Gå til innhold
Fiskersiden

Hva funker/funker ikke av billig drit


Bunker
 Share

Recommended Posts

En ting jeg antar jeg deler med mange andre er at jeg tester billig utstyr innimellom. Gjerne kjøpt i tullpakker fra matvarebutikker eller på tilbud, eller biltema eller annet sted. Jeg har må innrømme at jeg har gått mer og mer bort fra det, for det var for mye som havna i søpla.

Men hva funker av billige ting som er kjøpt og hva funker virkelig ikke?

Av ting som utmerker seg positivt, så må jeg innrømme at diverse billige sildesluker til sjøfiske ikke står det grann tilbake for stingsilda til trippel pris, og billige søkker blir lissom aldri heller helt galt.

Av alt jeg har kjøpt er nok trua minst på et par woblere fra lidlpakker med en gange helt hinsides. Jeg kan ikke i mine vildeste øyeblikk forestille meg godt fiske med disse.

Jeg har også diverse billige jiggreier, hvor halene har blitt til klissete gele etter en gangs bruk, og dritter til hele slukboksen.

Diverse billige kroker som sløves av å bli bindi til et takkel er også ganske dårlige greier. Kroker er vel der jeg er mest skeptisk til billige ting, og kjøper nå nesten utelukkende Owner eller Varivas (som er ganske billig på veals).

Så hvilken billig drit er "bra" og hvilken må man styre unna for enhver pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangler en definisjon på hva her.

Ang BT er det mye bra der...woblerne feks, stenger de har der er mer enn godt nok for de fleste type fiske, mens andre vil ha mere "avvansert" som feks merke eller andre egenskaper

når det gjelder kroker så er stort sett alle orginale kroker som flger med en wobler eller sluk bare dritten

Woblere i flerpakning med hinsides gange kan være mere treffende for fisk en ikke, Ofte bare en justerings sak så er dei boks.

definer noe, så får du nok svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvilken billig drit er "bra" og hvilken må man styre unna for enhver pris?

Billig drit er drit uansett.

Det er irriterende med billige ting. Finner du en eller annen ting som funker OG er billig så er jo det greit, men jeg er en enkel person som ikke graderer og nyanserer unødvendig. Er det billig er det drit. Har jeg ikke råd til skikkelige ting så venter jeg. Kloden er også enig med meg.

EDIT: Eksempel på drit: ArildH har Lidl-varslere som han bruker på havålfiske. Jeg har vært med han og fått opp to av ålene hans. Varslerene står og blinker hele tiden. DET er irriterende nok, men det verste er at de har aldri gitt lyd fra seg på fisk! Haha, det er drit det!

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd !

Jeg skal passe meg for å " kritisere" andre leverandører,men tar sjansen på å komme med komentarer angående tråden.

Jo, det finnes faktisk ting som er verre en "billig dritt" : Dyr dritt påstemplet kjente merkevarenavn ! med eksempel i mange sneller, stenger , vekt, verktøy , ringer , kroker , sluker, pilker og wobler som finnes på markedet idag.

Og : billig betyr ikke alltid at det er dritt- det kan også hende at det er færre mellomledd som påvirker prisen også.

Og: dyrt betyr ikke god kvalitet heller- som regel er det mange mellomledd som avgjør prisen.

Enig med at woblerne fra BT holder mål om man bytter kroker og ringer. Det samme gjelder spinnere og pilker.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at wobblere fra BT funker helt fint. Jeg har ingen selv men har sett andre ta fisk på de. Jeg bruker selv endel småting fra BT, ingenting av det har ramlet fra hverandre enda i alle fall:

- Utstyrsbag med 4 store slukbokser, to små bokser på siden, mange rom, plastmapper i en av lommene til oppbevaring av f.eks. ferdige tackler o.l.

- En råsexy rumpetaske med en stor lomme foran, samt noen smålommer som er kjekke å ha diverse krimskrams i. Bør ikke brukes der det er mange andre folk pga "syden-looken" man får. :)

- Tang (av kirurgi-typen) til avkroking av fisk. Har ennå ikke rustet og man får mer enn nok grep til å avkroke uten noen vansker.

