Gå til innhold
Fiskersiden

gjeddefestival


fiberoptikkern
 Share

Recommended Posts

Det er MYE jeg vet best i denne diskusjonen. Noen fisker for å ta med seg fisken hjem, andre

fisker for moro skyld og liker å fange samme fisk flere ganger. At noen ikke liker gjedde må en bare

akseptere akkurat som at andre må akseptere at noen gjerne tar samme fisken 12 ganger.

Nå fisker jeg ikke på steinsfjorden, men gjedde blir av meg sett på som en ufisk og den slår

jeg rett å slett ihjæl når den kommer som bifangst. Og gjeddefestivalen på Steinsfjorden tømmer nok

ikke vannet der for storgjedde, er nok heller fisket som foregår resten av sesongen som har innvirikning her.

Ble tatt en utgytt ørret i Svartelva/Åkersvika i helga av en ung sportsfisker... HERREGUD! Ta utgytt fisk a gitt, nei med enkelte av fanatikerne her innes mening burde en vel møtt opp på døra og banket skiten ut av denne.

Men vil heller gratulere gutten med ny pers og håper han slår denne flerfoldige ganger.

Men enkelte her inne snakker som at gjedde er en art som er i faresonen for å bli utryddet, og det mangler

det nok NOE på. Mulig trollingmiljøet bare er idioter, steinaldermennesker og utskudd i periferien, men hoveddelen her fisker helst blank fisk og synes da at gjedde er en ufisk. Men det finnes trollere som primært fisker gjedde også og disse behandler nok gjedda noe andrerledes enn det jeg gjør. I min båt skal det ikke være gjedde så greit er det.

Men å uttale at hele miljøet er hjernedødt fordi noen få er totalt uenig med andre om hvordan en ser på en art er ganske hjernedødt i seg selv. Gjedde må gjerne være der, men hugger hun på mitt utstyr er a dau såfremt hu ikke kutte snøre.

Men er det faktisk så at bestanden i det vannet er så mye dårligere nå enn for noen år siden er det jo bare å innføre C&R

caveman.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 322
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husker en dag her for ett par år siden hvor jeg sto og fiska i Tyrifjorden, da kom det ett par trolling båter... spurte om de hadde fått noe,og de la ut om alle gjeddene de hadde kakka og kasta på fjorden..det var visst bare morro for denne drittfisken ville de ha bort. ble litt paff og litt irritert kan man si..prata ikke mer med de for og si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar til etterretning synet ditt Dacron - men hva ER VITSEN med å kakke gjedda som du gjør? Frusterasjon, hatforhold til gjedda eller tror du på en kultiveringsgevist for fettfinnene?

Respekt for annet liv - vurderer du det? :D

* gomler fortsatt potitgull fra KIMS og koser meg *

For å fortelle litt om OSS trollere så er vi sportsfiskere som andre. Noen av oss fisker gjedde og setter den ut igjen, og noen fisker ørret og setter den ut igjen! Vi er engasjert i våre fiskevann, og de fleste av oss bedriver annet sportsfiske! Vi jobber mange av oss med fiskekultivering og prøver å påvirke fiskeregler som rammer oss selv slik at vi ikke kan overbeskatte vannene. Bla. bag limit!

Gjeddehat finnes det blant mange sportsfiskere, og hos meg sitter den godt festet da denne stygge fisken invaderer stadig flere vann og elver, og ødelegger bla. ørretbestander.

Jeg kan skrive en halv side om vassdrag som er ØDELAGT av denne fisken.

Noen setter sikkert pris på dette, men det setter ubalanse i økosystemet i de økosystemene de invaderer.

Ikke bare gjedda i seg selv, men det er mer som følger med denne arten. Den ene tingen som lever med denne arten er gjeddemark, som gjedden gjedden lever med i et kretsløp der gjedden er avhengig av denne marken, da den skader vertsfisk slik at den er lettere å fange, og siden den er lett å fange kommer den tilbake til gjedda der den kan formere seg.

