Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp av laks er forbudt


 Share

Recommended Posts

Makan til diskusjon....Mattilsynet fornekter seg ikke og tolker departementet slik de finner det best. Jeg tolker ihvertfal departementet dit at dette er mer politikk enn lyserøde følelser rundt fiskevelferd. Departementet ønsker vel egentlig ikke Engelske tilstander i våre elver, med kun C&R eller svært begrensede kvoter. Man ønsker ihvertfall ikke at dette skal bli noen trend, og det er jo for så vidt forståelig. Men hva skjer så da??

Stengning av elvene blir jo nå et naturlig neste steg...Hvem taper på det? Både grunneierne og laksefiskerne vil jeg tro. Jeg lurer ofte på hva laksefiskerne egentlig vil?? Er det matfisken eller fisket som er det viktigste....før eller siden må den debatten tas og laksefiskerne må si hva de vil. Helst før det er tomt for laks da.

Endret av syver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Catch and release er en unødig lidelse for fisken, sier distriktssjef John Bjarne Falch i Mattilsynet i Namdalen.

– At det er fritt fram å bedrive fang og slipp er i beste fall villedende og kun egnet for å mislede fiskere til å bedrive ulovlig aktivitet, sier Falch.

Det er håplaust og kunnskapslaust å seie at fang og slepp ikkje er lovlig. Det vil til dømes seie at karpefiske er forbudt. Fiske etter karpefisk generelt (bortsett dersom ein et dei til middag). Fiske etter stor rovfisk (t.d gjedde og abbor), fordi desse er fulle av miljøgifter. Kva skjer dersom du får ein fisk på kroken du ikkje hadde venta? Under minstemålet til dømes? Skal fiske på djupt vatn forbys fordi det kan slumpe borti ein svarthå?

Så kan ein jo diskutere korvidt målet med fiskinga er å få mat, eller om ein berre fiskar for moro og har tenkt å sleppe uti alt uansett. Dersom argumentet er dyreplageri går det ut på det samme for fisken, den blir med på land uansett.

Det er mulig han berre siktar til laks i elv, men lova gjeld overalt og for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUKK! Vi blir nok neppe ferdige med C&R debatten med det første! :o Men det er faktisk viktig at noen av oss snart tar tak i dette før det utarter fullstendig.

Dersom argumentet er dyreplageri går det ut på det samme for fisken, den blir med på land uansett.

Det er helt utrolig at folk flest ikke snart forstår dette. Hvis man mener at sportsfiske er dyreplageri er det faktisk langt mer "hederlig" å heller arbeide for å forby sportsfiske totalt. Denne inkonsekventheten viser at mange verken forstår hva sportsfiske dreier seg om, eller har innsikt i hvilke belastninger aktiviteten faktisk påfører fisken.

Det er mulig han berre siktar til laks i elv, men lova gjeld overalt og for alle.

Det er helt håpløst at C&R debatten har blitt en laksedebatt. Som om laks er den eneste arten man fisker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all, jeg er enig med dere jeg, men hvor langt tror dere egentlig at dere kommer med fornuft og argumentasjon mot generasjoners inngrodde oppfatninger og innbitte uvitenhet?

"Many people would sooner die than think; in fact, they do so. " - Bertrand Russell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han vil ha slutt på sportsfisket.....

Jeg ser skremmende tendenser i f.eks Tyskland og Sveits....

Ja, det kan godt hende. Og det er nettopp derfor vi sportsfiskere snart må samle troppene, og stå opp mot alt dette tøvet som mange kommer med for å forby C&R fiske. For det er ikke C&R fisket som egentlig er i fare her, det er hele sportsfisket. Og det er av samme grunn at det er så misforstått og farlig å basere sportsfiske moralsk på matauk, eller å arbeide for dette. Sportsfisket må kunne stå moralsk på egne bein, helt frigjort fra maten. Hvis ikke vil aktiviteten aldri i verden overleve i fremtiden. Det er jo heller ingen som tror noe på at vi fisker for matens skyld. I 2008 skjønner vel alle at vi fisker for sportens og rekreasjonens, altså lekens skyld. Og å tro at vi klarer å innbille motstanderne av sportsfiske noe annet er vel rimelig naivt, og kun egnet til å lure oss selv samt å undervurdere våre "motstandere".

