Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Takk Mao !

Rakk ikke å komme hjem før mobilen ringte. Det var "Even". Nå har han fått laks tenkte jeg :)

Men i andre enden var det en annen stemme. En av de 2 bekjente av Even som er her for noen dager.

Han hadde funnet mobilen til Even i grøftekanten en eller annen plass langs veien nedover mot oss !

Og ringte meg fra Evens mobil og trodde jeg var i nærheten. Snakk om flaks, håper nå den berget for regnet.

Jeg bruker aldri mobilen på kroppen nå når jeg er ute og fisker, meget skummelt med fuktskader og det som verre er, på tross av at vadejakka er regntett :P Så de som ringer meg får nok ikke kontakt, og når jeg ikke fisker sover jeg. Og da står den på lydløs :lol: Jeg har noen telefoner i løpet av dagen så nå har jeg blokkert all forbindelse, halve Norge ringer jo og skal ha info B) Så jeg håper de som ringer forstår :D Mobil er noe dr..t !!!!!!!!!!!!! Får jo ikke fisket ordentlig med den stående og dure hele dagen :)

En av de 2 gode gutter fra Stord fikk endelig laksen sin idag, jeg så at de ble rimelig frustrert i morges da andre tok laks ovenfor og nedenfor der de stod. Den var litt over 3kg. tror jeg og han var nå fornøyd at det omsider ble en Gaulalaks før de reiste hjem. Stort grattis til ham for den :) Meget trivelige karer må jeg si :D

Spørs om han ene kommer til å lære seg å fiske med multiplikator til markfiske neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis igjen!

I morra tar du en til og sender den til meg, så blir det kanskje laks på meg og denne helga, eller i det minste litt trøndervær så vi får vann i elvene.

Skal i ilden på fredag men med været vi har hatt ogvannstanden som er nå så er forventningene er lik null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva ble atskillig kaldere igår, kjente det godt også når jeg vadet litt uti med neoprenvadebuksa. Jeg tror den nå er på bare 6 grader ca. Er jo iskaldt her for tiden. Tror ikke elva vil stige pga. regnet da det er opphold i mellom og det meste regnet vil gå i bakken. Blir som regel ikke noe mye vann i Gaula av dette når det regner kombinert med kaldt vær og blåser kraftig. Da må det et skikkelig sommer-regn til som er uten opphold i mange timer. Og det virker som laksen står mere og trykker nå, bare noen lakser beveger seg og det er ganske konsentrert når de kommer. Og dødt i lange perioder. Men at det står flere bamser i hølene og venter er jeg sikker på. Storlaksen gikk tidlig på elva, så det spørs om innsiget av stor laks i fjorden stort sett er over. Det er ingen lus på de fleste storlaks, noen med bare noen få lus de første dagene. Mailaks !

Er jo kommet endel mellomlaks allerede og flere smålaks blir nå tatt. Men de er fine, flere på over 3kg.

Så kanskje får vi et bra smålaksår denne gangen når så "mange" smålaks er på gang allerede (?).

Ser jo meget lyst ut i utgangspunktet.

Når elva går ned litt mere nå vil nok de store bamsene være lettere å ta. Man får fisket i dyphølene mere effektivt, der de har gjemt seg :P Jeg vet hvor de står, og skal nok være parat akkurat når de kan fiskes på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJA hva skal man si regner med at det 12,2 kg og at den er tatt på toppen ;)

p/s du kan bare sette inn fjordland i vogna du :lol:

og så regner jeg med at riktig store ikke blir tatt før om ca 8/9 dager og det er på flue :)

og 1 ting til kommer jeg meg ut i renne rulleten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor var dagens, eller rettere sagt morgenens fangst ? :lol:

Den som tipper rett vil få 1 stk. Fjordland med kjøttkaker som snart er gått ut på dato ;)

God natt, nå skal jeg sove :)

Siden trenden tilsynelatende er oppadgående mht vekta, må svaret bli 13.4 kg.

På tide med en T-skjorte nå dersom sesongen ikke skal være over litt ute i 2.uke av juni? ;)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til S.Eie. 1 stk. Fjordland med kjøttkaker, poteter og ertestuing blir herved sendt til deg :)

Den var 8.8 men det var så nært. Men for noen plugger som går, de er så utrolig feite og korte. Ser jo nærmest ut som en 6 kilos når de springer uti elva ! Og noe inni hampen sprek.

Jeg lurte meg riktignok på toppen like før det lysnet tidlig i morges. Der var det flere som hadde trua, ca. 5 mann. Men det kom raskt til flere fiskere etterhvert. Planen min var å få tatt runden min i utgangen av hølen der oppe. Og det beit på en laks på verdens vakreste doggiser. Den ble leid 100 meter oppover til landingsplassen, men så løsnet den. Til full latter av min faste hjelper (jeg kaller ham lykkefuglen min). En utrolig artig skrue sørfra som har fisket der i noen år nå. Skjønner ingenting av hva han sier, men en herlig type.

