Gå til innhold
Fiskersiden

Catch & release eller mat??


goill
 Share

Recommended Posts

Var ein tur på Skogseidvatnet i helga og kunne litt sjokerande sjå ein merkeleg oppførsel på enkelte fiskarar.

I ein av dei mange båtane som var tilstades dreiv fiskarane og putta nokre levande fisk oppi ein hov som dei hadde delvis nede i vatnet. Grunnen til dette veit eg ikkje. Ein av dei største fiskane dei fekk (ca 1.5 kg) vart etter mykje om og men vegd og teke mål av. Eg er temmeleg sikker på at dette tok 15 minutter. Deretter såg det ut til at fisken vart sleppt ut at. Korleis det gjekk med denne veit eg ikkje.

Etter over ein time såg me litt forskrekka at dei vedkomande personane frå Austlandet (etter dialekt å forstå) tømte fiskane som dei hadde i hoven ut i vatnet. Påfølgande var at det flaut halvdaude fiskar rundt omkring i vatnet. Det heile såg litt merkeleg ut.

Var meininga å gje desse fiskane livet attende igjen?

Då er nok dette dessverre litt i siste laget og slett ikkje rette måten å gjere det på.

Eg veit ikkje om desse personane (tydelegvis frå austlandet) veit at fisken treng oksygen for å fiske (og at melka kjem frå kua)og får det ved å bevege seg i vatnet. Ikkje ligge halvegs nede i vatnet i ein hov.

Det var litt skremmande å sjå korleis enkelte behandlar fisken som dei får. Eg håper at det eg såg er ei missforståing og ikkje slik eg og mine to andre kameratar i vår båt skildrar det.

Vi kan kalle oss catch and release fiskarar, men dette bør og skal gjerast i all varsomheit. Eg er ikkje nokon gal dyrevernar, men derimot ein ivrig sportsfiskar som ivrar etter at vi fiskarar ikkje skal verte stempla som dyreplagarar i desse tider med press frå ulike dyreorganisasjonar.

Difor er det viktig at med trer varsamt fram og oppfører oss på ein skikkeleg måte slik at vi ikkje øydelegg for kvarandre.

Helsing

tre litt irriterte fiskarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil ikkje drive å henge ut folk med det inlegget altså. Det var ikkje meininga, men vi som såg dette kan ikkje fatte og begripe kva det var. Viss det var slik vi oppfatta det.

Har høyrt om slike nett for oppbevaring, men eg synes det virka som ein hov. Eg er utdanna fiskehelsebiolog og veit kva eg snakkar om når det gjelder oppbevaring av fisk på ein slik måte. Det er ikkje etisk og riktig etter mi meining og heilt sikkert ikkje bra for ein fisk som røya.

Eg vil attar ein gong beklage mine påståtte anklangelser dersom vi har teke feil av våre observasjonar.

Likevel vil eg oppfordre alle til å bruke vettet. Eg møter mange folk i gata som reagerer på at me driver med slikt fiske. Og eg byrjar å verte dritt lei av at folk reagerer negativt på slikt. Eg har drive med sportsfiske ei mange år og ser tydeleg at trenden peikar mot at folk i gata vert meir negative. ( Blant anna Lars Sponheim har vel også uttrykt seg negativt til slikt fiske??)

Reknar med at alle også har fått med seg at dyrevernsorganisasjonen PETA prøver å forby slikt catch & release fiske.

De må for all del ikkje skje.

Difor må vi som tidlegare sagt passe på å drive eit etisk og godt sportsfiske.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med å kommentere dette. Vi fikk vel et 100 talls smårøyer tilsammen og alle untatt 6 stk klarte greit svømmeturen tilbake til dypet. De 6 smårøyene klarte ikke å svømme tilbake, men ble liggende med buken i været grunnet oppblæst svømmeblære. I stedet for å la de flyte utover som måkemat, fanget vi dem i håven (som lå nede i vannet) for å prøve å hjelpe dem til live igjen. To stk klarte det og dykket ned til dypet, de 4 siste klaret det desverre ikke og avkom med døden. Jeg vil også presisere at dette var smårøyer på ca 200 gram. De "store" klarte greit svømmeturen ned, til glede for fiskere som kommer etter oss.

