Gå til innhold
Fiskersiden

Sørøya ekspedisjon 2008


Perca
 Share

Recommended Posts

Nå planlegges en tur til Sørøya på den tiden av året da den virkelig store torsken siger inn, det vil si i første halvdel av april. Jeg har jo vært der flere ganger på samme årstid og kun konsentrert meg om torsken, men nå lurer jeg på om det er for tidlig på året for å gjøre et forsøk på kveita? Jeg har dratt et ukjent antall av torsk som har veid mer enn 20 kg på denne årstiden og med bestenotering på 30 kg, men så var det den dærre kveita da... Jeg har ennå ikke den på artslista mi! ;) Uansett så regner jeg med litt poengsanking på denne turen. ;)

Er det noen som vet sikkert om det er noe vits i å bruke dyrbar fisketid på kveita ved Sørøya på denne tiden? Jeg vet jo at ingen kan gi "sikre" svar på et slikt spørsmål, men er det noen som har hørt om noe fangster på denne tiden av året? Eller tror dere at det er mer fornuftig bruk av tiden å forsøke seg på flekksteinbit?

47266_s.jpg

Her meg med torsken på 30 kg... :o

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Her var det masse "gode" tips... :lol:

Jeg skjønner at dere er noe bekymret for poengsankingen min allerede... Før flybilletten er bestilt..! :lol:

Fra spøk til revolver, kompisen har en plass hvor han har fått flere flekksteinbiter opp til rundt 20 kg, men været på denne tiden av året er ofte noe uggent. Å ligge i Sørøyrenna med sterk vind og strøm er ikke akkurat noe kosefiske, men om været og tiden strekker til så kunne jeg tenke meg en langøkt der. Her snakker vi om dyp som også kveita bør kunne finnes på denne årstiden. Jeg vet at yrkesfiskerne får en og annen småkveite i garna som de setter etter skreien, men noen mengder er det ikke snakk om. I løpet av 9 dager så bør jeg være heldig med været et par dager ihvertfall...

Noe som har forundret meg når jeg har fisket ved Sørøya er at det er mye brosme, men størrelsen er helt elendig! Jeg tror ikke jeg har vært borti større brosme enn ca 5 kg i dette området. Er brosmene generellt mindre så langt nord eller skyldes det et ekstremt hardt fiske i dette området? Noen som kan gi en forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storkveita står dypt enda. Sensommer er tida.

Jeg skal nordover (Træna) i slutten av mai, og hadde håpet på å kunne treffe på kveita på grunnere vann da. Er det dødfødt?

Ellers ønsker jeg deg lykke til med satsingen Perca, uansett hva det blir etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nordover (Træna) i slutten av mai, og hadde håpet på å kunne treffe på kveita på grunnere vann da. Er det dødfødt?

Ellers ønsker jeg deg lykke til med satsingen Perca, uansett hva det blir etter :)

Fikk ei på 2,9 på mandag. Den tok helt inne på grunna. Fisk opp til 10 kg går grunnt hele året. De store kommer sigende inn etter gytingen.

I slutten av mai bør du ha en sjanse til mellomstor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Her var det masse "gode" tips... :D

Jeg skjønner at dere er noe bekymret for poengsankingen min allerede... Før flybilletten er bestilt..! ;)

Fra spøk til revolver, kompisen har en plass hvor han har fått flere flekksteinbiter opp til rundt 20 kg, men været på denne tiden av året er ofte noe uggent. Å ligge i Sørøyrenna med sterk vind og strøm er ikke akkurat noe kosefiske, men om været og tiden strekker til så kunne jeg tenke meg en langøkt der. Her snakker vi om dyp som også kveita bør kunne finnes på denne årstiden. Jeg vet at yrkesfiskerne får en og annen småkveite i garna som de setter etter skreien, men noen mengder er det ikke snakk om. I løpet av 9 dager så bør jeg være heldig med været et par dager ihvertfall...

Noe som har forundret meg når jeg har fisket ved Sørøya er at det er mye brosme, men størrelsen er helt elendig! Jeg tror ikke jeg har vært borti større brosme enn ca 5 kg i dette området. Er brosmene generellt mindre så langt nord eller skyldes det et ekstremt hardt fiske i dette området? Noen som kan gi en forklaring på dette?

Det finns stor brosme vid Söröya. I min båt fick vi förra sommaren en på 13,9 kg + att det fångades flera 13-kilos i andra båtar. Fångstdjupet var cirka 300 meter. I en annan båt fick dom en 10-kilos lange på en gummimakk samtidgt som något större slet bort pilken undertill, så det finns nog chans på stor långa även så lång norrut. Får jag fråga på vilket djup din kamrat fångat flekksteinbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jo oppover med AoF og Mustad i midten av april, og kommer nok til å blåse minimalt med tid på torsk om det er opp til meg. Går jo langt mer spennende arter der oppe. Men først får vi håpe det blir vær til å i det hele tatt komme utpå da.

Får vi lest noe om det før sommeren?

Eventuelt når er det planlagt å gå i trykken, hvis du har fått den infoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er flybilettene kjøpt og betalt, jeg har ordnet med noen som skal være hjemme og passe hus og bikjer så nå er det bare å vente på at avreisedatoen dukker opp på kalenderen.

De flekksteinbitene kompisen har fått ble tatt på 90-200 meters dyp. Men jeg må nok ha mer enn bare litt flaks om været i april blir så bra at det er mulig å ligge i Sørøyrenna og fiske.

Ellers så er det rette tiden for de virkelig store torskene! En torsk som om sommeren veier drøye 20 kg har potensiale til å veie rundt 25 kg i april, de er ganske så rogntjukke på denne tiden. Jeg skal ihvertfall ha med meg litt utstyr for å gjøre et forsøk på kveita, men det spørs om ikke det er litt tidlig på sesongen for denne. Uansett så får nok ikke jeg noen kveite... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I og med at rødspette neppe blir det mest aktuelle i april når jeg skal oppover ser det ut til at nok blir endel torskelemping også på meg gitt. Men sikter heller på store enn mange der. Er jo ikke verdens mest spennende fiske spør du meg, men artig nok om alt annet svikter. Og stort sett blir det nok C&R, så stortorsken skal få svømme videre for meg. Tar heller fisk på 5-6-7 kilo til middag. Men for all del; å runde 20 begynner å bli på tide, og Sørøya er jo midt i smørøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.