Gå til innhold
Fiskersiden

solabbor - igjen


Dr.Fish
 Share

Recommended Posts

Nå vet ikke jeg hvor mye fagmiljøet bryr seg om "norsk svarteliste", men blandt artene der med "høy risiko", finner vi ørekyte,mort,sørv,suter,gjedde,småmunnet lakseabbor,hvitfinnet ferskvannsulke,lagesild,pukkellaks,ketalaks,regnbueørret,oppdretslaks,bekkerøye og canadarøye. Men hvor er den største synderen av de alle? Den som med sikkerhet har utryddet flest vanninsekter fra norske fiskeløse vann?

Videre har vi under arter med "ukjent risiko" gullfisk,karpe,grudlig,regnlaue,rødgjellet solabbor,stormunnet lakseabbor og dvergmalle.

For meg er den vitenskapelige verdien av svartelista svært lav, hvis de ikke begynner å behandle arter likt.

Jeg synes NINA heller kan risikovurder ørret, det er nok mye viktigere enn å finne syndebukker som regjeringen og media liker.

Sånn for å ha det sakt,jeg er ikke for spredning av fremmede eller stedegende arter. Jeg synes tanken bak svartelista er bra, men slik den framstår nå, oser den av fordommer og allmenoppfattning.

Ja, å svarteliste naturlig forekommende arter undergraver dens troverdighet. Og ja, her oser det mye av fordommer, både mot disse artene, og mot miljøet av sportsfiskere. Men nettopp derfor er det skuffende at så mange tydeligvis har tatt loven i egne hender opp gjennom årene. Ja, myndighetene er fordomsfulle, og de lager et fordreid og ubalansert bilde av virkeligheten. Men skal de slutte med dette, må ihvertfall vi holde vår sti ren, og ikke legge ord i munnen på myndighetene slik mange dessverre har gjort de siste 15 årene eller så. Å viderespre solabbor, slik sportsfiskere MULIGENS har gjort, vitner jo om at noen må mangle fullstendig gangsyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at naturleg innvandra artar er med på svartelista er fordi dei er spredd innanfor landet.

Potemkin: Eg er heilt enig med deg i det siste innlegget. Difor har eg heller ikkje fiska etter den, sjølv om det ville gitt ein enkel ekstra art (for oss som er interessert i det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kanskje bruker begrepet "svartelistet" litt feil her.

At det er foretatt uvettige utsettinger av gjedde som har hatt negative konsekvenser betyr ikke at den skal på svartelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kanskje bruker begrepet "svartelistet" litt feil her.

At det er foretatt uvettige utsettinger av gjedde som har hatt negative konsekvenser betyr ikke at den skal på svartelisten.

KAn ikke forstå hvorfor gjedde er på listen (har du link til hele listen?), den samsvarer ikke emd kriteriene slik jeg tolker det jeg har lest om saken.

Økorim ved Antonio Poleo forklarer jo i en artikkel et eller annet sted hvorfor ørreten ikke er på listen, selv om det er den arten som har stått for størst endringer i vannfaunaen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at naturleg innvandra artar er med på svartelista er fordi dei er spredd innanfor landet.

Nå er det mange arter som ikke er på svartelista som har blitt flyttet av mennesker.

Så kan man se på hvorfor noen av de artene har havnet på den lista og hvem som har sørget for det. Og ikke minst på hvilket grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om ørret passer det godt å nevne at det mange ikke er klar over er at den ferskvannsorganismen som sannsynligvis er satt ut i størst skala i Norge er nettopp ørret. Fordi ørreten har hatt økonomisk betydning enten i form av næring (helst attåtnæring), for eksempel som råvare for rakfiskproduksjon, eller i form av ettertraktet sportsfisk som har generert fiskekortsalg og turisme, nevnes sjelden ørreten som en fremmed organisme i norsk natur. For ordens skyld - ørret finnes naturlig i Norge. Dagens utbredelse er imidlertid betydelig større enn den naturlige. Hvorvidt det er riktig å ”overse” ørret i denne sammenhengen kan diskuteres, men personlig synes jeg det blir litt snevert når den viktigste konsekvensen av utsetting av ørekyte som trekkes frem er at ørreten går tilbake! Sett fra en biologisk synsvinkel er etter alt å dømme ørret den ferskvannsorganismen som har endret det biologiske mangfoldet i flest norske vann. Dette bør man være klar over, selv om et stort antall av ørretutsettingene i nye lokaliteter ble gjort for veldig lenge siden. Vi har faktisk et svært godt eksempel på at utsetting av organismer som både hører hjemme i Norge og som er populære blant folk, har skapt store økologiske problemer i norsk natur.

