Gå til innhold
Fiskersiden

Kort langetur - Stord, 22. april


f.karlsen
 Share

Recommended Posts

Etter nesten to år siden forrige havfisketur var det med et smil jeg slengte havfiskeutstyret i båten til gamlingen igår, fint vær, blå himmel og bare antydning til vind. Med andre ord så og si speilblankt på sjøen.

Hadde også med en "havfiskejomfru" ombord og hun forstod ikke helt hva de store stengene, frossen makrellen og stampen med anker skulle være godt for. "-Eg pleie å fiska me harpa eg, ka e vitsen me alt ditta her?".

Turen gikk rett til min favorittplass, som sjelden skuffer. Vi fant lett "meèt" og ekkoloddet viste rundt 135m. Båten ble ankret opp og sirkelkrokene agnet med makrell. Vi var to stk og hadde to stenger, hun som var med hadde aldri fisket på denne måten før så vi slapp uti fra en stang om gangen. Av mangel på vanlig lodd brukte jeg pilk, som selfølgelig satte i bunn med en gang, men jeg fikk den løs etter litt fekting. Så var det å slippe uti takkel nr 2 og når det var vel nede fikk madammen ansvar for den stanga (tabbe). Jeg sveivde opp igjen fra stang en og kontrollerte at det ikke var noe dritt på for så å slenge på litt ekstra makrell og slippe ned igjen.

Aaah, endelig på havfiske, fint vær, roen senket seg... i MAKS 3 min!

"Nå skjer det noge her" hører jeg på kviskrende stavangersk, og stangtuppen hennes begynner å vippe forsiktig, SPENNENDE!! jeg forklarer at det er bare å vente og la fisken kroke seg selv, hun følger rådet og når vi er sikre starter sveivingen. Først så ler jeg av henne, kom igjen "er du svak eller?" osv. Så kapitulerer hun, og jeg må ta over, jeg forstår ganske fort hva hun sleit med, her er det storfisk på gang!

Vi ler oss nesten ihjel når fisken, et beist av en lange endelig ligger i båten, og jeg har totalt "skjelven" (som dere nok kjenner til), lykkerus!

Men, vi får såvidt sukk for oss før det begynner å skje noe med min stang også, jeg hadde lagt senen rundt en pullert og nå begynner den å dras ut?? Hoho! mer fisk! Etter et par sekund forstår jeg at dette kan være av samme kaliber som forrige og ber til gud om at den ikke har kroket seg dårlig på pilken.

Jeg begynner å stresse litt midt i oppsveivingen, for dette er tungt! og kleppen knakk jeg på den første langen.. hvordan skal jeg få denne ombord hvis det er liv i den når den kommer opp! (Noen ganger er de svimt totalt av pga trykkforskjellen, mens noen ganger kan det være litt guff igjen).

Joda, som fryktet så henger den etter pilken, og den er stor! Jeg hugger tak i den og hipser den over ripa og kan konstatere at den er samme size som nr 1!

Vi ler enda mer og jeg agner opp igjen mens hele meg skjelver, men egentlig er vi fornøyde og har heller ikke så altfor god tid på oss da vi skal rekke mye denne dagen. Etter å ha sluppet ned og fått en pigghå så driter vi i det og gir oss. Vi har fått det vi kom for!

Vel hjemme stopper vekta på 28,5 for min lange mens hennes er hele 30,5. De var noenlunde like lange, men den tyngste var 170cm, ca 10cm lengre enn hun som fikk den :D

52337_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20981/52337.jpg

Endret av f.karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsjukt Frode!!! Visste ikkje at du dreiv med sånne ting. Då har eg jo ein som kan lera meg detta då!!! hehe... Skal bestille shimanosett så snart baardsen.no åpner opp igjenn. Båten er sjøsatt i dag, så no nermer det seg!! :D

Kor lenge blir du heima no?

Hø? Eg e jo fiskefrelst som få mann! :o alltid vore da! E desverre offshore no, men med på alt når eg e på stord neste gong ;) Kom deg på sjøen! Ring Asmund, han forklare deg da som e å veta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø? Eg e jo fiskefrelst som få mann! :D alltid vore da! E desverre offshore no, men med på alt når eg e på stord neste gong ;) Kom deg på sjøen! Ring Asmund, han forklare deg da som e å veta!

Får hørra med han ein dag. E jo gammle eleconkompiser me :o Tenkte eg sku få tak i utstyret osv først. Kanskje Hallvard har eit triks eller to?

RT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke norgesrekord på lange så var det ihvertfall fiskersidenrekord på første innlegg! Dere må jo ha truffet "spot on" på godplassen:)

Grattis med to über-langer!

Spot on.. Nja, har fisket der et par ganger tidligere med disse resultatene :D

52374_t.jpg52375_t.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20991/52374.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/20991/52375.jpg

Dei er noke mindre, ca 21 og 17,5 huske eg ikkje feil.

Endret av f.karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.