Gå til innhold
Fiskersiden

Når jeg trodde jeg hadde hørt alt fra FRP...


Jørgen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

At Frp ennå gidder å komme med forslag er jo imponerende.

Men fyrverkeri er jo som våpen. Brukes det riktig under kontollerte former er det relativt ufarlig.

Men når fulle folk og mindreårige er ansvarlig for mesteparten av de rakettene som skytes opp kan man vel ikke regne med at det ikke oppstår situasjoner.

Mulig regjeringen våkner hvis det kan påføres co2/partikkel avgift på fyrverkeri :lol:

Avgifter løser jo alle problemer i deres øyne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, har vært nok bybranner her i Tr.heim.

Og å totalforby fyrverkeri skal gjøre at det blir færre bybranner?

Trodde de siste kom av fulle studenter med engangsgrill i vinduskarmen, gammelt el system og skitten frittyrgryte?

Og som du sikkert vet er det jo totalforbud mot fyrverkeri innenfor bygrensene allerede så den closingen var kanskje litt vag.

Jeg er forøvrig en av de som vil bevare fyrverkeriet.

Og min mening er at presset må legges på produsentene. Meg bekjent kommer ofte skadene som følge av at ett batteri er satt opp/ned eller er av dårlig stabilitet i forhold til rekyl som får det til å bekke.

Problemet med styrepinne raketter er jo at dritingse ignorante jævler holder disse i hendene og tenner de opp.

En annen løsning kan også være sikkerhetskurs for klasse 3. Har du ikke kursbeviset får du ikke kjøpe, dette kurset må selvfølgelig ikke være E-basert ol. Det må være ett kurs som koster noen kroner og stiller samme krav som klasse 4 light sertifiseringen.

Men så er det problemet med hvordan skal dette distruberes og forfølges i ettertid?

Forhåndsbestilling?

Ett utsalgssted med utlevering på nyttårsaften?

Har mange tanker om hvordan det kan gjøres bedre, men vil produsentene følge opp eller bare legge det ned forde det blir for liten profit?

vel, skal ikke fyre opp, alle har sine meninger her i denne tråden.

Men kan avslutte med at i trøndelag alene mistet 11personer livet i trafikken i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å samanlikne fyrverkeri med bilulykker. Biltrafikk/transport har blitt nødvendig for å halde hjula i gang (bokstavelig talt, hehe) - fyrverkeri er eitt eller anna sært påfunn og folk trur at det må smelle for at året skal bli nytt. Slapp av, det nye året kjem uansett :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å samanlikne fyrverkeri med bilulykker. Biltrafikk/transport har blitt nødvendig for å halde hjula i gang (bokstavelig talt, hehe) - fyrverkeri er eitt eller anna sært påfunn og folk trur at det må smelle for at året skal bli nytt. Slapp av, det nye året kjem uansett :D .

Som sagt. Alle har sin egen mening her.

For meg er det ikke ett sært påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært på Skjetten utenfor Lillestrøm nyttårsaften og sett hva som foregår ute blandt store folkemengder med fyrverkeri uten noen form for kontroll av aldersgrenser og edruelighet, skjønner jeg godt at ulykker skjer. Om det er en pinne på raketten eller ikke spiller liten rolle. Der virket det som om det var om å gjøre kaoset komplett.

Logisk sett ville det vært å forby salg av raketter til privatpersoner fornuftig.

Men da burde det vært arrangementer som kunne bivånes fra flere steder i stedene/byene rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen er mere nødvendig en ett fyrverkeri er jeg enig i.

Men når "De" snakker om fyrverkeri og forbud legges alltid skadeomfanget til grunnlag.

Begynner man å dele dette opp så finnes det mye annet som forårsaker mye mere skader og samfundsbelastninger en hva fyrverkeriet gjør.

Endret av geiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kost - nytte - verdi

Raketter har ingen annen privat verdi enn følelsen av at "ingen bestemmer over meg" - rent prepubertalt mao. Offentlig oppskutt fyrverkeri er t.o.m mer storslått og vakkert, og man kan også få en følelse av når det nye året begynner. Ikke som nå når hele greia varer en hel uke.