Bare vent du til du får på en stor en, og mister den, så skal jeg flire meg ihjel, sa jeg til ham. Og rå latter fra ham. Men nok om det. Jeg flyktet arenaen med halen mellom beina og dro lenger ned på valdet. Altfor mye folk til meg på toppen nå. Har ikke rukket å fiske over andre plasser på valdet enda faktisk da storlaksen alltid blir tatt på første runden på toppen :lol: Og det var ikke mange kastene før det eksploderte i opphenget der nede, og jeg rykket kraftig til. Laksen var snill til å begynne med, som å dra opp en 4-5 kilos. Men skinnet bedrar svært ofte. Plutselig dro laksen rett ut i hardstrømmen og var nesten helt i muren på den andre siden ! Og når den går slik som ei oterfjøl er det ingen vits å holde igjen for hardt. Fikk den etterhvert pumpet inn mot grunna på min side og en nettopp ankommet danske hjalp med å taile den perfekt. Etter at jeg hadde dunket den i hodet, skulle jeg lete etter angelen inne i gapet en plass. Men fortommen og markangelen var ikke der, den lå på bakken ved siden av ! Den hadde løsnet inne på land, flaks :)

Nå skulle alle vite hvor jeg tok laksen min, de tror jo alle at det er bare på toppen man har sjanse. Så 4-5 kaill dro rett nedover, jaja, de laksefiskerne er noen raringer. Men jeg røpet ikke så mye, men mine kompiser fra DK (Frode & Co.) fikk en nøyaktig beskrivelse av hva de burde gjøre der nede. Vekt på søkker, hvor de skulle kaste, etc. etc. Kan jo ikke røpe alt for alle heller.

Faktisk så tror jeg at det står tjukt med laks der nede på flere plasser som ikke er fisket godt nok over enda. Så det er store muligheter enda vil jeg si. Har jo disse plassene i bakhånda.

Og Mao, renna og rulletten er det nok bare å glemme enda, elva er altfor "stor" til det !

Det ble tatt 3 laks på toppen etter at jeg dro derfra, frem til 05:30 og alle hadde nå mye lus med tæger. 7-10 kiloser og utrolig feite. Meget bra tegn. Min laks var også full av hunnlus med strenger, helt nygått.

Så det kommer flere.

Alt er som før oppi elva, min Fjordlandpakke som jeg skulle spist på tirsdag er verdens mest bereiste Fjordlandpakke :lol: Får jo aldri spist den, når jeg likevel er hjemme og får ordentlig middag.

Men nå vil jeg ha en riktig stor en, men det er ikke så mange av de i år, som i fjor, så det er litt lotto og flaks for at de skal finne akkurat min markangel. Men sånn er laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo!

Gleder meg til kjøttkakene, de skal nytes med et glass iskald utgått melk ved siden av

Grattis igjen, i morgen håper jeg at det er min tur, men elva er liten, iskald og gin-klar og laksen som er der står og sturer i de små hølene som er igjen, vrient! Likevel er det kjørt to laks på strekket i dag på åpninga så noe er det da der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til S.Eie. 1 stk. Fjordland med

Men nå vil jeg ha en riktig stor en, men det er ikke så mange av de i år, som i fjor, så det er litt lotto og flaks for at de skal finne akkurat min markangel..........

Og alle ambisjonene om å fange de store på flue i år... :lol:

Med denne takten må du ganske så snart hive makken på elva skal du ha kvote igjen til fluelaksene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS ! Til Rogna og alle dere andre som skal til Gaula.

Gaula holder seg veldig fint nå, det regner bra oppi dalen hver dag. Regner tett idag også ser jeg. Og det holder elva på et fint og ganske stabilt nivå. Derfor steg den brukbart sent igår og inatt og ble faktisk litt varmere igjen. Og det er en utrolig fin farge på elva nå, klar, men med litt konjakkfarge ! Utrolig fin markelv ihvertfall, men også på sluk/flue. Og det er meldt mere regn, så den kommer nok ikke ned på 100kbm/s på en god stund tror jeg.

