag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WORD!

:)

Før noen tror jeg har blitt sosialist så må jeg føye til at jeg er mot valgfrihet i dette spesielle tilfellet, ikke på generelt grunnlag. :)

Haha.

Jeg begynte å skrive dette innlegget før jeg så siste setningen din. Jeg er også for valgfrihet. Jeg er det som sagt også her. Jeg velger at jeg skal ha det tryggere på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo flatfylla i byene (ihvertfall i Tr.heim) hver fredag/lørdagskveld året gjennom også da.

Med dertil hundrevis av kvestelser og skader (utgifter) det medfører samfunnet. Mye mere enn bare på nyttårsaften.

Vil ikke Frp ha mere politi i gatene da ?

Ellers synes jeg å gi fyrverkeri til en nordmann er som å gi dynamitt til en unge. Hadde de bare sendt opp rakettene der de er tiltenkt, og attpåtil gjort det rundt midnatt. Og vært noenlunde edruelige !

Nordmenn takler rett og slett ikke fyrverkeri, har vært nok bybranner her i Tr.heim.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.