Nei, som stresset tidligere, sportsfisket må rettferdiggjøres av dets store samfunnsbetydning og positive effekt på den psykiske helsen, samt at aktiviteten faktisk ikke plager fisken i vesentlig grad, på tross av at vi leker med liv.

For all, jeg er enig med dere jeg, men hvor langt tror dere egentlig at dere kommer med fornuft og argumentasjon mot generasjoners inngrodde oppfatninger og innbitte uvitenhet?

meget godt spørsmål! Nei, det er helt utrolig hvor stor uvitenheten og hvor inngrodde fordommene er i dette landet. Kanskje vi opplever at sportsfiske blir forbudt i Norge og noen andre land som er like mye på bærtur. I så fall er det vel på tide å emigrere til land som faktisk har forstått hva dette dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all, jeg er enig med dere jeg, men hvor langt tror dere egentlig at dere kommer med fornuft og argumentasjon mot generasjoners inngrodde oppfatninger og innbitte uvitenhet?

Jeg tror et viktig steg på veien er å bli kvitt fordommer og generalisering. Dette kan bare vi sportsfiskere selv gjøre, ved å synliggjøre hva vi gjør, hvorfor vi gjør det-og hvordan vi gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror et viktig steg på veien er å bli kvitt fordommer og generalisering. Dette kan bare vi sportsfiskere selv gjøre, ved å synliggjøre hva vi gjør, hvorfor vi gjør det-og hvordan vi gjør det.

I så måte burde man lære mest mulig av f.eks. svenske, danske og engelske sportsfiskere.

Er det realistisk å tro at NJFF kan bidra positivt i så måte? De legger jo fremdeles stor vekt på høsting som moralsk rettferdiggjøring så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fiske åpningsuka i Stjørdalselva, og erfarer nå at det er en bag limit på en laks per fisker per dag. Og hvis man først velger å kakke en laks, så må man stoppe å fiske. Dette er en regel jeg absolutt kan forstå. For man vet jo ikke om den neste laksen som eventuelt biter på lar seg returnere. Så dermed kan man praktisere sitt "private" C&R opplegg ved å sette tilbake laks helt til man MÅ drepe den fordi den ikke lar seg returnere, eller man får en laks man ønsker å ta uansett. Greit med en matfisk også...

Når det er sagt tror jeg selvsagt at dette er ren hypotese. Man skal vel være glad om man i det hele tatt får en laks - det blir nok helst görblanking - så får jeg eventuelt se der og da om jeg lar den gå tilbake eller om jeg velger å kakke den, hvis jeg mot formodning skulle få noe. Det må jo uansett vurderes i hvert enkelt tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fiske åpningsuka i Stjørdalselva, og erfarer nå at det er en bag limit på en laks per fisker per dag. Og hvis man først velger å kakke en laks, så må man stoppe å fiske. Dette er en regel jeg absolutt kan forstå. For man vet jo ikke om den neste laksen som eventuelt biter på lar seg returnere. Så dermed kan man praktisere sitt "private" C&R opplegg ved å sette tilbake laks helt til man MÅ drepe den fordi den ikke lar seg returnere, eller man får en laks man ønsker å ta uansett. Greit med en matfisk også...

Når det er sagt tror jeg selvsagt at dette er ren hypotese. Man skal vel være glad om man i det hele tatt får en laks - det blir nok helst görblanking - så får jeg eventuelt se der og da om jeg lar den gå tilbake eller om jeg velger å kakke den, hvis jeg mot formodning skulle få noe. Det må jo uansett vurderes i hvert enkelt tilfelle...

Mye slik tenker jeg også. At det nå er maks en laks pr.døgn i Gaula tviler jeg på vil være veldig reduserende for meg i år.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye slik tenker jeg også. At det nå er maks en laks pr.døgn i Gaula tviler jeg på vil være veldig reduserende for meg i år.... ;)

Pleier ikke å være noe problem når man fisker med Toby, det der nei :) Det er ikke gjedde i Gaula!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet er på bærtur.

Uansett så lider jeg av å være slepphendt når jeg lander laksen. Merkelig så mange som "glepper" ut av hånda da...... :)

Ingen fare Goggen. Pr idag er det ingen lov som forbyr at du setter tilbake laksen din.