Dette kan skade bestander av byttefisk for også ørret som feks sik.

En reduksjon av gjeddebestand i ille infiserte vassdrag vil gi bedre helse og vekstvilkår for resten av vannet. Også gjedda, da den ikke kommer til å få bedre mattilgang.

Det er derfor god fiskekultivering å høste gjedde på lik linje som de andre artene i vannet!

Jeg syntes en gjeddefestivar er velkommen uansett hvor den måtte være! Men randsfjorden er et godt sted med bra med gjedde og et vann som har ern sikbestand infisert med gjeddemark!

Mye av denne diskusjonen om gjedde er bare tullprat, og det kommer også fra velartikulerte personer, som snakker som om de vet hva de snakker om.

Biologistudenter som ikke har engasjert seg mer i helhetlige økosystemer får vi håpe utvikler større interesse for faget sitt eller søker seg over i andre studier.

Så får en spørre seg om en skal slå i hel noen gjedder eller risikere at et helt økosystem "sulter"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja da er det bare en måte og gjøre dettepå frede gjedda i fjorden i 5 år så er det tomt for aborr,sik,mort og brasme .......................da blir det en rent gjedde vann er det det dere vill? :)

Men-tror-du-virkelig-at-det-vil-skje-da,Fiberoptikern?

Mener-du-virkelig-at-gjedda-er-så-umettelig-og-rovgrisk-at-den-bare-spiser-og-spiser-og-spiser-helt-til-det-ikke-er-annen

fisk-igjen?!!!!!!!!!!!!?????

:D:D

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja da er det bare en måte og gjøre dettepå frede gjedda i fjorden i 5 år så er det tomt for aborr,sik,mort og brasme .......................da blir det en rent gjedde vann er det det dere vill? :)

Bare så det er sakt så et det mer eller mindre tomt for brasme, men det har du kanskje ikke fått med deg.

Fikk ikke noe svar på hvilken fiskeform du utfører fiberoptikkern og hvilket vann du ellers fisker i ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caveman.jpg

Tror nok kølla er atskillig mindre enn dette på enkelte folk her.

Når en har så mindreverdighetskomplekser at en må drepe kun for drapets skyld, har man da ei baller eller kølle.

Ellers takk for god underholdning til alle flotte bidragsgytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere ørretfiskere som gir fullstendig f@en i om storgjedder blir kakka: Gjør oss i det minste den tjenesten å slipp tilbake gjeddene dere får når. Selv om dere hater den fisken, så er det vel ingen vits å kakke den hvis det ikke har noe å si på ørretbestanden. det er veldig fortvilende å lese om hva dere gjør med gjedda dere får og ikke minst de "gode" argumentene dere kommer med. dere har innsett at gjedda ikke spiser opp ørretbestanden i mjøsa eller tyrifjorden/Steinsfj), Så da er det vel ikke for mye forlangt at dere setter den tilbake heller. Jeg er ingen kranglefant, men jeg blir bare så provosert.. Gjedda er en sportsfisk for oss akkurat som ørreten er for dere. Vis litt respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fortelle litt om OSS trollere så er vi sportsfiskere som andre. Noen av oss fisker gjedde og setter den ut igjen, og noen fisker ørret og setter den ut igjen! Vi er engasjert i våre fiskevann, og de fleste av oss bedriver annet sportsfiske! Vi jobber mange av oss med fiskekultivering og prøver å påvirke fiskeregler som rammer oss selv slik at vi ikke kan overbeskatte vannene. Bla. bag limit!

Gjeddehat finnes det blant mange sportsfiskere, og hos meg sitter den godt festet da denne stygge fisken invaderer stadig flere vann og elver, og ødelegger bla. ørretbestander.

Jeg kan skrive en halv side om vassdrag som er ØDELAGT av denne fisken.

Noen setter sikkert pris på dette, men det setter ubalanse i økosystemet i de økosystemene de invaderer.

