Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første karpe


Lennart
 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At det er isfritt har nok sin naturlige forklaring

Jepp, at vannet er så varmt at det ikke fryser til is mener du ;)

Det jeg mener, er at dette kan ikke være en "naturlig" biotop, men et sted der det må være kjølevann av noe slag eller prosessvann.

skal ikke ha så store vanskelighetene med å finne ut hvor det er om jeg vil vite det eksakt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, at vannet er så varmt at det ikke fryser til is mener du ;)

Det jeg mener, er at dette kan ikke være en "naturlig" biotop, men et sted der det må være kjølevann av noe slag eller prosessvann.

skal ikke ha så store vanskelighetene med å finne ut hvor det er om jeg vil vite det eksakt :blush:

Naturlig, men likevel ikke :D

Forøvrig er vel dette en fisk som muligens ikke burde ha fått friheten tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å ha litt malurt i begeret her.

Når man finner en dødsyk karpe i vannkanten kan det ikke kalles vinter karping når man huker en krok i fisken for å få tak i den.

Denne fisken har ikke tatt til seg føde på lang tid. I tillegg når man tar opp fisk som er mer eller mindre død så skal den ikke settes ut men avlives på en human måte så den ikke smitter andre.

Fisken hadde ikke flyttet seg en meter fra der den var sluppet ut.

Jeg har nå tatt opp fisken og hatt en enkel obduksjon. Det var ikke pent.

Kan opplyse at svulsten bestod av mer enn 3 liter med blodvann. Mer om dette på et annet forum.

Så til dere som finner syk fisk så er det bedre å avlive fisken humant enn å sette den tilbake.

Skitt fiske

Neste gang tar du en frisk karpe som gir en skikkelig fight :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte historien da jeg var tilstede da fisken ble tatt opp. Jeg vil si at det er mindre enn usannsynlig at den fisken hadde bitt på agnet krok. Den var ihvertfall døende av sin sykdom da vi fant den. Jeg håper endelig ikke det er flere fisker som er smittet av hva det nå måtte være for vakkert var det slett ikke. Bilder finner dere på fiskelykke.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående karpa så hadde vi ingen indikasjoner på at den var syk når vi kroket den i munnen rett utenfor land.

Sett i etterpåklokskapens lys så burde vi kanskje kakke den der og da men har da sett x antall skogseidrøyer som også er smellfeite men ikke syke av den grunn.

Ingen av oss 3 som var der da den ble tatt opp hadde noen spesiell grunn til å tro at den var syk og det var planlagt ny tur innen kort tid for å se om den fortsatt stod der mtp sykdom men Charlie kom

oss i forkjøpet. Det var lettere for Charlie og gjengen å se at fisken var syk da den stod på samme sted 2 dager etterpå.

Hva med en som er halvfeit, kan jeg "regne" med at den er syk, dvs hvor feit må en fisk være før jeg kan tro at den er syk? Hvor går grensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående karpa så hadde vi ingen indikasjoner på at den var syk når vi kroket den i munnen rett utenfor land.

Sett i etterpåklokskapens lys så burde vi kanskje kakke den der og da men har da sett x antall skogseidrøyer som også er smellfeite men ikke syke av den grunn.

Ingen av oss 3 som var der da den ble tatt opp hadde noen spesiell grunn til å tro at den var syk og det var planlagt ny tur innen kort tid for å se om den fortsatt stod der mtp sykdom men Charlie kom

oss i forkjøpet. Det var lettere for Charlie og gjengen å se at fisken var syk da den stod på samme sted 2 dager etterpå.

Hva med en som er halvfeit, kan jeg "regne" med at den er syk, dvs hvor feit må en fisk være før jeg kan tro at den er syk? Hvor går grensa?

Dette er jo på grensa til å være provoserende. Hvis du trodde at denne karpa var smellfeit og ikke syk så må du jo ha et synsproblem. Jeg vil si at en hvilken som helst fisk som ser ut til å ha en svulst med samme størrelse som resten av fisken burde avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har en fisk som ligger halvdød i vannet og du huker en krok i den for å få tak i fisken bør det ringe noen bjeller.

Når du i tillegg ser en fisk som til de grader har en enorm svulst så bør du se umiddelbart at fisken bør avlives.

skal være enig i at det ikke er enkelt å avlive en karpe, men av og til bør må man gjøre det pga smitting av andre.