- Liten saks som man kan skyve sammen for å sikre den. Opplevde en gang at ene delen knakk pga overgang fra kulde til varme men de koster svært lite og de to jeg har nå har det aldri vært noe problem med. Veldig kjekk å kutte multifilamentsene med og lignende ting.

- Boksene med småkroker og pæresøkker. Det er alt annet enn Ownerkroker, men de funker brillefint til micromeite og UL-fiske etter mindre arter. Pæresøkkene er sikkert giftige for alt jeg vet men de koster lite og funker til det de skal funke som.

Sluksettene fra BT er der imot altfor lette og man må kaste så man ser mannen med ljåen for å få noe rekkevidde med de. Det er en uting. Samt at man bør unngå snaphvirvlene fra BT, de tåler svært svært lite uansett størrelse.

Andre shapper som har endel ålreite ting, er f.eks. "Metro". Her har de kopier av "Lilleauren" til kun 10,- stk, ser dønn like ut. Vil dog tro at malingen vil famle etter en stunds bruk. Har testet endel av de og de tåler juling (traff en bro med noen kast ha ha) og leverer bra på småørret. Samt at de ofte har svært billige posesett med duppstoppere av ymse slag. Nå er ikke det så dyrt uansett men det er i alle fall veldig billig der.

"Mekk" har også en liten avdeling fiskeutstyr men det er som oftest ferdige sett fra blant annet Rapala. Sluker etc har ca samme pris som G-sport og lignende butikker.

Når det gjelder "Norsjø" serien som er å finne hos Europris så virker det ikke så lovende. Har ikke prøvd selv, men fikk se en håndskreven retur-lapp som var klistret til en rull med 0.70 sene: "Sena er PIL råtten og tåler absolutt ingenting! Jeg kunne dra den i stykker for hånd! Elendig kvalitet!!" ;)

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt noen sånne slukbokser/verktøykasseaktige sorte/grønne bokser med hengsla lokk på BT. Fungerer helt topp. Koster lite og er like bra som den dyre driten jeg kjøper andre plasser.

Og de mye snelleposene/veskene på BT, eneste er at glidelåsen irrer etter en stund hvis man bruker de ved sjøfiske. Burde vel smøre opp litt..

Har kjøpt billige kroker og søkker på CO, helt greie.

Har også kjøpt noen stangfester, sånne du feller ned i dekket, på CO, de har funka i ganske mange år nå.

Kjøpte ei lita og lett karbonstang, todelt, på Biltema. Den er helt fin til små slukvekter.

Og dreggen på Biltema da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Av den billiga drit jag har köpt som funkat längst och bäst så var det 10 stk Okuma Magda 30 till trolling. De håller iofs fortfarande ( hoppas jag då min kamrat har köpt merparten av dom ) men Röstfisket tålde dom sämre. Den lilla metallbiten i evighetsskruven gillade inte saltnivån kan man säga. Så de rullar som var med på Röst ligger nu i " garderoben-där-all-annan-skit-jag inte-använder-hamnar. " Jag menar att det var billiga för jag fick dom för 350 sek/ stk när jag köpte så många. Ett ok alternativ när budgeten är begränsad.

Flashers på Bazar i Nordby är oxå en grej jag ångrar friskt att jag köpte. Billiga och till Lax- och öringtrolling, totalt värdelösa. Ser ut som om man knutit fast en liten Pionärbåt bakom riggen. Skrämmer mer än lockar för att säga det så.

Allt av Ron Thompson skyggar jag undan då jag blivit allt för besviken på mycket av det jag köpt med det namnet på. Wobbler, beteslås osv.

BT har jag alltid varit lite skeptisk mot men deras Jiggpaket har jag haft ett vansinnigt bra fiske på abborre med. Och när man får typ 30 kompletta jiggar för en 50-lapp(?) så kan man ju inte klaga.

