Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseåpning 2008


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 326
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det noen som kan hjelpe oss med sørlandselvene eller har ikke NVE målestasjoner her? Tenker f.eks på Otra, Mandalselva, Audna....

Er ikke kjent i disse elvene,men her finner du en liste med navn på alle målestasjonene til NVE.

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/list.html

Og her finner du kart med stasjonene

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen folk som hadde dykket i elven, og antallet var bra iflg ryktene. Vi snakker også om ett bedre antall laks oppover i elven, enn nede. Men tiden får vise hva som kommer opp. Det er jo tross alt bare rykter.

Jeg drar forhåpentligvis inn 1 juni for å filme en kompis på åpningen i Årdal. Men så spørs det om dette eksepsjonelle state of the art videokameraet kommer i posten før den tid. håper, håper, håper...det klør..det klør! Da blir det også en tur til Espedalselva for å filme noen grove lakser.

Ellers har jeg kort søndag 8-14-15 juni.

Hvilket strekk skal kameraten din fiske på åpningsdagen? Og hvor skal du fiske senere?

Venter spent på ein oppdatering då eg skal fiske torsdagen på Linjer.

Lover bra med dei signalene du gir her. Fekk et par av dei signalfarga spinnarane med det perverse navnet i posten i dag, men skal eg ha makk nok må eg begynne å leite i natt, blir bare varmare og varmare!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner Tequila, Øysteiin, Speyer og Altalaksen om at de må registrere seg, som instruert i PM-dette må gjørs i god tid før helga :)

Jeg mener at jeg har ordnet det. Fikk ihvertfall tilbakemelding om at alt var ok.

Men dere må vente til 20. juni før jeg begynner å erte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ein tur inn til Årdal for å sjekke vannføringa i elva, nytta anledningen til å ta litt bilder til andre nysjgjerrige. Dette er altså frå strekket Linjer.

Slakterihølen ned mot Krokhøl, nedre grense på strekket i Krokhøl. Bilde med halv kompis på.

55884_s.jpg

Sjølve Slakterihølen

55885_s.jpg

Brekket ovanfor Slakterihølen

55886_s.jpg

I frå den midterste hølen på strekket og nedover

55887_s.jpg

Midthølen

55888_s.jpg

Et stykke ovanfor midthølen med sikt nedover

55889_s.jpg

Veldig klart vatn.

55890_s.jpg

Opp mot Litle Linjer, øverste terskel på strekket.

55891_s.jpg

Litle Linjer

55892_s.jpg

Puh.....!

Grei vannføring, ikkje enorme masser men nok til at laksen bør kunne komme seg greit oppover.

Observerte et par fine kubbar og så det kan bli bra på for dei som skal fiske åpningsdøgnet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, kun to dager igjen til vi vender nesa nordover, så trykket begynner å øke. Skal for en gangs skyld fiske åpningsuka i en lakseelv, nærmere bestemt Stjørdalselva. Blir nok helst görblanking, men HVIS man mot formodning skulle lykkes er jo gjerne premien stor; da er nok sannsynligheten for at fisken er over 10 vel så stor som at den er under 10, på denne tida av året vel og merke. Jeg kommer nok til å primært bruke den velprøvde meitemarken, det er vel det fisket jeg mestrer best, i den grad jeg kan si at jeg mestrer laksefiske. Men jeg har med noen kilo "jern" i skrinet og kommer vel også til å få låne en tohånds fluestang, skjønt kasteteknikken er jo mildt sagt rusten. Som man skjønner er skuldrene senket ned til et historisk lavmål, så får vi ta ting som de kommer. Spennende blir det uansett, og uansett hvordan fisket blir er det jo hyggelig med det sosiale livet på bredden, der vi for n'te gang går i gjennom tidligere bravader og nye teorier for laksefisket. Men når det er sagt hadde det jo vært morsomt med litt fleks, for turen blir jo ikke reddet av maltwhisky alene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett Piscator så er det bedre å gørrblanke i elva enn å være på jobb!

Jeg har fisket laks i 20 år og har vært på et åpningsdøgn..... steike hvor jeg misunner deg. Det er noe eget når du sitter der i timene før start og ser ut over jomfruelig vann, kjenner lukta, ser på utstyret, legger slagplanen, trekker/blir enig med de andre hvor du skal starte..... fytterakkernskinn hvor lang den natta er for oss som er hjemme.

PS! Et åpningsdøgn - 1 fisk - 21,5 kg - alt er mulig - lykke til og måtte maltwiskyen smake etter endt fiskeøkt :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett Piscator så er det bedre å gørrblanke i elva enn å være på jobb!

Jeg har fisket laks i 20 år og har vært på et åpningsdøgn..... steike hvor jeg misunner deg. Det er noe eget når du sitter der i timene før start og ser ut over jomfruelig vann, kjenner lukta, ser på utstyret, legger slagplanen, trekker/blir enig med de andre hvor du skal starte..... fytterakkernskinn hvor lang den natta er for oss som er hjemme.

