Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite Action


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Ja, blir veldig takknemlig hvis du ordner dette. Har hatt problemer hele tiden med å motta PM.

Til cb: Det går vel ganske klart fram av tidligere innlegg hva jeg mener om kveitespyd. Det kan ha noe for seg hvis man bruker store korkfløyt som ikke imploderer på dypt vann. Ellers er det nok av skrekkhistorier om tapte storkveiter som svømmer med spyd og blåser etter seg. Jf. bla Heilbuttfieber II.

Har heller ikke skjønt hvorfor man skal bruke løs blåse. Fest tauet i et eller annet solid i båten i stedet. Man lander jo både tuna og marlin som jo er både større og sterkere enn kveite med harpun og flying gaff i utlandet. Å risikere at fisken svømmer avgårde med blåsa burde være unødvendig. Noen meter vanlig dreggtau på 8-10 mm holder jo til å ankre opp store båter, så da holder det for ei kveite også. Det verste man kan risikere er vel at harpunholdet i fisken løsner, men da får man bare prøve igjen. Forøvrig en sterk prestasjon å få fisken ombord alene uten å måtte dra rett til kiropraktor etterpå!

Tror også kveita di har gode sjanser i AoF's konkurranse i åpen klasse saltvann, samt i Fiskejournalens konkurranse, som er åpen for alle nordiske sportsfiskere. I begge disse ligger det drømmereiser i potten!

:)

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke skjønt hvorfor man skal bruke løs blåse. Fest tauet i et eller annet solid i båten i stedet. Man lander jo både tuna og marlin som jo er både større og sterkere enn kveite med harpun og flying gaff i utlandet. Å risikere at fisken svømmer avgårde med blåsa burde være unødvendig. Noen meter vanlig dreggtau på 8-10 mm holder jo til å ankre opp store båter, så da holder det for ei kveite også. Det verste man kan risikere er vel at harpunholdet i fisken løsner, men da får man bare prøve igjen. :)

I stor grad enig i dette. Og når man alt skal belegge redskapet fast i båten med 8-10 meter dreggtau (som jeg gjør) kan man også bytte ut harpunen med en god kveitkrok så ødelegger man ikke fiskekjøtt unødig.

Alternativt kan man gjøre som gamlingene her ute gjør - alltid ha hagla med i båten. Ei ladning kaliber 12 rypehagl mellom auan avgjør kampen montant :)

Fikk 35 kr/kg hos Dragøy. Blir bensinpenger og en liten konjakker i tillegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stor grad enig i dette. Og når man alt skal belegge redskapet fast i båten med 8-10 meter dreggtau (som jeg gjør) kan man også bytte ut harpunen med en god kveitkrok så ødelegger man ikke fiskekjøtt unødig.

Alternativt kan man gjøre som gamlingene her ute gjør - alltid ha hagla med i båten. Ei ladning kaliber 12 rypehagl mellom auan avgjør kampen montant :)

Fikk 35 kr/kg hos Dragøy. Blir bensinpenger og en liten konjakker i tillegg :)

Lagde en flying gaff sjøl av en gigantisk Mustadkrok (med mothake) som ble slipt skarp. I øyet ble det spleiset 4-5 meter med 6 mm nylontau, men den har foreløpig ikke stått for større fisk enn snaut 35 kilo, men føler meg sikker på at den holder for også langt større fisk. Det er en enkel sak å bruke gaffateip eller kraftig strikk (som ryker etter at kroken er inne) via et treskaft. På en liten båt trenger ikke skaftet å være allverden langt heller. Et kortere skaft gjør det dessuten enklere å styre og treffe riktig. Om man skal harpunere ei kveite er det enklest å sette harpunen rett gjennom magen (rett bak brystfinna). Her har man det tynneste kjøttet, og dette spiser man stort sett ikke uansett. I Usa (Alaska) bruker man ofte en .22-kaliber pistol for å avlive kveita allerede i vannet. Har sett på video hvordan man gjør. Bare å sette munningen rett bakenfor øynene (ikke store hjernen på disse fiskene, så en liten disseksjon er neppe av veien først) og trykke av. Rene mafiahenrettelsen, men det funker! Det er mulig enkelte vil reagere på at fisken ble solgt, men i dette tilfellet er det greit, da fisken er aaaaltfor stor til at noen kan forvente at du skal kunne klare å spise den opp sjøl. Dessuten er den beste matfisken de på mellom 10 og 30 kilo. På Røst kjører vel WW et minstemål på rundt en meter, da mindre kveite enda ikke er kjønnsmoden. Kos deg med konjakken! Regner med at det trengs noen små glass etter den opplevelsen der!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Du har vel fått nok gratulasjoner, men helt utrolig at du fikk den opp i den balja du fisket fra, og alene. Helt rått!!! Her driver vi på en ferie uke på Flatanger å fisker små fisk uansett hva en sammenligner dette med!! Jeg skjønner ikke at du klarte å dra å fiske ørret etter dette. Hadde vel ligget i delvis koma om en hadde opplevet dette! Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke fått med meg oppdateringa med monsterfisken før nå. Og haka datt i gulvet..... Fyttikatterakkeren!

