Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Kom sent til elva i går kveld. Og tenkte å starte ved midnatt, men jeg og Even satt og koste oss ved vogna til mao. Og jeg "snakket meg bort", men tankene var for det meste på toppen av valdet. Så måtte jeg bryte opp samtalen, jeg måtte ta en runde på toppen før 30 kaill kom tidlig på morran. Og som sagt, så gjort. Kun 5 mann var der oppe i de kaldeste timene på natta. Skikkelig surt var det :)

Jeg kjente en laks midt i hølen. Og litt etterpå mistet jeg en Megabamse helt nedpå ovenfor stryket ! Den var steinhard og umulig å leie oppover, og den føk i hardstrømmen etter hvert. Og det ble fare for 3. grads forbrenning på tommelen igjen. Men så løsnet den. Like etterpå tok jeg denne, og den var atskillig "snillere" enn den jeg mistet. Rene smolten i forhold ! Men den var råfeit og fin, og på tross av at den var snill, så kjenner jeg det i arma enda :blush: De er nok råsterke laksene nå ja. Huff, enn om en skikkelig diger en biter på. Det vil kjennes.

Even var så elskverdig å ta bilde av laksen. Han har nå gått over til Trønderskeia 40 gr. i mangel på mark, så jeg håper at den snart glefser over sluken hans :) Laksen tar jo sluk nå, det går fint.

Her er årets andre laks:

02062009012939690bdd70664055b7.jpg?26

Er tatt en på 22,5 i Gaula hører jeg, har ikke sett børsen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her fortsetter man i samme sporet som i fjor, og også i år er det bare å gratulere sølvreven med imponerende start på sesongen.

Samtidig krysses fingrene for at Even snart får kontakt med laks der oppe!

Gleder meg til neste del i denne serien, da glemmer man heldigvis jobben en stakket stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott start på sesongen, Silver. Passerte på vestsida av elva i går formiddag, og det så jammen ut som Hugo's tivoli på elvebredden på B/L, vrimlet av folk både i og utenfor elva med telt i alle regnbuens farger oppslått på alle tenkelige plasser :)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er himla mye folk, er vant til mye folk, men nå er det helt vilt. Ryr på med nye folk hele tida også :)

Elva virker endel kaldere idag, og det er ganske "dødt" idag. Kun noen få lakser er tatt på mitt vald, tross enormt mye folk.

Den på 22,2 er fra Orkla så jeg nå, ikke Gaula. En kjenning på Lundamo tok en fin en idag på 17,5kg. Meget bra ! Så det går noen bamser ja. Det er bare å fylle på med mere feitmark, og komme seg oppover til kveldinga igjen. Nå er jeg ustoppelig, er hjemme, men kona får ikke kontakt, mitt hode er oppi elva :)

Galskapen lenge leve !

Den sitter nok snart hos Even tror og håper jeg, han fisker på en godplass nå og der må det smelle til på sluken han fikk lånt av meg (Trønderskeia). Han skulle vært med meg på toppen i natt, og fisket på frimerket, men han var temmelig trøtt og ville sove i natt. Får jo fisket mere på morran og utover da.

Laksen min var 9,5 kg.

Er også tatt meget bra lakser lenger nede på 15-17kg. Grøss og gru, og enda har jeg ikke prøvd godplassen min :D

Edit: Laksen på 22,5kg. er tatt i Gaula (så det her nå i egen tråd). Her gikk det litt fort i svingan ! Stod feil i "adressa", der stod det da Orkla :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikket inn en MMS fra Even ! Der satt den :) Stort grattis til Even for den første Gaulalaks. Meget fortjent etter iherdig innsats. Lurer på om det var Trønderskeia ? Regner med at han kommer med noen ord, og bilde :)

Blir vel en liten en ikveld Even (igjen) ? :lol:

Kan røpe at den var stor, bildet på bloggen lyver :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No drar æ oppover Even, ser du er inne :)

Skal hente noe godt fra danskene som jeg ikke har hilst på enda. Og så bærs det ned i hytta. På med primusen inni hytta og nyte varmen med noen utsøkte tårer. Og nytt påfyll på lerka, den er rimelig god å ha ved elvebredden nå. For det blir en blaut og iskald natt. Tipper de som har fisket idag og utover kvelden er sånn passe blåfrosset. Og når snorkingen inni bushen gjaller over Gaulas bredder, dukker det alltid opp en slu rev oppe på toppen, en gustengrå f..n. Og han forsvinner like anonymt før de andre har våkna.

Har en bitteliten følelse av at noe virkelig stort er i anmarsj, og disse bamsene kommer bare som en usynlig torpedo natters tid og stiller seg i revesaksa nedi strupen :)

Får ta med mæ noen håndduker for å få bort den forbaska fråden som jeg plages sånn med :angry2:

Vi snakkes Even, i morgen er det nye muligheter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Å for ein dag, sjølv om kroppen er sliten og vond, er det fantastisk godt å kjenna på den fornøgde følelsen av suksess. Historien bak laksen er litt spesiell, etter maaange kast med Møresild, spinner og makk vert ein litt motlaus. Då vart kaffi redninga, og med ein kaffitår og røyk fann eg ut at no vert det å testa resten av utvalget. Men eg hadde ikkje 40g sluken eg ville prøva, kva gjer eg no?

Så kom Silver ned med bilen sin for å få tatt bilder av seg og laksen, noko som vart gjort fort unna. No skulle Karl I få noko å kikka på. :angry2: Eg nemnde for Tor at eg lurte på ein tur i butikken for å kjøpa litt sluk, men då lo han."Ta ein runde eller ti med Trønderskjeia mi, så sitt hainn."