PS! Et åpningsdøgn - 1 fisk - 21,5 kg - alt er mulig - lykke til og måtte maltwiskyen smake etter endt fiskeøkt :)

helt enig, bedre å görblanke i elva enn å sitte å støve ned på kontoret! Det er jo ute ved elva eller vannet, eller på havet man VIRKELIG føler at man lever! ;)

Og ja, regner med at stemningen før startskuddet natt til søndag kommer til å bli ganske så "elektrisk". Regner ikke med at det går så mange tidelene over slaget midnatt før agnet er i vannet for å si det sånn... og ja, alt er mulig, det er jo noe av sjarmen. Selv om man er klar over at sjansene kanskje er små, så hender det jo en sjelden gang at man har marginene på sin side. Det er lov å ha flaks, ihvertfall innimellom! Laksefisket er jo mer uforutsigbart enn det meste av annet sportsfiske, og det er kort vei fra himmel til helvete, og tilbake igjen! ;)

Som du er inne på en fisk kan være mer enn nok! Og maltwhiskyen kommer nok til å smake både før, under og etter avsluttet økt. Greit å slippe å kjøre og bare kunne rusle ned til elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bedre å görblanke i elva enn å sitte å støve ned på kontoret! Det er jo ute ved elva eller vannet, eller på havet man VIRKELIG føler at man lever! :)

Laksefisket er jo mer uforutsigbart enn det meste av annet sportsfiske, og det er kort vei fra himmel til helvete, og tilbake igjen! ;)

Vise ord - er vel laksefiskerens mantra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, det er mye bedre med en "dårlig" dag i elva enn en god dag på arbeid. Var en klok mann som sa det engang. Men dårlige dager i elva stemmer ikke helt da :)

Moro å se iveren til fiskerne timene før midnatt, natt til 1/6. De ivrigste stiller seg opp på godplassene med fiskestanga i hånda allerede 2-3 timer før startskuddet. Og det aller første ploppet av markklysa eller sluken ute i elva høres ett par minutter før 24:00:00 :)

Ikke alle som har synkronisert klokkene sine. Og da følger hele bunten etter. Den nye sporten heter synkronfiske. Og startskuddet kommer som regel litt for tidlig hvert år.

Og jeg har funnet meg en bortgjemt ledig plass og har ikke fått kastet uti før alle mann er igang med fisket.

Klokka mi er presis (synkroniseres hver dag pga. busskjøring) og jeg venter standheftig til klokka 24:00:00.

Blir som regel den siste som kaster uti redskapen. Men enda har ingen tatt laks før mitt første kast ;)

Men det er jaggu ikke langt unna.

Huff ja, den første timen er magisk. Alt, eller ingenting kan skje.

Det er nok bare å være der, da vet man. Sitter man hjemme: Da vet man ikke !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, det er mye bedre med en "dårlig" dag i elva enn en god dag på arbeid. Var en klok mann som sa det engang. Men dårlige dager i elva stemmer ikke helt da :)

Kald, trøtt, backclash, blanking, fiskere uten etikk, .... det kan være enkelte dårlige dager i elva også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se iveren til fiskerne timene før midnatt, natt til 1/6. De ivrigste stiller seg opp på godplassene med fiskestanga i hånda allerede 2-3 timer før startskuddet. Og det aller fleste ploppet av markklysa eller sluken ute i elva høres ett par minutter før 24:00:00 :)

Ikke alle som har synkronisert klokkene sine. Og da følger hele bunten etter. Den nye sporten heter synkronfiske. Og startskuddet kommer som regel litt for tidlig hvert år.

he he, klokkene har nok en tendens til å gå litt for fort akkurat denne dagen. Merkelig fenomen. For dagen etter går gjerne klokkene på sekundet riktig igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald, trøtt, backclash, blanking, fiskere uten etikk, .... det kan være enkelte dårlige dager i elva også.

Og mye, mye, mere "elendighet" !

Mister brillene uti elva, lekkasje i vadebuksa i isvannet. Lekkasje i taket inni hytta. Skallebank etter en brus for mye (går forøvrig raskt over med en ny god tår). Verking i alle ledd de første dagene etter et stillesittende liv. Halve tanna bort (godtanna som klipper av snøretampene). Solbrent, utmattet.....

Lista er lang, men det er så heeerlig. Og sånn vil vi ha det. Mye bedre enn å sitte på et kontor nedi byen (uten air condition). Det er tortur det !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, klokkene har nok en tendens til å gå litt for fort akkurat denne dagen. Merkelig fenomen. For dagen etter går gjerne klokkene på sekundet riktig igjen! :)

Pøh, det er jo ingenting, klokka mi jukser til og med på datoen. Jeg regner med å slå de andre med et døgn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mye, mye, mere "elendighet" !

Mister brillene uti elva, lekkasje i vadebuksa i isvannet. Lekkasje i taket inni hytta. Skallebank etter en brus for mye (går forøvrig raskt over med en ny god tår). Verking i alle ledd de første dagene etter et stillesittende liv. Halve tanna bort (godtanna som klipper av snøretampene). Solbrent, utmattet.....

Lista er lang, men det er så heeerlig. Og sånn vil vi ha det. Mye bedre enn å sitte på et kontor nedi byen (uten air condition). Det er tortur det !!!!

Er så hjertens enig! Det kan tidvis være et he...... men det akkurat slik vi liker det. Så har du de morgene da man plutselig er eneste som har kommet seg ut av senga og har hele godstrekket for seg selv. Fuglene kryper ut av soveposen og kvitrer livlig, mens tanken på nyankommet fisk ligger og lurer i bakhode..... ahhh.... LYKKE! da er tanken på jobb og hverdagsmas milevis unna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.