Gå til innhold
Fiskersiden

Litt matauk i Gaulosen


Triturus
 Share

Recommended Posts

Ryktet om sikker is i Gaulosen spredde seg fort, så Arve og jeg tok en tur for å sjekke forholda. Gikk ut fra Øysand og traska noen hundre meter utpå. Isen var over 15 cm tykk, men veldig porøs og noe ujevn. Men det siste snøfallet som har lagt seg på isen vitner om at den ligger laaangt utover.

La oss til på ca 60 meter og la ut noen store agn til eventuelle spisskater, samt en liten stang til mindre fisker. Etter at Arves første hvitting spydde opp en laksesild, knytta jeg raskt opp et takkel beregnet på den sammen med smørflyndre.

74464_s.jpg



Det viste seg imidlertid at slimålen var et problem her også, så smørflyndrekroken fikk ikke ligge lenge før det var en slimball og 8 knuter på fortommen. 20-kroken beregnet på laksesild fikk kun besøk av minisypiker. Arve derimot, dro opp en drøy sak av en sypike. Veid til 160 gram på 50 lbs-vekta mi, tipper den må ha vært mer for så stor sypike har jeg aldri sett.

74465_s.jpg


Det var visst hågjel her også, 6 stk fikk Arve iløpet av turen.

74466_s.jpg



Den vanligste arten i dette området syntes å være hvitting. Det kom opp to over kiloen i dag, med denne på 1500 gram på topp. Fremdeles en halvkilo opp til godkjent fra Trondheimsfjorden.

74467_s.jpg



På det ene agnet beregnet på spisskate runnet det bra og rett etter mothugget var det bare tungt. Kjentes rett og slett temmelig kult ut, men etter 10 sekunder letta tyngden og det begynte å nappe, sannsynligvis ikke så kult likevel. Stemte det, langer på 3,4 kg er fjorden full av. Gjør seg godt på matbordet da.

74468_s.jpg


Dagens triplett sto Arve for, 2 hvitting og en hågjel.

74469_s.jpg


Forøvrig ble det bare tatt en hyse, og den fikk jeg.


Det var svært få andre fiskere der igår, så vel kun en annen gjeng utpå der. Kan vel hende det kommer fler idag og imorgen, siden det er helg.


Jeg håper isen er trygg lenger ut også, for det er ikke langt ut til 300 m+, og da kan vi fort snakke heftig isfiske!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøøøft, må få testa dette jeg også så fort jeg har tid...

Spennende, det må være kaldt?

Fine fisker og fin rapport. Er det ismeite i hele Trondheimsområdet som gjelder, eller er det isfritt i områdene i sentrum og ved Trolla?

Ligger kun is inne i gaulosen, fra øysand og ut til børsa/kirka på byneset. Der inne er det jo ikke noen skipstrafikk heller.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.