Jeg ser at det er opprettet en egen C&R tråd her inne. 62 poster på ett døgn. Pussig å se at dette stadig skal dukke opp igjen, når hundrevis av lykkelige laksefiskere endelig har opplevd å få en laks på kroken. Tenk på all den gleden som er oppe i elvene, hvor mye dette betyr for utrolig mange mennesker :lol:

Laksen er jo der for at flest mulig skal ha glede av den. Først fiskes den, så skal den nytes på middagsbordet. Dette er endel av gleden for svært mange. Men det som ikke er så bra synes jeg, er når folk ikke er helt fornøyd med vekta på laksen, tatt tidlig på morran. Opplevde igår at en fikk en laks på ca. 6-7kg. Meget fin laks. Markangelen satt langt nede i gapet på laksen, og den ble kjørt ganske lenge og var helt utkjørt.

Lina klippes av, laksen uti elva igjen. Synes dette er på kanten. Litt respektløst ovenfor laksen, og jeg tror ikke denne laksen vil få det så trivelig fremover med en stor markangel nedi gapet !

Det er blitt et sorteringsfiske, der en litt for liten laks skal uti elva for enhver pris. I håp om at en større enn biter på senere på dagen. Om laksen er stein død spiller liten rolle ut fra hva jeg har sett. Ikke bra !

Vi må ha litt respekt for laksen synes jeg. Enten død (på land) eller spill levende (uti elva).

Man lar ikke et skadeskutt dyr gå uti skogen heller uten å prøve å avlive dyret :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Mao, renna og rulletten er det nok bare å glemme enda, elva er altfor "stor" til det !

OK da tar jeg med en

04062009034456875c783ea142d48d.jpg?42

og setter på et merke av dette så

040620090343c061a1fcbbbc4140b9.jpg?71

Så skal du se at jeg er den første i RENNA MED FLUA :lol: med et lite driv anker kan det bli knall det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Ja men Mao, akkurat en gummibåt er slettes ikke dumt i disse dager. Den som hadde med seg en slik en har nok villet skutt gullfuglen :o For det er spesielt en plass på toppen, der det er meget rolig strøm for å komme seg utpå en alldeles utrolig fin fiskeplass. Og for å komme dit må man ha båt, og gummibåt går fint også på denne vannstand. Elva er litt for stor til å vade utpå godplassen fra nabovaldet og nedover :)

Ei lang stripe (grunne) som går skrått langt ut i elva. Og en utrolig smal og fin passasje der 100% av all laksen må passere. For en strømkant og for en høl nedenfor. Bare å stille seg der med gummibåten på stilla innenfor og kaste. Faktisk den beste plassen på hele valdet, og ingen får fisket på den :lol:

Men får man på en svær en så fyker vel hele greia nedover det store sluket :lol: Og da får man ikke landkontakt før utpå Byneset kanskje.

Edit: det kom jo et lag med kajakkpadlere nedover den kalde elva igår. Og den ene kvelva rundt uti den verste hardstrømmen på toppen. Og kajakken dundret videre nedover. Fyren fikk karret seg etterhvert inn på land på et vis. Han hadde selvsagt flytevest, men jeg tror ikke det var så særlig fornøyelig med den iskalde elva. Kompisan klarte å huke tak i kajakken etterhvert lenger ned i elva. Disse padlerne og rafterne som er et økende "problem" i Gaula er til stor irritasjon for fiskerne der de suser over snørene nedover elva.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Kayakkpadlerane er nok til irritasjon der dei kjem farande, men dei er ikkje til hinder for fiske anna enn då dei passerer. Fisken vert ikkje skremt vekk av dei, og det er berre å erkjenne at elvene er for dei også.

Så lenge ikkje grunneigarer kan nekte dei adgang, er det lite me fiskerer kan gjera, anna enn å prøva å berga redskapen frå galningane. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Kayakkpadlerane er nok til irritasjon der dei kjem farande, men dei er ikkje til hinder for fiske anna enn då dei passerer. Fisken vert ikkje skremt vekk av dei, og det er berre å erkjenne at elvene er for dei også.

Så lenge ikkje grunneigarer kan nekte dei adgang, er det lite me fiskerer kan gjera, anna enn å prøva å berga redskapen frå galningane. :)

Nei for laksen har det ingenting å si. Laksen er jo ikke redd en båt som ror på elva heller den :)

Laksen tar jo redskapen rett under båten også den. Men det er noen hundre fiskere nedover valdene som blir frustrert når et lag på 3-4 båter kom drivende rett over snørene på godplassene, særlig når de kjører laks eller kjenner laks og får lettere panikk når de store raftbåtene kommer i veien :o

Ikke alle som oppdager de heller når de kommer drivende. Aldri om jeg har våget å sitte oppi der. Med fare for å havne uti den kalde elva eller å få noen 100 grams søkker slengt over flåta :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Artig å følge med i denne tråden, blir spennende å se når den virkelige store laksen blir landet.

Til og med dama sier at hun lyst til å prøve/oppleve laksefiske en gang, etter å ha lest og hørt om "de gærningene" som står langs elvene. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.