Nyttårshelgen alene har som sagt mellom 200-500 branner. Uskyldige barn mister synet og blir skamfert, skoler brenner til grunnen, unge menn mister armer og ben da de skal lage nye raketter - fullt ut lovlig, og det skjer hvert eneste år. FRP bruker til stadighet begrepet "barnehagementalitet" - men jaggu er det ikke barnehagebarn som klager her også da. Det finnes ingen samfunnsnyttige perspektiver på dette i det hele tatt - det er kun snakk om "ikke bestem over meg - selv om jeg gang på gang viser at jeg ikke klarer å passe på meg selv".

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å uttale at vi får et tommere samfunn fordi det blir forbud mot raketter - lurer på hva som er tomt.

Jeg er for totalforbud. Har aldri kjøpt raketter selv og forstår heller ikke hvorfor vi skal fyre av millionvis av kroner opp i lufta når andre folk sulter ihjel på denne kloden. Og i tillegg brenne ned noen hus, ødelegge noen øyer, hender, fingrer.....

Mange som blir skadet blir ikke skadet av det de selv skal skyte opp, men av fulle idioter sitt fyrverkeri, og det er vel det vi vil til livs?

Har da ikke tatt med husdyr, ville dyr .......

Det er selvfølgelig andre ting som er verre i Norge, men sammenligning med bilkjøring m.m. er etter min mening bak mål.... rakettskyting er tull og ikke nødvendig - bilkjøring er en nødvendighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rakettskyting er tull og ikke nødvendig - bilkjøring er en nødvendighet....

Hva med å forby rånere?

Jeg synes ikke raketter er noe værre enn gatebilgreier.

Rånere er etter min erfaring både skyld i flest ulykker med biler, og lite forsiktig med fyrverkeri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å uttale at vi får et tommere samfunn fordi det blir forbud mot raketter - lurer på hva som er tomt.

Jeg er for totalforbud. Har aldri kjøpt raketter selv og forstår heller ikke hvorfor vi skal fyre av millionvis av kroner opp i lufta når andre folk sulter ihjel på denne kloden. Og i tillegg brenne ned noen hus, ødelegge noen øyer, hender, fingrer.....

Mange som blir skadet blir ikke skadet av det de selv skal skyte opp, men av fulle idioter sitt fyrverkeri, og det er vel det vi vil til livs?

Har da ikke tatt med husdyr, ville dyr .......

Det er selvfølgelig andre ting som er verre i Norge, men sammenligning med bilkjøring m.m. er etter min mening bak mål.... rakettskyting er tull og ikke nødvendig - bilkjøring er en nødvendighet....

Igjen, dette er din mening.

Min mening er at de som engasjerer seg slik for å få bort fyrverkeri istede for å bruke tiden på de virkelige samfundsproblemer er noen tullinger.

Du synes jeg er en tulling med ett tomt hode, jeg synes du er en tullete vriompeis.

To syn på samme sak.

Når det kommer til punktet hvor du sier vi sender opp på milionvis av kroner når barn og folk sulter i verden så når du alikavel ett oppbrukt lavmålsargument.

Vil ikke tro at så mye som 1% av rakettpengene vil gå til u støtte forde at folk blir mere gavmilde om raketter stoppes.

Forøvrig er jeg flink selv med ett fadderbarn til hvert av mine barn (3) og jeg åpner til bøssebærerne.

Leverer alle klær fra barna og de voksne i husstanden til frelses armeen.

¨

Å få ett statlig display er sikkert en fin løsning det også for de som bor i de store tettstedene, oslo/bergen/trondheim/stavanger og noen flere kan sikkert skimte med ett forrykende display for de som bor i byen og kan spasere til showet, men alle i utkantnorge vil nok vegre seg til å dra ned, det blir som 17mai, 3timer i bil/buss kø for å forflytte seg 1 mil. Når man endelig er framme så finnes det ikke en eneste p-plass å oppdrive. Og ikke nok med det, klokken 00.30 så skal alle disse menneskene ut av byen igjen samtidig, og kaosset er komplett.

Igjen vil dette være fint for de som bor slik til at turen kan gjøres til fots, faktisk tror jeg selv at jeg kunne vært for en slik løsning om jeg kunne vært med på den.

Og når store deler av norges befolkning bor i bykjernen så skjønner man at andelen som er for statlig display er stor.

