Gå til innhold
Fiskersiden

Makrellfiske med komplikasjoner. Store komplikasjoner.


Labrax
 Share

Recommended Posts

Tok en tur med båten i godværet på søndag for å fiske etter det som indre Oslofjord hadde på dagens meny. Det skulle vise seg å være sild til forrett, hovedretten var makrell med torsk og hvitting garnityr. Desserten var en særdeles sprek sei.

89484_s.jpg

Første nedslipp til bunnen med sildehekla gav 4 fjordsild, men to sprellet av kroken i det jeg løftet dem opp i båten. Det er gjerne slik med silda, tapsprosenten på hekla blir ofte 50 %. Neste nedslipp gav flere makrell av typen liten til medium. Hadde en 40 grams sluk i enden på hekla så den fikk god fart nedover i sjøen. Allikevel tok makrellen hekla flere ganger midt i nedslippet. Trodde først jeg hadde havnet på en grunne når snøret plutselig ble slakt men det viste seg at det var makrellen som hadde stoppet hekla på 7 meters dyp. Fikk også noen torsk på under 45 cm som fikk svømme videre. Halte opp greit med makrell en times tid da det fatale sjedde.

Fikk tre makrell av type stor på hekla og i det jeg skulle løfte dem opp i båten var jeg dum nok til å ta tak i sena. En fri heklekrok festet seg i pekefingeren og med tre makrell på 700-800g fresende rundt i overflata ble kroken raskt dratt inn til beinet i fingeren. Å fytti hel... hvor vondt det gjorde. Fikk lempet makrellene rimelig fort opp i båten og de kunne godt ha vist empati med en lidende fisker ved å ligge stille... Ble nødt til å plassere føttene på to av makrellene. Den største makrellen hadde greid å vikle heklesena rundt halen og heklekroken i min finger var festet til den sena med en 5 centimeters senestump. Denne makrellen ble jeg sittende og holde krampaktig rundt i håp om å få den til å slutte og slå med halen.

Der satt jeg da, alene i båten og med kniv og saks godt utenfor rekkevidde. Planen var å sitte stille helt til makrellen daua av seg selv. Fikk smertelig erfare at fiskene greide å lure meg flere ganger ved å late som de var døde. Så fort jeg slapp taket eller lettet på foten var det en satans sprelling med tilhørende bannskap.

Ingen makrell lever evig så jeg fikk omsider kappet sena til heklekroken som nå hadde kjørt seg inn i det ytre leddet i fingeren. Dette syns undertegnede var såpass ubehaglig at jeg prøvde en tang for å prøve å røske kroken løs. Å hildrande du... Det ble med det ene forsøket.

89485_s.jpg

Au-au

Det var bare å pelle seg til legevakta. Etter to timers venting var det røntgen for å sjekke om leddet var skadet, men det så visst greit ut. Bedøvelsen bestod av seks dype sprøytestikk (grøss) rett inn i øverfølsomme fingernerver. Etter en halvtimes venting for at bedøvelsen skulle virke var det endelig tid for å dra krokspiss og mothake ut gjennom fingeren og klippe den av.

89486_s.jpg

Fikk lurt meg til et mobilbilde av røntgenbildet

Så rådet blir: klem inn eller fil av mothaken på heklekrokene hvis du er alene i båten. Det kan spare deg for mye lidelse! Hvis du vil være på den sikre siden, fjern alltid mothakene på hekla og ha kraftig nok stang slik at du slipper å ta tak i sena for å lempe fangsten om bord.

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vondt det der, gjort det mange ganger mange forskjellige steder på kroppen og føler med deg. Beste er å løfte kroket ut fra fingeren for så å vri den igjennom kjøttet så du kan klippe av mothakeren. Gjør nok litt mer vont enn ditt forsøk på å røske den ut, men noen ganger om man er langt unna lege er det et alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti - så ut til å sitte rimelg nær beinet den der, kunne fort blitt verre! Men legevakta vet vel hva de gjør for å rense opp for "basselusker", håper jeg, for betennelser i kjølvannet av dette er noe dritt..!

Har ellers hatt en del slike opplevelser selv. En lakseflue hang f. eks. dinglende i øreflippen noen timer etter at fluesnøret ble tatt av vinden i fremslengen. Det reiv! Wobblerkroker har jeg hatt flere sjølkrokinger med, til og med hatt levende laks sittende fast mens kroken hekta i håndbaken. Takker høyere makter for at den bare var et par kg. Jeg vet av erfaring at krokene er knallharde og ille å få klippet av med f. eks. multiverktøy, men det aller verste er at det gjør vondt som f... når du presser ut kroken!

Så tro ikke du er klønete, spesielt uheldig eller sånt noe, for svært mange av oss kan dessverre si; "been there, done that"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au, det der så ikke godt ut.

Min bror presterte det kunstsykket å få en 700 grams svenskepilk godt inn i hånden. Og årer var det eneste han hadde for å komme seg til land. Han tenkte ikke på å ta av pilken og la kroken sitte, så han rodde med den dingelende mens han rodde mot land. Han fortalte om en smertefull rotur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg har opplevd når det gjelder " skader grunnet fiske jakt" var på Lysern under kanotur med ungene. Traff på en gutt som var på jakt etter gjedde med slinge og trepigget harpun. Har var litt uheldig , skle på en stokk på vei ut og.....stakk alle piggene rett i låretsad.gif ( kompisen besvimte av synet)... han av smerten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme, men med mindre enkle og doble fluekroker.

Sist jeg opplevde det prøvde jeg å følge rådet til flue- og forfatterguruen Even Rise.

Dro hjem og fant fram tanntråd. La denne dobbel rundt krokbøyen og rykket til.

Tråden er glatt og sørger for at kroken glir etter slik at den kommer ut minste motstands vei (samme ruta den fulgte på tur inn).

Dette funket utmerket.

Som Even selv sier: "Det funker godt i 9 av 10 tilfeller... Den 10'ende snakker vi ikke om....."..

Hadde derimot en ikke fullt så behagelig hendelse for noen år siden, alene inne på Finnmarksvidda.

Da presterte jeg å hekte en dobbeltkroket våtflue str.#12 i ei busk. Buska hang utover vannet slik at eneste alternativ var å dra i fluesnøre for å frigjøre den.

Kroken løsnet og kom mot meg i hundreoghelv...e. Rett i øret.

Da satt begge krokene midt i brusken, kun krokleggen var synlig.

Dr.Leatherman måtte til den gangen.

Grøsser enda av tanken på mothaker som river opp brusk og kjøtt!!!! Det hørtes rimelig godt....

Uansett er det vondt som *****! (Men..det finnes jo noen syke mennesker som liker det også :-))

God bedring :-)

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.