Gå til innhold
Fiskersiden

4,7 kilo på isen


jack
 Share

Recommended Posts

Måte bare endre denne litt etter jeg fikk sett litt nøyere på di andre fiskene dere har dratt opp. Syntes det er litt tragisk att så MYE tynn fisk blir til mat.Det er jo ikke noe og spise i heletatt. Jeg kaller dette SLAKT og jeg Vet att andre her på forumet er enig. Jeg selv hadde rett og slett ikke stått frem og vist denne/disse i hele tatt. Og kjøre en klepp i fisken det er jo "humant". Jeg har også hørt att folk sitter med 10-15 stenger når di driver dette fiske. På tryne det også spør du Meg. En sø på 60 cm og 2.3 kg det ei ikke mulig. Jeg blir oppgitt.....sorry. Er ikke støinger fredet???????....Dette er jo sportfiske på høyt nivå...........Tenk om alle skulle drive sånn fiske.

Er ikke en laks på nesten 1 meter egentlig tett oppunder 10 kg.BRA K FAKTOR.NOT

Endret av lts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at alt snørret i huet har satt en stopper for tenkeevnen min: Denne fisken skulle vel veid omtrent det dobbelte med den lengden og normal kondisjon? Jeg skjønner at folk synes det er artig (og tidvis ganske lett) å fange fettfinnefisk på isen, men denne burde vært returnert umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fisket endel fettfinnefisk på isen, så jeg kaster litt stein i glasshus nå. Men jeg er enig i at den fisken er i en kondisjon som tilsier at den med fordel kunne vært returnert. Isfiske etter sjøørret (og laks) er et fiske som gir en ikke ubetydelig mulighet for å komme borti støinger. Anbefaler derfor at man bruker sirkelkrok til dette, eller ordner seg på annen måte, slik at fisken lettest mulig kan avkrokes og returneres ved behov.

Når det er sagt er det bare å gratulere med laks på isen (tross alt ikke så vanlig, selv i Drammensfjorden), og så håper jeg at alle andre setter støinger pent ut igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var et par andre støinger å se på den linken der å. men sikkert artig med laks på isen, selv om gleden får en kraftig bismak av at det er en støing. fisken vil jo ikke smake særlig godt på matbordet heller.

det med sirkelkrok ska jeg jammen teste ut. SØen har en lei tendes til å svelge fort når dem først tar (etter mine kanskje begrensede erfaringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et forslag på et alternativ til klepp er lipgrip(helst en som roterer). den ville ikke skade fisken slik en klepp har tendens til å gjøre. er vel ikke helt umulig å ta et nakkegrep på slik fisk heller. har sett 4.6kilos feit ørret bli landa med nakkegrep. bare et par velmente forslag detta fra en som ikke har tatt så stor fisk fra isen og derfor ikke veit hva stressfaktoren utgjør i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da røyk 4 kilos grensa på isen også 1/3-09.

Det ble en kamp med stikka men det gikk til slutt 97 cm lang.

Fjorden har gitt oss fisk på hver tur nå.

Roy ble stoldt og har grunn til det

Bilde av ruggen ligger her...

http://www.jacksfiske.com/sider/index8.html

Dette kaller jeg ikke for fisk,denne fisken skulle vel ha vært nærmere 8-9 kilo

Det kan da vel ikke være noen stas å ta opp slike hammerskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde legge til etterretning her,at så lenge man fisker i nærheten av to lakseførende elver og en av Norges beste sjørret elv,så sier det seg selv at muligheten for å få slike støinger er større en og få en overspringer.

Det burde også de som fisker der forstå,at slike fisker skal man slippe ut igjen,og da mener jeg også at man skal bruke utstyr som skåner fisken på en slik måte at den heller ikke blir skadet med gjennutsetning.

:lol::):angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer desverre ikke å la meg imponere av dette Jack.Her er det mye som burde vært sluppet ut igjen....

Personlig ville jeg revurdert fiskemetodene mine ettertrykkelig hvis jeg hadde tatt livet av så mye slank fisk.Jeg forstår at det er fristende og fiske på isen hvor det er så mye stor fettfinnefisk, men det kan gjøre store innhogg i den lokale bestanden hvis du plutselig har 15-20 likesinnede rundt deg.

Hvis man absolutt skal fiske mye sø. på isen bør sirkelkrok med nedslipt mothake være en selvfølge da sjansen for å få liten og tynn fisk er så stor.

