Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første karpe


Lennart
 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

angående dødsårsak.

At denne fisken var døende på fangsttidspunktet er det vel liten tvil om ut i fra fangstbildet. Litt skremmende at man er så vant til å se så smellfeite karper (feilernært på karpefôr?) at man ikke straks og med en gang ser at denne fisken er alvorlig syk.

Uten å undersøke fisken er det umulig å fast hva slags sykdom denne fisken hadde, men spekulere går jo an. Slik fisken beskrives er det rimelig åpenbart at den ikke hadde noen svulst i ordets rette forstand(nydannelse).

Dette høres derimot ut som klassisk blodblandet ascites (væske i bukhulen). Dette er vanlig funn ved ulike infeksjoner, selv det er uvanlig med slike mengdern som hos denne karpa.

Selv om ulike ikke-infeksiøse sykdommer (miljøbetingede, fôrbetingede etc) kan føre til væske i bukhulen, tipper jeg at det i dette tilfellet er snakk om en infeksjon. Tipper bakteriell infeksjon. Kan feks ha vært et sår e.l. som har fungert som innfallsport for en eller annen vanlig forekommende bakterie. Fisken kan ha vært syk en god stund, det er jo kaldt vann nå, og kanskje har fisken vært utsatt for uvøren behandling i forbindelse med fangst i fjor høst.

Kan ved nærmere ettertanke også være skade/infeksjon som har oppstått som følge av at karpa lever under, eller har blitt flyttet til, forhold som er et godt stykke fra normale. Kommer jo litt i stuss over at det åpenbart er et eller annet vann på østlandet hvor det er åpnet vann og mulig å meite nå. At noen røper hvor denne karpa levde sine siste dager er vel helt utenkelig :)

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da. Jeg tenkte ikke mest på det med å drepe en karpe eller ei. Bare hele opplegget i denne episoden her.

Ja denne episode er ikke så vakker men heldigvis var der to gutter som tokk saken på alvor og ortned opp på en bra måte.

Og det var budskapet Bunker skrev "Er du i tvil slip den utt" jeg ville frem til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående dødsårsak.

At denne fisken var døende på fangsttidspunktet er det vel liten tvil om ut i fra fangstbildet. Litt skremmende at man er så vant til å se så smellfeite karper (feilernært på karpefôr?) at man ikke straks og med en gang ser at denne fisken er alvorlig syk.

Uten å undersøke fisken er det umulig å fast hva slags sykdom denne fisken hadde, men spekulere går jo an. Slik fisken beskrives er det rimelig åpenbart at den ikke hadde noen svulst i ordets rette forstand(nydannelse).

Dette høres derimot ut som klassisk blodblandet ascites (væske i bukhulen). Dette er vanlig funn ved ulike infeksjoner, selv det er uvanlig med slike mengdern som hos denne karpa.

Selv om ulike ikke-infeksiøse sykdommer (miljøbetingede, fôrbetingede etc) kan føre til væske i bukhulen, tipper jeg at det i dette tilfellet er snakk om en infeksjon. Tipper bakteriell infeksjon. Kan feks ha vært et sår e.l. som har fungert som innfallsport for en eller annen vanlig forekommende bakterie. Fisken kan ha vært syk en god stund, det er jo kaldt vann nå, og kanskje har fisken vært utsatt for uvøren behandling i forbindelse med fangst i fjor høst.

Kan ved nærmere ettertanke også være skade/infeksjon som har oppstått som følge av at karpa lever under, eller har blitt flyttet til, forhold som er et godt stykke fra normale. Kommer jo litt i stuss over at det åpenbart er et eller annet vann på østlandet hvor det er åpnet vann og mulig å meite nå. At noen røper hvor denne karpa levde sine siste dager er vel helt utenkelig :lol:

Dr.Fish

Hvis du tenker deg litt om, og leser denne tråden ekstra nøye bør det ikke være vanskelig å finne ut hvor fisken er tatt. Da skjønner du også hvorfor det er åpent vann der. Og kanskje kan det ligge en årsak til sykdommen i samme svaret... Karpe har det vært der i årevis, og de klarer seg stort sett utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at ikke flere reagerer på at denne fisken blir fremstilt som om den er tatt på sportslig vis jeg....