Om ikke i gulvet, så var det nært her og!

Rått å ta bilder i en slik situasjon og med slik en fisk!

Gratulerer!!!

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Så var det dags for å prøve å få verdensrekorden på norske hender. Det er ihvertfall ingenting i veien med ambisjonan.

Har vært lite kveitefiske i juli. Et par småturer hvor jeg har hatt fast ei voksen tøtta, men ho slapp unna. Har nå mistet flere fisker enn jeg har fått på Stormjiggen. Enten kroker den dårlig eller så gjør jeg noe galt.

Iallefall ble det en tur i natt. Hadde blinket ut noen nye plasser på sjøkartet og satte kursen mot disse, men underveis passerte jeg hotspoten hvor jeg fikk storkveita sist og måtte selvfølgelig stoppe å prøve litt. Hadde driftet i ca 10 minutt - akkurat lenge nok til å bli ukonsentrert - da stanga nesten ble rykket ut av hendene mine. Rykket var så kontant at stangtuppen ble slått i vannflata med et skikkelig plask. Men fisken satt ikke fast. Det var imidlertid liten tvil om hva slags fisk det var. Jeg antok at kveita stakk seg og ble neppe å prøve seg på nytt, men der tok jeg feil for etter noen sekunder smalt det til på nytt igjen. Og nå ble det et skikkelig tungt drag i stanga og etter at jeg satte tilslaget kom det 2 korte tunge utras hvor det hvinte i snella. Og så ble det stilt.

Jeg setter et veipunkt på GPS en og sveiver opp jigen. Nå er jeg lei av å miste fisk og bestemmer meg for å prøve en vri. Jeg tar rett og slett og trer en Owner-dregg inn på enkeltkroken på Stormjigen og setter en av krokene fast i gummifisken bak enkeltkroken. Og for å gjøre det litt mer "delikat" henger jeg på en Gulp-makk.

Stormjig.jpg

Jeg slenger nyskapningen uti igjen og drifter ei stund uten respons og skal akkurat til å flytte da jeg kjenner noe smånapping og småristing i stanga. Jeg er usikker på om det er småfisk eller om det kan være kveite. Jeg trenger ikke fundere så lenge før det plutselig strammer på og når jeg nå setter tilslaget regner jeg med at kroken sitter. Fisken står bare og stanger på botn og jeg er usikker på hvor stor fisken kan være. Den gir seg ganske fort og jeg kan ta ombord ei fin kveite på 12-15kg. Både enkeltkroken og treblekroken sitter godt inni kjeften på fisken.

