Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Sannelig om det ikke ble drama på nytt i Gaula i går kveld gitt!

Kom opp til valdet i 21.30 tiden. Fiska fram til ca 23.30 uten antydning til hugg. Faktisk var det svært dødt i elva. Jeg så ikke mere enn to lakser som lufta seg på de to timene. Dette er ganske typisk. Etter en slik massiv lakseoppgang som det var forleden kveld, blir det gjerne rolig noen dager, før en ny ladning med fisk har samlet seg i osen og plutselig finner ut at de skal gi seg ferskvannet i vold. Knotten hadde festmåltid på meg, og jeg vurderte å pakke sammen for å ta en "tidlig" kveld. Jeg hadde imidlertid fått en tekstmelding fra H1rik tidligere på kvelden, som fortalte om oppgang på Gravråk, litt lengre nede i elva.

Med dette i bakhodet, bestemmte jeg meg for å ta ti kast i raset med wobbleren før jeg pakket. Disse kastene skulle fiskes! Med det mener jeg å være på hugget, ikke bare kaste ut og sveive inn, men hele tiden tenke på redskapens og lakses ferd i elva. Kunsten er jo som kjent å få de to, laks og redskap altså, til å møtes i vannmassene.

Jeg hadde vel kommet til kast tre eller fire da jeg kjennte noe. Det er litt vanskelig å beskrive hvordan dette kjenntes ut, men det var en ubestemmelig endring i wobblerens adferd. Jeg senket stanga, ga etter en god meter, og strammet bestemmt opp igjen. Bunn? Her nede? Umulig!

Så kom det, det magiske øyeblikket. Enda en gang skulle jeg få oppleve dette i år. Akkurat det øyeblikket, der man strammer opp, for så å kjenne gyngingen av grovt sølv i den andre enden.........

Det virker like sterkt på meg enda, som det gjorde for bortimot 30 år, og mange hundre lakser siden.

Det er dette man drømmer om i lange vintermåneder, og står time etter time i elva om sommeren for å få oppleve.

Laksen prøvde seg på brekkanten, men lot seg forbausende villig holde i den lille hølen. Her ble vi stående en liten stund og måle krefter. Dette er en litt skummel plass å kjøre laks på. Rett ut av hølen går elva i et 250 meter langt frådende stryk nedover. Ikke er det så greit å gå etter heller, så jeg ville helst holde laksen her oppe.

58080_s.jpg

I den lille blanke stripa inne ved land her, tok laksen. Nedenfor skimtes stryket.

En drakamp med laksen i denne hølen, hadde et ganske så sikkert utfall. Når laksen ble sliten, ville den garantert hive seg på stryket. Nei, jeg måtte prøve å lirke den opp i den store hølen litt lengre oppe.

Jeg satte tommelen på spolen og begynnte å gå meget rolig oppover. Joda, laksen kom sigende etter. Dette så lyst ut. Jeg fikk leid den over 100 meter oppover, og hadde bare igjen å få den over blankbrekket før jeg hadde den oppe i hølen. Da var det at laksen ville det annerledes. Den eksploderte i en voldsom energiutladning. Først et dobbelt luftsprang i en kaskade av vannsprut, så satte den kursen nedover. Om det hadde gått pent og pyntelig oppover, kan ikke det samme sies å være tilfellet med returen. Her gikk det unna i hurtigtogsfart. Jeg hadde håpet å greie å stoppe den igjen, nede i den lille hølen der dramaet startet.

På to sekunder måtte den planen skrinlegges for godt. Det bar rett på stryket, og det gikk farlig fort.

Det er utrolig hvor fort snørevindingene renner av ei snelle, når man kommer godt innpå spolen. Her var det bare å ta beina på nakken og legge etter. Det ble litt av en ferd, over skarpe steiner i halvmørket.

Helt nederst i stryket var det slutt på elvebredden for min del. Jeg var nødt til å klatre opp den loddrette raskanten av elvegrus og opp på brinken for å komme fram. Stanga i ei hånd, tak om noen gresstuster, som jeg ikke ante om ville holde, med den andre. Så var det og, på et vis, dra seg opp på magen. Opp kom jeg iallefall....

Så fulgte 30- 40 meter nedigjennom busk og kratt, før klatreoperasjonen måtte gjentas, denne gangen ned kanten. Endelig nede på elveøra ved den nedre, og roligste, hølen på valdet. Oddsen var snudd til min fordel.

58084_s.jpg

Her er siste hinder som måtte forseres.

58083_s.jpg

Jeg endte opp nede i denne hølen.

Nå var resten plankekjøring, og etter et kvarters tid her nede, var laksen klar for landing. Jeg hadde kameraet i lomma, og tenkte på noen actionbilder, men jeg var rett og slett alt for utkjørt og høy på adrenalin.

Jeg fikk etterhvert tailet laksen, og det viste seg, som jeg trodde, at den satt utrolig godt. Alle tre krokene satt begravd i "saksa":

58079_s.jpg

Her måtte det kirurgi til, så ingen C&R i dag dessverre. Den var vel kanskje kjørt litt for lenge til det også.

Uten å ha kikka på klokka, tror jeg faktisk kampen sto på en times tid. Nok en flott Gaulalaks hadde falt for finsk balsa.

Dette var nok en av laksene som hadde passert hos H1rik i kveld ja. Nygått og full av lus:

58081_s.jpg

Nydelig sølvtorpedo på 12 kg blank:

58082_s.jpg

Selvutløseren på digitalkameraet mitt har dessverre tatt kvelden, og alene som jeg var, måtte jeg bare ta noen bilder med selvutløseren på mobilen:

58076_s.jpg

58077_s.jpg

58078_s.jpg

Generellt laber billedkvalitet på denne rapporten, men vi får skylde på dårlig lys, og en Nils Master med lakseskjelv! :)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg begynner å bli klar for fluefiske nå ja, men liker ikke helt fargen på elva....

