Gå til innhold
Fiskersiden

hvordan er fjordfisket på denne tiden ?


laxen
 Share

Recommended Posts

var på hurumlandet å fisket idag etter torsk/sø. var på 3 plasser som pleier å levere bra når det er varmt i været. mai til okt. i hvertfall torsk/sei/makrell.

prøvde endel etter sø med sluker, fisket på såkalt sydvent grunn plass med leopardbunn. intet action som forventet :lol:

lurer litt på om noen her har peil på sjøfiske på denne tiden generellt. vet at torsken gyter nå, noen som vet hvor den gyter? hvike dyp osv ? hva den spiser ? agn ? er det mulig etter sei nå ? hvilke andre fisker er aktive nå og kan fåes ifra land ?for å spørreenkelt så trenger jeg info om fiske i sjø ifra land på denne tiden av året......

Endret av laxen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket med alt. Stigende synkende vannstand. Store agn og små agn. Aktivt og passivt. Glidende og paternoster. Fisket med reke, gulp, makrell og sei. Men var bare ikke dagen. Fisket på dybder fra 15-50 meter. 4 forskjellige steder. Mulig ekstremværet kan ha spillet oss et puss.

åja, såpass ja. skal ikke stå på innsatsen deres eller kreativiteten. hvilket extremvær tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på fornebu på onsdagen og på lørdag. Så absolutt null fisk. Prøvde dupp og bunnmeite og div sluker/woblere. Mulig en må fiske på 15-20 mtr får og få noe. Vanligvis kommer det altid en torsk eller to inn på grunna. Pleier å være en god periode etter fullmåne, men dengang ei. Det blir nok bedre :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er vel forholda som gjør det. Jeg var også ute en tur i skumringa i går, og blanka totalt. Ikke liv på flua. To andre som fiska der med sluk hadde heller ikke fått noe, men den ene hadde hatt et par hugg på sluken langt ute litt før jeg kom. Floa var høy da jeg var der. Dette var mellom Horten og Holmestrand.

lurer litt på om noen her har peil på sjøfiske på denne tiden generellt. vet at torsken gyter nå, noen som vet hvor den gyter? hvike dyp osv ? hva den spiser ? agn ? er det mulig etter sei nå ? hvilke andre fisker er aktive nå og kan fåes ifra land ?for å spørreenkelt så trenger jeg info om fiske i sjø ifra land på denne tiden av året..

Torsken pleier å komme inn på grunna snart nå, vanligvis i månedsskiftet mars-april (i allefall her rundt Horten) men i år er ikke noe normalt, så det er bare å prøve. Torsken er allsidig i matveien, så makrell, reke sild o..l går bra. Rema-reker til et par tiere pr kg fungerer fint. Hvor den gyter her i oslofjorden vet jeg ikke, men torsk er normalt ikke bunngytende, og den er ikke særlig bitevillig under selve gytingen. Like etter derimot så er den sulten. Seien pleier å ha en fasteperiode i jan feb, og kan være litt sær den også. Den pleier å bli lettere å få ut i mars(gjelder kjønnsmoden fisk). Ha litt tru og tålmodighet, fortsett å fisk, så løsner det. Det blir bare bedre og bedre utover nå

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det var den veldig høye vannstanden og svært sterke strømmen i Oslofjorden som hadde innvirkning på bettet denne helga. Selv så var jeg ute på lørdag og dro 5 makrell, 1 sei, 6 sandflyndrer og ca 20 hvitting noe som er langt mindre enn det som er normalt.

syntes det hørts ut som en grei fangst jeg, ikke rart vi andre fikk noe.... du tokvel alt :closedeyes:

hvor fisket du ?

Hei

Det er vel forholda som gjør det. Jeg var også ute en tur i skumringa i går, og blanka totalt. Ikke liv på flua. To andre som fiska der med sluk hadde heller ikke fått noe, men den ene hadde hatt et par hugg på sluken langt ute litt før jeg kom. Floa var høy da jeg var der. Dette var mellom Horten og Holmestrand.