smkveite.jpg

Jeg går tilbake og gjør et drift til og idet jeg drifter over veipunktet hvor jeg mistet den første fisken kommer et nytt kraftig hogg som slår stanga ned i vannet. Men denne gangen blir det med det ene hugget. Etter en lang drift bestemmer jeg meg for å prøve de nye plassene. Og jeg fisker grundig over alle sammen. Uten antydning til interesse. Det er imidlertid et yrende liv rundt båten med måse og lunde og nise og åta (tobis) og småsei:

smseiflak.jpg

Etter et par resultatløse timer er floa snart over og jeg er tilbake der jeg begynte. Jeg satser på et drift i samme sporet som tidligere. Og når jeg drifter over veipunktet begynner det å smånappe før det blir tyngde på stanga. Jeg venter litt før jeg setter tilslaget og det blir ny kamp. Denne fisken er helt rabiat og i løpet av sekunder har fisken dratt med seg 50 meter snøre og snøret står rett bortover havet. Jeg regner med at denne fisken er atskillig større enn den forrige og skal akkurat starte motoren og begynne å kjøre etter når fiske snur og kommer tilbake til båten. Jeg skjønner mindre og mindre når jeg kan sveive fisken rett inn til båten og det viser seg at det er ei kveite på 10-12kg. Snakk om å brenne alt kruttet på en gang.

Etter dette ble det stilt. Prøvde å dorge litt med wobler etter floa - uten resultat. Så ble det ikke verdensrekord i dag heller, men jeg er fornøyd - 2 fine småkveiter samt ytterligere 2 kontakter på 3-4 timer er god uttelling. Tar et par bilder på hjemtur før jeg henger meg på Vannøyferga innover Langsundet..

Karlsy.jpg

Bognes.jpg

Parsmkveiter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fisker og flott rapport (som vanlig).

Hvilken teknikk bruker du når du jigger? Fisker du bunn-nært hele tiden, eller fisker du av hele vannsøyla fra bunn til overflata?

Mange takk. Fisker for det meste rett over bunn. Og holder jiggen for det meste i ro. Gjør noen små løftebevegelser innimellom - ingen store utslag. Studer jigen utfor rekka så ser du hvilke bevegelser som skal til for å få jigen til å svømme. Skal ikke rare løftet med stangtuppen før det blir liv i jiggen. Hvis jeg fisker dypere enn 15 meter fisker jeg mer aktivt i vannlagene, dvs sveiver inn jigen 5 meter - et par sekunder pause - 5 meter til osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Fisker for det meste rett over bunn. Og holder jiggen for det meste i ro. Gjør noen små løftebevegelser innimellom - ingen store utslag. Studer jigen utfor rekka så ser du hvilke bevegelser som skal til for å få jigen til å svømme. Skal ikke rare løftet med stangtuppen før det blir liv i jiggen. Hvis jeg fisker dypere enn 15 meter fisker jeg mer aktivt i vannlagene, dvs sveiver inn jigen 5 meter - et par sekunder pause - 5 meter til osv.

Ser at flere har hatt godt fiske på grundt vann (5-15m dyp). Er det i sund med strøm du fisker så grundt? Eller er det andre hotspot'er på grundt vann som også gir fisk? Hadde vært artig å høre hva du ser etter av bunnforhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere har hatt godt fiske på grundt vann (5-15m dyp). Er det i sund med strøm du fisker så grundt? Eller er det andre hotspot'er på grundt vann som også gir fisk? Hadde vært artig å høre hva du ser etter av bunnforhold :)

Ja, oppsøker steder med mye straum. Og så konsentrerer jeg fisket rundt full- og nymåne da det er ekstra mye straum. Hvis det klaffer fisker jeg også helst på nattmorran. Har hatt best fiske på botn hvor det er mye sand, med spredte tang/tareflekker innimellom. Hvis det i tillegg er djuprenner rundt grunna lukter det kveite :)

Obbien: Ser fram til rapport. Dere har ligget på latsida lenge nok no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oppsøker steder med mye straum. Og så konsentrerer jeg fisket rundt full- og nymåne da det er ekstra mye straum. Hvis det klaffer fisker jeg også helst på nattmorran. Har hatt best fiske på botn hvor det er mye sand, med spredte tang/tareflekker innimellom. Hvis det i tillegg er djuprenner rundt grunna lukter det kveite :)

Takk for tips! Jeg vet om et par slike plasser, men har aldri fisket der.

Dette må testes ut. Dybden er vel mellom 5 og 7 meter. Det er en del tobis i området. Hadde vært morsomt å fått kveite på haspel også.

Kanskje en av disse funker på slike plasser: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.