Ikke bare gjedda i seg selv, men det er mer som følger med denne arten. Den ene tingen som lever med denne arten er gjeddemark, som gjedden gjedden lever med i et kretsløp der gjedden er avhengig av denne marken, da den skader vertsfisk slik at den er lettere å fange, og siden den er lett å fange kommer den tilbake til gjedda der den kan formere seg.

Dette kan skade bestander av byttefisk for også ørret som feks sik.

En reduksjon av gjeddebestand i ille infiserte vassdrag vil gi bedre helse og vekstvilkår for resten av vannet. Også gjedda, da den ikke kommer til å få bedre mattilgang.

Det er derfor god fiskekultivering å høste gjedde på lik linje som de andre artene i vannet!

Jeg syntes en gjeddefestivar er velkommen uansett hvor den måtte være! Men randsfjorden er et godt sted med bra med gjedde og et vann som har ern sikbestand infisert med gjeddemark!

Mye av denne diskusjonen om gjedde er bare tullprat, og det kommer også fra velartikulerte personer, som snakker som om de vet hva de snakker om.

Biologistudenter som ikke har engasjert seg mer i helhetlige økosystemer får vi håpe utvikler større interesse for faget sitt eller søker seg over i andre studier.

Så får en spørre seg om en skal slå i hel noen gjedder eller risikere at et helt økosystem "sulter"

:mellow:

Jeg er biologistudent, med spesialområde økologi. Er ferdig med mastergrad om 1,5 år, innenfor ferskvannsøkologi. Jeg regner med det var meg du sikta til, så jeg tenkte bare jeg skulle nevne det. Og hvorfor sier du at jeg snakker "som om jeg vet hva jeg snakker om"? Hva er bakgrunnen for det utsagnet? Er du biolog? Nei forresten, det ser jeg du ikke er. Jeg uttaler meg stort sett ikke om ting jeg ikke kan noe som helst om. Men dette er faktisk et felt hvor jeg har en viss kompetanse.

Innlegget ditt Rogern er makkverk fra ende til annen. Jeg synes det bør modereres bort, slik at ikke folk som søker på google får se noe slikt på trykk på norges største fiskerforum. For det skinner så til de grader igjennom at du ikke har et dugg peiling på det skriver om. Det er ikke noe grunn til at gjedda skal ha noe mer parasitter enn annen fisk. Alle fiskearter har mange parasittarter, ofte flere hundre. Du skriver at sikbestanden i Randsfjorden er infisert med gjeddemark. Det er mulig siken har ulike arter gjeddemark, men det har de hatt siden de begge ankom vannet en gang etter siste istid, naturlig. Hva da, gjør gjedda mer laverestående enn ørreten? Hva mener du når du skriver at gjedder invaderer ørretvann? Det er svært få steder i Norge gjedda er utsatt, og der den finnes naturlig har den like stor "rett" til å være der som ørreten. Gjedda skaper heller ikke noe mer ubalanse i systemet enn andre fiskearter.

Du sier du kan skrive en halv side om vassdrag som er ødelagt av gjedda. Utdyp gjerne dette.

Ellers vil jeg anbefale deg årsstudium i biologi her på NTNU, det vil forhåpentlig få klart opp i en del av dine vrangforestillinger.

det var i går det var 1. april, ingen som skjønner at det er utrolig moro å provosere dere gjeddeelskere da?

Ikke når det kommer fra folk med såpass liten selvinnsikt, folkeskikk og fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er biologistudent, med spesialområde økologi. Er ferdig med mastergrad om 1,5 år, innenfor ferskvannsøkologi. Jeg regner med det var meg du sikta til, så jeg tenkte bare jeg skulle nevne det. Og hvorfor sier du at jeg snakker "som om jeg vet hva jeg snakker om"? Hva er bakgrunnen for det utsagnet? Er du biolog? Nei forresten, det ser jeg du ikke er. Jeg uttaler meg stort sett ikke om ting jeg ikke kan noe som helst om. Men dette er faktisk et felt hvor jeg har en viss kompetanse.

