Gå til innhold
Fiskersiden

Snart hummerfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

jeg fisker jo ikke i år, men tidligere har jeg brukt bergnebb til agn. makrell er det mange som bruker vet jeg, og jeg vill jo tro at en løsning også er reker og blåskjell.

Jeg fisker stort sett fra 13-14 meter til 20-22 meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket agn bruker dere, og hvor dypt setter dere teinene?

hestemakrel og bergylter er bra greier skal være så surt at dei er blir rød i kjøttet da funker det best :) men knus krabbe og hiv med buken opp i teina det hjelper også

dybde må du nesten teste litt

i dag fikk eg på 4 meter, men fikk også på 14 meter så er litt avhengig av forhold der du er

eg har 2 teiner i settet setter som regel eine grunt og ei dypere da er du sikker

eivind

Endret av Eivindh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å drog 7 teiner i dag resultatet ble 2 hummere, en som var 28cm å en som var ganske stor (målte den ikke da den var garantert over minstemålet.) kan tenke meg den var ca 3 kg.

Bruker stort sett alt mulig til agn, men helst seihoder da dette holder lenger enn f.eks makrell.

Er ENORMT med krabber her omkring Ålesund, 50 krabber i en teine er ikke uvanlig, så mye at det er en plage!

Min erfaring med dybder er alt fra 3-4m og helt ned til 20-25 meter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å drog 7 teiner i dag resultatet ble 2 hummere, en som var 28cm å en som var ganske stor (målte den ikke da den var garantert over minstemålet.) kan tenke meg den var ca 3 kg.

Bruker stort sett alt mulig til agn, men helst seihoder da dette holder lenger enn f.eks makrell.

Er ENORMT med krabber her omkring Ålesund, 50 krabber i en teine er ikke uvanlig, så mye at det er en plage!

Min erfaring med dybder er alt fra 3-4m og helt ned til 20-25 meter!

Ser du er fra ålesund dbrownie. Vet du om det er mulig å få tak i noe agn på fiskebuene i byen? Har bare makrell i frysen, men det holder ikke så veldig lenge. Fisker du agnet ditt selv eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med svigerfar og drog 7 teiner i dag, ca 150 krabber og null hummer.

Selv så fikk jeg 2 krabber og 3 hummere på 20-22 cm , de må jo ha vært dumme som ikke kom seg ut når teinene er fulle av rømningsveier :) , kanskje 60mm er for lite hull ???

Rusene inneholdt kun teinemat :P , ble sein trekking i dag så krabben er nykokt og skal nytes i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hummer på 20-22 cm kommer seg nok ut av en 60mm hull.

Har selv sett hummer på over minstemålet (25cm) komme seg ut av fluktåpningen.

Så lenge der er agn igjen så er det ikke sikkert hummeren vil ut, å når du først begynner å trekke teinene så er det ikke sikkert den rekker å finne fluktåpninga alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk meg 2 stykk i dag ,ei med rogn og ei uten på 1,4 kg. Første dagen ble hel bomm med fulle teiner av krabber. Mellom 10og 30 i teina. Traff mye bedre i dag med 5 krabbe og 2 humer i ene strengen og kun 45 krabbe på andre strengen. Håper på¨bedre lykke i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er ein del som sier dei får mye krabbe i hummer teinene

eg knuser krabbe og legger ved ingangene til teina dette er eit tips eg fikk fra ein gammel fisker

får ingen eller 1 krabbe i teina som regel

noen andre som kan teste dette ut?

lurer bare på om det er agnet mitt som gjør dette eller det er den knuste krabben

noen som er villig til og prøve og gi ein tilbake melding?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er ein del som sier dei får mye krabbe i hummer teinene

eg knuser krabbe og legger ved ingangene til teina dette er eit tips eg fikk fra ein gammel fisker

får ingen eller 1 krabbe i teina som regel

noen andre som kan teste dette ut?

lurer bare på om det er agnet mitt som gjør dette eller det er den knuste krabben

noen som er villig til og prøve og gi ein tilbake melding?

Eivind

Har prøvd det trikset men det fungerer ikke her.. det som funker best er surt agn. Det skal seiast at me har uhorvelig med krabbe i området persen er 60 stk i ei teina.

Og vil du ha krabbe er det lett og få snitt på 25-35 per teine.. det er en pest og plage når du setter garn eller annen .Til og med når en fisker et par timer med meite er det ikke uvanelig med et par krabber på krok.

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det trikset men det fungerer ikke her.. det som funker best er surt agn. Det skal seiast at me har uhorvelig med krabbe i området persen er 60 stk i ei teina.

Og vil du ha krabbe er det lett og få snitt på 25-35 per teine.. det er en pest og plage når du setter garn eller annen .Til og med når en fisker et par timer med meite er det ikke uvanelig med et par krabber på krok.

huff det høres ut som ein plage ja

her er ikke så mye krabbe men eg mener at når eg knuser krabbe blir det mindre av den sorten i teina

men skal også sies at nå bruker eg bergylte til agn og den er sur som fy kan nok være det som er trikset

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig kraftig høvring, OveJan, ikke hverdagskost den der... :o

"rakte" en for noen år siden på 20,5 cm, kjenner en som fikk en på 21 cm i teine så dette er det største jeg har sett.

Ser på nettet at Akvariet i Bergen har en som er 27,5 og 3,4 kg, som er regnet som Norges største :) er i tvil om jeg hadde tatt en slik ombord i båten :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.