Gå til innhold
Fiskersiden

Snart hummerfiske


ovejan
 Share

Recommended Posts

Hadde vært moro med noen bilder av store hummer!

Hva med denne?

DSC00026.jpg

4,2 kg

DSC00027.jpg

Brodern posserer med dagens fangst. fikk 15stk, derav 3stk rognhummer som fikk friheten igjenn. 12 stk, totalvekt 30kg, snittvekt på 2,5kg :) det er vi fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

DSC00026.jpg

4,2 kg

DSC00027.jpg

Brodern posserer med dagens fangst. fikk 15stk, derav 3stk rognhummer som fikk friheten igjenn. 12 stk, totalvekt 30kg, snittvekt på 2,5kg :) det er vi fornøyd med!

Oi oi, det der var skikkelige saker, tror jeg kan se langt etter slike, er det mye hummer som er på denne str? ble helt satt ut her. Grattulerer.Har du fått 15 på 10 teiner?Jeg må flytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, det der var skikkelige saker, tror jeg kan se langt etter slike, er det mye hummer som er på denne str? ble helt satt ut her. Grattulerer.Har du fått 15 på 10 teiner?Jeg må flytte :)

Vi har 26 teiner på fiskerregistrert båt. Vi fisket tidligere på østsiden av smøla, men der fikk vi kun 13stk på 4 draginger, størrelsen der var vel på 1-1.5kg på snitt. men nå har vi flyttet bruket til nordsiden, ut mot havgapet, der de store kommer opp fra dypet :) Det virker også som hummeren er mye mer tallrik her! Vi har ikke fått en eneste undermålshummer, i år eller i fjord, så bestanden virker å være i god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 4 teiner i biltema de til 169,- og målte flukt hulne de er jo bare 55mm og den store ring 75mml er 75mm for sort til hummern så alle bare stikker av hva er deres erfaringer ?

Etter min mening i forhold til hummerbestanden så burde der vært påbudt med 70mm rømningsvei.

Pr dags dato så er det 2 x 60mm som gjelder, men skal du fiske krabbe utenom hummersesongen så er det 80mm rømningsvei du må ha, for at krabbe mindre eller 11 cm skal komme seg ut.

Alternativ til den "plastsaken" som nevnes er å sette inn 80mm ringer, og stripse fast 60mm ringer under hummerfiske.

Hva med denne?

DSC00026.jpg

4,2 kg

DSC00027.jpg

Brodern posserer med dagens fangst. fikk 15stk, derav 3stk rognhummer som fikk friheten igjenn. 12 stk, totalvekt 30kg, snittvekt på 2,5kg :) det er vi fornøyd med!

Dæven døtte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt dårlig vær når vi satte sist, så teinene sto ikke optimalt. Men idag var det havblikk og vi fikk loddet opp bunnen å sett på bunnforholdene med sjøkikkert så teinene ble satt mer eller mindre optimalt idag. Så på søndagen lover det godt :D Kommer vel med en rapport etter draging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt dårlig vær når vi satte sist, så teinene sto ikke optimalt. Men idag var det havblikk og vi fikk loddet opp bunnen å sett på bunnforholdene med sjøkikkert så teinene ble satt mer eller mindre optimalt idag. Så på søndagen lover det godt :) Kommer vel med en rapport etter draging!

Hva ser du etter når du ser med kikkerten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens største 2,85 kg og 40 cm. Før og etter:

92973_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37062/92973.jpg

92974_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37062/92974.jpg

Fikk totalt 5 på 6 teiner, godt fornøgd med andre od :)

Endret av Arachnida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ser du etter når du ser med kikkerten?

Vi prøver å få satt på sandflekker like ved en bergkant, eller langs tarekant, sandflekker midt i tarefelt har også vist seg å være bra. Ellers er det gode plasser ved steinfelt i skråninger, med mange huler den kan gjemme seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å få satt på sandflekker like ved en bergkant, eller langs tarekant, sandflekker midt i tarefelt har også vist seg å være bra. Ellers er det gode plasser ved steinfelt i skråninger, med mange huler den kan gjemme seg i.

Ah. Type teiner, dybde og agn dere bruker?:) Skotteteiner det går i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Type teiner, dybde og agn dere bruker? :) Skotteteiner det går i?

Vi har havteiner (Fisketeiner) og polarteiner. Havteinene er absolutt mest effektive. Agnet varierer mye etter hva man har tilgang til, i det siste har vi brukt en coctail av sild, sei og småsurnet kolmule og uer. Det virker som at agnet ikke er så avgjørende om man setter skikkelig. Om man skal sette grundt (5-10m) hvor det som regel er lite krabbe bruker vi som regel ferskt agn, gjerne av fet fisk, som sprer lukten godt, som sild og makrell. Om det er ruskete forhold, står gjerne hummeren dypere og man bør derfor bruke surt agn for å unngå mest mulig at krabben går inn. Er teina full av krabbe er hummeren skeptisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å fiske hummer i fisketeiner ?

Såvidt meg bekjent så er det lov. Teina er utstyrt med 60mm fluktåpninger, som andre teiner. Kan ikke erindre å ha lest noe i forskriftene om str. begrensninger. Kystvakta var jo å patruljerte skjæra her i fjord, og ingen teiner forsvant. Dermed regner jeg med de er lovlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.