Gå til innhold
Fiskersiden

Fanget laks med bare nevene-Gladhistorie...


Recommended Posts

Mange steder er elvene nå redusert til sildrebekker, kom dere til elva folkens..?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=197503

Nå er jo dette barn men allikevel... avisa kunne kanskje tatt med en liten notis om at laksen egentlig burde få være i fred når elva er så liten at man kan fange den for hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig fiskemåte B)

Stakkars laks, den ble stresset til døde i den lille kulpen. Utrolig at dette skal være "underholdning" i avisa !

Foreldrene burde skjemmes. Ja det er jo like ille som å stjele en sau.

Men det er nok dessverre ikke bare barn som har fornøyelsen av å kverke storlaks i små pytter. Har flere historier om voksne som synes det er spennende å røkke opp laks fra kulpene med langklepp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det ikke er lov,men avisen burde ikke skrevet en så stort innlegg på den saken.Kan jo bli flere som drar ut for å prøve "fiskelykken". Nå var vel ikke folket her på FS helt "lovlydige" når vi var små vi heller?

Kua må ikke glemme at en har vært kalv B)

Det er garantert ikke den eneste Laksen eller SØ som blir fanget med hendene av små unger i Norges langstragte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en melding til VG på dette. All villaks er fredet i Granvinvassdraget.

Nevnte også dette med lite vann, varmt så lite oksygen for laksen, mest sannsynlig

ikke mulighet å rømme etc.

Jeg forstår at barn og selv voksne folk kan gjøre slikt. Men når VG slår det opp på denne måten så må de

nesten fortelle at dette faktisk ikke er lovlig. Hvertfall med en liten "obs" nederst med litt info.

Hvis ikke så må man jo ha vakthold og i værste fall stenge elven for bading også.

Men men..., skal man prøve å finne noe positivt i det så måtte det være at Granvinvassdraget

får litt oppmerksomhet. Et vassdrag som før hadde svært gode fangster av sjøørret men i dag

som mange andre vassdrag sliter pga all oppdrettsaktivitet i Hardangerfjorden.

Så denne laksen vil nok neppe bety stort for laksestammen i Granvinvassdraget. For at det skal

bedre seg må man nesten få redusert lakselusmengdene i fjorden.

En gammel sak om problemene i Hardangerfjorden kan man lese her:

http://www.bt.no/na24/article370577.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sendt beskjed til journalisten om dette. Det samme skjedde ved mossefossen for 15 år siden tror jeg. Av en eller annen grunn hadde laks gått opp mossefossen og blitt fanget i kulper, og avisen skrev om barn som steinet fisk til døde og fanget de. Glad nyhet den gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det ikke er lov,men avisen burde ikke skrevet en så stort innlegg på den saken.Kan jo bli flere som drar ut for å prøve "fiskelykken". Nå var vel ikke folket her på FS helt "lovlydige" når vi var små vi heller?

Kua må ikke glemme at en har vært kalv B)

Det er garantert ikke den eneste Laksen eller SØ som blir fanget med hendene av små unger i Norges langstragte land.

Nei for all del- jeg hadde sikkert gjort det samme når jeg var 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de fleste av oss fanget vel småørret med nevene i nesten tørrlagte sommerbekker den gangen vi var barn? Men selv om det er greit å unnskylde dette med at det var barn som gjorde det, burde journalisten vite eller kanskje mer presist FORSTÅ at dette egentlig ikke var greit. Og når fakta om fredning etc kommer på bordet blir det jo egentlig ekstra ille. Men saken forteller jo noe om hvordan folk flest oppfatter fisk. Vi har fortsatt en lang vei å gå når det gjelder kunnskaper og holdninger! Og nettopp derfor burde journalisten ha føyd til noen ord om dette på slutten, som et PS eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men saken forteller jo noe om hvordan folk flest oppfatter fisk.

Folk vi prata med på ferjekaiene i Storfjorden for et par dager siden var overrasket over at vi slapp fisken ut igjen, selv etter at vi hadde fortalt at taggmakrell ikke var noe særlig å spise. Betenkelig om de syns det er mer logisk, moralsk og etisk korrekt å drepe fisken og hive den i fjæra enn å sette den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest betenkelige er at det er ikke måte på hva FS folket "kverrulerer" med regelverk, forvaltning og gud vet ikke hva.