Innlegget ditt Rogern er makkverk fra ende til annen. Jeg synes det bør modereres bort, slik at ikke folk som søker på google får se noe slikt på trykk på norges største fiskerforum. For det skinner så til de grader igjennom at du ikke har et dugg peiling på det skriver om. Det er ikke noe grunn til at gjedda skal ha noe mer parasitter enn annen fisk. Alle fiskearter har mange parasittarter, ofte flere hundre. Du skriver at sikbestanden i Randsfjorden er infisert med gjeddemark. Det er mulig siken har ulike arter gjeddemark, men det har de hatt siden de begge ankom vannet en gang etter siste istid, naturlig. Hva da, gjør gjedda mer laverestående enn ørreten? Hva mener du når du skriver at gjedder invaderer ørretvann? Det er svært få steder i Norge gjedda er utsatt, og der den finnes naturlig har den like stor "rett" til å være der som ørreten. Gjedda skaper heller ikke noe mer ubalanse i systemet enn andre fiskearter.

Du sier du kan skrive en halv side om vassdrag som er ødelagt av gjedda. Utdyp gjerne dette.

Ellers vil jeg anbefale deg årsstudium i biologi her på NTNU, det vil forhåpentlig få klart opp i en del av dine vrangforestillinger.

Ikke når det kommer fra folk med såpass liten selvinnsikt, folkeskikk og fornuft.

Godt at noen vet hva de prater om :D:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten historie

Det var en gang en fjord (ferskvann) som het Einafjorden som var et knakende godt røye og ørretvann på Toten, dette var det noen slemmingen som satt ut gjedde i, nå mange år senere kan alle som fisker gjedde glede seg over et godt gjedde vann, vi som fisker fettfinne får reise andre steder.

snipp snapp snute så var einafjorden ødelagt og ute.

Spredning av arter er ikke bra, ikke bare gjedde

Ha en fortreffelig kveld

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk setter ut gjedde i tidligere gjeddefri vassdrag er vel ikke gjeddas skyld?

At gjedda er tildels en forhatt art er jeg klar over og jeg er ikke noen spesiell gjeddeelsker jeg heller. Men jeg behøver da ikke å kakke hverken små eller store gjedder jeg tilfeldigvis får når det ikke er faglig bevist om små eller store gjedder er bra eller dårlig artsinnslag i de forskjellige vassdragene? Litt respekt for annet liv går det an å ha vel?

Samtidig er jeg ikke så forbanna egoistisk at jeg trygler og ber folk om å sette ut specimengjedda si for i håp om at jeg skulle få den samme gjedda og med det kunne sette PB eller Nrek. Vi fisker i et land hvor vi stort sett selv kan velge hva vi vil gjøre med fisken etter landing, om vi vil kakke eller slippe den ut igjen.

Om specimengjedda blir kakka og et tørket hode blir hengt som trofè på veggen er for meg likegyldig - dette er det fiskeren selv som får stå for og det forteller endel om fiskeren mer enn om gjedda. Men igjen - det går an å vise respekt for liv og slippe den ut igjen også. :mellow:

