Gå til innhold
Fiskersiden

Hvem finner den største marken.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Ramla over en skikkelig stor og feit mark idag.

Slenger inn et bilde av den og tommestokken, noen som finner en større?

Vet den kan bli større, men finner dere slike?

For ordens skyld, den er ikke dratt ut med håndmakt, den kryper selv på bildet.

Og hvis noen lurer...den ble løslatt etter fotografering. :)

Bilde kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kan bli artig konk detta. fant sykt mange svæære doggiser et sted rundt larvik eller kragerø mens jeg var på ekskursjon med nat.forvaltning(HiT, Bø) for en del år siden. det var reine himmelen for laksefiskere tydeligvis. eneste som er synd er at jeg ikke husker hvor det var.... :)

skal se om jeg ikke finner et bilde av en av boaslangene en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli ein artig tråd, det er ein seriøs makk du har der, Ladden!

:lol:

:) He,he, det er mange tusen sånne i bøtter og spann blandt trøndermafian no rett forran laksesesongen, sjølv er min beholdning på eit litt for lågt nivå, men det kjem seg dag for dag.3-4 eksemplar, som den Ladden fann, på kroken er reine snopet for storlaksen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare og komme seg ut i mørket med hodelykta på. Eller i verste fall grave litt..

Hadde vert artig hvis FS hadde stilt opp med premiering av like ymse kvalitet som konkuransen. :)

Edit: Så plutselig at det gjaldt meitemark ikke duggmark, så da må vell nesten spaden frem uansett..!

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare og komme seg ut i mørket med hodelykta på. Eller i verste fall grave litt..

Hadde vert artig hvis FS hadde stilt opp med premiering av like ymse kvalitet som konkuransen. :)

Edit: Så plutselig at det gjaldt meitemark ikke duggmark, så da må vell nesten spaden frem uansett..!

:) Duggmark er ein meitemark som kjem opp til overflaten på nattestider. ;) Eller som kjem til overflaten på dagtid ved hjelp av straum.

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurranse etter min smak!! Klarer ikke å fiske, så da får jeg konkurrere om andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig greie dette. Jeg har noen ganger kommet over skikkelig monstermark, en gang fant jeg 3 stk som tilsammen veide 48 gram (!!!) utenfor Veitvetsenteret. Ellers pleier de største å ligge på ca 8 gram. Og de er store!

Kan for moro skyld se hvor stor den største som kravler rundt nede i kassa i kjelleren er - ellers håper jeg jo på å få plukket litt mere duggmark før laksestarten.

Nå som jeg har mikrovekt kan jeg dokumentere grundig om jeg skulle finne en sværing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:angry2: Duggmark er ein meitemark som kjem opp til overflaten på nattestider. ;) Eller som kjem til overflaten på dagtid ved hjelp av straum.

Hehe seff..!

Forveksla plutselig meiten med rødmarken, noe som hadde vert ganske utrolig med den størrelsen :)

Må slutte å bruke så mye boilies, begynner jo å glemme hva allt annet er..!!!!

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sponser med Rapalacaps - vinneren kan velge mellom lys grå og sort Rapalacaps. Konkurransen går til laksestart 1. juni da får gjerne folk noe annet å drive med ;-)

Da må jeg spørre, er det vekt eller lengde du dømmer etter?

Veiing er kanskje enklest, men lettest å jukse med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke fått med meg, markkonkurranse, morsomt da gitt :)

Ned i kjelleren med tommestokk. Dette ma da være rått parti :D

Joda, jeg har sikkert noen hundre som er like store, spesielt de jeg plukket her en natt. Traff på et bra område der nesten alle var svæææær. Men å få avfotografert husdyra var ikke så enkelt (i full lengde) :)

De trekker jo seg sammen bare ved minste berøring, og å strekke å tøye på gullet stod jeg over.

Fikk målt diameteren på de som lå på toppen i ene bøtta, de var 11mm. Det er tjukt :lol:

Marken må nok legges på bakken, og gjenvinne tilliten til fotografen. Og begynne å strekke seg ut skal man klare dette tror jeg :blush:

Men det er ikke alltid lengden som er det viktigste, som kjerringa sa.

En perfekt duggmark, den skal være lys i huden. Fast og fin med et litt rødlig skjær, evt. oransje.

Den skal være ganske tykk, men trenger ikke å være altfor lang. For da stikker laksen bare av med enden :D

Bra kjerringa e på arbeid, å dra nedi kjelleren å måle mark..... kommer aldri til å nevne dette for henne ;)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Duggmark er ein meitemark som kjem opp til overflaten på nattestider. B) Eller som kjem til overflaten på dagtid ved hjelp av straum.

Eller som vi i Nederland gjør, sett en greip godt ned i gressmatten og rist kraftig i handtakket.

Stå så langt fra du kan mens du rister, så tutter det opp makk alle veier, men vent til de er helt oppå før du tar de..... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da jeg skal på laksefiske til helgen valgte jeg å bruke kvelden (eller tidlig natt) til å plukke mark.

Og det må jeg si - jeg gråt nesten over at jeg var og plukket mark og ikke på fisketur i kveld! Bedre harveforhold enn det er nå er det ikke mulig å få. Hadde jeg visst været skulle bli så sinnsykt bra i skumringen og litt utover i mørket hadde jeg gitt F i mark og heller brukt opp de siste duggmarkene jeg har på ørreten. Er max 5 skumringer/tidlig natt i året det er så fine forhold - etter min mening må jeg vel legge til.

Men, men, det ble duggmarkplukkung, og det ble nok mark. Og - det morsomste av alt - jeg fant noen som var ekstra store. Orker ikke å styre med måling og fotografering nå til natta (er jo ikke mange timene til jeg må stå opp) men det kommer et helt greit bidrag til konkurransen fra meg :)

Men gigantiske var de ikke, så jeg føler meg absolutt ikke sikker på å vinne denne prestisjetunge konkurransen. Er det forresten kongen som skal overrekke premien til den stolte vinner?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - jeg lar meg ikke stoppe av dårlig vær hvis jeg har tro på fangst :o

Ja, da har jeg målt det som jeg antar er den største marken, og den var ganske lang

Utifra disse bildene er den minst 29cm lang:

270520090847d23cd69394284931a9.jpg?9

270520090847a2fef00d9f8845cbaf.jpg?64

Og vekta ble 14,8 gram, synd den "dreit" før jeg skulle veie den ellers hadde den vært over 15:

270520090851b77e5112103e46e18d.jpg?7

Uansett en bra mark, og slike bruker jeg altså også til ørretfiske - helt sant! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.