Gå til innhold
Fiskersiden

Bodø 9.-12, ganske stor hvitting, og torsk på laks


SMS
 Share

Recommended Posts

Edit: se nederste innlegg for oppsummering.

Klokka 12.10 lander jeg på Bodø Lufthavn søndag 9.1, det er 5 timer til jeg må være tilbake i Bodø sentrum for å hjelpe til med å rigge NTNUs stand på utdanningsmessa der. Skal fiske etter studenter mandag og tirsdag, og etter fisk søndag og onsdag.

Med 5 timer tilgjengelig på søndagen antar jeg at det er liten vits i å dra ut til Salstraumen, forslag til fiskeplasser (og -metoder) like i nærheten av Bodø?

Onsdagen trenger ikke være på flyplassen før ca kl 17. DETTE er dagen jeg gjerne skulle kommet meg ut til Saltstraumen for å teste Fox Warrior 3,25 lb og Beastmaster Surf 425! Har noen spørsmål:

Hvordan kommer jeg meg ut til Saltstraumen? Ikke akkurat tett med busser tidlig om morgenen. Taxi? Pirat? Noen som vil være med og fiske som har bil i området? [ :( ] Eller har jeg oversett busser, hvis noen her er lokalkjent?

Valg av plass, har vært ved Saltstraumen en gang før, hvor er det fornuftig å prøve fra land nå? Midt i strømmen eller litt i utkantene?

Strategi: denge pilk etter storsei, agnfiske etter steinbit, shads og wobblere med megasøkker med Lotto-sjanse for å kroke en låvedør?

Og nei, jeg har dessverre ikke tid til å dra ut til Røst...denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tips om hvor du kan prøve å fiske! Ved Kafe Kjelen (hvis du vet hvor det er) er det bra og med en Warrior bør du komme langt nok ut. Ved baksiden av Kafe Kjelen, er det bratt og dypt for å prøve surfstanga! Fikk kveite på 4 kilo og breiflabb på rundt 2 kilo der i fjor rett ved kanten, var vel rundt 20-30 m dypt.

PS: skal kjøpe meg ei Warrior-stang 2,75 og bruke tunge sluker for fiske i Saltstraumen...

Tror det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er 2,75 pundern å kaste sluk/pilk med, folkens? 2,5-punderen er meget bra til sluker, kaster optimalt med en 80-grams Romsø pilk. 3,25 punderen er også en god stang å kaste med, tipper 120 gram er optimalt på pilk, men 3-punderen er ikke noen stang jeg kaster sluk med. Kaster faktisk atskillig kortere med en 100-grammer med 3-punderen enn en 80-grammer med 2,5-punderen.

Lasse, anbefaler sluker og pilker med tyngdepunktet fremme på sluken til langkasting. en svenskepilk kaster dårlig, men en Romsøpilk er lett å kaste langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havengel; hvis jeg skal kaste med sluker fra 60-100, og i visse tilfeller kanskje også 110 gram, hva slags Warriorstang passer best? kanskje du kan nevne om jeg skal ha "multi"-snelle eller haspelsnelle, og hva slags merke? tror kanskje jeg trenger å kaste rundt 100 meter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

Havengel; hvis jeg skal kaste med sluker fra 60-100, og i visse tilfeller kanskje også 110 gram, hva slags Warriorstang passer best? kanskje du kan nevne om jeg skal ha "multi"-snelle eller haspelsnelle, og hva slags merke? tror kanskje jeg trenger å kaste rundt 100 meter....

Har en mistanke om at det er 2,75 lb stanga som er best egnet for disse kastevektene, men har dessverre ikke fått prøvd akkurat den...her trenger jeg uttalelser fra noen som har testet den på 100 grams pilker. Thor? KIS?

2,5 punds stanga kaster som sagt best med 80 gram, med 110 gram vil du nok få litt kortere kast og bør være litt mer forsiktig med å dra skikkelig til. Den er faktisk god å kaste med på grunn av at den har en dyp aksjon. 3 pund stanga er som sagt ikke noe alternativ for kastefiske da den er for stiv. 3,25 punderen blir for tung å stå med i lengden.

Haspel er nok det jeg ville valgt. Jeg ville ikke brukt en for tung snelle, da det vil bli fryktelig tungt i arma å stå og kaste noen timer. Skal du kjøpe snelle i Norge, er 6000-snellene til Shimano bra alternativer. Super Aero 8000 F ser meget interessant ut for tungt fiske, da den har stor senekapasitet, lav vekt og lav utveksling for kraft i innsveivinga. I kombinasjon med Warrioren burde den gi kast opp mot 100-metersmerket med litt øvelse. Ellers er jo som sagt tidligere Shimano Baitrunner 8000 GTE et alternativ hvis du vil kombinere kaste- og meitefiske. Du vil nok ikke få like lange kast som en snelle dedikert til kasting. Daiwa Emcast Plus 4500 og Daiwa Laguna 4000 kan anbefales hvis du vil bestille deg en god snelle fra USA.