Det at Lennart valgte å sette ut igjen fisken kan man jo ha forståelse for, mtp statusen karper har - men når det gjelder troverdighet osv, så står desverre ikke Lennart øverst på lista mi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående dødsårsak.

At denne fisken var døende på fangsttidspunktet er det vel liten tvil om ut i fra fangstbildet. Litt skremmende at man er så vant til å se så smellfeite karper (feilernært på karpefôr?) at man ikke straks og med en gang ser at denne fisken er alvorlig syk.

Uten å undersøke fisken er det umulig å fast hva slags sykdom denne fisken hadde, men spekulere går jo an. Slik fisken beskrives er det rimelig åpenbart at den ikke hadde noen svulst i ordets rette forstand(nydannelse).

Dette høres derimot ut som klassisk blodblandet ascites (væske i bukhulen). Dette er vanlig funn ved ulike infeksjoner, selv det er uvanlig med slike mengdern som hos denne karpa.

Selv om ulike ikke-infeksiøse sykdommer (miljøbetingede, fôrbetingede etc) kan føre til væske i bukhulen, tipper jeg at det i dette tilfellet er snakk om en infeksjon. Tipper bakteriell infeksjon. Kan feks ha vært et sår e.l. som har fungert som innfallsport for en eller annen vanlig forekommende bakterie. Fisken kan ha vært syk en god stund, det er jo kaldt vann nå, og kanskje har fisken vært utsatt for uvøren behandling i forbindelse med fangst i fjor høst.

Kan ved nærmere ettertanke også være skade/infeksjon som har oppstått som følge av at karpa lever under, eller har blitt flyttet til, forhold som er et godt stykke fra normale. Kommer jo litt i stuss over at det åpenbart er et eller annet vann på østlandet hvor det er åpnet vann og mulig å meite nå. At noen røper hvor denne karpa levde sine siste dager er vel helt utenkelig :lol:

Dr.Fish

Og hvorfor skulle noen røpe det til noen som ikke vil ha karper som en art i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom denne fisken har vært kroket tidligere en eller flere ganger og satt ut igjen, kan denne type skader oppstå da??????

Jeg spør fordi jeg ikke vet (jeg har ingen erfaring med karpefiske), derfor hadde det vært fint om noen som kjenner til mulige fiskesykdommer eller har erfaringer med lignende tilfeller kan bidra med mer informasjon rundt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående karpa så hadde vi ingen indikasjoner på at den var syk når vi kroket den i munnen rett utenfor land.

Sett i etterpåklokskapens lys så burde vi kanskje kakke den der og da men har da sett x antall skogseidrøyer som også er smellfeite men ikke syke av den grunn.

Ingen av oss 3 som var der da den ble tatt opp hadde noen spesiell grunn til å tro at den var syk og det var planlagt ny tur innen kort tid for å se om den fortsatt stod der mtp sykdom men Charlie kom

oss i forkjøpet. Det var lettere for Charlie og gjengen å se at fisken var syk da den stod på samme sted 2 dager etterpå.

Hva med en som er halvfeit, kan jeg "regne" med at den er syk, dvs hvor feit må en fisk være før jeg kan tro at den er syk? Hvor går grensa?

Hei Lennart

Med den forklaring ser ting lidt anderledes utt. Du kan si så syk fisk fanger man stort sett ikke men klart det kan henne. Som en anden sa her i denne tråd som jeg støtter "Hvis du er i tvill sett den utt" ikke begyn og kakke løs. Så utt fra det du siger her gjore du vel det riktige da du eller dere var i tvil :blush:

Og da snakker vi ikke om fangst metoden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom denne fisken har vært kroket tidligere en eller flere ganger og satt ut igjen, kan denne type skader oppstå da??????