I den forbindelse lurer jeg på om det er noen dyktige fluebindere her inne som ser seg i stand til å binde en tube til meg i disse fargene:

57242_s.jpg

Fluebinderutstyret mitt er pakket unna, og tiden strekker heller ikke til. :)

Om noen kunne tenke seg å ta jobben, som selvfølgelig er fett betalt :) , kan vi ta detaljene på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobber/gull på ryggen ja. Prikk lik den du fikk. :)

Flott, lurer på hva jeg skal sette på på lørdag.... :)

Eller skal jeg spare den til søndag og Ranum :)

Har jo også 3 små og 3 store til fra samme leverandør.....

+ at vi har en del andre bankerser og vi kan ikke bruke 3 stenger lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en fisk - grattis!

Ser strengene holdt seg inne tross tøff fight. Vaarala brukte et annet lim når han lagde disse til deg, så la oss håpe at de er sterkere nå. Ser jo slik ut!

Når skal du bruke de andre wobblerne da? Nå er jeg lei Vaarala-fisk! :o Testet Kariamax'en og Turduene, eller er elva for grumsete og stor ennå..?

Flott, lurer på hva jeg skal sette på på lørdag.... :)

Eller skal jeg spare den til søndag og Ranum :)

Har jo også 3 små og 3 store til fra samme leverandør.....

+ at vi har en del andre bankerser og vi kan ikke bruke 3 stenger lenger....

Ble tatt en over 17 på "de små" i farge rød/hot orange haletipp. Er elva liten duger vel "de små" eller den samme som Nils Master bruker i massevis..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en fisk - grattis!

Når skal du bruke de andre wobblerne da? Nå er jeg lei Vaarala-fisk! :o Testet Kariamax'en og Turduene, eller er elva for grumsete og stor ennå..?

Det kommer, det kommer. Det er bare det at denne "graver" så utrolig godt akkurat på dette frimerket med knallhard strøm.

:)

Har vært i kontakt med Vaarala nå, for spesialdesign..........

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemperapport, og hvilken fisk!! Tror vi kan konkludere med at om noen fisk her i verden er fortjent (etter innsats), så er det denne.

Merkelig at ikke flere fisker med wobbler egentlig.

Grattis :)

Takk for det!

Grunnen til at så få fisker med wobbler, er vel at "den jevne laksefisker" stort sett lider av "kaster-jeg -ikke-minst- over-midten-av-elva-får-jeg-ikke-fisk" sykdommen.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for at det er ræva redskap. Anbefaler at dere holder dere langt unna denne redskapstypen. Borkasta timer....

Haha, når ironien blir åpenbar skal farken meg jeg også prøve.. Men det er ikke lett å orientere seg i wobblerverdenen..den jeg var mest fornøyd med er rapalas taildancer, men den går for dypt der jeg har tenkt å bruke wobbler....Bare for å si det, når jeg ser de nerdete linkene om wobblere så blir det jo enda vanskeligere å nærme seg dette, men samtidig er det er jo en utrolig spennende/sær verden dere wobblerentusiaster har åpnet, den senere tiden ..

Kan noen anbefale eller bistå meg i å skaffe en wobbler som:

-Fanger stor laks (bør åpenbart ligne den gale wobbleren til Nils Master)

-Kan kastes et stykke (trenger trolig å få den ut ca. 10 meter, har alle snører og sneller som er aktuelle)

-Dykker ca 1 meter

-Som fisker seg selv i feks en rolig strøm (konkret tenker jeg på området ved en bestemt stein ca 2meter fra land, som jeg bare må prøve wobbler på)..

(Send gjerne pm)

:):o

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, når ironien blir åpenbar skal farken meg jeg også prøve..

Ironi - hvor? :)

Ikke heng deg helt opp i dette nå. Nå er det tilfeldig at det er akkurat dette som "går" nå. Det er ikke så lenge siden alle skulle ha duggmark....

Har f.eks. opplevd blanketur på blanketur med wobbler, og så har noen satt på en fin sluk og PANG! I fjor fisket jeg en hel uke fra båt i Namsen med wobblere og hadde på EN laks!

Det er heller ikke sånn at du bare kan slenge ut en wobbler og slenge en storlaks på land. Det er sikkert like vanskelig å få laks på wobbler som mark, sluk, flue, not, dynamitt m.m.

Men jeg liker å fiske med wobbler og gjør det mye i Namsen i juni fordi vi fisker en del fra båt. Eller så har jeg tatt laks og fisker med spinner, mark og flue og til og med sluk innimellom. Varier og se an farge, vannstand, temperatur m.m. men for all del prøv wobbler.

Du finner helt sikkert håndlagde wobblere for ditt formål, hvis ikke så har Rappala noen wobblere som er gode til å kaste (ja, ja PerH vet at de ikke er håndlagd, men de er tilgjengelig fort). Eventuelt så kan du ta kontakt med Vaarala og be om et par eksemplarer av det Nils bestiller :o

Tror faktisk at noe av det mest effektive jeg har vært borti i enkelte elver (ihvertfall her i Rogaland) er spinner og da når du ihvertfall ut til steinen. Ikke la noe være uprøvd, men prøver du spinner så kjøp skikkelig svivel til å sette på for å hindre tvinn på sena.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.