Igjen blir minoriteten nok engang overkjørt av det store samfund, dette skjer i alt.

La oss ikke gå inn på dette nå.

Men blir raketter totalforbudt vil Nyttårsaften bli en ganske anminelig dag her i huset, Vi drikker ikke, vi bor forlangt unna bykjernen til å dra på show, men selvfølgelig betyr jo ikke dette noe for helheten.

La oss forby fyrverkerier og la nyttårsaften bli forbeholt de som bor i bykjernene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle har si eiga meining. Men er du ikkje einig at bilar gjer større nytte for seg enn fyrverkeri? Dessutan må ein jo sjå på kor mange skader bilen årsakar i gjennomsnitt på ein dag, og då er det fort at fyrverkeri er like gale :) .

Feil, så lenge det kun benyttes fyrverkeri en gang i året, må man se på et årlig gjennomsnitt.

Hvis ikke må du kun sammenlikne 31.12 og se bort fra alle andre bilulykker resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroken: Om du ser på oppskyting av rakettar som ein hendelse, og trafikkavviklinga som ein hendelse, så har me kvart år 1 fyrverkerihendelse (om du ser bort frå dagane før og etter), og 365 trafikkavviklingshendelser. Klart at det blir meir uhell i trafikken enn med fyrverkeri kvart år!

Geiri: Eg noterar meg at alle krisemaksimerar dette med at folk utanfor bykjernen ikkje får sjå fyrverkeri. Under feiringa av 1999/2000, spanderte i alle fall min grisgrendte kommune fyrverkeri, og dette blei skote opp i dei respektive grender. Dette burde då vera mogleg i framtida òg? Men det er klart at dei som i Donald vert kalla eremittar og bur langt avgårde, ikkje får eit privat oppskytingsteam på nyttårsaften :blush: .

Og som nemnt tidlegare, for meg er ikkje eit tjuetals augeskadar avgjerande for mitt syn (bokstavelig talt?), men forsøplinga, ureininga, dagane med smell før og etter, ville/tamme dyr og brannar.

Dette er mitt personlige syn, om nokon skulle vera i tvil :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en ærlig sak å syntes det er morsomt med fyrverkeri, men å forsøke å bortforklare det faktum at det er tildels veldig skadelig for en håndfull personer hvert år blir for dumt. I år var det et 2 år gammelt barn som ble skadd, helt unødvendig selvfølgelig. For ikke å snakke om hvordan det fortoner seg for en del dyr, har ikke noe problem å forsake nyttårsraketter for disse grunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en ærlig sak å syntes det er morsomt med fyrverkeri, men å forsøke å bortforklare det faktum at det er tildels veldig skadelig for en håndfull personer hvert år blir for dumt. I år var det et 2 år gammelt barn som ble skadd, helt unødvendig selvfølgelig. For ikke å snakke om hvordan det fortoner seg for en del dyr, har ikke noe problem å forsake nyttårsraketter for disse grunnene.

Selvfølgelig er jeg enig i at skadeomfanget er for stort, at det forurenser, at pengene burde gå til U-hjelp istedet sv osv.

Men, jeg føler nok en gang at det står en stor stygg mann over meg med pekefingeren og sier "fy deg, nå må du slutte med å more og kose deg". Hvis man ikke skal kunne ha selvforskyldt morro lenger, så er jeg spent på hvor dette ender - muligens med fiskeforbud :)

Og, det 2 år gamle barnet - er det fyrverkeriet eller foreldrene som er ansvarlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dette er din mening.

Min mening er at de som engasjerer seg slik for å få bort fyrverkeri istede for å bruke tiden på de virkelige samfundsproblemer er noen tullinger.

Du synes jeg er en tulling med ett tomt hode, jeg synes du er en tullete vriompeis.

To syn på samme sak.

Nå var det vel ikke du som var intervjuet i Dagbladet og VG eller?

Dessuten så var det ikke tomt hode jeg refererte til - men det som ble uttalt i artikkelen at samfunnet ble tommere uten fyrverkeri...... hæææææææ (litt av et samfunn vi har de 364 andre dagene i året...tomt).

