Gå til innhold
Fiskersiden

gjeddefestival


fiberoptikkern
 Share

Recommended Posts

Er det ikke bare å flytte denne til Mjøsa en periode da? Her er det mer enn nok gjedde.

Dette er fra HA sin konkurranse

Gjedde

15,400 kg TAV, Hamar (Åkersvika 3.5)

13,200 kg TKW, Brumunddal (Furnesfjorden 26.5)

13,000 kg SJ, Hamar (Åkersvika 27.5)

12,000 kg KS, Hamar (Åkersvika 7.5)

11,200 kg JBI, Ådalsbruk (Åkersvika 26.6)

10,100 kg OAH, Kåre Henriksen, Arthur Elias Strand Henriksen (Furnesfjorden 28.5)

10,100 kg JØK, Ingeberg (Mjøsa 18.6)

..............Regner-med-at-disse-gjeddene-ble-returnert-etter-veiing-og-fotografering?

Og-at-det-er-derfor-du-mener-det-er-greit-med-en-slik-festival-på-Mjøsa!!??

Småvilt-festivalen-gå-forresten-av-stabelen-i-Nordmarka-denne-helgen-Ingen-minstestørrelse-eller-baglimit.

Etter-det-kommer-rein-festivalen-på-finnmarksvidda.Skyt-så-mye-reinsdyr-du-vil.

Her-er-det-heller-ingen-baglimit-eller-begrensning-Ang-kjønn-strl-på-dyra

For-min-egen-del-er-det-festival-året-rundt............Og-jeg-skyter-alt-som-rører-seg

Alt-blir-spist...så-jeg-anser-dette-for-å-være-helt-uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 322
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Toppknot du har aldri deltatt/sett en festival?..er mange gjedde festivaler som det godtaes kunn C&R med bilde/mål.

Når jeg tenker meg om i de åra jeg har deltatt så er det faktisk sluk denger og jerkere som kvælker flest gjedder ;-) Trolling/dorging er de som tar minst faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppknot du har aldri deltatt/sett en festival?..er mange gjedde festivaler som det godtaes kunn C&R med bilde/mål.

Når jeg tenker meg om i de åra jeg har deltatt så er det faktisk sluk denger og jerkere som kvælker flest gjedder ;-) Trolling/dorging er de som tar minst faktisk.

Aldri-deltatt-på-den-festivalen-eller-andre-"Gjedde-festivaler"

Fint-at-det-finnes-festivaler-som-påbyr-c&r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med foto og vekt i HAs konkurranse så jeg antar noen av de blir satt tilbake. Men er så mye gjedde i Mjøsa at en tåler fin fint at det blir kakket en god del av de store purkene også. Vet at i allefall 2 stk over 10kg ikke ble satt svømmende tilbake.

Gjeddekaker er jo riktig så godt, dog er vel ikke kaker fra Mjøsa å anbefale, men mange

steder uthus, stabbur osv en kan ha tørkete gjeddehoder.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med foto og vekt i HAs konkurranse så jeg antar noen av de blir satt tilbake. Men er så mye gjedde i Mjøsa at en tåler fin fint at det blir kakket en god del av de store purkene også. Vet at i allefall 2 stk over 10kg ikke ble satt svømmende tilbake.

Gjeddekaker er jo riktig så godt, dog er vel ikke kaker fra Mjøsa å anbefale, men mange

steder uthus, stabbur osv en kan ha tørkete gjeddehoder.

kakke de store gjeddene, den beste maten er da ikke på en gammel damen, den beste fisken er mellom 3-5 kg. Ferdig med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget her er ikke nødvendigvis at festivalen tømmer fjorden for fisk (for det tviler jeg på at den klarer), men de signaler den sender ifht hvordan vi ser på gjedda. Som Toppknot sier er festivalen med på å spre den holdningen at gjedda er en ufisk som skal drepes. Uansett størrelse. Med utsagn som "Når vi er ferdig med å tømme Steinsfjorden går vi løs på Tyrifjorden" synliggjøres en ganske negativ holdning til gjedde. Dette mener jeg er synd.

Når andre seriøse sportsfiskere samtidig forsøker å få til en holdningsendring blant folk, få folk til å innse at gjedda er en solid sportsfiskeressurs, er det ikke rart at en festival som dette får folk til å se rødt. Den motarbeider alle forsøk på å få folk til å se på gjedda med litt andre øyne, der tilsynelatende skikkelige fiskere står og poserer stolt med kassevis av døde gjedder...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk opp ei bra ei i klubbhuset for ett par uker sia vi å, 13,3 kg

50153_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20207/50153.jpg

Kan dere gå å glede dere i mange år over hvor flinke dere har vært, slå dere på brystet å si til gjedda et vi var smartere en deg. Dere er i hverfall 100% sikre på at den gjedde blir bare deres og ingen andres, det må da være flott.

Helt flott Biri, håper det kommer opp mange flere, med like fin malingsjobb...... for den er malt med kost eller rull ?

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så vil jeg håpe at toppknot har bedre greie på fisk enn vilt og viltstell, men jeg er i tvil... Om du noengang tidligere har tatt eller forsøkt å ta jegerprøvekurset så skal jeg vedde på at du ikke besto eksamen! For makan til en samling med tullpreik og faktafeil er det en god stund siden jeg har sett! :)

Og så litt tilbake til deg, Walmann... :)

Jeg tar og kakker fisk av alle arter jeg, men så spiser jeg da også fisken. For meg så er det viktig at fisken som avlives skal nyttiggjøres! Selvfølgelig ville jeg ikke gått bananas og slått ihjel alt jeg fikk av f.eks sjøørrett de dagene hvor jeg virkelig treffer bettet (og stimen) med slik fisk, men at jeg ville tatt noe mer enn til en middag må du nok regne med. Det er faktisk ikke mye som irriterer meg mer enn de som fisker masse fisk og så slenger de inn i et buskas! Det er etter min mening moralsk forkastelig!