Ser også at du nevner 15 minutter. Når vi fikk fisken i båten ble det tatt 2 bilder, så ble fisken veid og satt tilbake igjen. Hele denne seansen påstår jeg, uten å ha sett på klokka, at gikk på rundt 2 minutter. Fisken var også helt fin når den ble satt ut igjen og etter å ha holdt den i halen ca 1 minutt, svømte den seg løs og rett ned på dypet. Den veide forøverig 2470 gram.

Men ting kan jo fort ta litt av. Vi satt i våre båter og kommenterte deres fiske også. Syntes dere brukte lang tid på å få fisken opp bl.a. Skal ikke dvele ved dette, da dere sikkert ikke syntes det samme. Ting for nok litt forskjellig perspektiv etter hvor man befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende å høre at det var vi som tok feil iallefal.

Beklager dersom du og dei du var ilag med følte Dykk sverta. Det var ikkje meininga.

Likevel tykkjer eg det var greit å få svar på det vi såg. Det var vi einige i alle tre som observerte.

Sorry likevel.

Konklusjonen er iallefal at vi vil drive eit etisk rett fiske alle i hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av goill

Glimrende å høre at det var vi som tok feil iallefal.

Beklager dersom du og dei du var ilag med følte Dykk sverta. Det var ikkje meininga.

Likevel tykkjer eg det var greit å få svar på det vi såg. Det var vi einige i alle tre som observerte.

Sorry likevel.

Konklusjonen er iallefal at vi vil drive eit etisk rett fiske alle i hop.

Etikk er subjektivt. Hva du mener er riktig, er ikke nødvendigvis det samme som naboen din eller alle andre mener er riktig. Hva er et etisk sportsfiske? Etter min mening så finnes ikke dette. Verken du eller jeg må fiske for å overleve, begge to fisker fordi det er gøy. Du tar med deg fisk hjem, jeg gjør det ikke, men setter den tilbake. Uansett så er dette en lek med liv, så lenge vårt livsopphold ikke avhenger av dette. Etikk har ingenting med dette å gjøre. Respekt ovenfor målet for aktiviteten derimot, det er en annen ting.

Ellers så nevner du PETA og C&R. Du har misforstått en viktig ting, PETA ønsker ikke å forby C&R isolert sett, men sportsfiske i sin helhet. Dermed er du like ute og kjøre i deres øyne som de som setter fisken tilbake. Når det er sagt, så er det viktig å ikke gi denne eller andre organisasjoner for mye makt, det har de nemlig ikke. Sportsfiske kommer til å bestå så lenge det svømmer fisk rundt i sjø og vann.

Alle bør behandle fisken med respekt, og ellers kose seg med fritidsaktiviteten sin. men å rettferdiggjøre sin egen lek med liv med at man tar livet av fisken uten unntak blir for tynt i 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av goill

Glimrende å høre at det var vi som tok feil iallefal.

Beklager dersom du og dei du var ilag med følte Dykk sverta. Det var ikkje meininga.

Likevel tykkjer eg det var greit å få svar på det vi såg. Det var vi einige i alle tre som observerte.

Sorry likevel.

Konklusjonen er iallefal at vi vil drive eit etisk rett fiske alle i hop.

Etikk er subjektivt. Hva du mener er riktig, er ikke nødvendigvis det samme som naboen din eller alle andre mener er riktig. Hva er et etisk sportsfiske? Etter min mening så finnes ikke dette. Verken du eller jeg må fiske for å overleve, begge to fisker fordi det er gøy. Du tar med deg fisk hjem, jeg gjør det ikke, men setter den tilbake. Uansett så er dette en lek med liv, så lenge vårt livsopphold ikke avhenger av dette. Etikk har ingenting med dette å gjøre. Respekt ovenfor målet for aktiviteten derimot, det er en annen ting.

Ellers så nevner du PETA og C&R. Du har misforstått en viktig ting, PETA ønsker ikke å forby C&R isolert sett, men sportsfiske i sin helhet. Dermed er du like ute og kjøre i deres øyne som de som setter fisken tilbake. Når det er sagt, så er det viktig å ikke gi denne eller andre organisasjoner for mye makt, det har de nemlig ikke. Sportsfiske kommer til å bestå så lenge det svømmer fisk rundt i sjø og vann.

