Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite i Sentrum


persa
 Share

Recommended Posts

Her er et annet spennende bete som kom i posten fra Larvik, trolling.no, Tomic multi 7" i Uv farger. spesielt den ene lyste noe voldsomt opp i black light. Skal bli spenndene å dorge disse litt dypt 15-20 meter. Orginalkrokene og splittringer er nok noe svak til kveita så disse ble byttet til Owner-saker.

99795_s.jpg

99796_s.jpg

tomic e nydelige greier.

fikk noen flate på tomic i fjor høst.

Å gud æ glær mæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammling rydda i nauste og endte opp med å hive hele riggen til kveitespydet, så har måtte tyne han til og dra på en av båtene å finne 12 og 8mm stål til meg å få det oppborret. Vi får se om det skjer

likte wirelåsen din, hvor kommer nu den fra?

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ellers en snartur på båtmesse idag, prøvde "min egen båt" Anytec 750 med 350 hk Yamaha, et voldsverk av en motor, nesten for mye av det gode og det kjentes ut som det var fullt mulig å totalt kjøre båten rett vest med denne motoriseringen. Startet en skummel wobling når den nærmet seg 55 knop og det hjelp heller ikke at trimplan heller ikke virket på aktuelle båt. Tror jeg holder meg til "Kveita II" , den ligger skinnflatt i alle hastigheter opp til 52 knop, stødig som på skinner.

Hehe, ja jeg opplevde samme woblinga med full trøkk mot vinden. Det var litt ubehagelig å miste kontrollen over de voldsomme kreftene, men det ga seg når jeg tilta opp motoren. Veldig uheldig at det var feil på trimplan under demonstrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mens andre fisker så kan jeg sitte å deple med utstyr :rolleyes: Mulig årets første tur i morra, hørt rykte om første kveitefangst i Kvalsundet idag.

Denne lille jigg-spesialen er satt sammen av meg og har intet navn eller kan kjøpes, kan være giftig til småkveite og gruntvannsjigging/spinning. Vekter i underkant av 200gram tror jeg. Lengde omlag 25 cm helt utstrekt, rappet kroker fra speed-jigger.

De "Grub-modda Lucanus"-jiggene ser fine ut. Ser Shimano anbefaler tuppmyke stenger til Lucanus, ihvertfall fikk de flere krokede fisker enn på stive stenger. Vet ikke om det samme vil gjelde dine custom jigger...

Lekre speedjigger også. Den til venstre ligna veldig mye på en jeg plukka opp i ferien, Williamson Vortex (rotating/flutter jig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker snella di veldig veldig godt Persa. den er nydelig, tilfeldigvis har jeg noe lignende bare storebroren :unsure: . men hvorfor fikk du ikke accuraten med det nye handtaket? skal ikke bx`ene ha det? de gamle hadde vaffelhandtaket nå er det t-bar på de nye...? tror nesten jeg må legge ut bilde av min baby snart jeg :thumbsup:

bx2_600_3.jpg

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja. skjønner dette med handtaket. ba faktisk om å få et ekstra(wafflehandle) fra charkbait men de hadde ikke inne. den ser veldig pen ut. jeg har den vanlige bx2 600, uten smalnet spole. hvor mye meter og diameter fikk du på xtra narrow utgaven din? du skjønner at jeg bestilte den ferdig påspolt med 300m 0,36 multi, men i statene spoler de visstnok på tjukk mono øverst.

tror jeg har 0.80 på toppen, den tar rundt 40 kilo på bruddstyrken men godt mulig det er rundt 60 meter med mono på den, dette er ikke akkurat tradisjonelt i Norge der monoen ligger under og multien oppå for så å ha 1-2 meter med fortom. burde jeg ta av multien og monoen og reversere (mono på bunn og multi på topp og dermed en kort fortom?) sorry hvis dette var veldig off topic men er lite vits å starte en ny tråd for å svare på dette spørsmålet. får vel kanskje litt problemer med avdrift med såpass tykkelse slik snella er påspolt nå...? selvom jeg ikke kommer til å fiske alt for dypt... kanskje max 80m...

ps. vi accurategutta skiller oss litt ut :thumbsup: så da passet det bra å spørre deg persa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dette USA fenoment med disse enormt lange fortommene og stusser litt hva de bruker det til, lurer på om det er dorging etter div spreke arter? Det er vel 10-20 % strekk i mono så det er lite anvendelig til jigging ihvertfall.

Det er nok for marlin, tuna, etc. De bruker jo noen vannvittig stive stenger, kombinert med brems på noen titalls kilo. Er nok lurt med mye strekk i topshot'en da.

De regner nok ikke med at noen som bestiller en Accurate med værsting brems, skal fiske etter torsk og kveite :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.