Siden du nevner elg, elgjakt og elgforvaltning og sammenligner den med gjeddefiske og uttakk av individer så bør jeg kanskje opplyse om at innen elgforvaltningen så blir det tatt ut ca 20% voksne individer og om vi sammenligner stor gjedde med voksen elg og drar denne videre til Gjeddefestivalen så er nok uttaket av stor gjedde omtrent på linje med elgforvaltningen, altså rundt 20 %, mest sannsynlig betydelig mindre hvis man regner individer og ikke vekt. Det er jo også slik at det er en fellingskvote på elg, mens det ikke er noen regulering i uttaket av gjedde. Men vi bør vel ikke dra sammenligningene for langt mellom elg og gjedde..? Reproduksjonspotensialet hos gjedde er jo formidabelt mye større enn hos elgen. (Der lærte du kanskje noe nytt toppknot... :) )

Om noen kvælker noen store gjedder i mine nærvann så får ikke jeg søvnproblemer av den grunn og vannene i mitt nærområde er forsvinnende små i areal i forhold til Steinsfjorden/Tyrifjorden. Gjedda er ingen truet dyreart og ingen sportsfiskere klarer å ta knekken på en gjeddebestand! At det over en periode kan bli litt færre storgjedder, ja, men da er det yngre gjedder som øker veksten og blir store på færre år enn det de ville gjort om det ikke hadde vært en fornying innen bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar-en-tur-innom-og-snekrer-opp-et-par-sjøørret-på-utedassen-din-jeg,laksefiskern.

Blir litt vanskelig med spiker på utedassen min dessverre - årsaken ser du når du ser bilde av den:

02042008142224SvR9p34XnK8E.jpg?53

Blir litt lettere for deg med spiker på huset mitt - eller kanskje garasjen (men da må du ha med deg vater tror jeg):

02042008142224q16LtTI7OPcr.jpg?94

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å flytte denne til Mjøsa en periode da? Her er det mer enn nok gjedde.

Dette er fra HA sin konkurranse

Gjedde

15,400 kg TAV, Hamar (Åkersvika 3.5)

13,200 kg TKW, Brumunddal (Furnesfjorden 26.5)

13,000 kg SJ, Hamar (Åkersvika 27.5)

12,000 kg KS, Hamar (Åkersvika 7.5)

11,200 kg JBI, Ådalsbruk (Åkersvika 26.6)

10,100 kg OAH, (Furnesfjorden 28.5)

10,100 kg JØK, Ingeberg (Mjøsa 18.6)

Denne konkurransen virker rimelig useriøs om det er så runde vekter på alle gjeddene som du viser til her. Meget liten sjanse for at det stemmer.

Når det gjelder Åkersvika er det rimelig udelikat å fiske her da det ligger strødd med døde gjedder overalt, blir kvalm av tanken. Dette viser vel mye av holdningen i dette området dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne konkurransen virker rimelig useriøs om det er så runde vekter på alle gjeddene som du viser til her. Meget liten sjanse for at det stemmer.

Når det gjelder Åkersvika er det rimelig udelikat å fiske her da det ligger strødd med døde gjedder overalt, blir kvalm av tanken. Dette viser vel mye av holdningen i dette området dessverre.

Hamar Arbeiderblad sin konkurranse er nok ganske så seriøs den. Har kun tatt med gjedder over 10kg fra Mjøsa. Holdningen til gjedde i området er slik det skal være i et storørret vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne konkurransen virker rimelig useriøs om det er så runde vekter på alle gjeddene som du viser til her. Meget liten sjanse for at det stemmer.

Når det gjelder Åkersvika er det rimelig udelikat å fiske her da det ligger strødd med døde gjedder overalt, blir kvalm av tanken. Dette viser vel mye av holdningen i dette området dessverre.

Husk at det er ikke alle som har digitale vekter heller....

Konkurransen er nok seriøs, men om det er så veldig store krav til bevitnelse og bilder, det er jeg ikke sikker på..... Har sett mer enn en fisk med garnmerker i konkurransen, men det kan jo også ha en naturlig årsak.

Det som er helt klart er at vi kanskje burde tatt kontakt og prøvd å få til et opplegg med konkurranse med CR.

Når det gjelder Åkersvika så stemmer nok dette. Det er som det var når jeg fisket der, og desverre så er nok dette holdningen. Det er klart at de yngre ser på de eldre. Jeg har desverre også vært med på dette her....

Når det gjelder kranglingen på tråden her - KOM DERE UT OG FISK!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde blir sett på som en ufisk blandt de som dorger/troller i Mjøsa.

Slik har det vært og slik blir det nok også, så en gjeddefestival

her hadde blitt tatt godt imot. Da med obligatorisk kakking og landing

av fisk med klepp.

Mjøsa tåler at det blir tatt ut MYE mere gjedde en det blir gjort i dag.

Er vel kun i gytetiden det fiskes "seriøst" etter den og da i Åkersvika,

ellers blir mesteparten av gjedda tatt under dorging utover i juni og

juli, litt avhengig av plass. Vi kakker all gjedde vi får, men kjører

ganske streng utsetting av f.eks ørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.