Jeg er nok en av de største artsrasistene her inne; men de individene utilsiktet får blir ikke kakket av den grunn - hva skulle vitsen være? Det måtte i såfall være et beskjedent bidrag til å kultivere vekk en art, men siden det meg bekjent ikke forefinnes noe god uhildet dokumentasjon på at stor- eller smågjedder er skadelig får de leve for meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med letter oppgitthet jeg registrerer holdningen blant en del trollere om at gjedde som kommer opp skal kakkes og kastes, som en slags markering av avsky. Hvorfor er det slik. Hvorfor tror man at man bidrar til å gjøre livet for ørreten bedre ved å kakke gjedder?? Ja og særlig de store, for de spiser jo veldig mye ørret.....eller??? Som ivrig specimenjeger, og også gjeddefisker er det frustrerende og se at det byttet man innimellom tilbringer dager for å fange, behandles så respektløst. Dessuten er det jo det totale vannvidd mye av det som skjer. Ta feks Einafjorden. Ja, det er IKKE bra at man fikk gjedde i Eina. Jeg synes heller IKKE det. Men, før man kaster seg ut i sanseløse orgier i garnfisking på gyteplasser og kakk så mange du orker holdninger bør man faktisk sette seg litt inn i hvordan gjedda funker populasjonsdynamisk. Det er i en rekke rapporter bevist, senest ved universitetet i ås i fjor, at antallet gjedder øker, ja det øker, når de store gjeddene tas ut. Man behøver faktisk ikke være biolog for å skjønne sammenhengen heller. Gjedda er ingen langdistanseløper. Den er snikjeger. Et av de letteste byttene for gjedde er....gjedde. Og den er enkel denne fisken. Alt som rører seg fristende og er lite nok er mat. Inklusive egne. Derfor er det slik at for hver stor gjedde (7kg +) dere kakker, så overlever -n- gjedder som er små nok og kjappe nok til å spise halvkilosørret. Einafjorden er i stor grad tapt som ørretvann. Det er nok både siken og morten og gjeddas skyld. Dette må man nok bare innse. Kanskje man burde forsøke å forvalte det som et storgjeddevann i stedet for. Se muligheter og ikke bare problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner att ikke alle fettfinne fiskere ikke liker gjedder. og att de har tatt knekken på en øretbestand eller to er vel ikke å skyve under teppe.

Det flyttes vel ikke noe serlig med gjedde rundt lenger tror jeg. men det stadig dukker opp nye ørret vann. det er vell ikke noe serlig mere fisk som settes mer ut enn ørret.

Og man klarer vel ikke å ta knekken på en hel bestand gjedde ved å arangere forsjelige festivaler. slik att man kan sette ut (fin fisk) igjen.

Jeg liker å fiske gjedde og fisker nesten bare det.

Så hvorfor kan ikke vi få ha våre vann med stor gjedder i fred.

For hvis gjedda blir fiska ut, hva skal vi fiske da ØRRET.

da blir de jo enda mere køfiske etter den. da blir dere glade tenker jeg.

Lenge leve mammagjedda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Syver! Men jeg er redd du snakker til døve ører her.

Motstanden mot gjedde blant enkelte virker for meg mest som religiøs fanatisme: den er basert på gamle nedarvede holdninger, og ikke minst svært manglende forståelse av populasjonsdynamikk. Det virker som det er en dyd å handle i strid med fornuft og tilgjengelig kunnskap (les: drepe alle gjedder), akkurat slik en religiøs fanatiker ser det som en dyd å tro på noe mot bedre vitende.

Engasjementet blant mange av oss her inne for å sette ut igjen de større gjeddene er derimot basert på:

1) Et ønske om å opprettholde en mest mulig attraktiv størrelsesfordeling i gjeddebestanden.

2) Empirisk kunnskap om populasjonsdynamikk: hvordan uttak av store gjedder påvirker biomassen av gjedde, antallet gjedder og ikke minst størrelsesfordelingen.

3) Hvordan gjeddebestander påvirker andre bestander i samme vassdrag, f.eks. abbor og ørret.

Einarfjoden er selvfølgelig et meget beklagelig eksempel på utsetting av arter i et økosystem hvor de ikke hører naturlig hjemme. Imidlertid vil den pragmatiske og kunnskapsbaserte holdningen til dette være å forsøke å forvalte den introduserte gjeddebestanden for å få et optimalt sportsfisketilbud etter arten. Å forsøke å redusere gjeddebestanden ved garnfiske eller sportsfiske er basert på fordommer og manglende forståelse for ferskvannsøkologi.

