Gå til innhold
Fiskersiden

Fredag 13. gav stor laks


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Torsdags kveld var det på tide for mitt første forsøk etter laksen i år. Jeg dro fra Oslo og en kamerat kom kjørende Åmot og vi møttes på laksehytta for å diskutere hvor vi skulle prøve å få kort: Rød eller Blå Vest. Heldigvis "vant" jeg og vi endte opp med kort på Rød begge to. Og selv om strømmen på Landskjæret var aldri så fin var det ingen tvil i min sjel om hvor vi skulle - på Midtskjæret!

Kvelden ble hyggelig og fin og både jeg og Hans J var borti laks - så da vi rodde inn i 24-tiden hadde vi store forventninger for morgendagen - fredag 13. Skulle det bli ulykkesdag fos oss eller for laksen? Ingen av oss er særlig flinke til å komme oss i seng så vi ble sittende og skravle i bua til 2 om natta - 2 timer før vi skulle ut igjen. Men vi drar jo ikke til Hellefossen for å sove :rolleyes:

Fredag 13. så lenge ut til å bli en dårlig fiskedag, men så begynte det å skje ting. På andre siden ble det kjørt av en diger laks, og det samme hadde visst skjedd på Landskjæret. I tillegg ble det tatt 2 laks på Blå Vest - og det var ikke akkurat småtasser: 12.1 og 11,7. Noen av de få laksene vi så var oppe så veldig grove ut - så dette var nok dagen for de store laksene! Glimrende!

Jeg måtte avslutte fisket mitt klokka 18 pga andre avtaler så jeg begynte å fiske noe intensivt, og i 3- tiden på dagen skjedde det! Jeg sto øverst på vestsiden av Midtskæret og fikk ødelagt et kast pga bunn-napp og sveivet heller søkka og tubeflua inn til nytt kast. Om jeg bare sveivet litt sakte fordi jeg hadde god tid (de andre skulle jo fiske ferdig kastene sine + kaste ut på nytt igjen før jeg fikk tatt et nytt kast) eller om jeg ubevisst ville fiske flua over det spennende området på innsiden av hovedstrømmen husker jeg ikke. Men plutselig røsket det til! Uten at noe satt. Jeg husker jeg tenkte "hva var det" og om jeg sveivet videre eller stoppet opp er uklart, men i hvert fall røsket det til en gang til - og da satt den!!!

I starten trodde jeg det var en ordinære storlaks - den svømte rolig rundt og trakk oppover mot fabrikkstrømmen. Det har jeg opplevd med "mindre" lakser også, så verken jeg eller de andre reagerte så mye på det. Men da det var umulig å få den inn mot land, den bare sto og stanget i strømmen, begynte praten å gå om at denne var nok større enn det jeg først hadde trodd. Laksen kom seg omsider på nedsiden av Midtskjæret igjen, og gikk ut mot strømmene på begge sider, og jeg måtte presse alt det jeg trodde Siglonsnøret mitt på 0.43 tålte for å holde den unna den verste strømmen - har opplevd før hva som skjer hvis fisken kommer seg ut dit og setter nedover.

Etter 3 kvarter eller noe slikt hadde vi enda ikke sett fisken, så spenningen var stor da den kom så nært at vi kunne se den. Jeg lot være å tenke på hvor stor den var - heller bare konsentre meg om å ikke gjøre noe tabbe helt på slutten, er en del steiner og berg der den kan skrape snøret mot hvis man ikke passer på + at presset på fisken nok var litt i grenseland for hva både snøret og krokfestet tålte.

Håveren var dyktig og benyttet første mulighet til å håve fisken, og jeg kunne puste lettet ut. Endelig lykkes jeg i å få en av de virkelig store laksene i Drammenselva opp på land! Herlig!!!

Et lite skår i gleden var det å se at kroken satt under hodet og ikke i munnen. Dermed kan jeg ikke melde den inn i konurranser om jeg hadde ønsket å gjøre det, men da jeg er sikker på at den slo etter flua og ikke motsatt regner jeg den likevel som klart godtatt for å være ny pers for meg. Og for en persforbedring!!! Forrige pers var på 10.8 (også Hellefossen) - så dette var noen kilo opp ^_^

Etter å ha fått fisken trengte jeg å sitte og slappe av litt. Ikke fordi jeg ble så forferdelig fysisk sliten - for formen min er bra - men jeg var rett og slett sliten i hodet av spenningen og den voldsomme konsentrasjonen under fighten. Kamp med så stor laks under så høy vannstand krever full konsentrasjon og null tabber + en god posjon flaks. Hadde fisken lagt seg på strømmen hadde det vært stor sjanse for at den hadde vært tapt. Og samme om den hadde gått helt inn under bergene og skrapt av snøret. Heldigvis oppførte laksen seg ufordelaktig for seg selv - men bra for meg :D

En utrolig opplevelse - og en fantastisk fisk! Fisken var forøvrig 18.6 kilo, veid på 2 forskjelligevekter, og 125 cm lag.

Her er bilde av den lykkelige fisker:

140620081451fn5Zf8u48vOvRcR2We.jpg?57

140620081455NB8Ncl7OvGVH6ZAMS6.jpg?17

Og her sammen med håveren Arnfinn, som i tillegg til å håve fisken på en glimrende måte også bidro med mange gode råd og avstressende ord under fighten. Er veldig takknemnlig for det!

140620081454B9feV8IoUuRjXXulux.jpg?35

Og som dere se har de store håver i Drammenselva:

140620081453XOGsBbANZHWI4KDGTm.jpg?96

Odd og Hans Jørgen har også mya av æren for at utfallet av fighten med fisken ble vellykket - takk til de også for gode råd og ikke minst beroligende ord mens det sto på.

140620081457SpdHJzhGmGpg6sGj63.jpg?19

Ekstra moro var det at Hans Jørgen var lur nok til å dra fram videokameraet mitt fra sekken min og filmet fighten. Gjett om det var moro å se på i går kveld sammen med familien!!! :D

Disse gutta kan se fram til en DVD i posten.

Vel, jeg fisket ikke mye mer etter å ha fått laksen, men jeg gleder meg til neste tur. Uten at jeg tror det blir lett å perse igjen :lol:

140620081456nruNDIzn5Glr1UZ6yu.jpg?93

Og flua? Jo, det er den jeg har fått de fleste av storlaksene mine i Drammenselva på:

28072007012866Pp52KVYN6QbEEAFN.jpg?82

(Bildet er fra i fjor)

Her er

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.