Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er dette?


Recommended Posts

Tror Vilhelm angrer på at han ikke kvapp ordentlig, med påfølgende tilslag da eg ropte til "DER" , men isteden fortsatte å sveive sluken rett ut av munnen på fisken, tilslaget kom da sluken dunket borti kjeften på vei ut.

Merkelig nok ikke. Syns opplevelsen i seg selv var såpass at det egentlig ikke gjorde noe at den ikke satt. Klart hadde det vært moro og landa den, men trur uansett at speedmaster STC teleskop 5-20 blir i snaueste laget for den største :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror vi snakker liten tunfisk her. Mange som ikke vet at vi fra begynnelsen av 1900 tallet hadde Tunfisk bonanza langs norske kysten. Fisket har vært regulert i lang tid og kanskje de er tilbake?

Les: "Størjefiske på Vestlandet" så er dere kanskje enig hvilken fisk det er (har boka selv)

http://www.scandion.no/sognogfjordane/gule...rjefiske/1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albacore er mitt første innfall, men vanskelig å tippe noe her...

Kan også være ei lita størje (blue-fin tuna), de gamle her snakker om "stripefisk" når de snakker om størjefisket i gamle dager, det var små størjer som gjikk i overflata og laget bølger/striper i vannet derav navnet, etter som jeg har skjønt, så var det stort sett snakk om at det var de små som oppførte seg slik.

Uannsett en kul rapport og artige bilder.... viser at det nok kommer tilø å dukke opp mye rart de neste årene om somrene fortsetter å være like fine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så ofte albacore kommer over 10kg?! Det skjer nok, men tror det er laaangt mellom de. Har mere tro på (mye fordi jeg håper på det) at det er bluefintuna babyer. For det hadde vært fett, og ikke minst en utfordring for oss sportsfiskere å hindre Helga og resten av fiskeridepartementet å gi kvoter med en gang til yrkesfiskere slik som det skjedde på slutten av 90 tallet på vestlandet!

Håper virkelig dere får en slik at vi får se hvilken fisk det er :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Jan har planer om å prøve seg i morgen eller søndag, jobber sjøl 12 timers nattevakter, så har ikke anledning til å prøve meg igjen før mandag, og da ser jo ikke værmeldinga like fin ut lenger :D

Forøvrig har vel Albacore en maxvekt på ca 60 kilo, Plain Bonito ca 13, og Atlantic Bonito 11 (IGFA all tackle record 18 1/4lb), så tror vel mest på Albacore, dessuten burde vel en Makrellstørje på denne lengden vært bortimot 40 kilo eller mer.

Ellers er det vel tatt en og annen False Albacore/Little Tunny i England de siste årene, den har jo en maxvekt på 16,5 kilo, så er vel også en mulighet (er jo en del arter av desse småtunfiskene, og i tillegg er det jo ofte flere arter med samme norske/engelske navn, ikke så lett å holde orden på de) (liker forøvrig et av de danske navna på Atlantic Bonito (Sarda sarda) på norsk er jo dette bare Pelamide, men er også en av flere arter som kalles stripet pelamide, på dansk kalles den også pelamide, men der er det andre vanlige navnet ryggstripet pelamide, noe som skiller den fra de andre stripete pelamidene, som har striper under.)

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vet at Erling har vært innom og prøvd, og de er fremdeles der inne. For min egen del er det 70mil ned, så blir litt i lengste laget når man ikke har fri

de er der ennå? Altså den dag i dag? Noen som sender en pm og forteller hvor så slenger jeg meg i bilen (forøvrig med partikkelfilter og gjerrig på drivstoffet) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kroatia fikk vi greit med albacore, de minste på rundt 7 kilo, den største på drøyt 13. Friske fightere. Ola fikk jo en på rundt 10 på fluestang i klasse 9/10. Husker ikke hvor tykk spissen var, men tipper rundt 0.35. Kroppsformen minnet om en geværkule, øynene var meget store og brystfinnene lange. Tøffe dyr!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å se ut fra bildene at det er en tunfisk en gang, selv om halen tyder på dette. Og den har lange brystfinner, som albacore, men er de lange nok til være denne arten? Kanskje det er en liten størje? Uansett er dette uhyre spennende, og det ville jo vært en sensasjon om noen klarer å ta en på sportslige metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke fått med meg denne spennende tråden før nå...

Men blåfinna (makrellstørje) har jeg veldig, veldig liten tro på - pga størrelsen. De som i gode gamle dager (og i liten grad nå) vandret nordover fra middelhavet var jo voksne individer, og ikke plommesekkyngel som fisk på 6-10 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, klart det hadde vært noe å fått en av disse på flue, men tror dette kan bli en skikkelig utfordring. Hvorfor begrense seg til metoder som normalt er lite effektive :D

...spøk til alvor; ønsker deg lykke til :D

Når det gjelder fisk med varmereblod enn våre så er det faktisk ikke riktig å si at flue er mindre effektivt, tvert i mot. De fleste tropiske rovfisker tar flue eller spinner/bait/wobler 9/10 ganger over meite! De kan ikke få nok av action på baitet. Fart, lyd og ekstreme farger trigger disse dyrene. :D

Og ja, takker, men er ikke 100% tur enda, bare 99% :) Tenkt på dette siden tråden ble startet, er jo villt. Men er nok liten sannsynelighet for å kroke disse, flere veeldig gode fiskere har prøvd og feilet så lista står jaggu høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guts har du Remy, det skal du ha. Lykke til med en ekstrem satsning. Og multesuksessen har vel gitt deg troen på at alt er mulig? :D

Er vel ytterst liten sjans for å få noen av disse, må gjøre litt research før jeg bestemmer meg 100%. Er jo noen kompetente fiskere som har prøvd seg allrede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.