Gode intensjoner kan gi negative konsekvenser når handlinger er et resultat av fordommer og uvitenhet fremfor respekt og kunnskap. I min bok er dette en universell kjennsgjerning som gjelder for langt mer enn kun forvaltning av fiskebestander.

For ordens skyld: jeg er ikke biolog, og vil heller aldri bli det. Siden jeg likevel tror selv at holdningen min til gjedde som sportsfisk og gjeddebestander er basert på kunnskap, og ikke fordommer, er jeg følgelig også åpen for muligheten for at jeg kan ha misforstått og ha tatt feil. Hvis noen argumenterer overbevisende om at jeg tar feil vil jeg skifte mening. Det er en holdning som burde vært mer utbredt.

Til slutt: les de gamle trådene om C&R på gjedde og populasjonsdynamikk, der vil dere bl.a. finne flere innlegg av en med doktorgrad på populasjonsdynamikk i fiskebestander (piscator).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstanden mot gjedde blant enkelte virker for meg mest som religiøs fanatisme: den er basert på gamle nedarvede holdninger, og ikke minst svært manglende forståelse av populasjonsdynamikk.

Real at arv og gener skal inn i dette. :o

Men hva vet vel jeg. Vurderer en master i psykologi ved god anledning. Kanskje en skulle skrive om og sjekke ut arvbarheten av banjomusikk, gjeddekakking og flåter bygd av høyballer.

Ellers blir jeg rett og slett helt matt av manglende respekt for liv her, men det er jo gjengse holdning at så lenge vi er sportsfiskere kan vi gjøre som vi vil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser i hverfall ut som det er flere en meg som opplever trollere på samme måte, men men.................

Innlegget til Knut er glimrende skrevet, men som han selv skriver så snakker nok han for en del døve ører.

Man kan dele opp en slik debatt i to saker :

Det ene er konsikvensen av det vi gjør.

Det andre er holdninger vi har til det vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at det går ann å beskylde alle trollere for å ha samme meninga.

Tror faktisk det trollere kakker er en liten andel av det andre med andre fiskemetoder gjør.

Di som går rundt med ei kasteslukstang er nok værre.

Ang Åkersvika ved Hamar er det ikke lov med båt, det er det kun fiske fra land.

Hvor stor andel av Norges trollere poster her på forumet?

jeg bare spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå tilbake noen sider i diskusjonen.

Gjedde festivalen ødelegger IKKe bestanden , det er ikke de separate dagene som er probelmet.

Holdningene er et laaaangt større problem . sms du har nok et godt poeng om nedarva holdninger.

Endel isfisker, jerkere,meitere ,trollere turistfiskere lokale osv kakker i alle retninger hele året ikke.

Been there seen it.

Fisker selv IKKE i denne fjorden er ei heller interessert i konkuranssen.

Den må gjerne bli borte for min del eller foregå i en annen form.

Jeg synes det er sterkt beklagelig at trollerne får et urettferdig ansikt utad her på lik linje med en del andre grupperinger . meitere= smitte og artsspredere.

At der finnes utøvere som har meninger og gjør ting som ikke bør gjøres vil en aldri komme bort ifra.

Har nære venner som bla driver med fiske på dypt vann hvordet kommer opp div sprengt fisk fra dypet som ikke blir brukt til mat og som ei heller man vet noe om bestanden av.

Ps. Leste lekser med min datter i går der var det bilde av to gutter på isen med en diger haug med stooor abbor.

Man spiser ikke likfisk eller agn i nordnorge(nedarvet)

Ha en fortsatt god dag.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at det går ann å beskylde alle trollere for å ha samme meninga.

Tror faktisk det trollere kakker er en liten andel av det andre med andre fiskemetoder gjør.

Di som går rundt med ei kasteslukstang er nok værre.

Ang Åkersvika ved Hamar er det ikke lov med båt, det er det kun fiske fra land.

Hvor stor andel av Norges trollere poster her på forumet?

jeg bare spør?

