Gå til innhold
Fiskersiden

vurderer surfstang nå ass


poppe
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Nja..... et annet minus med mono som bør nevnes er den store overflaten mot strøm...dette er påtagelig enkelte steder jeg fisker, og jeg merker faktisk forskjell på stengene med 0.25/0.38 multi...

Noe jeg nevnte her :

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Videre er det mindre avdrift på grunn av strøm med tynnere sene, men det må du se opp i mot der du skal fiske mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Poppe, hva skal du fiske og hvor? Skal du virkelig SURFFISK eller KYSTMEITE? Skal du først nevnte kan du like så godt bruke mono, spesielt om du skal fiske på grundt vann, stein bunn, ugjevn bunn med steinkoraller etc...

har tenkt å prøve meg litt frem først kystmeite men det ser også veldig morro ut på med ordentlig surfkasting på dypt vann. hvis snella blir levert med ekstra spole er det jo ikke no problem for da legger jeg multi på den ene og mono på den andre men det ser ut som at den komme uten ekstra spole... hmmm får tenke litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfcasting er egentlig ikke for dyptvann. Mer kystmeite. Surf casting (surf=bølgebrytning) (casting=kasting) er om å kaste langt ut forbi surfen (brytningen av bølger) da spesielt på strender etc som er langgrunne. Dette gjelder også ved rockfishing, der man kaster ut forbi surfen når bølgene bryter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jansenh

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Ikke hør på Remy du Poppe :-) Du klarer deg helt fint med multi sålenge du skal bruke haspel, MEN da er det viktig at du bruker en lang og god fortom av mono (15meter+)

Ikke hør på ThorEH du Poppe :-) Du klarer deg helt fint med mono sålenge du skal fiske.

Multi koster mer enn det smaker. En god mono av bra kvalitet på ca 0,35 holder fint til vanlig kystmeite/surf. Alvorlig talt: Multi snørene har en tendens til å fremmes som det eneste alternativet. Du vil allikevel få fisk med mono. Sansynligvis ca like mange og like store fisker - men til 1/3-1/2 av prisen. Lykke til!

I denne utregningen har du glemt faktoren "levetid". Tror bestemt du sparer litt på sikt, og slipper maset med å lure på om monoen fortsatt er holdbar. Multi holder årevis, og man fisker selvsagt med fersk sjokkfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av poppe

stangen er prøvd! meeeeeget misfornøyd men jeg vet ikke om jeg skal være misfornøyd med utstyret eller meg selv... kastet kanskje 20meter, ikke bra med andre ord kastet 4ganger lenger med en 10-40g stang og 25gjensenpirken...

Bruker du tungt søkke på dette? Husk at du hverken må underdrive eller overdrive med kastevekt. det kan også hende at stanga er for tung for deg for å få skikkelig dreis på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok litt (mye!) trening før du mestrer stanga. Du må kaste annerledes med en surfstang enn en normal stang da du må spenne den opp for å få kastelengder. Et vanlig overhåndskast vil ikke gi noe kastekraft, her må du bruke et sidekast som avsluttes med overhånd og gjerne fra 270 graders vinkel på kasteretningen. Kastet avsluttes også tidligere, det skal gå mer opp enn fram. Får heller ikke til å kaste skikkelig med slike stive stenger ennå etter flere år, kaster myyye lengre med karpestengene og surfstanga med multisnelle som har en annen aksjon. 120-150 gram søkke er passende vekt til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk teste utstyret mitt skikkelig igår, fisker med Beastmaster surf og Shimano LC snelle. Det som Havengel påpeker er viktig, kastet må avsluttes tidligere slik at du får en bue på søkket ditt. Jeg syntes det var litt uvant med en gang, men etterhvert fikk jeg mer kontroll. Jeg kastet mye lenger enn normalt, har aldri kastet så langt som jeg gjorde igår. Feig som jeg var startet jeg med 100 gr søkker, så jeg har nok endel og gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.