Beklager min skepsis. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg skjønner at det er spennende og fiske på isen, og sikkert ekstra spennende å fiske de med prikker. Men nå har det vært div diskusjoner om å stoppe fiske i utosene og områdene rundt. Samt at det er trøbbel for sjøøretten. Samtidig som mange legger ned en flott innsats i dugnader for bedring av gytebekker. For det første er ikke støinger den "beste" maten å ete. Og for det andre så skjønner ikke jeg påenget med å ta så mange fisk i disse størrelsene. Hva skal en med det? Jeg syntes en skal være fornøyd nå med det som er tatt, og satse heller på litt andre arter. Så kan resten få vokse seg litt feitere mot sommern, og kanskje få muligheten til å føre noen gener videre. Jeg må si at det er litt bekymringsfullt om det er mange fler som drar opp så mye vinterfisk i ett område. Kan bli vanskelig å klage om bestanden går ned i to elver fremover. Det er jo en grunn til at støinger er fredet i elvene tidlig på sesongen og skal settes ut.

Men ser at det kan virke kritisk på de som har hatt det moro på isen. Men det er jo lov å vise litt moderasjon. Dere bør tenke litt på det er min mening........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer desverre ikke å la meg imponere av dette Jack.Her er det mye som burde vært sluppet ut igjen....

Personlig ville jeg revurdert fiskemetodene mine ettertrykkelig hvis jeg hadde tatt livet av så mye slank fisk.Jeg forstår at det er fristende og fiske på isen hvor det er så mye stor fettfinnefisk, men det kan gjøre store innhogg i den lokale bestanden hvis du plutselig har 15-20 likesinnede rundt deg.

Hvis man absolutt skal fiske mye sø. på isen bør sirkelkrok med nedslipt mothake være en selvfølge da sjansen for å få liten og tynn fisk er så stor.

Beklager min skepsis. :)

Helt enig...tror faktisk ikke jeg kunne sagt det bedre :) Blir helt dårlig av å se bilder av slikt...

btw 97cm og 4,7 kilo er sinnsykt dårlig kondisjon...

Endret av Spenolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel samma hva fisken veier vel om den skal brukes til mat og den blir spist? Sørgelig å se ulva flekker tenna hver gang en stakkar legger ut fettfinnerapport! Om den smaker godt eller ei er vel opp til hver enkelt. Fisk er mat!

Annerledes om noen lover trer i kraft seff.

er vel ikke vits i å kakke dårlig matfisk da hvis en har mottoet er "fisk er mat"? er veldig lite poeng å spise dårlig mat når butikken er full av god mat.

og en ting til. jeg fatter ikke at det kan være vanskelig å få opp en tynn laks på 4,7kg gjennom et 200mm hull. håndlanda ei gjedde på 7,5kg for en kompis i jula og det var ingen problemer med å få den opp igjennom hullet. for å ikke glemme talløse eksempler på vesentlig større gjedder so mer håndlanda gjennom 200mm hull. og gjedder har vel større hode enn laks.

klepp er ihvertfall helt unødvendig.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madammen gikk forbi og så bildene av fiskene på linken som trådstarter postet, kommentaren var; "De der ser jo ut som åler!!!" Sier vel litt...

Helt enig i at den skulle vært satt ut igjen men Roy som fikk den fikk kjørt kleppen inn i magen på den i kampens hete.Ikke enkelt og få dem opp igjenom 2oo mm hull.

Dersom dere er klar over "faren" for å få støinger er det jo litt dårlig gjennomtenkt å rote rundt med klepp i det hele tatt. Kan jo selvsagt ikke sette ut fisk etter klepping uansett hvor du treffer den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fjernet alle mothakere på mine kroker så skal vi se om det ikke går ann og sette ut fler igjen.

Men jeg må si etter alle disse debattene som nå har blitt etter at jeg la ut linken til bildene også kan ses litt posetivt på for det er da mange fler en meg som står og haler opp mengder med SØ så en frisk debatt rundt det er bra.Laksen ville jeg ha ut igjen men fiskeren ville ha den til mat siden det var hans største fisk noen gang og jeg forstår han godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som setter 20 ståsnører etter ørret, eller fyller bæreposen med støinger er som regel ikke brukere av dette forumet. Dessverre kan man kanskje si, for det er gjennom slike medier man lærer nye holdninger og metoder. De fleste som kakker støinger gjør det enten fordi de ikke vet at det er negativt for bestanden eller fordi de nekter å innse nettopp dette. Fiskersiden funker ofte som en reality check for folk med inngrodde meninger, og mange har forklart at forumet har åpnet øynene deres. Lykke til videre, og tipset om å ha med en avkrokingsmatte på tur er smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som setter 20 ståsnører etter ørret, eller fyller bæreposen med støinger er som regel ikke brukere av dette forumet. Dessverre kan man kanskje si, for det er gjennom slike medier man lærer nye holdninger og metoder. De fleste som kakker støinger gjør det enten fordi de ikke vet at det er negativt for bestanden eller fordi de nekter å innse nettopp dette. Fiskersiden funker ofte som en reality check for folk med inngrodde meninger, og mange har forklart at forumet har åpnet øynene deres. Lykke til videre, og tipset om å ha med en avkrokingsmatte på tur er smart.

Godt sagt.

Og en høflig tone er alltid best når man skal formidle kunnskap.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.