Glädjen över ett billigt pris överträffas lätt av förbannelsen av ett dåligt köp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt topp. :blush:

Berre sjiten. Rekene til Ultima Schrimp Mega Bites er mye bedre. De har rett farge, fasong, fasthet og er pakket hver for seg. Koster bare 78,- for en 10 pakning og fungerer 100% hver gang.

At folk gidder å kjøpe billige drittreker på Rema skjønner ikke jeg. De henger såvidt på kroken, har dårlig farge og fasongen er helt latterlig. Bortkasta penger.

Skjønner ikke at folk kaster bort penger på sånn billig sjit, bedre å kjøpe kvalitet med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre sjiten. Rekene til Ultima Schrimp Mega Bites er mye bedre. De har rett farge, fasong, fasthet og er pakket hver for seg. Koster bare 78,- for en 10 pakning og fungerer 100% hver gang.

At folk gidder å kjøpe billige drittreker på Rema skjønner ikke jeg. De henger såvidt på kroken, har dårlig farge og fasongen er helt latterlig. Bortkasta penger.

Skjønner ikke at folk kaster bort penger på sånn billig sjit, bedre å kjøpe kvalitet med en gang!

Fisker utelukkende med reker fra Bubba Gump Shrimp Company. De er the best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker utelukkende med reker fra Bubba Gump Shrimp Company. De er the best!

Bubba Gump rekene går forsåvidt ann, men jeg er ikke helt fornøyd med posisjonen til øynene, dessuten syns jeg følehornene ofte er litt korte, og det hindrer bevegelsen i vannet en del.

Har merket flere ganger at dette kan få fisken til å tvile ett øyeblikk for lenge. Syns nok Mega Schrimp rekene er hakket bedre der ja, uten tvil egentlig. Syns de er verdt de ekstra kronene de koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "Norsjø" serien som er å finne hos Europris så virker det ikke så lovende. Har ikke prøvd selv, men fikk se en håndskreven retur-lapp som var klistret til en rull med 0.70 sene: "Sena er PIL råtten og tåler absolutt ingenting! Jeg kunne dra den i stykker for hånd! Elendig kvalitet!!" :)

Akkurat Norsjø-mono'n syns jeg er helt kurant. La 0.20mm på ene lettspinnstanga for drøyt tre måneder sida, og etter hvertfall femten råspreke regnbueørreter er den fremdeles like fin. På samme dagen som jeg kjøpte 0.20mm-sena handla jeg inn en rull med 0.40mm til å ha i reserve i veska. Til krokfortommer, sjokkfortom til lett flyndremeite og lignende, og nå har jeg de resterende 250meterne på Magnetixen, og jeg syns den er veldig fin.

Bruker selv 0.70mm'n som rig body til flyndretackler pga. dens stivhet, og så langt har den levert brasene. Kjøpte den i Saltstraumen for å ha som krokfortom til kveitefisket, og den funka, kan man si.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" vet at du er kjøpt og betalt av Europris/Norsjø, Lasse! :)

Nei da, jeg har som sagt ikke prøvd det selv. Men den dagen kveita på 20 Kg + tar knekken på fortommet ditt så kan det hende jeg hoster noe som kan høres ut som *hvahostvarharkdetjegsahost* :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" vet at du er kjøpt og betalt av Europris/Norsjø, Lasse! :)

Nei da, jeg har som sagt ikke prøvd det selv. Men den dagen kveita på 20 Kg + tar knekken på fortommet ditt så kan det hende jeg hoster noe som kan høres ut som *hvahostvarharkdetjegsahost* :) :)

You got me there, Jonita, men jeg tar oppgaven som en mann og fighter kveita pedagogisk og psykisk i stedet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lidl-tripod'ene er vel i klassen "billig drit", men jeg er utrolig godt fornøyd med den.

Til mitt fiske (i ferskvann) funker den helt supert.

Har de-luxe utgaven, som kosta rundt 70 spenn tror jeg. :angry:

må si meg enig der brukte en i hele 2007 sesongen men nå detter beina av den men 70 spenn er jo ingen ting heller . Skal du ha en bra en som holder i mange år flyr 1000 lappa. Kjøper du 20 podder til 70 kr da så har du en stund :lol:

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.