Torsken pleier å komme inn på grunna snart nå, vanligvis i månedsskiftet mars-april (i allefall her rundt Horten) men i år er ikke noe normalt, så det er bare å prøve. Torsken er allsidig i matveien, så makrell, reke sild o..l går bra. Rema-reker til et par tiere pr kg fungerer fint. Hvor den gyter her i oslofjorden vet jeg ikke, men torsk er normalt ikke bunngytende, og den er ikke særlig bitevillig under selve gytingen. Like etter derimot så er den sulten. Seien pleier å ha en fasteperiode i jan feb, og kan være litt sær den også. Den pleier å bli lettere å få ut i mars(gjelder kjønnsmoden fisk). Ha litt tru og tålmodighet, fortsett å fisk, så løsner det. Det blir bare bedre og bedre utover nå

Mvh

Cannonbang

når du nevner grunna, hva er grunt ?? 0.5 m eller 20m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute et par timer på fredag 16 til 18 med haspel,uten resultat. Ute et par timer søndag med flue og mistet en liten ørrettass. To fiskekamerater fikk samme resultat og de fisket i fire timer. Vanntemp 4,2 og da skal hvertfall torsken trives. Har snakket med folk som er på fjorden med verdens mest avanserte ekkolodd og de ser nesten ikke fisk. Det er nok ikke bare bettet som har sviktet.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute denne søndagen, forrige tirsdag og forrige søndag.

Sist søndag fikk vi 4 torsk fra 650g til 7150g, tirsdagen fikk vi rundt 20 hvitting, sandflyndre, 7 torsk, 1 sei, 1 lyr og noe smårask av sypiker og akvariestørrelse torsk.

Denne søndagen fikk jeg 10 hvitting, 6 torsk, par sei, par lyr, sandflyndre og sypiker. Ganske bra fiske synes jeg mao, kun bedrevet kystmeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute et par timer på fredag 16 til 18 med haspel,uten resultat. Ute et par timer søndag med flue og mistet en liten ørrettass. To fiskekamerater fikk samme resultat og de fisket i fire timer. Vanntemp 4,2 og da skal hvertfall torsken trives. Har snakket med folk som er på fjorden med verdens mest avanserte ekkolodd og de ser nesten ikke fisk. Det er nok ikke bare bettet som har sviktet.

Sportsfiskefjorden!!

He, he... Hakk i plata..?

Jeg skjønner at det ikke bare er bettet som har sviktet, men elektronikken også! Neste gang så får du/dere forsøke å justere "Gain"-knappen på ekkoloddet. Jeg har selv vært ute på Oslofjorden "noen" ganger med ekkolodd og jeg har sett betydelige mengder med fisk! For det meste er det sild, brisling og sei som jeg har sett, men det er vel fisk det og..?

Sitat laxen: "syntes det hørts ut som en grei fangst jeg, ikke rart vi andre fikk noe.... du tokvel alt

hvor fisket du ?"

Nå var jeg nord for Drøbak og fisket med balansepilk og agn. Det som var spesiellt denne dagen var at det beit sjelden og mye av fisken var så små at de knapt nok hadde lært seg å svømme! Jeg mistet forøvrig en skikkelig fisk denne dagen. Hva det var blir bare gjetting, men den hadde bitt på en hvitting som hadde svelget agnet. Selvfølgelig så hadde hvittingen svelget kroken så godt at den store fisken ikke ble kroket. Jeg har en anelse om at det var en torsk av akseptabel Oslofjordstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perca, jeg mistenker ikke folk fra Simrads som nesten daglig opererer ekkolodd og avansert utstyr til trålfiske for ikke å kunne jobben sin. Vi er enig i at det er bra med sild og brisling i fjorden. Det kan jo rett og slett komme av at predatorfisken i stor grad er borte. Vi fikk mye stor torsk fra land på våren etter isvinteren for noen år siden. Tilfeldig? Trolig like tilfeldig som at de har et bra torskefiske i Øresund hvor tråling er forbudt. Alt henger sammen med alt.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perca, jeg mistenker ikke folk fra Simrads som nesten daglig opererer ekkolodd og avansert utstyr til trålfiske for ikke å kunne jobben sin. Vi er enig i at det er bra med sild og brisling i fjorden. Det kan jo rett og slett komme av at predatorfisken i stor grad er borte. Vi fikk mye stor torsk fra land på våren etter isvinteren for noen år siden. Tilfeldig? Trolig like tilfeldig som at de har et bra torskefiske i Øresund hvor tråling er forbudt. Alt henger sammen med alt.

