Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebinding (tips til nybegynner)


Hunter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå begynner fluene dine og se bra ut. Men som andre her har bemerket; tapér fluene, så vil du få en flue som "svømmer". Når det gjelder mengden "påkledningen" på fluene, så er det en grei regel og følge: Dersom du synes det ser litt lite ut, så er det akkurat passe. Forøvrig så er Mickey Finn som du her har bundet, ei bra flue for sjøørret. Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse 16

CdC-fjær gir livlig gange i vannet...

ja men så er holdbarheten en god del dårligere enn rævehår. marabou er jo den type fjær som er mest brukt.

du bruker rev. denne er litt grov og fibrene sitter ofte litt hulter til bulter. før du binder inn bunden drar du en kam igjennom. på den måten fjerner du underull og fibre du ikke får nytte av og det hele ser litt mer ryddig ut. ta først en bunt som du legger litt kortere enn krokbøyen. så en ny en , denne gang litt lengre i ønsket farge, så når tredje bunten kommer skal den være enda lengre enn forigge bunt. da svømmer fluen majestetisk og pent i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo en enorm framgang da! Flott! Selv synes jeg også mengden med hår er fin, fukter du den er det ikke så altfor mye allikevel :P

Som de fleste sier så blir den enda finere om du taperer vingen, men det er absolutt mye å få fisk på den der! ErikR kom med en del gode tips der, det hjelper nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du omtrent der du skal være. Litt mer/mindre vinge nå blir en smaksak. Stivheten i vingematrialet bestemmes hvor raskt flua skal fiskes eller hvor sterk strøm det er i elva. Nå er vi der hvor det er omtrent like mange meninger som det er fiskere, og det er bra. Bind en del av dem med forkellige farger, også for trening. Bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sei du står på Hunter!!

Sitter og lurer på om eg skal komme meg til Ski og få kjøpt meg fluebindesett eg og, e litt gira nå.. Må iallfall finna på noko å gjera mens eg vente på at fluefiske sesongen ette aure skal begynna.. Håpe eg får samme framgang som deg!! Og lykke til!!!

Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på noen fluer etter fri fantasi.

Av en eller annen grunn blir bildene litt uklare. Noen som har en ide om hva det kan være?

Legger ut noen flere i morgen må bare ta nye bilder.

030220052358iSwq1y5ulxuxA3lra5.JPG?90

030220052234up1eI9TqMhorx7J3Ha.JPG?26

030220052259eePdgYedydxBY17UW6.JPG?63

030220052250j4ffNrjZJQYJsk5X4Q.JPG?3

030220052239vstuH3QAci9lOzmPEP.JPG?100

030220052230a44Rr22PAVUfsefaZF.JPG?69

030220052256YZ1fOaDdQs4psbDmsn.JPG?89

030220052246yMr3cHl7OTzmOFhQIr.JPG?32

Tips og kommentarer mottas som vanlig med takk.

Bilde nr 2 er av en bit av Meretes hår.[ :P ] De andre mer eller mindre fri fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Da har jeg kjøpt fluebindeutstyr jeg og, og masse stæsj, men alikavel mangler jeg noe til alle fluene jeg vil lage:( hehe... dyr hobby ser det ut til.... Har laget mine tre første elendige nympher... Men det kommer seg for hver gang...

Når du har kjøpt det grunnleggende verktøyet og noen materialer blir ikke utgiftene så svimlende lengre.. Etter det er det bare å supplere med småtteri du trenger og dette trenger ikke nødvendigvis koste alle verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke kroppen, er front hackel jeg snakker om. Har desverre ikke lært meg alle navn i fluebinding enda:) Har en film ser du, og han bruker hønsenakke, men jeg har kun hanenakke, og den ble litt stusselig i forhold til hans front hackel..

Vist noen har en god bindebeskrivelse for Alexandra, blir jeg utrulig happy, har trålet nettet uten særlig hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedTag kan bindes både som tørrflue og våtflue. Som tørrflue bruker du hanehackle i riktig størrelse. Som våtflue bruker du hønehackle, gjerne litt større enn forr tørrflue. Det er forresten krokstørrelsen som avgjør dimmensjonen på hackelet.

Vil anbefale deg at du skaffer "Vi binder fluer" av Pål Krogvold. -Et oversiktelig og lite hefte som fungerer meget godt som introduksjon til fluebindingens verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.