Alle bør behandle fisken med respekt, og ellers kose seg med fritidsaktiviteten sin. men å rettferdiggjøre sin egen lek med liv med at man tar livet av fisken uten unntak blir for tynt i 2005

Her tror jeg du har misforstått litt Frisch, for den godeste Goill driver med C&R han også, det han reagerte på var vel å putte røya i keepnett, eller å bruke uforholdsmessig lang tid på veiing og måling av fisken.

Og du har helt rett, skal man være svært pirkete etisk sett driver vel ingen sportsfiskere på hva man kan kalle en etisk forsvarlig måte. Ingen av oss må fiske for å overleve. Vi fisker for å ha det gøy, uansett om vi dreper fisken for å ta den med hjem og spise den eller slipper den ut igjen gjør vi dette fordi vi synes det er gøy.... Hmmm, når jeg tenker på det, for noen syke svin vi er...[ :( ]

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Oz

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av goill

Glimrende å høre at det var vi som tok feil iallefal.

Beklager dersom du og dei du var ilag med følte Dykk sverta. Det var ikkje meininga.

Likevel tykkjer eg det var greit å få svar på det vi såg. Det var vi einige i alle tre som observerte.

Sorry likevel.

Konklusjonen er iallefal at vi vil drive eit etisk rett fiske alle i hop.

Etikk er subjektivt. Hva du mener er riktig, er ikke nødvendigvis det samme som naboen din eller alle andre mener er riktig. Hva er et etisk sportsfiske? Etter min mening så finnes ikke dette. Verken du eller jeg må fiske for å overleve, begge to fisker fordi det er gøy. Du tar med deg fisk hjem, jeg gjør det ikke, men setter den tilbake. Uansett så er dette en lek med liv, så lenge vårt livsopphold ikke avhenger av dette. Etikk har ingenting med dette å gjøre. Respekt ovenfor målet for aktiviteten derimot, det er en annen ting.

Ellers så nevner du PETA og C&R. Du har misforstått en viktig ting, PETA ønsker ikke å forby C&R isolert sett, men sportsfiske i sin helhet. Dermed er du like ute og kjøre i deres øyne som de som setter fisken tilbake. Når det er sagt, så er det viktig å ikke gi denne eller andre organisasjoner for mye makt, det har de nemlig ikke. Sportsfiske kommer til å bestå så lenge det svømmer fisk rundt i sjø og vann.

Alle bør behandle fisken med respekt, og ellers kose seg med fritidsaktiviteten sin. men å rettferdiggjøre sin egen lek med liv med at man tar livet av fisken uten unntak blir for tynt i 2005

Her tror jeg du har misforstått litt Frisch, for den godeste Goill driver med C&R han også, det han reagerte på var vel å putte røya i keepnett, eller å bruke uforholdsmessig lang tid på veiing og måling av fisken.

Og du har helt rett, skal man være svært pirkete etisk sett driver vel ingen sportsfiskere på hva man kan kalle en etisk forsvarlig måte. Ingen av oss må fiske for å overleve. Vi fisker for å ha det gøy, uansett om vi dreper fisken for å ta den med hjem og spise den eller slipper den ut igjen gjør vi dette fordi vi synes det er gøy.... Hmmm, når jeg tenker på det, for noen syke svin vi er...[ ;) ]

Mvh Oz

Den er jeg med på. En av de tingene vi sportsfiskere bør være nøye med, er jo selvsagt behandling av fisken helt frem til den settes ut/avlives[^]

Sportsfiske er og blir egoisme ja, men den gevinsten man får ved å være en slik egoist er enorm. Tenk på all den kriminaliteten og ugangen man ungår ved å ha barn og voksne ute i naturen fremfor i asfaltjungelen med naskin og dop som oppvekstmal...? Det er mulig vi er noen syke svin, men jeg sier takk gudskjelov for det[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Den er jeg med på. En av de tingene vi sportsfiskere bør være nøye med, er jo selvsagt behandling av fisken helt frem til den settes ut/avlives[^]

Sportsfiske er og blir egoisme ja, men den gevinsten man får ved å være en slik egoist er enorm. Tenk på all den kriminaliteten og ugangen man ungår ved å ha barn og voksne ute i naturen fremfor i asfaltjungelen med naskin og dop som oppvekstmal...? Det er mulig vi er noen syke svin, men jeg sier takk gudskjelov for det[ :( ]

Sier meg svært så enig!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest meg fram til, er meningen (som kanskje navnet også sier) at fisken skal kunne oppbevares i keepnettet, for senere kunne veies og evt. taes vitale mål av.