Sportsfiskefjorden!!

Ok, jeg klarer å lese hva du skriver, men driver de virkelig å leter etter fisk disse folkene fra Simrad? Jeg skal også påta meg og kjøre rundt med en båt og flott ekkolodd en hel dag i Oslofjorden uten å ha kontakt med mye fisk! Men jeg skal også påta meg å kjøre fra plass til plass og få inn store stimer med fisk, ikke bare sild og brisling, men sei også. Du kan jo spørre gutta i Vansjø Havfiskeklubb om vi fant "litt" fisk da jeg var med som kjentmann... Og kan du fortelle meg når det var store stimer med torsk i Oslofjorden? Som oftest så vil du se torsken på ekkoloddet som enkeltfisk! Som jeg har skrevet flere ganger nå så er jeg enig med deg at torskebestanden i fjorden for tiden er svak, men den uendelige svartmalingen av situasjonen som du bedriver tviler jeg på vil gagne saken!

Jeg er enig med deg at alt henger sammen med alt, men da må du ta med alt og ikke bare enkeltfaktorer. At det var mye stor torsk nær land etter en isvinter kan ha flere årsaker. Redusert uttak av torsk er selvfølgelig en mulighet, men temperatur, strømforhold, en god årsklasse og næringsforhold er noen andre faktorer som også kan spille inn i en slik sammenheng. Det er nok en betydelig større kompleksitet i dette en det du fremfører.

Vi er nok ganske så enige om målet, men veien vi må gå for å oppnå dette målet er vi ikke enige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, såpass ja. skal ikke stå på innsatsen deres eller kreativiteten. hvilket extremvær tenker du på?

Det har jo vært en svært høy vannstand da. Dette er fra Gyssestad fredag ca. 15.00 og vannet steg fortsatt.

47184_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/19068/47184.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke den eneste som svartmaler situasjonen hvis det å fortelle at man ikke får fisk er svartmaling. Jeg har fisket såpass mange år at jeg har erfaring fra langt bedre tider, ikke bare etter isvintre.

Hvis også ditt mål Perca er et maritimt reservat der kun fiske med håndsnøre og stang er tillatt blir jeg positivt overrasket. Da sammarbeider vi ut fra det. Jeg tar gjerne imot motforestillinger for veien må bli til mens man går i så ukjent lende. Ingen lett sak å markedsføre, men fler og fler innser at noe må gjøres. Tenke globalt, handle lokalt sier politikerne ang. klimasaken. Det gjelder også for fiske.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute denne søndagen, forrige tirsdag og forrige søndag.

Sist søndag fikk vi 4 torsk fra 650g til 7150g, tirsdagen fikk vi rundt 20 hvitting, sandflyndre, 7 torsk, 1 sei, 1 lyr og noe smårask av sypiker og akvariestørrelse torsk.

Denne søndagen fikk jeg 10 hvitting, 6 torsk, par sei, par lyr, sandflyndre og sypiker. Ganske bra fiske synes jeg mao, kun bedrevet kystmeite.

fikk du all fiske på slottet ? eller har du flere gromplasser ?? ;) hvor tok du hvittingen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ikke den eneste som svartmaler situasjonen hvis det å fortelle at man ikke får fisk er svartmaling. Jeg har fisket såpass mange år at jeg har erfaring fra langt bedre tider, ikke bare etter isvintre.

Hvis også ditt mål Perca er et maritimt reservat der kun fiske med håndsnøre og stang er tillatt blir jeg positivt overrasket. Da sammarbeider vi ut fra det. Jeg tar gjerne imot motforestillinger for veien må bli til mens man går i så ukjent lende. Ingen lett sak å markedsføre, men fler og fler innser at noe må gjøres. Tenke globalt, handle lokalt sier politikerne ang. klimasaken. Det gjelder også for fiske.

Sportsfiskefjorden!!