Til alle disse snellene ville jeg brukt 0,23 Power Pro multifilament, dette kan du bestille billig sammen med snelle hvis du handler fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Havengel, ville du nødvendigvis brukt multifilament i Saltstraumen fra land? Jeg er inntil videre ytterst skeptisk til dette mtp faren for slitasje mot steiner, nærmest uansett hvor lang top-shot av mono du måtte ha. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten det for å få kastelengder på 100 meter med den stanga. Ville selvsagt brukt en 5-10 m lang fortom av 0,50-0,70 mono og sjekket fortommen og nederste del av multien ofte. Bunnen i Saltstraumen så ut til å være nokså jevn på UVkamera, men jeg ville selvsagt tatt hensyn til slitasje mot berget foran og fisket deretter. Har bunnfisket fra land med 0,25 FL etter lange på røff bånn uten fortom, og hadde få problemer der (bortsett fra bunnapp:). Måtte kutte av litt nederst på snøret innimellom, men mistet ikke fisk eller pilker på grunn av slitasje.

Ville i alle fall prøvd, og heller hatt med en spole med 0.40-0.45 mono hvis det viste seg å gi problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Men Havengel, ville du nødvendigvis brukt multifilament i Saltstraumen fra land? Jeg er inntil videre ytterst skeptisk til dette mtp faren for slitasje mot steiner, nærmest uansett hvor lang top-shot av mono du måtte ha. Synspunkter?

Skal du bruke multi, så IKKe stå ved Kafè Kjelen. Dra heller på andre siden av strømmen (over brua). Mer brådjupt og mindre sjans for å slite mot steiner. Forøvrig vil jeg påstå at det er på denne siden det generelt er best å fiske. Har fått både steinbit, laks! og mye stor sei og torsk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnnyBravo: Har faktisk fisket akkurat der du nevner i begynnelsen av juli 2000, jeg SÅ sei opp til 4-5 kg men de ville bare ikke bite, eller så rakk de det aldri pga småseien. Det er på "innsiden" av brua du tenker på? Mener å huske at det var litt mer kronglete å komme seg ned til vannet der. Eller øversiden? Takker for tips så langt, nå begynner det å danne seg en plan! [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Med 5 timer tilgjengelig på søndagen antar jeg at det er liten vits i å dra ut til Salstraumen, forslag til fiskeplasser (og -metoder) like i nærheten av Bodø?

Du har jo en småbåthavn med molo i sentrum av Bodø,bør vel kunne være noe å meite etter der,flatfisk er det jo nesten alltid i havner,sikkert muligheter for hyse,torsk og steinbitt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

JohnnyBravo: Har faktisk fisket akkurat der du nevner i begynnelsen av juli 2000, jeg SÅ sei opp til 4-5 kg men de ville bare ikke bite, eller så rakk de det aldri pga småseien. Det er på "innsiden" av brua du tenker på? Mener å huske at det var litt mer kronglete å komme seg ned til vannet der. Eller øversiden? Takker for tips så langt, nå begynner det å danne seg en plan! [ :( ]

Ja det er på "innsiden" av brua jeg mener. Det var litt kronglete å komme seg ned der, men det er laget trapp og er veldig fint å komme seg ned der nå. Pluss at det er lagd en huk med benker og greier, så det er blitt veldig bra der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska fra en annen molo enn den du tenker på, grunnere der. Skal prøve der i morgen kveld etter flyndre og ulke. Var nesten 25 meter dypt rett ned fra moloen jeg var på nå, døyt! Og største hvittingen var faktisk sprek, ga god flex i FW 3,25. Tester Saltstraumen på onsdag hvis jeg finner transport og været holder seg tålelig, molo- og havnefiske i morgen kveld, studentfiske akkurat nå (dog med fagre løfter og ikke rusbrus som agn). Får først lagt ut bilder neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg joiner i morgen hvis det er greit for deg. Må til fauske en tur etter jobb i dag å hente utstyr.

Hva regner du som "kveld" da? er sansynligvis ikke ferdig på jobb før 1700 i morgen.

Hva slags utstyr trenger jeg da? Er ganske fersk i kystmeite faget, kanskje jeg kan snappe opp et tips eller to. Stanga å snella får duge uansett, Elbe Largo 12,6" med Shimano Stradic 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 9.1

Litt vind, ikke så gæli kaldt, myyye småsei, en liten lyr og 3 hvitting, den største ny pers fra land, 1570 g:

IMG_0633.jpg

Beit på makrellfilet på ikke-glidende paternoster.

To til på 950 og 690 g:

IMG_0639.jpg

Tirsdag 11.1

Mye vind! Jeg ble advart mot å oppholde meg ved vannet, men klarte meg greit. Umulig å oppdrive makrellfilet i Bodø siden nordlendinger ikke spiser kjøtt fra druknede fiskere, kjøpte derfor laksefilet og klarte å få èn feit torsk på 2,2 kg i syke vindværet, ellers bare smånapp fra småsei (fikk opp èn tass, men de var forsiktigere enn på søndagen.)

Som AAB har i sitatet sitt:

"Laks er ålreit som agn til skikkelig fisk":

IMG_0654.jpg

Laksefilet funka bra som agn - forutsatt at du har elastisk bomullstråd til å surre det fast:

IMG_0655.jpg

Onsdag 12.1

Fortsatt kraftig vind, men mindre enn dagen før, dog så mye at det ikke ble Saltstraumentur på meg. Fant en plass i le og dro torsk etter torsk på mellom 1 og 3 kg på Storms 60g shad-jigger. Hadde ikke et napp på sluk eller Berkley-jigger, Storms var fullstendig overlegne. Torsken slukte disse ekstremt fort, men klarte å sette ut igjen alle torskene takket være forceps og etter hvert kalde og våte fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.