Eg tok han på ordet, og etter nokre kast satt følelsen av å fiska rett over botnen med skjeia.Heilt nede på enden av valdet fekk eg på noko snøre, i enden av snøret fann eg ei 40g Møresild i rette fargen, like fin som då den vart kjøpt av den uheldige stakkaren som mista den.

Då gjekk det ein ***** i meg, og Møresilda tok plassen til Trønderen.

På neste runde hadde eg selskap av ein danske som var på laksefiske for fyrste gang, og litt instruksjon vart det tid til. Han spørte og grov, og eg som var førstereisgut i Gaula, svarte som det reine orakelet. Litt har eg då lært av Silver.... :)

Litt ukonsentrert fiska og prata eg meg nedover strekket, då det brått drog til på sluken. Fisken gjekk rett opp i overflata og slo med sporen før den satte kreftene til på eit utras over heile hølen. Hardt press,og turen var på veg ned brekket. Då sprang eg etter og la meg på stanga. Fisken stoppa opp og presset gav seg brått. Hadde eg mista laksen min, slakk line vart sveivt inn og eg såg svart på det. 10m ut frå meg vart det brått motstand på stanga, fisken hadde svømt over hølen og stilla seg opp rett utanfor beina mine.

Då vart det å stå å halda jevnt og hardt press på godingen til den synte tegn til å verta sliten. Eg hadde roen då eg såg kor godt den satt, og etter 10 min vart den berga på land. Seiersropet i lykkerus ljoma utover skogen, og ein rund stein gjorde slutt på laksefanten sitt liv. B) Vekta synte 12 vakre kilo, og eg er superhappy. :D:D:D Dei einaste bileta av fisken er dei som ligg på MMS bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en tlf fra Ola i stad. De hadde fått 7 stk hittil med etpar 12-kiloser på topp. Ola mista dessuten en på 15+ etter en dramatisk fight, og var ikke litt blid engang når han etterpå fikk en 9-kilos som plaster på såret. Mulig det byr seg en mulighet for en liten gjesteopptreden om ei uke, men det år tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker og grattis til alle heldige!

Er nesten 4 uker før jeg starter sesongen min, spørs om jeg overlever dette...

Ser på sidene til NVE at Gaulfossen er ca 160 kubikk/s nå.

Så da kan det kanskje begynne å røre seg over også snart?

Men noe fisk er nok sikkert gått opp tidligere, pluss noen går vel fossen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker og grattis til alle heldige!

Er nesten 4 uker før jeg starter sesongen min, spørs om jeg overlever dette...

Ser på sidene til NVE at Gaulfossen er ca 160 kubikk/s nå.

Så da kan det kanskje begynne å røre seg over også snart?

Men noe fisk er nok sikkert gått opp tidligere, pluss noen går vel fossen uansett.

:) Det stemmmer, eg snakka nettopp med ein av dei som fisker ovanfor fossen, og han sa at no gjekk bamsane fossen så det koster etter. Tenker det kjem opp ein del hundre fisk der i natt... :D

Obs! eg gløymde nesten å takka for alle helsinger som er kommen her på FS og på mobilen, tusen takk!

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, nye muligheter B)

Det ble jaggu en idag også, nøyaktig 10,8kg. Så det går stadig oppover for hver dag. Hvor skal dette ende ?

Men det er utrolig surt å stå og fiske nå, det regner horisontalt og det er bitende kaldt !! Og det sliter vettet av mang en fisker. Det var glissent med fiskere i morges, de fleste orket ikke å titte ut av telt og vogner når regnet pisket hele tiden og med bare noen få varmegrader i lufta. Det haglet enkelte plasser !

Det er jaggu mye rart man opplever her om dagene. Igår var det en foran meg som kjente storlaks på marken, han rykket svakt til og vips der røk angelen rett av. Tragisk ! Pillråttent snøre igjen og altfor tynn line :)

At de aldri lærer !

Det mest gledelige idag var når jeg ble vekket på formiddagen i min hytte. Noen skulle vise meg en riktig fin laks :D

Det var Frode & Co. fra Dk. Hans gamle onkel var med denne gang og han fikk jaggu en på 16kg. like etter at jeg dro. Det gikk noen lakser akkurat da. Og den var meget snill og det gikk smertefritt. Hans gamle rekord er fra Namsen (7,5kg.) Den ble filmet og bilder er tatt så det får jeg nok ordnet senere og lagt ut. En utrolig fin laks var det. Legger med et bilde av den der den ligger i bilen deres.

Her er nå min først:

030620090119323521ee4aa54f119c.jpg?26

16 kg.:

19112...3a440bb6.jpg?15

Som seg hør og bør så fikk han prompte medlemsskap i Megalaksklubben og overrekkelse av capslogo. Gjett om han ble fornøyd, he-he. Så snart jeg får ordentlige bilder så vil den legges inn i vår ekslusive klubb ! Palle fikk en på 15kg. ifjor og han bærer sin logo på capsen med et stort glis rundt munnen :P

Alt er som før i Gaula i juni. Man fryser skakt ihjel og laksefeberen vil ingen ende ta !

Edit: PS ! Legg merke til beinet på tauløkken som jeg henger opp laksen på. En gave fra Frode med bein fra dansk råbukk (?) Han som fikk 16-kilosen hadde jo en likedan, og den revnet, he-he !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.