Det og ikke få fisk på en tur eller to og så fortelle om det kan da vel for søren ikke være å svartmale! Det er helt naturlig at man ikke får fisk på alle de fisketurene man er på. At man ikke får fisk behøver ikke å bety at det ikke finnes fisk, men like gjerne at fisken av en eller annen grunn ikke vil bite. Og at du ikke får fisk kan like gjerne bety at du ikke har knekt koden for å få fisk eller fisker på feil plass. Men jeg finner jo det ganske forunderlig da du etter eget utsagn har lang fartstid som sportsfisker i Oslofjorden.

Jeg skjønner at du er betydelig eldre enn meg og også har mye mer erfaring med "bedre tider" og det respekterer jeg, men jeg kan ihvertfall huske tilbake til tidlig på 60 tallet og hvordan fisket var den gang. I deler av Oslofjorden var det mye vanskeligere å få enkelte fiskearter da enn det det er nå!

Jeg har tydeligvis misforstått ditt motiv med din kampanje og det beklager jeg. Nå skjønner jeg at ditt primære motiv ikke er å øke fiskebestanden, men å fjærne yrkesfiskerne! Jeg har tidligere gitt deg noen motforestillinger til din kampanje noe som tydeligvis har gått deg hus forbi. Når du så tydelig går i din skyttergrav og har en bastant løsning, fjærn yrkesfiskerne, i stedet for å få til en dialog med yrkesfiskernes organisasjon og småfiskarlaget i et forsøk på å få til en løsning på problemet overfiske så vil det aldri lykkes! Å få til en bærekraftig utnyttelse av fiskeressursene i Oslofjorden ser jeg faktisk ikke på som en umulighet.

Det er mulig at jeg uttrykte meg litt klønete og at jeg misforsto da jeg sa at vi nok hadde samme mål. Jeg trodde en stund at det var fiskebestanden i Oslofjorden som var målet og som vi ønsket å forbedre. Bare så du ikke skal misforstå enda en gang så vil jeg i klartekst si at noe maritimt reservat hvor kun fiske med stang og snøre skal være tillatt aldri vil få min tilslutning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok uansett to av de eldste på forumet Perca, og jeg har nok ikke fisket her så lenge som du og heller ikke så mye. Derfor snakker jeg ikke om fiske langt tilbake på 60-70 tallet, men for 5-10 år siden.

Skal man lage omlett er man etter min mening nødt til å knekke noen egg, og her går det ut over noen få yrkes og et ukjent antall fritidsfiskere. Det er et valg man kan ta for å forbedre fiskebestandene, miljøet og samfunnsøkonomien. Jeg tror nemlig ikke på at det er alt annen enn disse to gruppene som er årsak til mindre fisk i fjorden. Fjorden blir i dag drevet etter prinsippet bærekraftig utvikling så hvorfor man skal ha enda en høres, for meg,merkelig ut.

Jeg skrev til en aktiv havmiljømann i går og fikk til svar at han stort sett var enig. Han hadde hvertfall ikke noe problem med å forstå budskapet og det håper jeg ingen andre har. Mange har etterhvert begynt å tenke i nye baner og det er glimrende. Ikke nødvendigvis "mine" baner men alternativer til dagens høsting.

Hørte akkurat nå at vitenskapsmenn er bekymret over den utbredte norske bruken av bunntrål. Det er mere ødeleggende enn man til nå har trodd. Godt at de er enig med mange av oss som lenge har ment at å dra store jernplater på havbunnen ikke er spesiellt lurt for å si det mildt.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i Oslofjorden siden 1962 og har på den måten fulgt nøye med på hvordan fjorden har utviklet seg siden da.

Jeg har sett hvordan renseanleggene rundt fjorden har bidratt til sikten i vannet, hvordan forekomster av tang/tare/blåskjell og snegler har blomstret opp og det er ingen tvil om at vi har en flott utvikling i så måte. Siden 1972 har vi sågar hatt hytte i fjæra og det er en fornøyelse å se at vi har fått fra ca. 1/2 meters sikt til 5-6 meters sikt i vannet. Og fjordfolket jubler. Fornøyde er også hobby- og sportsfiskere som kan melde om økte fangster av (til og med) spisbar fisk, med ett eneste - men ikke betydningløst unntak: torsken.