A.Poleo, Økokrim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives her at solabbor har så godt som null sportsfiskeverdi..

Det ville jeg og trodd om ikke jeg hadde sett alle rapportene (og bildene) som omhandler den her ..

Den er en enkel art. Har man fått en er man på sett og vis ferdig med den. Det er ingenting av sportsfiskeverdi i den fisken som tilsier at det er noe poeng å spre den videre. Og de artsnerdene som fiser rundt på forumet her er neppe representative for den gjennomsnittlige fisker. Det er kun de ihuga artsjegerne som gidder bruke tid på denne fisken, og jeg vil tro de aller fleste av dem er så pass oppegående at de skjønner at det er høl i huet å spre pyntefisken til andre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cut and paste fra svartelista:

Som den viktige matressurs fisk er, begynte mennesker

å flytte fiskearter ganske tidlig. Det er funnet

indikasjoner på at mennesker allerede i steinalderen (for

ca. 6 000 år siden) satte ut ørret på Hardangervidda

(Indrelid 1986, Kålås & Lura 1995), og slik forflytning

av fisk til fisketomme vann har folk foretatt helt fram

til i dag. I de senere tiårene har spredning av stedegne

fiskearter og andre ferskvannsorganismer, så vel som

introduksjon av fremmede arter, økt betydelig (Hokstad

& Skurdal 1995, 1996). Uvettig bruk av levende agn

og bevisst utsetting av karpefisk har flere steder ført til

ødelagte fiskevann, innførsel av ukjente parasitter og

sykdomsframkallende mikroorganismer, redusert vannkvalitet

og totalt sett betydelig nedgang i det biologiske

mangfoldet.

Svartelista anno 2007 sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cut and paste fra svartelista:

Som den viktige matressurs fisk er, begynte mennesker

å flytte fiskearter ganske tidlig. Det er funnet

indikasjoner på at mennesker allerede i steinalderen (for

ca. 6 000 år siden) satte ut ørret på Hardangervidda

(Indrelid 1986, Kålås & Lura 1995), og slik forflytning

av fisk til fisketomme vann har folk foretatt helt fram

til i dag. I de senere tiårene har spredning av stedegne

fiskearter og andre ferskvannsorganismer, så vel som

introduksjon av fremmede arter, økt betydelig (Hokstad

& Skurdal 1995, 1996). Uvettig bruk av levende agn

og bevisst utsetting av karpefisk har flere steder ført til

ødelagte fiskevann, innførsel av ukjente parasitter og

sykdomsframkallende mikroorganismer, redusert vannkvalitet

og totalt sett betydelig nedgang i det biologiske

mangfoldet.

Svartelista anno 2007 sa du?

Du er jo sjokerene. Hva vet du egntlig om karper og karpefamilien. Klare du og komme med et eksempel på karper har ødelagt et vann, næppe. Men mange i dens familige kan det. Norge er vel det eneste land i hele europa som ikke setter utt karper, og bruker dens gode enskaper. Nei her setter myndigheterne seg ikke inn i det, men bare spryter utt gift. Det er der nemlig logik i ???.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NINA burde også få vite om karpebestander i Norge.

Dette er heller ikke Potemkin??? jeg ser en hvis sammen heng

Dette er heller ikke Potemkin??? jeg ser en hvis sammen heng

HEHE smiler og ler lidt her nå. Fikk en lille PM Jeg tokk vist feil her. Beklager Potemkin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.