Det er veldig lite interessant hvor mange trollere som poster her på forumet, ei heller om slukfiskere totalt kakker mer en trollere. Det er dere trollere i denne tråden som bidrar med antikvariske holdninger og kommer med desillusjonerte påstander. Det et dette som sverter trollere som gruppe, og dere burde skamme dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at det går ann å beskylde alle trollere for å ha samme meninga.

Tror faktisk det trollere kakker er en liten andel av det andre med andre fiskemetoder gjør.

Di som går rundt med ei kasteslukstang er nok værre.

Ang Åkersvika ved Hamar er det ikke lov med båt, det er det kun fiske fra land.

Hvor stor andel av Norges trollere poster her på forumet?

jeg bare spør?

Du Team Biri jeg er enig med deg jeg, tror ikke fleretallet av trollerene er så ille , men jammen er det en del som utrykker seg veldig rart, hvis de er ute etter fortåelse for sitt fiske.

Men å synse om hvem som kan være værste er ikke essensen her.

Og jeg skal ta et lite esksempel.

På vinteren kan sjøørreten ofte stå tett i områder der saltinnholdet er lavt.

Man ser da ofte eksempler på mye fisk tatt på kort tid og man blir opphøyd som en utrolig bra fisker. Det er som ofte fluefiskere eller slukfiskere som gjør stor skade i en lokalbestand. Det er en selvfølge at man får mye sjøørret i et slikt område og det er ingen stor prestasjon.

Jeg synes det er trist at ikke trollere kan trolle med full rigg i Norge, som ofte er 10-12 stenger.

I mine øyne er det en missfortått regelt at en trolller nødvendigvis gjør et større innhugg i en bestand en andre fiske metoder, men ............ kidder ikke å gjenta meg selv, men jeg tror trollingmiljøet er tjent med å få opp holdningen i sitt miljø. Man må kunne vise respekt for andres sportfiske på lik linje som de fleste bør vise respekt for trolling miljøet.

Ta det bilde (gjedda hengende på veggen) du legger ut, hva er målet med det ?

For meg er det like ille at en jerker eller en slukfisker eller en troller dreper fisk, men det er trollerene som høyt å tydlig går ut å sier at hva andre mener driter vi i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Team Biri jeg er enig med deg jeg, tror ikke fleretallet av trollerene er så ille , men jammen er det en del som utrykker seg veldig rart, hvis de er ute etter fortåelse for sitt fiske.

Men å synse om hvem som kan være værste er ikke essensen her.

Og jeg skal ta et lite esksempel.

På vinteren kan sjøørreten ofte stå tett i områder der saltinnholdet er lavt.

Man ser da ofte eksempler på mye fisk tatt på kort tid og man blir opphøyd som en utrolig bra fisker. Det er som ofte fluefiskere eller slukfiskere som gjør stor skade i en lokalbestand. Det er en selvfølge at man får mye sjøørret i et slikt område og det er ingen stor prestasjon.

Jeg synes det er trist at ikke trollere kan trolle med full rigg i Norge, som ofte er 10-12 stenger.

I mine øyne er det en missfortått regelt at en trolller nødvendigvis gjør et større innhugg i en bestand en andre fiske metoder, men ............ kidder ikke å gjenta meg selv, men jeg tror trollingmiljøet er tjent med å få opp holdningen i sitt miljø. Man må kunne vise respekt for andres sportfiske på lik linje som de fleste bør vise respekt for trolling miljøet.

Ta det bilde (gjedda hengende på veggen) du legger ut, hva er målet med det ?

For meg er det like ille at en jerker eller en slukfisker eller en troller dreper fisk, men det er trollerene som høyt å tydlig går ut å sier at hva andre mener driter vi i.

Tror du det er det eneste trofeet som henger på veggen rundt om.

Jeg har en utstoppa stoor rev en orrhane osv.

Jeg har også mange bilder av stor fisk både døde og levende

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.