Det at du kaller meg tullete vriompeis - for at jeg er imot noe som ødelegger personer og forårsaker store materielle skader hvert år, det forstår ikke jeg men det forstår kanskje du?

Gidder ikke å kommentere resten!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kost - nytte - verdi

Raketter har ingen annen privat verdi enn følelsen av at "ingen bestemmer over meg" - rent prepubertalt mao. Offentlig oppskutt fyrverkeri er t.o.m mer storslått og vakkert, og man kan også få en følelse av når det nye året begynner. Ikke som nå når hele greia varer en hel uke.

Nyttårshelgen alene har som sagt mellom 200-500 branner. Uskyldige barn mister synet og blir skamfert, skoler brenner til grunnen, unge menn mister armer og ben da de skal lage nye raketter - fullt ut lovlig, og det skjer hvert eneste år. FRP bruker til stadighet begrepet "barnehagementalitet" - men jaggu er det ikke barnehagebarn som klager her også da. Det finnes ingen samfunnsnyttige perspektiver på dette i det hele tatt - det er kun snakk om "ikke bestem over meg - selv om jeg gang på gang viser at jeg ikke klarer å passe på meg selv".

Helt enig i det du skriver Hoffa. Og ja, dette er rent prepubertalt. Å kjøpe kinaputter og synes raketter var spennende var noe vi sluttet med da vi var ferdige med ungdomsskolen. Ikke for det, et SKIKKELIG fyrverkeri er flott å se på, men er den håndfulle pinneraketter den vanlige mannen i gata kjøper slik? Hadde vært greit med offentlig arrangert fyrverkeri på diverse plasser, slik at flest mulig fikk delta. En mer storslått og verdig feiering av inngangen til det nye året hadde det også vært. Og ikke ville dette vært mer byråkrati heller. Ihvertfall ikke i forhold til de forslag som nå lanseres (om flere "kontrollører" etc) for at man skal kunne tviholde på denne "friheten" av rent prinsippielle grunner. Snakk om å krampaktig tviholde på noe, ja endog gå på tvers av andre prinsipper man måtte ha, og det KUN for prinsippets skyld.

Og i forhold til skader og bruk av statistikk er jo dette rått parti. For det første har fyrverkeri INGEN reell samfunnsnytte annet enn noen få minutters glede. Mange av de andre "farlige" tingene som trekkes inn, for eksempel bilkjøring, er tross alt viktig for samfunnsmaskineriet (og hvordan skulle vi komme oss på fisketur uten bil? Da måte vi jo latt omtrent alt utstyret ligge hjemme, og ikke hadde vi hatt særlig aksjonsradius! :) ). Og dersom man ser på skadefrekvensen i forhold til bruk, så skaper altså bare noen få timers (for ikke å si minutters) bruk relativt mye skade. Når i størrelsesklasse fem mennesker mister synet hver nyttårsaften på grunn av fyrverkeri er det virkelig grunn til å spørre om dette kan forsvares. Og alle vet at alle advarsler og utlevering av vernebriller etc neppe hjelper særlig. Nyttårsaften er uansett en stor andel av befolkningen tildels tungt påvirket av alkohol (noe man også burde gjøre noe med?), og sikkerhetsinstrukser blir sjelden fulgt. Det scenariet som skisseres for eksempel fra Skjetten, med det totale kaos og folk, alkohol og raketter i en salig røre, er ganske så typisk. Så her bør fornuften gå foran dette for noen hellige prinsippet om frihet som dessverre misbrukes i tide og utide i det moderne samfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du skriver Hoffa. Og ja, dette er rent prepubertalt. Å kjøpe kinaputter og synes raketter var spennende var noe vi sluttet med da vi var ferdige med ungdomsskolen.

STOPP. Hvem vi, ingen generalisering takk. Jeg er meg og ikke vi, desuten er vi ca jevngamle :)

Eller kankje jeg er i overgangsaldren og har fått opp øya på nytt.

Ikke røyk, ikke drikk,ikke spis salt eller sukker, ikke fyrverkeri, ikke kjør i 110, ikke fisk med meitemark, stille etter kl 22, innkjøring forbudt, privat eiendom.

Hva blir det neste, ser dere ikke at dere blir mer og mer bundet til Tv'n og Grandiosaen for hvert år som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.