Jeg spør fordi jeg ikke vet (jeg har ingen erfaring med karpefiske), derfor hadde det vært fint om noen som kjenner til mulige fiskesykdommer eller har erfaringer med lignende tilfeller kan bidra med mer informasjon rundt dette!

Generelt sett overlever vel rundt 99.9% av all karper som blir gjenutsatt (gitt at de blir behandlet ordentlig på land). Det fins fisk rundt omkring som har vært på land flere titalls ganger.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom denne fisken har vært kroket tidligere en eller flere ganger og satt ut igjen, kan denne type skader oppstå da??????

Jeg spør fordi jeg ikke vet (jeg har ingen erfaring med karpefiske), derfor hadde det vært fint om noen som kjenner til mulige fiskesykdommer eller har erfaringer med lignende tilfeller kan bidra med mer informasjon rundt dette!

som Bendik er inne på har denne type sykdom/skade trolig ingenting med en eventuell fangst/gjenutsetting å gjøre. De samme individer av karpe er blitt fanget flere titalls ganger over tidsrom på 50 år eller mer (!) uten å ha tatt synlig skade av det. Som Dr.Fish og andre er inne på virker mistrivsel å være en mer sannsynlig årsak til at fisken er blitt syk. Eller at den tilfeldigvis er rammet av en bakterieinfeksjon for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal verne fisken og hindre at samme skjer andre steder burde man i hvertfall opplyst om vannet og navnet slik at man får tatt de forholdsregler man kanskje bør ta, hvis det er noe parasittliknende feks.

Mange hentydninger og man klarer sikkert å gjette seg til det, men viktig at slik info kommer frem imo! Når det gjelder fangstmetoden er det vel ingen som har sagt noe om hvordan fisken ble fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal verne fisken og hindre at samme skjer andre steder burde man i hvertfall opplyst om vannet og navnet slik at man får tatt de forholdsregler man kanskje bør ta, hvis det er noe parasittliknende feks.

Mange hentydninger og man klarer sikkert å gjette seg til det, men viktig at slik info kommer frem imo! Når det gjelder fangstmetoden er det vel ingen som har sagt noe om hvordan fisken ble fanget.

Det er nokk ikke så farlig a grei må desenfiseres etter kontakt med bare vannet etter som det vann nokk besøkt ofte gjennom vintern og der "kun" er snak om en fisk funnet. Fordi en er sykk er det jo ikke ensbetydne med masse død.

Fangstmetoden er beskravet i de 2 øverste linjer i det siste innlegg fra tråd starter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokk ikke så farlig a grei må desenfiseres etter kontakt med bare vannet etter som det vann nokk besøkt ofte gjennom vintern og der "kun" er snak om en fisk funnet. Fordi en er sykk er det jo ikke ensbetydne med masse død.

Fangstmetoden er beskravet i de 2 øverste linjer i det siste innlegg fra tråd starter :)

Dette er jo en litt fin måte å se ting på, bare en syk fisk som er funnet det starter jo alltid med en syk fisk.

Er det noe farlig er det kanskje for sent etter at man har fått 10 "friske" og drar med seg greiene i andre vann da er det allerede for sent hvis det er noe kritisk, hvem vet hvor lenge før sykdomstegnene viser seg at fisken er smittet. Det var nå i hvertfall mitt poeng. Slik jeg leser utsagnet til Lennart står det at fisken ble kroket i munn nære land. Altså at fisken tok kroken og at det var nærme land, men som alltid er det godt mulig det er noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi kroket den i munnen rett" Jeg synnes ikke dette er vanskelig og sjønne.