Meitefiskere bruker ofte disse. Fisken de får putter de oppi 'nettet, og etter endt dag, tar de ut fiskene og tar bilder, veiing osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med et keepnet er å kunne oppbevare fisken. Ikke for å ta bilder, det gjøres umiddelbart etter fangst, men f.eks på konkurranser der samlet vakt er tellende resultat. Nettet brukes også ved fiske etter karpefisk, der det viktig at fisken du har fått ikke skal svømme tilbake til stimen å skremme denne vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

Hva er da vitsen med å bruke keepnet i Skogseidvatnet?[?] Det er ikke mange karper der.[:0]

Jeg har aldri opplevd at røya biter dårligere fordi om vi slipper de ut igjen.

Helge

Nå er det vel ingen som har brukt keepnet på skogseid, men en hov... Dette for å hjelpe trykksyk fisk til å overleve.[^]

Ellers er ikke keepnett bare for karpefisk og kan fungere i mange sammenhenger hvor man ikke vil skremme artsfrender. Primært sett ble keepnett oppfunnet i england, til bruk under fiske etter karpefisk, men bruken i dag er allsidig, særlig med de nye soft-mesh variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

Trykksyk fisk[?] Hvor dypt fisker dere da[?]

Fisk som blir tatt under 7-8 meter og mer kan fort få trykksyke, spesiellt hvis de kommer raskt opp. På Skogseid er det vel fiske ned på max 20-30 meter om jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta det hele en gang til:

Enkelte ganger hender det at fisk som kommer på land dør. Det kan være pga dyp kroking, trykksyke mm. I vårt tilfelle var det noen få fisker som led av trykksyke. Dette fenomenet oppstår når fisk blir pumpet opp fra dypt vann. Svømmeblæren utvider seg og fisken får vanskeligheter med å svømme ned igjen. Vi fikk tilsammen 6 smårøyer som ikke klarte å svømme ned, men ble liggende å flyte i vannet. For at de ikke skulle ligge å lokke der å flyte samlet vi dem opp i håven. Etter en stund så vi at den ene røya begynte å kvikne til (noe som ikke er vanlig), og når vi slapp den ut av håven svø,te den nedover. 2 av røyene som ble oppbevart slik klarte seg, de 4 andre døde. Det beste er nok å finne løsning for å få trykksyke fisk fort ned på dypet igjen. Mulig det vil funke med et tungt søkke og en liten krok som festes yttert i finna på fisken. Dan kan fisken senkes å rykkes løs når den er på dypet.

Ergo: Vi brukte ikke keepnet, kun en vanlig håv som lå over båtripa. Vi fikk stort sett bare små fisk, hvorav 99% overlevde.

Vi var ferdig med veiing og bildetaking på et par minutter. Fiskene ble selvfølgelig veid i et fuktet veienett.

Vi behandlet, som vanlig, all fisk pent og med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ej va sjølv vitne til hending på Skogsen 12.02.05 og synst d såg heilt forferdelig ut da. Men så klart, å gi fisken en sjans til å overleve ved å sleppe dei ut igjen er heilt greit men når dei ikkje overlever å blir sluppet løs fra høven å ligger å flyter dø om i vatnet. Det bør ikkje skje, ta da fisken heller med i land å kast den der.

Selfølgelig engangs tillfelle kan oppstå.

Mvh Mix'en

[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildels enig i det Mixen. Men fisk som blir slengt på land vil ofte ligge å råtne og er et stygt syn med vond lukt. I et vann som skogseid er det store flokker med måker som spiser alt som er spiselig og jeg tror ikke det tok lange stunden fra vi forlot fiskeplassen til måkene hadde fått i seg 4 godbiter. Normalt tar jeg med død fisk hjem og slenger de i søplebøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.