Jeg har pratet med de du hadde med og de burde ivertfall ha såpass erfaring at fisken burde vært avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er desverre/heldigvis destruert. Hadde du sett fisken hadde du skjønt det. Vi åpnet fisken for å se hva som var i svulsten. Da sto det en 'fontene' av blodvann av den. Det rant blodvann fra fisken allerede før vi åpnet den. Det var ikke snakk om å ta med fisken til Oslo eller andre steder.

Fisken inneholdt som sagt over 3 liter med blodvann og leveren fløt fritt uten noe som helst feste til buken.

Resten av invollene var mer eller mindre borte.

Dette kan tyde på bukvattersott. Dette står om sykdommen som Knut har funnet litt på:

Man regner med tre hovedårsaker til bukvattersott hos akvariefisk: Overforbruk av salt, lang tids opphold i dårlig vann, eller feil diett som har forårsaket parasitt-infeksjoner. Andre årsaker kan være forgiftning, indre skader og kreft.

Bukvattersott er fryktet og avskydd blant akvarister fordi fisken vanligvis ikke kan reddes når sykdommen har kommet så langt at symptomene er tydelige. Kan i enkelte tilfeller behandles med en sterk saltkur og eventuell antibiotika. Det viktigste, og vanskeligste, i behandlingen av bukvattersott, er å oppdage sykdommen i tide.

Får håpe at det ikke er forurensing/utslipp som har skadet andre karper

Håper jeg aldri ser noe tilsvarende igjen :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig burde den ha vært avlivet med engang. Dette av hensyn til evt smittefare og til fisken selv .

Likevel,rart å se hvilke reaksjoner dette vekker .Er det forde fiskeren prøver seg på en "spansk en " eller er det forde dette er en karpe ? Dette er trossalt bare en hvilkensomhelst fisk ..?Tror ikke vi hadde lest det samme hadde dette handlet om en torsk eller tilogmed en Skogseidrøye ,eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig burde den ha vært avlivet med engang. Dette av hensyn til evt smittefare og til fisken selv .

Likevel,rart å se hvilke reaksjoner dette vekker .Er det forde fiskeren prøver seg på en "spansk en " eller er det forde dette er en karpe ? Dette er trossalt bare en hvilkensomhelst fisk ..?Tror ikke vi hadde lest det samme hadde dette handlet om en torsk eller tilogmed en Skogseidrøye ,eller ?

Viktig å skille "snørr og barter" her. Og reaksjonene går på to ting; den ene er at selve fangsten er kontroversiell. HVIS det er riktig som det antydes at kroken er "sneket" inn i munnen på en dødssyk karpe for å få en "godkjent" fangst, fremfor at fisken aktivt har tatt agnet, ja da er det en handling som ikke har noe med sportsfiske å gjøre, og det verste ved denne saken.

Så er det sak to; hvorvidt fiskeren burde skjønt at fisken var dødssyk og avlivet den. I etterpåklokskapens lys er dette åpenbart. Så var det dette med hvilke krav man skal kunne stille til den enkelte? Og nettopp det at det dreier seg om en karpe har nok noe med saken å gjøre. Av ulike grunner sitter det mye lenger inne hos folk å avlive en karpe enn mange andre fisk og gruppepresset er definitivt sterkt. Sånt kan jo få folk til å gjøre feilvurderinger, som å sette en slik fisk tilbake. Og dette syns jeg man bør ta med i betraktningen før man refser de som har satt ut igjen denne fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig burde den ha vært avlivet med engang. Dette av hensyn til evt smittefare og til fisken selv .

Likevel,rart å se hvilke reaksjoner dette vekker .Er det forde fiskeren prøver seg på en "spansk en " eller er det forde dette er en karpe ? Dette er trossalt bare en hvilkensomhelst fisk ..?Tror ikke vi hadde lest det samme hadde dette handlet om en torsk eller tilogmed en Skogseidrøye ,eller ?

muligens du hadde fått det samme hvis det var en sø :) men jeg støtter deg på det du sier, er ikke borti karpefisk så har egentlig ikke noen sterke følelser for denne fisken. lite fisking av denne fisken her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grotesk fisk og fint den slapp å leve til slutt, men synes allikevel kravet til fiskeren stilles høyt her.

Jeg tolka ikke det til at fisken blei kroka ved "rykk" i munnviken før Charlie tolket det den veien, og med tanke på hysteriet rundt død karpe har jeg ingen problemer med å forstå at man lar være å kakke hvis man er det minste usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.