Du kan jo gjerne prøve og starte lidt hysteri om en sykk fisk, man da kunne vi jo ikke skrive om annet. Så ta du det bare med ro og la nu denne tråd ta samme vei som fisken der startet den :)

Hvilket vil si at tråden skal dumpes tilbake i sitt opprinnelige element, før den blir hentet opp igjen av en barmhjertig sjel som kakker den i hodet med noe hardt, bukspretter den, blir kvalm og kaster den i en container.

Uenig i teorien din om at det var ok å sette denne fisken tilbake. Hvis du ikke skjønner at en fisk med et slikt utseende er syk og lider, så må du være svaksynt.

Og hvis sykdommen er noe smittsomt vil det selvfølgelig være kjedelig å spre den. Så litt forsiktighet med redskapen kan vel neppe skade noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi kroket den i munnen rett" Jeg synnes ikke dette er vanskelig og sjønne.

Du kan jo gjerne prøve og starte lidt hysteri om en sykk fisk, man da kunne vi jo ikke skrive om annet. Så ta du det bare med ro og la nu denne tråd ta samme vei som fisken der startet den :)

Ok beklager så meget, er vel bare jeg som ikke har fått med meg at fiskersiden har ansatt nye sjefer. men men jeg får vel høre på deg da!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i teorien din om at det var ok å sette denne fisken tilbake. Hvis du ikke skjønner at en fisk med et slikt utseende er syk og lider, så må du være svaksynt.

Og hvis sykdommen er noe smittsomt vil det selvfølgelig være kjedelig å spre den. Så litt forsiktighet med redskapen kan vel neppe skade noen...

Jo, i etterpåklokskapens lys var det naturligvis feil å sette den tilbake. Og ja, fiskerne burde kanskje ha skjønt dette i utgangspunktet - denne fisken var ekstrem - men som vi har vært inne på, det fins en rekke "formildende" omstendigheter her, og ingen grunn til å henge ut folk. Ville ikke du og vært litt i tvil dersom du kom i en slik situasjon?

Og den viktigste grunnen til å ikke sette ut igjen denne fisken var IKKE risikoen for sykdomsspredning, men rent dyrevernmessige hensyn, og å la denne syke fisken slippe sine pinsler. For nordkarpe har et poeng, det er ingen grunn til hysteri selv om man finner en døende fisk på grunn av en bakterieinfeksjon. Dette er nok langt vanligere hendelser i naturen enn vi er klar over, og uansett om vi fjerner fisken eller ikke, bakteriene vil uansett være representert i systemet. Så et slik funn gir ingen grunn til å frykte massedød. Når det er sagt, er det naturligvis viktig at vi ikke gjør vondt verre, og at vi har et bevisst forhold til risikoen for å spre sykdommer. Så ja, desinfiser utstyret, ta døende fisker ut av systemet når sjansen byr seg, og destruer dem på en forsvarlig måte (å kaste fisken i en søppelcontainer var kanskje ikke det lureste, selv om jeg har stort forståelse for at man ikke ville handtere denne fisken mer enn absolutt mulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Nordkarpe:

Og hvorfor skulle noen røpe det til noen som ikke vil ha karper som en art i Norge

Nå er det jo ikke alltid like lett å skjønne hva du mener, men hvis du antyder at jeg ikke vil ha karpe i Norge tar du skammelig feil. Vi har jo karpebestander i dette landet som hvis det var opp til meg burde vært på riksantikvarens liste over verneverdige kulturminner.

Det betyr imidlertid ikke at jeg ønsker at privatpersoner uten elementær biokunnskap skal sette ut karpe etter eget forgodtbefinnende. Det er kanskje disse to tingene du ikke klarer å skille?

Dr.Fish

P.S. Forøvrig vet jeg nå utmerket godt hvor karpa ble tatt, takket være opplysninger fra et par forummedlemmer som tilsammen har flere tiår med karpefiske bak seg, og som tydeligvis ikke var så engstelige for å røpe stedet til en som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.