Gå til innhold
Fiskersiden

En liten oppsummering


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Blitt lite rapporter fra meg i det siste, og grunnen til det er enkelt og greit veldig lite å melde om i kombinasjon av få turer.

For noen uker siden dro jeg og Simon over fjorden for å gjenta fjorårets skatesuksess (kloskate-rapp.), samt å skaffe Simon gapeflyndra. Det gikk ikke helt etter planen :D

Var meldt 3m/s fra sør-øst - noe som skulle vise seg å bli kuling med storm i kastene fra nord-vest :glare:

Vel, på ti timers fiske ble det en trøstefisk på meg.

49748_s.jpg

360g og nesten tredobling av pers - dårlig gjort av meg å ta denne, enig i det :)

Simons fisk denne dagen

49749_s.jpg

280g (?) lusuer, ikke så gærn't det.

Alt i alt var vi mildt sagt ikke helt fornøyde med resultatet etter 10 timer ute med fiskestanga, så langt borte fra hjemmet. Men... neste gang?

Uka før påske fiska Simon, Arve og jeg i sentrum etter den sagnomsuste ålekvabba. Dette var min femte tur etter (dritt)kvabba, men denne gangen skulle vise seg å skille seg ut. Mot all formodning klarte jeg å kroke ei kvabbe, jeg klarte å få den over vann, men det jeg ikke klarte, var å få den opp på brygga :glare: Ble mildt sagt litt oppgitt der og da. Jaja, bare fem turer igjen, tenkte jeg.

Neida!

49750_s.jpg

(Selvutløserdebut, hihi)

Ålekvabbe i slim-utgaven, men likefull ny art! :-D Denne gangen fikk jeg den også opp på brygga! 65.40g og 31cm forøvrig. Mulig (fryktelig) utgytt? Kan også nevne at kvabbing i -15 midt i sentrum, på en fredagskveld, ikke er helt "mi greie" :D Been there, done that!

49751_s.jpg

Art nr. 70 :-D

Etter jobb påskeaften ble det mulighet for et par fridager, og turen gikk ut til Frøya. Søndag kom Simon en tur utover til Frøya for første gang i sitt liv, og sammen skulle vi teste ut noen nye plasser - var tanken. En del vind og latskap gjorde at vi valgte ei småbåthavn på øya, der det også er muligheter for flatfiskfiske. Jeg begynte straks å lete etter tangstiklinger fra flytebryggene... Vi fant én, men jeg spotta noe mye kulere litt lenger ned for brygga. Joda, rognkjeks! Eller -kall da, om du vil. Liten var den også, men mye større enn den ynglen jeg fiska på i fjor sommer. Halvkiloen, tenkte jeg.

Jeg ordna i stand et provisorisk takkel og forsøkte lykken. Milliarder på milliarder av småsei skulle gjøre dette utrolig vanskelig. Rognkallen var flittig til å gjemme seg inne i taren på forankringstauet - så det var ikke mye jeg fikk sett til den. De få gangene jeg fikk prøvd meg klarte den Helv******** småsein å enten skremme kallen, eller selv å ta agnet. Et par timer på magen etter denne fisken skulle vise seg å bli altfor lite...

Dagen etter dro jeg tilbake og fant fisken på samme plassen. Denne dagen hadde jeg litt mer hell - fisken tok agnet to ganger, men fikk ikke til å kroke den. Noen resultatløse timer denne gangen også, men jeg gir meg ikke så lett!

49752_s.jpg

En promille av seien som var der og ødela :glare:

Tidligere i dag dro jeg nok en gang til den samme plassen, og joda, kallen var hjemme den også, sammen med alle de milliardene med småsei som hadde søkt tilflukt dagene i forveien. Jeg fikk fisken til å ta to ganger - men den skulle være like vanskelig å kroke. På vei til å agnet kom småseien den to ganger i forkjøpet... ;) Jeg var på nippet til å gi opp etter drøye to timer, men holdt ut.... :D

49753_s.jpg

Så utrolig deilig det var å til slutt se den stige, for å sluuuuuke i seg rekebiten, for så å henge fast i enden av snøret! Benyttet en 1/0 aberdeen-krok med innklemt mothakk med tanke på gjenutsetting.

49754_s.jpg

49755_s.jpg

540g og art nr 71 :)

Etter dette var jeg mildt sagt fornøyd, satsninga hadde gitt resultater! Lurte litt på å pakke sammen og dra tidlig, men det ble til at jeg gav stiklingen et forsøk. Fant et par-tre stykker, men det nærmeste jeg kom var at en pen en prøvde å ta agnet, men bomma. Den arten skal iallefall tas om ikke lenge! :)

På ettermiddagen dro vi hjem, og i morgen er tilbake på jobb. Gleder meg til vestlandstur!

49757_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport med fine bilder Christer!

Supergrattis igjen med ny og knalltøff art! ;)

Jeg gleder meg til å besøke deg flere ganger på Frøya for å teste goplassene igjen når det blir varmere i været. :D Må vel ta en tur etterhver å se om goklumpen har bosatt seg fast på den brygga der... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.