Kanke værra mange som blir fanga på denne måten da?

Selv synes jeg artikkelen var gøy mtp barna, og mat ble den jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest betenkelige er at det er ikke måte på hva FS folket "kverrulerer" med regelverk, forvaltning og gud vet ikke hva.

Kanke værra mange som blir fanga på denne måten da?

Selv synes jeg artikkelen var gøy mtp barna, og mat ble den jo.

Nei, det er sikkert ikke mange laks som blir fanget på denne måten, så noen stor betydning for bestanden har det sikkert ikke. Og ja, jeg synes også vi kan "unnskylde" dette med at det var barn, som jeg skrev. Men likevel er det viktig å påpeke at dette EGENTLIG ikke er OK. Og det er nettopp fordi det er mennesker som kverulerer med regelverk, og påpeker feil at holdninger gradvis endres, forhåpentligvis i en riktig retning.

Tenk om det for eksempel var en rådyr disse barna jaget og fanget (uansett hvor lett DET måtte være, men anta at forutsetningene var omtrent like og at rådyret var stengt inne på en eller annen måte), og til slutt drepte? Juridisk sett hadde det vært EKSAKT like ulovlig som å drepe en laks på samme måten. Men hva slags ramaskrik hadde ikke det avstedkommet? Det på tross av at det å kakke et rådyr økologisk sett er mer uproblematisk enn å drepe en laks all den tid rådyret på INGEN måte er en truet art, det er faktisk villaksen. Sett fra et matperspektiv ville det jo være like legitimt å drepe et rådyr, det er utsøkt mat på lik linje med laks. Og det er slett ikke gitt at det ville vært dyreplageri i ordets rette forstand overfor rådyret. For denne saken handler ikke om at rådyret har lavere smerteterskel enn laks, men om bambifaktoren, som jo egentlig har utrolig lite med fysiske og biologiske realiteter å gjøre. Og hvis ingen stresser disse urimelighetene, fordommene og feiloppfatningene som fortsatt lever i beste velgående i samfunnet vårt vil vi aldri klare å forandre de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del- jeg hadde sikkert gjort det samme når jeg var 12 B)

hadde ikke tvilt ett sekund en gang når jeg var 12 hadde sikkert kasta dynamit og om jeg hadde hatt det :) he he bruse seg opp over 1 laks he he som en unge har tatt :lol: de hadde det sikert gøy en times tid

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke tvilt ett sekund en gang når jeg var 12 hadde sikkert kasta dynamit og om jeg hadde hatt det :) he he bruse seg opp over 1 laks he he som en unge har tatt B) de hadde det sikert gøy en times tid

Jo, vi hadde sikkert gjort det samme, og noen av oss fanget fisk med bare nevene når vi var små, og barna synes utvilsomt dette var gøy. Men poenget er likefullt at vi synes at dette er OK fordi det er SOSIALT akseptabelt å behandle fisk slik, mens tilsvarende behandling er uakseptabelt for eksempel overfor pattedyr. Og det har verken med dyrevernhensyn, smerte, økologi eller andre rasjonelle faktorer å gjøre, dette er kun en irrasjonell holdning etablert historisk og tuftet på en misoppfatning av realiteter, eller i mer folkelig språk, bambifaktoren. Hadde samfunnet endret holdninger til dette ville også barna agert annerledes. Det er vi voksne som må legge premissene for hva som skal være akseptabelt og hva som ikke skal godtas, ikke bare juridisk men også moralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke tvilt ett sekund en gang når jeg var 12 hadde sikkert kasta dynamit og om jeg hadde hatt det :) he he bruse seg opp over 1 laks he he som en unge har tatt :lol: de hadde det sikert gøy en times tid

Jeg bruser meg ikke over det at det er unger som har gjort det, og det naturlig at de går lenger enn oss voksne. Det jeg bruser meg opp over er at dette presenteres i media som en gladnyhet, og at det er da mange kan se sitt snitt til å gjøre det på samme måten. Vi mennesker/fiskere er vel laget slik at vi stimer sammen der det står skrevet at det er lett og lovlig å fange fisk? Eller robber ting som faller av ved trailer velt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.