Skulle en være så heldig at du fisker deg på et flak av smålaks i juli, så er det bare å kose seg med C&R til krampa tar en..... :D

Står noe om temaet her også ser jeg:

Trønderavisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjelde alt sportsfiske

Med Mattilsynets tolking av regelverket, blir sportsfiskerne påbudt å sette tilbake fisk under minstemålet og de blir påbudt å avlive fisk over minstemålet.

– Dette er et avlivingspåbud for sportsfisket i Norge. Slike regler har vi aldri hatt før. Dette får ikke bare konsekvenser for sportsfiske i laksevassdrag. Det er for eksempel mye fisk som settes tilbake ved turistfiske i sjøen, hvor utførselskvoten er 15 kilo filet, og ved meitefiske etter karpe. Den er uspiselig og fiskes med mark, veies og måles og slippes ut igjen. Dersom dyrehelsemyndighetene i Norge vil innføre et nytt regime med avlivingspåbud for sportsfiske, så forlanger vi at det gjennomføres en høring først, sier Ødegård.

Hehe, her er eit forsøk på å få breidde inn i debatten. Men karpefiske er vel ikkje det han har mest peiling på. Er det "feitmakk" han fiskar karpe med? Jaja, cred for å inkludere ikkje-anadrome artar!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en tlf og snakket med undertegnede i saken. I mellomtiden har det kommet en pressemelding fra mattilsynet om dette også. For å gjøre en lang historie kort, mattilsynet har i over ett tiår tolket paragraf 2 i dyrevernsloven at fang og slipp er forbudt. Loven lyder slik:

§ 2. Ålment om åtferd med dyr.

Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

Jfr. EØS-avtalen vedlegg I kapittel 9 nr. 6 (dir 98/58 vedlegget nr. 7).

Videre, hva mange av oss kjenner som c&r er ikke hva andre kjenner som det. Behandlingen av fisk for oss som har fått kjennskap til bla meite, eller bare en sjøørretfisker med samvittighet, vet at det å kjøre fisken raskest mulig, få den på land på en mest mulig skånsom måte samtidig som man gjør denne prosessen på kortest mulig tid bedrer sjansene for en fisk til å overleve. Tradisjonelt sett i laksefiserens øyne så blir fisken kjørt pent til moderat for å ikke sette for mye press og for å minske risken på å miste fisk. Fisken slepes så over rullestein, eller tailes opp i steinrøysa. Eller at den håves og legges direkte på bakken. Allerede her er det store sannsyneligheter for at fisken har kommet i kontakt med bakterier, eller, skader som gjør at fisken kan lide. Deretter kommer andre faktorer inn i bildet som agn, type kroking, type redskaper og fiskens allmentillstand.

Å utføre c&r er helt opp til en hver fisker og fiskerens dømmekraft på om fisken kan forsvarlig settes tilbake uten noen form for lidelser eller defekter.

Denne saken ble utløst av grunneiere i namdalsvassdragene. De oppfordret til c&r i elvene. Deretter kom det en reaksjon fra mattilsynet. Når jeg avsluttet samtalen med John Bjarne Falch innså vi begge at nødvendigheten for lovendringer eller regler er ikke det kritiske. Det viktigste er for organisasjoner, tidskrifter, og sider som fiskersiden.no å ta tak i opplæring av laksefiskere og den generelle fisker til å forstå viktigheten av å behandle fisken med all omtanke HVIS det er ment å sette den aktuelle fisken tilbake. Det er ofte enkle inngrep som skal til, man trenger ikke avkrokningsmatte og desinfiseringsmiddel for å sørge for at det gjøre skikkelig. Kun sunn fornuft og noe mer skånsom behandling av fisken.

Uansett er det hyggelig at mattilsynet også hadde den oppfattningen at c&r er fullt mulig, så fremt forhåndsreglene blir tatt.

Den aktuelle pressemeldingen kan leses her:

http://partner.sesam.no/boomerang/category...radio/1.5773837

Andre aktuelle artikler:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.5732765

http://partner.sesam.no/boomerang/category...radio/1.5773837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare Goggen. Pr idag er det ingen lov som forbyr at du setter tilbake laksen din.

Skulle en være så heldig at du fisker deg på et flak av smålaks i juli, så er det bare å kose seg med C&R til krampa tar en..... :)

Hehe, ingen fare. Her i min lokale grønne vestlandselv, er laksestammen en skygge av det det var. Det er hvertfall 5 år siden jeg så noe som lignet flak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.