Torsken er dessverre gått tilbake, så kan man spørre om hva dette skyldes. Og her er jeg ikke med på at yrkesfiskere er den eneste årsaken. Vel så viktig tror jeg den globale oppvarmingen er. I hvertfall er det mye som tyder på dette for fisket i Lofoten. Torsken er mer avhengig av kaldt vann og hver grad havtemperaturen øker blir til problem for den.

Det problemet dere har lengre ut i Oslofjorden tror jeg har mer årsak av økt temperatur enn noen annen årsak. Mindre er problemet helt innerst - og jeg har nitidige temperaturmålinger som viser at temperaturen her inne er betydelig lavere enn lenger ut. Og her er det torsk, om enn ikke som i den tiden man kunne stå på Lysakerfjorden en tidlig vårdag på isen og møte store forekomster av gytemoden torsk.

Jeg vil imidlertid, som eksempel, nevne at Svenna og jeg ila tre dorgeturer for tre år siden fikk ca. 200 torsk av full spisbar størrelse (+/- 2-2,5 og oppover) og vi fiska IKKE målrettet etter torsk de dagene engang. Året etter var ikke fangstene like store, men naturlige svingninger har det vært i all tid.

Jeg vil også samtidig nevne at det er ikke sååå forferdelig mange år siden både makrell og sei ikke kom inn fjorden i det hele tatt. Jeg mistenkte en dårlig vannkvalitet mer enn noe annet. Nå er makrellen å regne med og seien viser en større interesse for å komme inn igjen også.

Sjøørreten da - hvordan står det til med den? Her vil jeg si at jeg er litt bekymret, men problemet tror jeg er en kombinasjon av flere forhold; flere som jakter den, tildels mange "hendige" uhell i gyte- og oppvekstelver og -bekker. At det er lenger mellom de virkelige store er også bekymringsfullt.

At du ikke får fisk der du tidligere kunne få en god del tror jeg heller skyldes at fiskeplasser skifter og at du må oppsøke nye områder, snarere enn å prøve å true på en torsk som allikevel ikke er der... :)

Så alt i altser jeg med betydelig mer positive øyne enn du, Sarepta, gjør - ihvertfall ser jeg av egne fangster at utviklingen går mot bedre tider - om enn med litt årvisse svingninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra innlegg Laksefiskern, alle mine kilder er i overensstemmelse med dine erfaringer. Ellers er jeg ellers enig med Perca i at man bør starte en dialog med yrkesfiskere, og istede for å polarisere debatten ytterligere (ved å gå inn for å fjerne alt yrkesfiske) bør man forsøke og kanskje minke presset på sårbare bestander. Det er såpass sterke krefter på hver side av denne debatten, så en polarisering er ikke veien å gå mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i din beskrivelse av en mye bedre vannkvalitet, og rundt Horten har vi veldig fine og varierte bunnforhold langsmed land. Vi mangler bare fisken og jeg farter endel rundt for å finne den. Makrellen har blitt mindre men tallrik, seien som vi fisket fra land er borte. Dessverre er ikke jeg unntaket. I såfall hadde jeg holdt kjeft. Jeg har skrevet om forholdene i Øresund som er dramatisk mye bedre enn Kattegatt og Østersjøen. Hvis økt vanntemp er årsaken til at fisken forsvinner skulle det ikke vært en fisk igjen i det forholdsvis grunne sundet. Støy har også blitt nevnt som grunn her i fjorden. Hva så med Øresund som har langt større trafikk. I Øresund er tråling forbudt. Skarven tar nok en god del fisk og yngel så den bestanden må ned.

Men uansett så er mitt utgangspunkt, hvordan kan man få mest mulig ut av ressursene i fjorden og da er en sportsfiskefjord etter min mening langt å foretrekke. Del godene på flest mulig..

Hvem skal forhandle med yrkes og fritidsfiskerne? Det er heller ikke snakk om å forby yrkesfiske men bare en sterk innskrenkning av redskapsbruken.

Sportsfiskefjorden!!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.