Gå til innhold
Fiskersiden

Tørrflue blir våt flue


JosteinD
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg sliter med et nybegynnerproblem. Jeg har en tendens til å få tørrflua våt etter 3-4 kast, og da synker den rett til bunns etter det, uansett hvor mye jeg prøver å tørke den. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Jeg har en teori om at det er måten jeg tar flua opp fra vannet for å starte et nytt kast, som gjør at den kommer under vann, men igjen så vet jeg ikke hvordan dette kan gjøres bedre heller.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sliter med et nybegynnerproblem. Jeg har en tendens til å få tørrflua våt etter 3-4 kast, og da synker den rett til bunns etter det, uansett hvor mye jeg prøver å tørke den. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Jeg har en teori om at det er måten jeg tar flua opp fra vannet for å starte et nytt kast, som gjør at den kommer under vann, men igjen så vet jeg ikke hvordan dette kan gjøres bedre heller.

Noen råd?

Bruk flyttemiddel;)

Pulver, spray, olje el.

Bruker du det?

"Vanlig" fluer eller cdc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder du selv? _imprigner alle materialene du binder inn. Kjør de også i en våtimprignering før bruk, en stund før. Det finnes masse pulver produkter på markedet til bruk under fiske. Ett eller to falsk kast ekstra funker greit det og for å tørske fluen i kastet. Videre, ikke slep fluen inn, vipp den raskt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder du selv? _imprigner alle materialene du binder inn. Kjør de også i en våtimprignering før bruk, en stund før. Det finnes masse pulver produkter på markedet til bruk under fiske. Ett eller to falsk kast ekstra funker greit det og for å tørske fluen i kastet. Videre, ikke slep fluen inn, vipp den raskt opp

Takk for råd!

Har ikke begynt med å binde selv enda nei, men våtimpregnering før bruk høres smart ut. Har prøvd sånn pulver, men ejg føler at det fester seg til fluene sånn at det blir synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen "luftekast" i tillegg de forannevnte råd burde gjøre susen.

Binder du selv? _imprigner alle materialene du binder inn. Kjør de også i en våtimprignering før bruk, en stund før. Det finnes masse pulver produkter på markedet til bruk under fiske. Ett eller to falsk kast ekstra funker greit det og for å tørske fluen i kastet . Videre, ikke slep fluen inn, vipp den raskt opp

:)

Og blås godt på de før du lemper de ut igjen etter pulver behandling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bind selv. Kjøpefluene har ofte dårligere flyteegenskaper enn de man lager selv. Når jeg har bunnet noen fluer, dumper jeg dem i et glass med impregneringsolje, lar dem ligge der en liten stund og så tar jeg dem opp av glasset og lar dem tørke på en gammal avis. Men det viktigste er et tett og fint hackle. Man kan godt bruke to hackle fjær. Parachute flyter best, og presenterer flua riktig.

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

HEi,

bruker ikkje impregnering på mine fluger, for lat til det ;-)

Binder fluger som har godt med hackel og ofte av hjortehår. Etter å ha drukna fluga så blås eg på flua, og i tillegg til nokre blindkast funker det utmerket. Kan fiske heile dagen med dette.

Dersom det er tørrføuer du har kjøpt skal dei ikkje synke så kjapt...? Ta ei par blind kast ekstra, om du drukner fluene i "oppkastet" skal ikkje ha noko å sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.